Vyhledávání
Kormorán velký - chráněný škůdce?
Pondělí 19. prosince 2011 ve 13:44 vložil(a) HaD | Pořady Chytej TV | 115.719 zhlédnutíDokument, který mapuje zřejmě nejožehavější problém současného rybolovu – kormorána velkého.
V dokumentu se k problematice vyjádří zástupce Ministerstva životního prostředí, Ministerstva zemědělství, zástupce krajského úřadu Královohradeckého kraje, Českomoravské myslivecké jednoty, zástupci ČRS a zástupci produkčních i sportovních rybářů. Rovněž se dozvíte o škodách, jaké kormorán působí včetně možných řešení současného stavu.
Informace o videu
- délka: 26:30
- autor snímku: CHYTEJ.TV
- datum natočení: 2011
- zdroj: Chytej.cz
Hodnocení videa
- špatné video
- podprůměrné
- průměrné video
- nadprůměrné
- vynikající video
86 hodnocení, v průměru
hvězdičekrybářská videa | vložit video | vložit toto video na vlastní stránky
Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz
I vy můžete přidat svůj názor!
Diskuze k videu
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 11:54® XAXAP
-
David Havlíček> to není, to chápu. Aspoň to tam ale mohlo být na začátku a na konci uvedeno, že tam spoustu věcí chybí a že je to výrazně pohledem protikormoránovským.
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 11:48® HaD
-
XAXAP> Mno, ono už je to takhle dost těžký dokument, co se obsahu a množství informací týká. Dostat tam další souvislosti a informace, o kterých píšeš, tak aby to nebyly jen fráze a bylo to koukatelné a stravitelné, by už byl problém. Možná, kdyby to byl hodinový film, ale to není fakt sranda…
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 11:42® XAXAP
-
David Havlíček> Asi jsi to nepochopil. Ochrana čehokoliv nečlověčího proti člověku je správná. Já osobně pochopím překročení téhle ochrany jen a pouze v případech saturace fyziologických potřeb a přímé bezpečnosti.
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 11:40® XAXAP
-
David Havlíček> i v těch rozborech postrádám širší souvislost. Například, kolik je tekoucích vod (např. v ha), které mají problémy se zámrzem z důvodu výstavby nějakého lidského díla? Jaký je jejich poměr k celku? Jaké další vlivy mohou vstupovat do statistických čísel? Třeba u snižující se statistiky úlovků potočáka se od devadesátých let jednoznačně projevuje například i nárůst aplikace filosofie chyť a pusť. A není to jediný vliv.
A též si myslím, že typové na Svazu by měli spíše bojovat za zastavení tzv. „betonářské lobby“ a větší zapojení do rozhodovacích procesů. Z ochranářského hlediska je to mnohem důležitější problém než jakýkoliv predační vliv.
A když už se ohánějí tím, že kormoš žere ryby, které se těžko do řeky vrací, mělo by to být vyváženo informací, proč se těžko vracejí. Ve valné většině totiž svaz jede principem „easy way“ a ani se o odchov těchhle rybích druhů nesnaží. Musel by se totiž vzdát populistického stylu řízení a musel by komunikovat davu, proč se sadí méně rybích „favoritů“ a proč je to i tak ekonomicky náročnější a povolenky stojí více peněz.
A špatný je každý člověk, který si to dokáže uvědomit, ale přestože je na místě s možností ovlivnit směr, neřeší to, veze se.
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 11:32® HaD
-
XAXAP> Podle toho co cituješ, se ale neměl primárně chránit kormorán ;-)
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 11:29® XAXAP
-
osprey> dost lidí se furt ohání souslovím „původní populace“
Dovolím si upozornit na mnoho vědeckých prací, které započal kdysi Darwin, popisujících přirozený vývoj. Přečti si pár.
Podle mě by člověk neměl usilovat o fixaci nějakého stavu v přírodním prostoru. Tomu by se ostatně stejně vědecká většina od Einsteina až po Platóna vysmála. Měl by nechat přirozené síly působit. Všechny věci, živé i neživé, se vyvíjí. Ochrana životního prostředí by měla mít za cíl ochránit přírodu před „fatálně nepřirozenými“ zásahy člověka. Jinak řečeno, člověk by měl aktivně postupovat proti člověku. Je jen filosofickou a vědeckou otázkou, kde je hranice akceptovatelnosti lidského zásahu (i člověk je součásti přírody) a kde už není.
Zásah člověka do přirozeného vývoje (aneb sejmout kormorány, aby přežil lipan atd.) neodpovídá dikci této ochranářské definice. A to ani v případě, že onen vývoj před tím stimuloval člověk svým vlastním zásahem. Minulost totiž nese jasné důkazy, že takové zásahy člověk absolutně nezvládá a ony akce následují reakce s ještě horším dopadem na životní prostředí.
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 11:27® HaD
-
XAXAP> Ano, požádal, jelikož Tě považuji za inteligentního člověka a chtěl jsem znát názor. Z hlediska dokumentaristického si uvědomuji, že tam chybí univerzitní profesor, ornitolog, ochránce přírody. Máš pravdu, to tam mělo být.
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 11:14® XAXAP
-
David Havlíček> napsal jsem sem, Davide, protože jsi mě o to osobně požádal na Facebooku. Kašli na frustrovanou sugesci.
Z uvedených hledisek je to dokumentaristicky špatné, protože jsi úplně odflákl vyváženost, chybí cokoliv, co by neodpovídalo tebou vedené propagandě. V dobrém dokumentu mají odpůrci stejný prostor. V tvém nejsou vůbec.
A jak se tak dívám na počet reakcí, žádný závažný rozruch to nevyvolalo.
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 8:04@ Véna S.
-
osprey> Kontakt na hospodáře Zpč. ÚS máš, už jsi s ním před časem jednal ohledně parem. Výsledky odlovů ti jistě rád poskytne.
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 1:46® HaD
-
osprey> doplnil bych Tě: ne že to není až tak špatný člověk. On to totiž ani náznakem není špatný člověk.
- Čtvrtek 22. prosince 2011 v 0:12® osprey
-
XAXAP> Obvykle máš svoje příspěvky argumentačně dotaženější. Pravdu ovšem v řadě ohledů máš.
I já cítím, že to, co osobně rozjíždím vůči kormoránovi, už zavání hysterií. Reálné by bylo teď v klidu postřílet část ptáků na nejohroženějších lokalitách, protože jinak prostě ty ryby sežerou a dál se soustředit na skutečně zásadní problémy, které sahají mnohem hloub. Je mi líto, ale tu regulaci počtu kormoránu považuji za aktuálně nezbytný krok.
A taky jde o umění možného. Vem si třeba to, že video vzniklo v úzké spolupráci s ČRS, jinak by se na mnoha místech asi ani nenatáčelo.
Pokusil jsem se procpat tam zmínku o monitorování našich vod. Protože jak jednou budou obsádky monitorovány, vždycky bude možno se zeptat – a proč jsou ta čísla taková, jaká jsou? Určitě mi rozumíš.
Můj osobní konečný cíl jsou vody s rybami. V počtu, druhovém zastoupení a věkové struktuře odpovídající charakteru lokality a v případě řek geneticky co nejpříbuznější původní populaci. Nedělám si iluze, že bych se toho dočkal, ale cíl to je.
No a zpátky k videu. Určitě není dokonalé. Ale podnítilo zájem a diskuzi. Dokonce prolomilo jednu bariéru, kterou jsem považoval za téměř nezdolnou. Zájem je třeba někam směrovat, z diskuze vydolovat to, co by skutečně mohlo vést k řešení a pokud to má dar spojovat lidi, tak to splnilo účel na víc než 100 %.
Pokud jde o změny v rybařině, tak v určitém směru jsi aktivní déle než já, máš větší rozhled a určitě i možnosti. I když bychom se o spoustě věcí mohli dohadovat, v mnoha se můžeme spojit. Myslím, že ten černý pták přinejmenším donutí spoustu lidí, aby to udělali. A jak se jednou zorganizuje dostatečný počet cílevědomých lidí, tak bych řekl, že se to jen u toho ptáka nezastaví. Já rozhodně nechci skončit u střílení ptáků – to je krátkodobý prostředek, nikoli řešení.
Mimochodem, ta uťáplá svazoexistence není až tak špatný člověk a já v jeho věku působil ještě uťápnutějším dojmem.:-))
- Středa 21. prosince 2011 ve 23:25® osprey
-
Véna S.> Prosím tě, mohl bys mi poslat konkrétní čísla z těch odlovů?
Já sice nechci šířit hysterii vůči kormoránovi, ale rád bych někde ukázal, že to poškození obsádky je reálné a že je třeba hledat řešení.
- Středa 21. prosince 2011 ve 23:22® HaD
-
XAXAP> díky za názor. Není to zřejmě zase tak špatné, když Tě to donutilo zapřemýšlet a napsat sem. Byl bych přesto rád, kdybys byl příště konkrétnější – „chybí mi to a to, tohle je navíc apod.“
- Středa 21. prosince 2011 ve 22:17® XAXAP
-
Davide, tak jsem ten dokument po tvém apelu shlédl a po tématické stránce a dokumentaristické stránce je velmi špatný. Dle mého názoru se jedná o veskrze úzce zaměřené propagandistické promo. Tendenční a nevyvážené.
Je kormorán ten průšvih? Já říkám, že ani náhodou. Kormorán je jen dopad a jen ukazuje, jak neschopně člověk pečuje o přírodní zdroje. A teď má onen člověk páchající hloupá rozhodnutí prokazatelně ničící planetu rozhodovat o živočišném druhu, který se chová naprosto přirozeně? Znovu opakuji: ani náhodou!
Ten film je prošpikován srdceryvnými foty, nad kterými rybář opravdu roní slzy. Vzhledem k tomu, že ale toto není nikterak vyváženo, jedná se o sugestivní a manipulativní prasárnu. Uboze úzký pohled na věc. Statistiky a grafy sice vládnou faktickými čísly, ale jsme schopni strčit ruku do ohně, že kormorán není jen zástupný a veskrze zanedbatelný problém kryjící totální neschopnost svazu hospodařit, když statistika operuje jen a pouze s registrovanými úlovky? Navíc onoho svazu dodnes prošpikovaného komunistickými potentáty typu Šíma a neschopnými manažery a placenými pracovníky (viz ta uťáplá svazoexistence ve filmu).
Já říkám fujtajbl! Nebuďme hloupý dav, kterému někdo předhodí zvíře jako viníka k ukamenování a my ho ukamenujeme. Koukejme na sebe a na ty, co opravdu spáchali průšvih. Jo, možná je to složitější a chce to investici energie k přemýšlení, chce to vzdělání a koule vystoupit z davu, přičemž hrozí desocializace blbodavem. To svědomí za to ale stojí, to si kuřte!
Vidím-li ovšem zkratkovité úvahy a příspěvky mnoha členů zde, naprosto chápu tvrzení téměř každé učebnice o řízení čehokoliv, která říká: „Demokracie je nejhorší formou řízení.“
A na závěr: chcete-li chránit ryby a bejt v číslech a faktických podkladech féroví, střílejte rybáře, protože ti na rybách napáchají diametrálně větší škodu než jeden ptačí druh. Můžete to chápat i takto: Chceš opravdu chránit ryby? Nechytej je!
- Středa 21. prosince 2011 ve 21:21@ Georg.H
-
ale dá se konzumovat tak jak volavka a je velice chutný..
- Středa 21. prosince 2011 v 17:31® echolot
-
Myslivci budou raději střílet kachny. Kormoráni se nedají konzumovat. Jinak odborníci na sých místech by potřebovali někdy,tedy čím dál častěji odbourat.
- Středa 21. prosince 2011 v 16:40@ Véna S.
-
sunet> Dovolím si tě opravit. Doktor šíma dobře ví co mluví. Berounka od Plzně dolů je od kormoránů totálně vyrabovaná voda. Potvrdily to kontrolní odlovy agregátem, když v úsecích, kde ještě před několika lety byla velká hejna parem, bílé ryby a pod., se při posledním kontrolním odlovu nechytilo takřka nic. Hustota rybí populace, která činila několik set kg na hektar toku se snížila na cca 50 – 60 kg. Sám mohu potvrdit, že řada úseků našich dvou revírů – Úhlava 3 a 4, je totálně vyžraná. Při tom byly naše revíry opravdu dobře zarybněné, tloušti, plotice, proudníci, cejni, o kaprovi není třeba se zmiňovat, kromě toho se za 6 let vysadilo okolo 100 tis ks ročka podoustve, dále jeseni, ostroretky. Vysazujeme lína, mnika, lipana, candáta, štiku. Po posledních dvou zimách jsou ryby jen v úsecích nad jezy, kde je hlubší voda a tyto úseky byly zamrzlé. Jinde čisto pusto prázdno. Podobně je to např. na Radbuze, Úslavě i jinde. Jak již psal kolega 68richard, letos nejsou vody zamrzlé a ty potvory nalétavají i na chovné rybníky, což jindy nemohly. Přál bych ti vidět ten pohled na chovný rybník po náletu kormoránů, ryby vyplašené, nacpané do břehů, pořezané od zobáků. každý chovatel ryb ti potvrdí, že když se zazimovaná ryba několikrát za zimu zvedne, třeba po náletech kormoránů, jsou na jaře ztráty opravdu velké.
- Středa 21. prosince 2011 ve 13:58® SURF
-
JEDINÉ ŘEŠENÍ: NAJÍT ZPŮSOB, JAK DONUTIT „PÁNY NAHOŘE|“ K RYCHLÉ NÁPRAVĚ.
- Středa 21. prosince 2011 ve 12:30® HaD
-
Ivec> Budeme na šíření pracovat.
- Středa 21. prosince 2011 v 11:32® osprey
-
68richard> Máš pravdu, kolego, ale trochu ses do „jepice“ obul zostra. Já tak trochu chápu, jak to myslel a není to podle mě člověk, kterému by bylo nutné lámat pruty. Jenom ještě neviděl řeku, která je na podzim s rybami a na jaře bez nich.
Každopádně, tohle, co tu děláme, by mělo urychlit nějaké řešení, protože tak jak je to teď, už to dlouho vydržet nemůže.