Chytej.cz

Navijáky velikosti 1000 - 1500 vs. Navijáky velikosti 2500 - 3000

7.7.2010 vložil osprey | Navijáky | zobrazeno: 21.425×

Navijáky velikosti 1000 – 1500 vs navijáky velikosti 2500 – 3000

Navijáky velikosti 1000 - 1500

Navijáky velikosti 1000 - 1500

Při ultralehké přívlači, plavané nebo lovu s pickerovými pruty je možné použít nejmenší vyráběné velikosti navijáků. Podle podivného číslování firmy Shimano, které se nějakým záhadným způsobem ujalo, se jedná o velikosti 1000 nebo 1500. V praxi se na cívku těchto navijáčků vejde něco mezi sto metry osmnáctky až pětadvacítky vlasce.

Je hodně lidí, kterým se tyto malé navijáčky líbí. Vypadají jako krásné hračky a v duchu hesla „co je malé, to je hezké“ probouzejí v některých rybářích touhu si takovýto „šperk“ pořídit.

Nabízejí i něco málo výhod – jsou lehoučké, takže hmotnostně pěkně ladí s nejlehčími vláčecími proutky, krásně se vyjímají na pickerových prutech a při lovu na plavanou hravě dosáhnou ukazováčkem na jejich cívku i majitelé kratších prstů nebo děti.

Protože jsou to malé mašinky, ušetří výrobce trošku materiálu a obvykle za ně chce o nějakou tu stovku míň.

Samozřejmostí je, že subtilní konstrukce a nevelké rozměry přinášejí i jistá negativa. Naviják bude mít o něco menší životnost než jeho větší kolegové, pomaleji navíjí a vlasec uložený na cívce s malým průměrem má větší tendenci se kroutit. Při náhozech se pak obtížněji smeká z cívky a nástraha neletí tak daleko.

Přesto má tato velikostní kategorie navijáků četné zastánce, kteří preferují lehkost nebo jsou osloveni jejich miniaturním provedením a s oblibou je používají. Každý z nich, pokud se dočetl až sem, by jim teď měl dát svůj hlas, protože v souboji s navijáky o třídu až dvě většími, to tito drobečkové nebudou mít jednoduché.

Navijáky velikosti 2500 - 3000

Navijáky velikosti 2500 - 3000

Schválně jsem velikosti navijáků do druhé soupeřící skupiny trochu přehnal. Takže v aktuálním Duelu jde o to, jestli na zmíněné lehké techniky použít úplně malý naviják nebo raději třeba i o dost větší.

Přeskočil jsem velikostní kategorii 2000, kterou sice nenabízí firma Shimano, která má tento druh číslování velikostí "na svědomí", ale řada dalších výrobců (za všechny např. Daiwa) ano. A velikost 3000 je už fakt docela slušný kus navijáku - na většinu lehkých prutů opravdu moc, což uznávám. Ale brali byste radši velikost 1000?

 

Proti miniaturním kolovrátkům se tedy postaví jejich větší kolegové, kteří už mohou na některých lehkých proutcích působit poněkud předimenzovaně (zvláště pak ta velikost 3000). Budou i patřičně těžší a existuje v zásadě jediná věc, jak tuto nevýhodu alespoň částečně eliminovat – kupovat drahé modely s tělem z  hořčíkové slitiny (nebo levné „plasťáky“). Hodně pak záleží na kombinaci s konkrétním typem prutu.

Hmotnost navijáku se ještě zvýší hmotností návinu. Na cívku se vejde často tolik vlasce, že obvyklých 100 – 150 m běžného kmene je ještě nutno podvíjet (doporučuju to udělat, navíjet do navijáku stovky metrů tenkého vlascce je draze zaplacený nesmysl). Výrobci už v tomto ohledu vycházejí rybářům trochu vstříc a nabízejí i modely s mělčími cívkami a to nejen v „matchové“ kategorii.

Většina ostřílených praktiků dává jednoznačně přednost spíše rozměrnějším navijákům. Dál a snadněji nahazují, díky většímu průměru cívky tolik nekroutí vlasec, na jedno otočení kličky navinou pár centimetrů vlasce navíc a dík robustnějšímu soukolí mají o něco větší životnost. Při praktickém nasazení dojde každou chvíli některá z těchto výhod ocenění. Asi nejvíce je to možno vnímat u přívlače a možná i plavané, méně výrazné se mi to zdá být u lovu na picker - i když tady hodně záleží na tom kde a co se loví.

Klady

Nízká hmotnost
Subtilní navijáčky dobře vypadají
Není třeba podvíjet návin na cívce
Nižší cena

Klady

Větší výdrž
Při stejném převodovém poměru navíjejí rychleji
Nekroutí tolik vlasec
Delší hody

Zápory

Jemnější převody mají nižší životnost
Pomalejší navíjení
Vlasec je na malé cívce více zkroucený
Kratší hody

Zápory

Vyšší hmotnost
Opticky už někdy „nepasují“ k prutu
Na cívku se vejde víc vlasce, někdy je už třeba podvíjet

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Neděle 2. října 2011 ve 20:17® toledo

Nezistil som také vady menších navijákov, aby som sa musel tým zaoberať. Sú fajn a netočia mi vlasec. Treba kúpiť kvalitnejší. Dávam im svoj hlas.

Sobota 29. ledna 2011 ve 21:06® vondras

dřív jsem miloval ty male strojky ale lety jsem zjistil že přeci jenom ten větší průměr civky má vyhodu hlavně ve 2věcech nekrouti vlasec a rychleji naviji !!?

Neděle 19. září 2010 v 11:28® dodorider
dodorider

vracim se k duleu od 1000 do 4000 maj muj hlas vsedchny, kazdy ma sve pro a proti a kazdy ma sve pouziti.

Neděle 19. září 2010 v 11:26® dodorider
dodorider

Jak.novi> a na co myslim ze s marmyskama chytam parmy? Je to hold tezsi zdolavacka ale das to neni to nacinim ale rukama

Neděle 19. září 2010 v 11:13® Jak.novi
Jak.novi

dodorider> Pokud bys na toto náčiní tahal třeba parmy, tak jo. Kyselina mléčná umí být sviňka.

Neděle 19. září 2010 v 10:26® dodorider
dodorider

Jak.novi> takze tim ze vlacim s proutkem 1–3g pezonkem to je totalni zvikacka navijackem 1000 a na nem mam naviny 0.10mm ovsem s navazci proti sticce, tak vrazdim ryby? (udelam ti foto te UL zvikacky s 3000 a schvalne jak budes reagovat! ale vypada to silene!)

Sobota 18. září 2010 ve 21:00® Jak.novi
Jak.novi

dodorider> Já používám na UL i velikost 3000 (Shimanovské označení). A žádný problém nepociťuju.

Měkké pruty samy o sobě ryby ryby nezabijí. Ryby zabíjí až ty kombinace superjemného nářadí.

Sobota 18. září 2010 ve 14:12® dodorider
dodorider

Nahodou jsem az dnes narazil na tuto debatu, duel maly, velky kolovratek. Musim trochu zareagovat,tim ze duel je nesmysl! Kazdy z kolovratku je na neco postaven, dat na proutek UL privlace 3000 je jako kdybi ste sli chytat stiku na rybku a nabodli ji na polikacek (priklad) tedy myslim ze 1000ka ma sve zastoupeni v UL privlaci, plavacce proste v jemne technice, kde nepocitam s ulovenim titana vody, kdezto 3000ka se zase uplatni na zdolani vetsi ryby, pro ktere potrebuji silnejsi vybavu, potrebuji silnejsi vlasec atd.

Jinak nemohl jsem si nevsimnout toho ze mekke proutky zabijeji ryby :D prosim muze mi to nekdo vysvetlit? :D ja se tomu musim smat az se za bricho popadam

Sobota 17. července 2010 v 7:53® PetrC

Tak já si myslím, že, ale moc tomu tedy nerozumím, ale proč nenapsat svůj názor, ale protože proto, tak ho sem tedy mrsknu.

Podle mého větší naviják = větší ryba! To dá rozum, že?

Pondělí 12. července 2010 ve 20:24® Kubah

Taky bych menší naviják než 2000 nekoupil, radši mám větší.

Pondělí 12. července 2010 v 9:23® kerob
kerob

malej navijak dam takj maximalne na bolonku (ale i tam dam radsi 2500–4000) a pak samozrejme na dirky… jinak ani omylem, nevidim v tom vubec smysl – uz jen kolik cm natoci na jednu otacku klickou…

Neděle 11. července 2010 ve 20:02® skwor
skwor

Nemám malý navijáky rád. Nejmenší co používám je vel. 2000 a níž bych nešel.

Neděle 11. července 2010 v 10:55® Robur
Robur

proč má větší naviják víc vydržet? Většinou je větší proto abych ho mohl více zatěžovat, takže tím zaížením se to snad srovná. Tohle srovnání se dle mého nepovedlo. Je to jako psát o menším a větším kladivu či noži, každý se používá na něco jiného. Takže asi jak píš Fischerboy

Sobota 10. července 2010 ve 13:45® FISHERBOY
FISHERBOY

Podle mého názoru by měla bejt vždy nějaká ,,vyváženost" .. na lehkej prut menší navijáček klidne tech 1000 , na střední vláčku je ta 3000 akorát a na těžký vláčení nějaký ,,hovádko" :-)myslim si že je blby davat na proutek na UL 4000ku naviják.toť můj názor podle selského rozumu:)

Pátek 9. července 2010 ve 12:55® Jak.novi
Jak.novi

sus1> :-)) Ale já nenapsal, že ho nechápe. Já jen s ním nesouhlasím. On nechápe asi mně.

Pátek 9. července 2010 v 10:42® sus1

Jak.novi> A pak že jsem jedinný,kterého nechápeš přízpěvky(něk­teré).:-))

Čtvrtek 8. července 2010 ve 23:25® Jak.novi
Jak.novi

acam> Co bylo zbabělího? Že s touto debatou končím? Vždyť to s tebou nemá cenu probírat.

Čtvrtek 8. července 2010 ve 23:04® acam

Jak.novi> argumeargumentuješ pokrytecky a zbaběle, jako politik … a reagovat budu kdykoliv to uznám za vhodné :-)

Čtvrtek 8. července 2010 ve 22:45® Jak.novi
Jak.novi

acam> Doprkvančic, žádnej politik ze mně nebude a už mě z tímto nech na pokoji. Asi se tou politikou moc zabejváš, že už ti to leze na hlavu. Už na mě prosimtě nereaguj a opravdu jsi mě nepochopil.

Čtvrtek 8. července 2010 ve 22:41® acam

Jak.novi> Ano z tebe bude politik …

Čtvrtek 8. července 2010 ve 22:19® Jak.novi
Jak.novi

acam> Uááá. Já už končím. :-(

Čtvrtek 8. července 2010 ve 22:18® acam

Jak.novi> Měkké pruty za nic nemůžou v žádném případě (ani obecně ani jinak) a právě jsem ti to tady vysvětloval ale jak se zdá, tak ty to ne a ne pochopit :-(

Čtvrtek 8. července 2010 ve 22:13® Jak.novi
Jak.novi

acam> Spike psal o slabých vlascích. Já mu odpovídal, že za všchno nemůžou slabý vlasce, ale i zbytečně měkké pruty (nemám na mysli feedery ale pruty obecně). A s tím chápáním si stále nejsem jistej. Ani když tě to živí.

Čtvrtek 8. července 2010 ve 22:08® acam

Jak.novi> Neměj starost o moje chápání, nemám s tím sebemenší problémy. Živí mě to. Ale tvoje argumentace je natolik vypovídající, že už nemusím nic dodávat. Ať si o tom udělá obrázek každý sám …

Čtvrtek 8. července 2010 ve 22:02® Jak.novi
Jak.novi

acam> A to s tím politikem je už opravdu trapný.

Čtvrtek 8. července 2010 ve 22:01® Jak.novi
Jak.novi

acam> Jo, to máš pravdu. Ale to jsem odpovídal spikemu, že za všechno nemůžou slabé vlasce. A to jsem nemluvil o feederu ale o prutech všeobecně. A promiň, když třeba někdo na parmy použije feeder kategorie light a jako vlasec nějakou desítku, tak to je pro tu rybu SKORO jistá smrt. A koukám, že mě stále nechápeš.

Čtvrtek 8. července 2010 ve 21:55® acam

Jak.novi> Óóó ano, z tebe bude opravdu politik ale já ti připomenu o čem se ba bavíme – „Hele teď jsem si to našel – to s tím zabíjením ryb měkkými pruty, to vypadlo z tebe v úterý na FEEDERu (Tommy sejmul amuar atd …)“

Čtvrtek 8. července 2010 ve 21:50® Jak.novi
Jak.novi

acam> Nechápu tvůj příspěvek (zřejmě máš dobrou náladu). Já se tu celou dobu bavím o UL vláčce a ty do toho zatáhneš kapry a feeder. Já mám dojem, že se každý bavíme o něčem jiném.

Čtvrtek 8. července 2010 ve 21:46® acam

Jak.novi> :-D:-D:-D:-D

Čtvrtek 8. července 2010 ve 21:44® Jak.novi
Jak.novi

acam> Nekoukám. Je mi úplně volný jak chytají zdejší autority, já lovím podle sebe. Ještě jedna věc. Já o voze a ty o koze.

novější starší
Stránky:   3 2 1