Chytej.cz

Daiwa Exist 1003 vs. Shimano VANQUISH C 2000 HGS

5.1.2013 vložil HaD | Navijáky | zobrazeno: 20.717×

Oba modely z duelu patří ke špičce vláčecích navijáků ve třídě UL. Jedná se o skutečné „skvosty“ ve své kategorii. Určitě je vlastní nejeden UL vláčkař (nebo o nich alespoň sní) a oba typy opravdu splňují ty nejvyšší nároky na ně kladené (samozřejmě za vyšší pořizovací ceny).

Daiwa Exist 1003

Daiwa Exist 1003 Daiwa Exist 1003 Daiwa Exist 1003

 

Model Daiwa Exist 1003 byl novinkou z r. 2007. Jedná se opravdu o perfektní naviják se zajímavými parametry. Hmotnost navijáku – 160 g. Vyznačuje s absolutně čistým a tichým chodem, při němž nejsou cítit převody. Skvěle ukládá vlasec a vlascem se dá naplnit cívka až po okraj – nepadá z ní ani nově navinutý vlasec (stávalo se mi to u modelů Twin Power FB a FC 1000, u nichž nově natočený vlasec padal v celých smyčkách, a kamarádi se smáli, že mi vyletěl celý svetr).

Brzda je poměrně citlivá s rychlým nástupem (na rozdíl od vzpomínaných navijáků zn. Shimano, kde stačí pootočit málo a je okamžitě poznat rozdíl v nastavení), jelikož běžně používám vlasec o průměru 0,08 a 0,10 mm a netrhám ho (je to především o zvyku). Převodový poměr 4,8:1 zabezpečuje pocit velmi lehkého chodu, což pode mě výrazně napomáhá k citlivějšímu vedení nástrah. Možná jedinou výtkou je malý návin vlasce na jednu otočku kličkou – 59 cm. Je to cítit hlavně na tekoucí vodě, když se nástraha vede po proudu v silnějším tahu – tam je třeba točit rychleji a ztrácí se tím vzpomínaná citlivost vedení. Na stojácích a v pomaleji tekoucích revírech, poměr bohatě postačuje. Daiwa EXIST 1003 nemá žádný výraznější nedostatek. Vzhledem k tomu, že je relativně starším modelem už z roku 2007, stále je to výborný naviják, jehož kvality nedosahují ani aktuální vlajkové lodě jiných značek. 

Shimano VANQUISH C 2000 HGS

Shimano VANQUISH C 2000 HGS Shimano VANQUISH C 2000 HGS Shimano VANQUISH C 2000 HGS

 

Naviják s převodem 6:1 byl novinkou roku 2012. Jde o naviják na UL přívlač (asi první reálná konkurence vůči modelům Daiwa na UL přívlač). Váha navijáčku je 160 gr. Bohužel v době dovozu nebyl dostupný typ C 2000 S s pomalým převodem, a tak jsem z Japonska objednal High Speed. Tato „hračka“ mě vyšla na 525 Eur na rozdíl od navijáku Daiwa = jen 420 Eur (ze známosti a ještě v akci). Jinak běžná cena Daiwy se pohybuje okolo 700 Eur! 

Chod Shimanka je velmi hladký, jakoby převody ani neměly zuby (tady je dost cítit technický pokrok z roku 2012 oproti roku 2007), ale při zátěži je cítit slabý „hrkot“. Myslím, že je to možná slabost „šnekového systému“(Aero Vrap), který zabezpečuje pohyb cívky nahoru a dolu. Daiwa to má vyřešené na způsob kloubové hřídelky, na které se to neprojevuje. Dalším mínusem je podle mě dost krátká klička. Mám pocit, jakoby šel naviják ztuha. Je to asi dané převodem 6:1. Podle mě by si zasloužil delší kličku. Tím by byla vytvořená větší páka, která by měla za následek pocit lehčího chodu. Oproti modelu Daiwa Exist má ale lepší zpracovaní rolničky a o něco méně kroutí vlasec. Brzda je neskutečně citlivá a umožňuje použití i těch nejtenčích vlasců - 0,08 mm i tenčích. Kuličkové ložisko se nachází i v cívce a proto je chod brzdy je opravdu neskutečně jemný a plynulý. Vlasec se sice nedá navinout až po okraj cívky, jako u Daiwy, a je to tím pádem poznat na délce náhozů, ale je to možná dané i výškou cívky (Daiwa ji má asi o 1,5–2 mm vyšší). Kapacita cívky je u obou modelů v podstatě stejná. Ale ani u jednoho se mi ještě nestalo, aby vlasec vyletěl ve smyčkách, jako tomu bylo u „Twinů“. Občas, při použití nejmenších nástrah v silném větru a při vlascích 0,08 a 0,10 mm se mi stává, že vlasec zaběhl pod matici brzdy (asi 2× se mi to stalo i u navijáku Daiwa). Jak jsem překlápěl rukou, všechno bylo OK. Za běžných podmínek se mi to ale nikdy nestalo. 

Také se mi o něco častěji zamotává vlasec na překlápěči (než na Existu), pokaždé se mi to přihodí jen v silném větru – i tak jen v zanedbatelném množství. Podle mě je to naviják na technické úrovni Stelly. 

Ještě jedna věc mě na modelu Shimano Vanquish zarazila – je to způsob uchycení krycí matice hřídele, do kterého se šroubuje klička (vlevo anebo vpravo). Nevím, jestli je to kvůli snížení celkové hmotnosti, že je takto perforovaná, ale domnívám se, že to má za následek snazší proniknutí vody a nečistot do ložiska. Možná to mají firemní konstruktéři pod palcem, ale já, jako laik to vidím jinak. Snad je to z přiloženého snímku patrné. 

Klady

+ skvělé ukládání vlasce
+ velmi citlivá brzda

Klady

+ moderní design
+ hodí se, díky rychlému převodu, i do prudce plynoucích revírů

Zápory

- menší převodový poměr má za následek, že není vhodný do prudších toků k chytání po proudu,
- vyšší pořizovací náklady (cca od 12.990,- Kč 12/2012)

Zápory

- hlasitější chod soukolí
- vyšší pořizovací náklady (cca od 12.000,- Kč 12/2012)

Závěrečné zhodnocení

  • Daiwa Exist je v podstatě bezchybný naviják, na kterém je možná trochu znát datum jeho vzniku. Je vhodnější spíše na stojáky a pomalejší toky. Z přiložených snímků je také patrné, že Daiwa lépe ukládá vlasec.
  • Shimano Vanquish s převodem 6:1 je nenahraditelný na rychlých řekách. Jsou na něm patrné nejmodernější výrobní technologie. Tento model zn. Shimano má oproti svému protivníku z fy. Daiwa podstatně větší vůli v kličce. Vanquish při rychlém točení trošku vibruje, naopak Exist je stabilnější.

Text a foto: klient

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Pondělí 7. ledna 2013 ve 12:53® jepice-zruseno

troutkiller> No co je pod kapotou Tráboše a jak to funguje, či má fungovat, zajímá ve skutečnosti daleko více lidí, protože už sám provoz Tráboše určitou znalost tohoto ústrojí vyžaduje :-D Obávám se, že to, co je pod kapotou Lexuse se podrobně nezajímá ani řada jeho majitelů.

Pondělí 7. ledna 2013 v 11:15® Ladineeek
Ladineeek

jepice> Odpověď na tuhle otázku mě také velice zajímá :-) S vlascem 0,08 se můžou tahat nástrahy tak do 3 gr a rotačky 00. Pokud naviják vykazuje zhoršený chod při lovu s takovými nástrahami na takovém průměru vlasce, byť v bystřinném toku a někdo je za něj ochotný dát okolo 12 tisíc, je to stejně marnivé, jako budovat lyžařské střediska v SAE.

Pondělí 7. ledna 2013 v 9:57® troutkiller

radimekk>Jestli ono to nebude tím že lidi víc zajímá co je pod kapotou Lexusu než pod kapotou Tráboše:-)))Je to jako s kolama za 4000.Borec se před ně postaví a chce vědět jakej je mezi nima rozdíl.Jediný co z většiny prodavaču vypadne je barva protože se jedná o uplnej základ o kterým je těžký něco říct:-((

Neděle 6. ledna 2013 ve 4:01® jepice-zruseno

Na autora článku či ostatní fundované mám dotaz: Jak se může projevit na slušnějším navijáku zátěž, která je běžně tažena na vlasci 0,10 nebo dokonce 0,08 mm? Jedná se do jisté míry o machrovinku, nebo je naviják na UL za 12 tisíc korun tak skvělý? Nikdy jsem nic takového totiž v ruce nedržel. Jak velké nástrahy dáváte třeba na 0,10? Já zatím pouze rotačky 00, gumy a marmišky. Vím už, že se z tím bez problémů vyndá štička kolem 50 cm na klidné vodě, ale pořád mám jaksi strach takto slabé vlasce myslet při přívlači vážně. Dopadá to tak, že dvě špulky od jednoho navijáku mám vybavené vlasci mapř 0,08 a 0,11, tudíž leží tento naviják většinu sezóny ve skříni a vyndávám jej jen na závody (takže na to mám „speciál“ za 600kč od kormorána). Na navijáku pro lehkou přívlač mám 0,14 s tím, že z vody kromě občasné kudly můžu vypákovat sem tam i nějakou tu větev, za kterou visím. Možná jem zbytečně zbabělý a měl bych používat běžně slabší vlasce.

Neděle 6. ledna 2013 ve 3:10® jepice-zruseno

To mi připomíná jednen z našich prvních muškařských závodů. Všichni chodili na ubytování obalený krámama, já s kolegou jsme nechápavě koukali, pak jsme přeložili laminátový mušáky starý asi jako my dva dohromady, flákli je do favorita a šli chrápat se slovy „kdo by to krad…“. Když jsem se později začal zajímat o tyto, dle mě méně důležité, části rybařiny, zjistil jsem, že muškařské kolečko může stát i několik tisíc … Když už jsme u těch připomínek: Je tu spoustu duelů třeba na navijáky, ale dle mne by mi na rybách při chytání bylo úplně jedno, jestli tam mám daiwu nebo shimano (předpokládám, že za 12 litrů to nebudou uplný močky). Trochu mi tu chybí častější duel třeba na háčky, nebo vzhledem k přívlačové mánii třeba i na vláčecí nástrahy. Pamatuji si doby, kdy se rybáři na břehu přeli, zda jsou lepší trojháky na rapale nebo na nilsmástru.

Sobota 5. ledna 2013 ve 23:09® HaD
HaD

radimekk> jasný :-) určitě se objeví i něco z „těchto vod“

Sobota 5. ledna 2013 ve 23:06® radimekk

David Havlíček> omlouvám se, nemyslel jsem to jako kritiku, spíš jen jako návrh do budoucna;o) Trochu mi chybí porovnání opravdu základních výrobků, např. do 1.000Kč. Občas zastávám názor, že si raději koupím něco levnějšího, co dříve nebo později obměním až to odejde, než abych si doma leštil výbavičku za spoustu peněz, která musí dlouho vydržet, když jsem za ní dal takový prachy.V každém případě Duelů rybářského náčiní si vážím a věřím, že není jednoduché něco takového provádět s určitou pravidelností. chytej.cz navštěvuji a pročítám rád a nedovolím si něco nějak ostře kritizovat, protože, kdyby se mi tu nelíbilo, tak sem přece nemusím chodit;o)

skwor> souhlas, dají se takové duely najít, ale jak píšeš, pár.

Sobota 5. ledna 2013 ve 22:11® HaD
HaD

Každý máte možnost se o zkušenosti podělit. Tady se kolega „klient“ ze Slovenska bez omáčky podělil a sklidil jen kritiku. Je mi z toho docela smutno…

Sobota 5. ledna 2013 ve 20:59® skwor
skwor

radimekk> Koukni na ostatní duely, těch s levnějšími navijáky tu pár bylo.

Hlasoval jsem pro šímo. Je mi nějak bližší, s jedním Vanquishem jsem si točil, ale mám pocit, že to byl jiný typ než je v článku.

Sobota 5. ledna 2013 ve 20:28@ axiom

Sakra někdy jim říkám, koukněte se, jaký vercajk jsem si na vás koupil a vy nic, bestie milované. Ony rybičky jaksi vercajk neocení. Mám dost roků a také cosi pamatuji. Když bylo víc ryb a míň kormoránů a vyder, chytal jsem víc ryb, jako teď s prutem Sage, nebo navijákem Daiwa. Ale to uspokojení, že máš extra vercajk…

Hmm, na Silvestra jsem se byl rozloučit s vodou na jedné krásné řece. Za 3 hodiny ani rybička. Ani na mikro nymfu, ani na gumu, ani na vobler. Čeho bylo dost, to byly chodníčky do vody a z vody. Ukázkové vydří stopy.Větší i menší. Snad každých 50m. A u nich krvavé stopy ve sněhu a vydří trus.Nemusí být ani kormoráni…

Sobota 5. ledna 2013 ve 20:18® radimekk

rád si procházím duely, ale docela mi tu chybí porovnání produktů za mnohem nižší ceny. Možná jsem divnej, ale mnohem víc by mě třeba zajímaly duely navijáků do cca. 2.000Kč. Mezi navijákama za více jak např. 3.000Kč se určitě většina rybářů ani nerozhoduje. :o/

Sobota 5. ledna 2013 ve 20:18@ axiom

kingkubik> To bych neřekl, že Daiwa a Shimano jsou naviáky pro širokou veřejnost. Zajdi do nějakého kšeftu a zeptej se, co nakupuje ta „široká veřejnost“. Navijaáky za 12.000 to nejsou. Pokud jsi to myslel ironicky, tak je to ten lepší případ a beru to.

Sobota 5. ledna 2013 ve 20:16@ axiom

troutkiller> Chtěl jsi napsat „…soudružky udělaly…“?

Sobota 5. ledna 2013 ve 20:16@ axiom

Můj známý je světový špičkový vláčkař.Autor článku a celá česká reprezentace jej móc dobře zná. Jmenovat nemohu, věnuje se obchodu a někdo by se zlobil. Když prijde řeč na navijáky na přívlač, tak je podle něj pořadí následující: 1.Daiwa 2.Daiwa 3.Daiwa.

Potom Shimano a potom ostatní. Já strávím při UL a vůbec při přívlači v porovnání s ním směšný čas a slouží mi uspokojivě i levnější kolovrátky a on to bere. Říká, že jiný naviják jako Daiwa, mu nevydrží déle než rok. Nejsem propagátorem Daiwy. Mám navijáky i pruty i této značky, ale vhledem k tomu, že se věnuji všemu a ničemu příliš intezívně, spolehlivost této značky neocením. Nevidím ji.

Sobota 5. ledna 2013 v 19:02® kingkubik

super duel pro sirokou verejnost:D…di­ky:D:D:D:D

Sobota 5. ledna 2013 v 16:50® troutkiller

kubas>Bohužel máš pravdu:-((Kde asi soudruzi udělaly chybu?

Sobota 5. ledna 2013 ve 13:31® kubas
kubas

Bohužel je tento duel jen „chudý příbuzný“ duelů z let minulých :-(. Každopádně lepší než nic :-)…

novější starší
Stránky: nejnovější ... 3 2 1