Chytej.cz

Kormorán velký - chráněný škůdce?

Pondělí 19. prosince 2011 ve 13:44 vložil(a) HaD | Pořady Chytej TV | 103.641 zhlédnutí

Dokument, který mapuje zřejmě nejožehavější problém současného rybolovu – kormorána velkého.

V dokumentu se k problematice vyjádří zástupce Ministerstva životního prostředí, Ministerstva zemědělství, zástupce krajského úřadu Královohradeckého kraje, Českomoravské myslivecké jednoty, zástupci ČRS a zástupci produkčních i sportovních rybářů. Rovněž se dozvíte o škodách, jaké kormorán působí včetně možných řešení současného stavu.


Nefunguje vám toto video? Dejte nám prosím vědět.
     

Informace o videu

  • délka: 26:30
  • autor snímku: CHYTEJ.TV
  • datum natočení: 2011
  • zdroj: Chytej.cz

Hodnocení videa

  • špatné video
  • podprůměrné
  • průměrné video
  • nadprůměrné
  • vynikající video

86 hodnocení, v průměru 4.8 hvězdiček

rybářská videa | vložit video | vložit toto video na vlastní stránky

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k videu

Čtvrtek 29. prosince 2011 ve 20:18® toman.rich

Lu©K> A ještě jedna věc, řek bych že většina rozumných lidí nevolá po nějakém vyhlazení vydry či kormorána, k čemuž v dnešní době stejně nemůže dojít z řady důvodů, nejsme v 18.stol. Škody těmito druhy ale začínají dosahovat závratných výšek, a to mluvím jenom o produkčním rybářství, tedy soukromém sektoru. Bohatě by stačilo je vyjmout z těch chráněných druhů a dát možnost je regulovat.

Čtvrtek 29. prosince 2011 ve 20:09® toman.rich

Lu©K> To že ubývají reofilní druhy ryb na některých řekách je obecný fakt. Ale ty s těmi svými procenty a čísly vycházíš z jaké statistiky? Z ponechaných ryb, což je trochu zavádějící, nemyslíš? To, že se na řece XY vykáže z úlovků 80% ponechaných kaprů, ještě nemusí znamenat, že je na tom špatně např.s ostroretkama či parmama, ty ryby se chytají ale málokdo je třeba bere. A k tomu státu. Stát jsme my a všechny tyhle srandy jsou i z tvých peněz. To k tomu kecu, že kormorán dělá škodu státu. Když si pronajmeš státní byt, koupíš do něj nábytek a někdo ti ho ukradne, tak se vlastně nic nestalo, protože je byt státu a ten nábytek vlastně nikoho?

Čtvrtek 29. prosince 2011 v 19:12@ Lu(c)K

osprey – chtěl jsem tím říct pouze tu poslední větu v tvojí reakci. Ale na tvůj příspěvek musím napsat, že z dlouhodobého hlediska se chováme jako celek hůř nežli kormoráni.

Čtvrtek 29. prosince 2011 v 17:45® pepanek

To mám jít na univerzitu třetího věku jen proto,abych tady mohl s vámi diskutovat?Za komunistů se hospodařilo na vodách stejně blbě a ryb bylo mraky.Mohou za to kormoráni.Zatím co se my tu bavíme,tak oni si cpou na soukromých rybnících volata státními rybami.To mi hlava nebere.

Čtvrtek 29. prosince 2011 v 17:19® rapppala

To je ale zase snuzka kecu ale kdyz vidim kdo to tady vede tak se nedivim. Jedinej normalni je tady chachar. Meli byste se zamyslet.

Čtvrtek 29. prosince 2011 v 16:00® osprey
osprey

pepanek> Omlouvám se, kolego, ale tvůj poslední příspěvek je nesmyslný výkřik.

Nejsem si jistý, že víš, kdo je ekolog nebo ekologie. Tento svět potřebuje víc skutečných ekologů – těch opravdu dobrých.

To, co ty nazýváš ekologem, bude zřejmě ekologický aktivista. A rozdíl mezi ekologem a ekologickým aktivistou je asi takový jako mezi hráčem a fanouškem sportovního klubu.

Čtvrtek 29. prosince 2011 v 15:54® osprey
osprey

Lu©K> Máš pravdu skoro ve všem. A video je protikormorání, o tom není sporu.

Jenom tě ujišťuju, že způsob, jakým dokáže řeku zdevastovat kormorán je nesrovnatelný s čímkoli jiným, co jsem zatím mohl vidět. Ve všech těch problémech, o kterých jsi psal, jsou masové nálety tohohle druhu něco jako použití atomové bomby ve válce vedené konvenčními zbraněmi. Vysazování kapra, sumce, hlavatky, masaření všeho druhu, povodně, vydry, volavky – nic z toho nepostihlo ryby v mém okolí takovou měrou.

A taky nesouhlasím s tím, že Otavu vyžrala hlavatka. Nechci se ale o tomhle hádat, dokud se nedomluvíme, které úseky máme oba na mysli a z jakých informací vycházíme.

Naprosto ale souhlasím s tím, že potřebujeme komplexní řešení, které se nemůže zakládat jen na tom, že postřílíme nějaké ptáky.

Čtvrtek 29. prosince 2011 v 15:29® osprey
osprey

XAXAP> Jeden z důvodů, proč diskutuju s tebou a navzdory všemu se tu neplácám po zádech s každým, kdo by střílel a nevěděl, kdy přestat, je ten, že si nemyslím, že by nás střílení kormoránů spasilo navěky.

Že bych urážel ochranáře paušálně, proti tomu se ohrazuji. Nedávno jsem dokonce měl jednoho půl dne doma a netvářil se nijak uraženě.

To, že mě nazveš blbem, mi žíly nerve. Do téhle škatulky se ti podařilo zařadit už spoustu lidí a dokázal bych si mezi nimi vybrat docela slušnou společnost.:-))

Tvůj vklad do našeho rozhovoru není založen na tom, že se snažíš vybudovat protiváhu mých, třeba i nedokonalých argumentů a přesvědčit mě o tom, že tvoje cesta je lepší. Pouze mě přesvědčuješ o mé nedokonalosti.

Je škoda, že nemáš důvod k sumarizaci svých roztroušených výkřiků, protože pak bys mohl třeba i dokázat, že tím blbem opravdu jsem, případně získat podporu nebo změnit něčí myšlení. Nebo jsi šel do téhle diskuze pouze s cílem najít další lidi, které bys mohl upozornit na jejich nedostatečný rozhled a komunikační obratnost?

Ochrana přírody dnes podle mého názoru není o tom konzervovat nějaký stav nebo nechat věci, ať se dějí, jak je napadne – především proto, že spousta z nich nemá šanci probíhat podle přírodních zákonů nebo by se na výsledek muselo čekat celá staletí. V současnosti by mělo jít o proces, kdy se snažíme zachovat maximální druhovou pestrost a to i za cenu nějakých zásahů. Lidská činnost jako taková je jeden nekončící sled akcí, které narušují přirozený běh přírodních procesů, takže občasné zásahy mající hasit některé ožehavé situace jsou z mého pohledu žádoucí.

Psal bych dál, ale s ohledem na předchozí zkušenost se bojím, že by to bylo jen marnění času.

Takže navrhuju to skončit. Příště se pokusím odolat pokušení a už na tebe reagovat nebudu.

Čtvrtek 29. prosince 2011 v 15:20@ Lu(c)K

Děláte dobrá videa, díky za to. Ale tohle? Jestli video chtělo popudit lidi proti kormoránům, je to dobré video. Pokud chtělo přispět k řešení úbytku ryb (jak naznačuje), je to parádní propadák. Ale chápu, dav tleská a návštěvnost roste. Bez razantního střílení nebude rovnováha? V tom případě ten dotyčný ani neví, co to rovnováha v přírodě je a jak vzniká. Člověk (a každý jiný druh) rovnováhu v přírodě NIKDY uměle nevytvářel, pouze ji narušoval ve svůj prospěch. Rovnováha jsou složité vstahy všeho se vším, pro člověka nezvládnutelné. Lidstvo jako celek to už začíná chápat. ale drtivá většina jedinců-lidí ještě ne. Myslí si, že máme neomezené možnosti, dělat si z přírody loutku na provázku a pak se dodatečně diví, jak na to příroda reaguje a kam se to vyboulilo. (a je pak nutno dělat další a další opatření do nekonečna na “zajištění rovnováhy”). V našem případě jsme rybám už dávno parádně nařízli větev a kormorám ji pouze dolomil. Měli bychom začít u sebe. Například když se vezmou na pstruhovce dohromady úlovky pro potočáka, duháka, lipana a sivena, tak od 90tého roku trvale stále přibližně stejně jejich počet klesá. Nekopíruje to křivku výskytu kormorána. Skutečně za to může pouze kormorán? Zatím bohužel jedině Jižní Čechy na pstruhovce zachytily to, že chyť a pusť sice méně devastuje ryby, ale také je likviduje. Ostatní jsou slepí. Dejte si do vyhledávače Otava + hlavatka. Dočtete se tam, jak se dá kvůli hloupému pokusu s havatkou téměř vyluxovat celá řeka a dotyčný ještě zkonstatuje, že je to i přes neúspěch nutné hodnotit kladně! Proti okamžitému zastřelení tohodle kormorána nic nemám :) Co ochrana původních druhů a kapříci? Je to v Čechách nepůvodní druh? Mrk.cz – “jinde nenáviděným škůdcem a původcem zhroucení mnoha původních ekosystémů (Austrálie, USA).”. Vytlačuje jiné menší ryby, které by sloužily pro dravce (i kormorány). Určitě nemá žádný dopad na přírodu, když v úlovcích je jich pouze 80%, že? Co sežerou žrádla jiným PŮVODNÍM rybám a tím je vytlačují! Takže už jenom když se vezme kapr kontra kormorán, tak 80:20 jako ničitel původních druhů vyhrává člověk, ochránce kapra. Na pstruhovce se vloni ulovilo 30 tisíc kg kapra a Li+Po+Pd+Si=50 tisíc kg. Možná to co nevidět bude opačný poměr :(. Takže na pstruhovce se člověk-kapr vyrovná kormoránu (a se započtením ostatního ho drtivě předčí). Podívejte se třeba na statistiku ulovených sumců. Od poloviny 90tých let je jich v kg 3× tolik. Za rok sežerou přibližně to samé množství ryb jako kormorán. To jich vysazujeme víc proto, aby to pomohlo jiným druhům? Chápe vůbec dotyčný funkci dravce v přírodě? Počty dravců musí přece kopírovat schopnost reprodukce kořisti. Z řeky si děláme svoji hračku pro experimenty. Pokud mám zájem na udržení původních druhů, co tady vůbec dělá duhák, siven, amur, tolstobik (nebo tolstobik nelikviduje rostliny i s jikrami, třeba okounů a štik?) Tak by se dalo psát dost dlouho. Je zajímavé, co vše je problém. Volavka, vydra, kormorán, cokoli jiného, samozřejmě mimo člověka. Ten problémy nedělá. A ochránci? Budou vždy tak agresivní, jak bude agresivní druhá strana. A je to správně. Ty ryby v řekách nejsou naše, jsou státu. My je máme právo v souladu se zákonem lovit a případně si je ponechat. Platíme a zajišťujeme zarybňování a za to zadarmo lovíme ryby. Takže kormorán dělá škodu státu, ne nám. Nikdo asi nemá rád, když někdo překrucuje zákony v jeho neprospěch. Tak to ani my nedělejme! Dokáže někdo kompetentní říct, kolik kg/rok původních ryb vyhubí kormorám + spol a kolik přímo a nepřímo člověk tím, jak hospodaří? Zvažte, jestli jediné řešení není přestat z řek odnášet maso. Kdo chce maso, ať jde na rybník nebo přehradu. Protože pokud např. na pstruhovkách se bude odnášet vše mimo tlouště, pomáháme mu expandovat na úkor třeba lipana. Škoda že do těchto témat se nikomu s videem nechce.

Čtvrtek 29. prosince 2011 ve 13:53® XAXAP
XAXAP

toman.rich> ani nevíš, co znamená slovo propaganda

Čtvrtek 29. prosince 2011 ve 13:11® toman.rich

XAXAP> těmi svými argumenty myslíš co? Ohánění se Darwinem, jednostranné vraždění, nezasahovat, nechat to na přírodě apod? To je taky jak propaganda, ale z opačného spektra. Sorry, že opět fabuluji. Na konec trochu filosofického tématu:

Chci aby umřeli všichni kormoráni v Evropě!

Objevíš se ty a řekneš že jsem blb, že na to člověk nemá právo, příroda si pomůže sama apod. To je ty vole ARGUMENT.

Čtvrtek 29. prosince 2011 ve 12:28® XAXAP
XAXAP

osprey> Míro, urážíš ochranáře dost paušálně, neměl bys mít tedy problém, když tě nazvu blbem, což?

od „když neví nic lepšího…“ je to typická fabulace (myšlení cizí, tedy mou hlavou) … od argumentu či debaty na úrovni sakra vzdálené

a co se týče argumentů, těch už jsem napsal dost, jen jsou roztroušeny po čtyřech debatách a k sumarizaci nemám motiv

a závěrem trochu filosofického tématu:

Chci, aby ti umřela rodina!

Když tohle napíšu, co se stane? Nikdo neumře, ale slušně rozsáhlý dav saturuje svou sociální potřebu tím, že se shodne na myšlence, že jsem nechutnej, ošklivej hajzl. Ani náznakem se neprojeví pokus přemýšlet, o co ve sdělení jde, v čem je interference s jejich přístupem synergická, kde není, kde jsou další varianty atd atd. Jsou jednoduše pokrytí obecně populárním přijetím uzu, že se takovýhle věci nemaj říkat. Za blby se tedy nepovažují, ba naopak. Chápeš, Míro, co tím signalizuju? Koukni „kolem sebe“ v téhle diskusi :-)

Čtvrtek 29. prosince 2011 v 11:11® pepanek

osprey> Jakápak vize???Vymlátit 90%kormoránů a 100%ekologů a bude u nás fajň.

Čtvrtek 29. prosince 2011 v 0:30® osprey
osprey

pepanek> Mě to netrápí, my už si takhle povídáme od roku 2002 nebo 2003. Pravda, s občasnými přestávkami.

Ale čekal jsem větší nasazení, přednesení nějaké vize a lepší ukázku toho, jak se má ta diskuze správně vést. V tomto ohledu jsem trochu zklamán. Jinak je všechno v nejlepším pořádku:-)

Středa 28. prosince 2011 ve 23:19® pepanek

osprey> Mě řekl taky,že jsem blbej a sere mě to dodnes.

Středa 28. prosince 2011 ve 20:36@ Výr

osprey> problém „kormorán“ je pekným príkladom toho že ľudia v dnešnej dobe stratili už aj posledné zvyšky zdravého sedliackeho rozumu a veci, ktoré by sa inak dali riešiť veľmi jednoducho (problém kormorána celkom určite) sa riešiť nedajú a asi ani riešiť nebudú dať.

Středa 28. prosince 2011 v 18:14® osprey
osprey

toman.rich> Já vím, že je dobrej. Ale čekal jsem, že mě bude utloukat argumenty a ukáže mi, že jsem blbej. On mi to bohužel, jen napsal:-))

Co se týče Evropy, tak stále nic zásadního. Na nějakém zasedání byl Pavel Vrána, ten mladík, co na videu mluví jménem svazu. Nepamatuju si, že by mluvil o nějakém pokroku. V podstatě se státy nemůžou dohodnout na společném postupu a rozhovory se zřejmě stále vedou v dost obecné rovině.

Středa 28. prosince 2011 ve 4:37® toman.rich

osprey> XAXAP už není to co býval, ale stále je to dobrý řečník. V podstatě každý kdo má jiný názor fabuluje (jeho oblíbené slovo v poslední době), plácá nesmysly, neargumentuje apod. Za to on hází jeden argument za druhým, že. Zrovna od něho bych ale takový až fanaticky ochranářský postoj a názory na „nezasahování do přírody“ nečekal.

Středa 28. prosince 2011 ve 4:32® toman.rich

jepice> Pouze střílením rozhodně nelze, třeba ve Francii se dříve intenzivně lovil a nějaký extra efekt to nemělo. Lepší je likvidace vajec na hnízdištích, plašení, kdy vejce zastydnou, slyšel jsem taky něco o laseru. Samozřejmě je nutná domluva celé Evropy, ale myslím že nějaká jednání, snad i rezoluce, proběhly, ne? Neví někdo víc?

Středa 28. prosince 2011 v 1:30® jepice-zruseno

PetrAnd> Otázka je, jestli lze regulovat vliv kormorána pouze střílením. Nějaké úpravy v tocích ve smyslu vytvoření úkrytů pro ryby by dle mne mohly také napomoci. I když teda píšeš, že hladoví tvorové sežerou všechno a ano, je to i logické, byla by alespoň naděje, že se přeci jen nějaká rybka ukryje. Jednostranné zásahy člověka, často velkolepého charakteru, často více uškodily, než pomohly. Ona i ochrana vybraných druhů jako taková je nebezpečný zásah jak se ukazuje, ne však kvůli ochraně samé, ale spíše právě kvůli nepružnosti systému při snaze ochranu zrušit. Obávám se, že nás v budoucnu čekají velké potíže s bobry, a to nejen lokálního charakteru. Zatím vím to, že je bobr například na třeboňsku nežádoucí vzhledem k ochraně přírody, ale nikde jsem se nedočetl jak zajištěno jeho nešíření do třeboňska v budoucnu. Možná že jsem něco přeslechl, jestli znáš podrobnosti, sem s nima. Dle mne bobr začíná být aktuální právě teď.