Chytej.cz

Baitcast vs. Smekací naviják

5.12.2013 vložil HaD | Navijáky | zobrazeno: 22.863×

Když jsem redakci Chytej.cz navrhoval téma pro duel, ještě jsem netušil, jaký jsem sám na sebe ušil bič. Bylo mi totiž okamžitě navrženo, abych se na srovnání odlišných typů navijáků spolupodílel. Sice jsem souhlasil, ale současně mě napadlo, jak asi dopadne mé oživení vědomostí ze školy na téma slohová práce… :-)

Baitcast

Baitcast Baitcast Baitcast

 

Setkání s multiplikátorem

Hned při mém prvním setkání s multiplikátorem v rybářské prodejně jsem se do tohoto typu navijáku doslova zamiloval. Uběhla sice ještě pěkně dlouhá doba, než jsem na první multík našetřil, ale mezitím jsem jej stále chodil do krámku obdivovat. Jakmile jsem naviják vlastnil, probudila se ve mně touha chodit s ním na ryby. A to co nejrychleji! Což ale nebylo úplně snadné, protože mnou zvolený model byl tak velký a těžký, že na běžné chytání, tedy kromě sumcařiny a lovu mořských oblud, byl dost nepraktický. Na lepší časy se zablýsklo ve chvíli, kdy se na trhu objevily menší baitcastové navijáčky, se kterými jsem mohl k vodě vyrážet mnohem častěji. Poznal jsem dokonce rybáře, který je používal i při lovu na feeder. Tak moc jim (stejně jako já) propadl...

Baitcast

Je to naviják, jemuž buď podlehnete a budete ho milovat, nebo vás naopak nechá naprosto lhostejným a ani po něm nevzdechnete. Jeho používání je prostě o stylu a snad i o několika výhodách oproti klasickému smekacímu navijáku. Hlavně v jeho ovládání nehledejte žádnou vědu, byť by to tak mohlo ze začátku působit.

První věc, která na navijáku zaujme, když jej vezmete do ruky, je množství „koleček a hejblátek“ sloužících ke správnému seřízení. Baitcastové navijáky mají kromě klasické zdolávací brzdy, která je snad téměř vždy hvězdicová, ještě další brzdu volnoběžnou, magnetickou přítlačnou a některé modely i odstředivou. Důvody těchto „složitostí“ jsou velice prosté. Při odhozu nástrahy vlasec opouští rychle cívku a díky jejímu roztočení během náhozu (baitcasty mají velmi kvalitní ložiska) se může stát, že cívka bude vlasec odmotávat mnohem svižněji, než jak rychle letí nástraha. Tedy bude se „přetáčet“ až nakonec může dojít k zaseknutí uvolněných smyček vlasce a nastane tzv. backlash! Není to sice nic, co by se nedalo odstranit, ale čím tenčí vlasec, tím je pozdější rozmotávání paruky obtížnější. Naštěstí existuje starý dobrý trik pro zamezení tohoto nešvaru, který funguje v 95%! :-)

K ideálnímu stavu pro bezpečné nahození použiji volnoběžnou brzdu, kterou nastavím tak, aby nástraha při volném zavěšení pomalu a stálou rychlostí klesala dolů. Magnetická brzda v kombinaci s odstředivou brzdou mají za úkol usměrnit klesající energii nástrahy za letu a její zpomalování. Cívku navíc lehce dobrzďují, aby nedošlo k jejímu přetočení.

Baitcastem je nutné nahazovat tahem a ne ostrým švihem! Jakmile použijete klasický švih, na který jste zvyklí u smekacích navijáků, tak vám nepomůže žádné nastavení a návin na cívce prostě zamotáte. 

Když jsem si baitcast zakoupil, nedočkavě jsem s ním vyrazil k vodě a... zamotání mě samozřejmě neminulo. Myslím si, že to čeká všechny adepty lovu s tímto typem navijáku. Věřte, že to není žádná ostuda. Osobně jsem se učil naviják nastavit a ovládat na zahradě. A teprve až poté, co jsem házel dál a dál do předem určených směrů, pak jsem začal pilovat techniku a začal házet přesně na cíl. Vše jsem se učil s olůvky o hmotnosti 5, 10 a 20 g, abych dostal patřičný grif a vyzkoušel si nastavení na různé váhy nástrah. Troufám si tvrdit, že dnes při přechodu z 15 g nástrahy na pětadvacetigramovou už ani nastavení neměním, zatímco v začátcích mého seznamování s baitcastem to znamenalo jasné zamotání. 

S oblibou nahazuji bokem (nástraha letí daleko) a přes hlavu. Kyvný nához spodem ještě dostatečně neovládám, ale jde to také. 

Když jsem se výše zmínil o váze nástrah, tak za ideální považuji hmotnost od 10 g výše. Lehčí nástrahu zvládnu nahodit rovněž, ale neodhodím ji do takové vzdálenosti, jako při použití klasického smekacího navijáku. A pokud by nějaký fanda chtěl baitcast nasadit při UL přívlači, tak ať to raději vůbec nezkouší! Nástrahy pod 5 g prostě nahazovat nejdou! 

Další omezující nevýhodou používání vláčecího multíku je potřeba dostatečného prostoru kolem sebe. Tím, že dostatečně neovládám hody spodem, jsem částečně omezen překážkami v nejbližším dosahu. Pokud nemám vedle sebe (nebo nad sebou) místo alespoň na délku prutu, tak si mohu nechat o dlouhém a přesném náhozu jen zdát.

Nespornou výhodou baitcastových navijáků a vůbec multiplikátorů je skutečnost, že nekroutí vlasec (šňůru). I když ryba provede opakované daleké výpady, vůbec nic se neděje. Vlasec se namotává napřímo na osu, takže odpadává jeho nechtěné kroucení přes pravý úhel řadiče. Namotávání „napřímo“ má ještě další výhody. Při odhozu a rychlém odvíjení vlasce z cívky se vlasec o nic nebrzdí, takže se dá dosáhnout mnohem delších hodů. Při zdolávání extrémně bojovných a velkých ryb je rybář limitován pouze nosností vlasce, kterou nic (jako třeba rolna smekáče a boční navíjení) nesnižuje.

 

Smekací naviják

Smekací naviják Smekací naviják Smekací naviják

 

Klasika, kterou zná a umí ovládat každý tuzemský rybář! Všichni vědí, jak se smekáč ovládá, co práce s ním obnáší. I naprostý laik nebo začátečník se s ním naučí brzy zacházet. Funkce navijáku je lehce pochopitelná, veškeré součástky jsou účelné a snad neexistuje nikdo, kdo by se při ovládání musel dívat do manuálu. Tak alespoň na smekací navijáky pohlíží rybář ze „starého kontinentu“. 

Paradoxem je, že v zámoří jsou naše známé smekací navijáky spíše raritou a loví se s nimi minimálně. V kurzu jsou naopak baicasty, se kterými umí vláčet téměř každý rybolovec, včetně malých dětí! Pravdou je, že za Atlantikem také málokdo provozuje UL přívlač a téměř nikdo se cíleně nevěnuje malým rybám. A když už je někdo chytá, tak používá navijáky s krytou cívkou, nebo je loví bez navijáku – na bič s přirozenými nástrahami.

Jak bylo naznačeno, hlavní výhoda smekáče spočívá v jeho snadném ovládání. Odpadá tak dlouhodobý trénink pilování stylu, délky a přesnosti náhozu. Brzda je jen jedna (přední nebo zadní, tedy pokud není ještě "záběrová") a slouží k vlastnímu zdolávání ryby. Vlasec se při náhozu zamotá jen náhodou a to spíš díky nešikovností rybáře. 

Přes výčet všech nesporných předností má smekací naviják i své mouchy. Má podstatně nižší odolnost při extrémním zatížení, např. při dlouhotrvajících soubojích s velkými a vytrvalými druhy ryb, nebo při chytání na nástrahy, které jsou těžké, či ve vodě vytváří vyšší odpor. I když jsou některé typy smekáčů k těmto podmínkám uzpůsobené (kvalitní ložiska v rolně i v soukolí, zesílený překlápěč, převody z pevného materiálu), nikdy nevydrží takovou zátěž jako multík. Hlavní problémem spočívá ve způsobu navíjení vlasce. U multiuplikátoru se vlasec ukládá přímo na osu, kdežto u smekacího navijáku se návin rovná na cívku, ale vlasec (šňůra) se předtím „pravoúhle láme“ přes rolničku a tím dochází k jeho výraznému stáčení do spirály. Je jasné, že vlasec na multiplikátoru má podstatně vyšší životnost. Kromě toho navíjení na osu drženou z obou stran je podstatně spolehlivější a pevnější, než přes „jednobodové“ uchycení rolny. Kdoví, kolik smekáčů každoročně odskáče brzdění velkých ryb...

Klady

+ Vyšší životnost navijáku
+ Vyšší životnost vlasce (šňůry)
+ Skvělé využití k lovu velkých ryb
+ Pevné a spolehlivé navíjení rovnou na osu
+ Nekroutí spirálovitě vlasec (šňůru)

Klady

+ Snadná manipulace a ovládání bez dlouhého učení
+ Možnost rychlejšího navíjení díky převodům
+ Skvělé uplatnění při UL přívlači
+ Možnost nahazování lehkých nástrah

Zápory

- Delší čas na obeznámení a ovládání
- Zpočátku časté zamotávání vlasce
- Navíjení je pomalejší
- Nelze ho použít při UL přívlači
- Nemožnost nahazování lehkých nástrah

Zápory

- Nižší životnost navijáku
- Nižší životnost vlasce (šňůry)
- Menší využití k lovu velkých ryb
- Horší využití při chytání na těžké a odpor kladoucí nástrahy

Závěrečné zhodnocení

Možná by se hodilo zmínit i cenové rozdíly srovnávaných duelistů. Baitcast se zdá být o něco dražší, ale v dnešní době se dají sehnat v obou kategoriích levnější druhy i luxusní značkové modely.

Závěrem

Drželi jste někdy v ruce baitcast „nabitý“ na multíkový prut s trnem u rukojeti? Spojením těchto dvou nástrojů dostanete něco úchvatného a navíc i funkčního! Nejenže je celek parádně vyvážený a krásně se drží, ale k náhozu stačí pouze jedna paže. Jen tak si nahodím od boku a nemusím nic překlápět. Prostě mi to sedí…

Text a foto: Karel Hrubín Foto: redakce CHYTEJ.cz

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Pondělí 9. prosince 2013 v 15:38® Piscicapus

karel.hrubin> zdravím, moc rád bych se s tebou sešel u vody a názorně probral toto téma. Ale to předbíhám.

Když jsem si přečetl tento duel, tak jsem, co by jakoby laik, došel k závěru, že ani tak nejde o duel, nýbrž o popis základní problematiky lovu s přívlačovými multiplikátory.
No a teď jak se rozhodnout v tomto duelu při výběru toho kterého typu navijáku. Ono je těch rozdílů tak málo? Přestože nemám zkušeností na rozdávání ve velkém se domnívám, že ne a že by to chtělo ještě něco málo doplnit. To proto, aby měl laik snazší rozhodování…

Ale co, pro život to není podstatné. Důležité je zdraví a celosvětový mír.

Pondělí 9. prosince 2013 ve 13:43® kerob
kerob

karel.hrubin> tu „průběžnou“ mam pritazenou tak akorát aby se to nemotalo a abych dohodil. A samozrejme jinak ji mam nastavenou pro 20g woblera a jinak pro 100g jerka.

Pondělí 9. prosince 2013 ve 13:14® HaD
HaD

kerob> jo, pokud je prut měkkčí a parabolickej, asi bych se šňůry nebál. Z hlediska ryb. Z hlediska házení se šňůry nebojím. Taky brzdím palcem a málokdy se mi to má chuť motat. Jenže ne každej je tak šikovnej :-D

Pondělí 9. prosince 2013 ve 13:08® karel.hrubin

kerob> Když máš odstředivku na nejjemnější nastavení, tak ale musíš mít víc přitaženou tu průběžnou ne? Já bych jinak byl totálně zamotanej :-)

Pondělí 9. prosince 2013 ve 12:57® kerob
kerob

David H.> Na tvrdym multikoprutu (do 190g) ma vlasec 0,45 a je to OK, i když při lovu na vetsi vzdalenost by snura nebyla spatna, nicmene diky tvrdosti klacku tam ten vlasec necham. Na mekcim multikoprutu (10–42g) mam snuru 0,17 a diky parabolicky akci je ta kombinace taky OK.
Po zvladnuti techniky se mi to prestalo motat bez ohledu na to, jestli tam mam snuru nebo vlasec.
Hazeci brzdu (odstředivou) mam u obou na nejnizsi stupeň (ale ne vypnutou) a jsem s delkou hodu spokojen. Pribrzduju palcem.

Pondělí 9. prosince 2013 ve 12:29® HaD
HaD

kerob> dodám: a ve finále to člověk téměř úplně odbrzdí a háže možná i dál než se smekáčem…

Za mě je lepší vlasec. Z více důvodů:

  1. multíkové pruty jsou často poměrně tvrdé a „měkký“ vlasec je podle mě příjemnější, než kombinace tvrdého prutu s neprůtažnou šňůrou. I to méně poškozuje ryby.
  2. šňůra se snáze zamotá
  3. Zamotaná šňůra, zejména slabší, je téměř bez šance na rozmotání.
Pondělí 9. prosince 2013 v 11:42® kerob
kerob

jepice> ten multik jde nastavit tak, ze to proste nezamotas. Sice hodíš jen malo, ale nezamotas. Potom, co s timhle nastavenim pochopíš rozdil mezi hazenim smekacem a multikem, se da postupne brzda povolovat a lita to dal a dal…

Pondělí 9. prosince 2013 v 10:44® jepice-zruseno

karel.hrubin> To zní zajímavě. Můžeš uspořádat zimní kurz lovu ryb s multiplikátorem :-D Možná se ti někdy ozvu.

Pondělí 9. prosince 2013 v 9:57® karel.hrubin

jepice> nemám problém se s tebou někde sejít a půjčit ti to. Klidně tě naučím i základní triky a to ostatní co zvládám sám. vím o dvou revírech kolem Prahy, kde je celoroční pívlač, takže stačí jen říct… Nebo zvládneme začátky na louce :-)

Neděle 8. prosince 2013 ve 22:32® jepice-zruseno

karel.hrubin> Jojo, to je daleká budoucnost. Nejhorší je, že kvůli tomu motání mi to asi nikdo jen tak nepůjčí na vyzkoušení :-D

Neděle 8. prosince 2013 ve 20:39® karel.hrubin

jepice> já na tom mám vlasec, o šňůře jsem zatím ani nepřemýšlel. Myslím si, že tam můžeš dát i šňůru, to je asi individuální. Jinak to nahazování může odradit spousty lidí, ale když se přes to dostaneš, tak pak budeš spokojenej, věřím tomu :-)

Neděle 8. prosince 2013 ve 20:33® karel.hrubin

minatrix> Tenhle model taky není Low Profile. Asi budou trochu odlišný a možná to i půjde. Trochu jsi mě nahlodal a začínám koukat ještě po tomto modelu. Třeba jsou opravdu rozdílné i využitím a nakonec ještě napíšu nový duel mezi multíkama :-) Jsem na to zvědavý. Až ti dorazí, dej mi vědět jaký je.Zajímá mě to.

Neděle 8. prosince 2013 v 18:54® sethy
sethy

Jedna ukázka vydá za tisíc řádků. Když jsem začínal s MP, byla to u nás celkem rarita. Motalo se mi to i s velkýma nástrahama…dnes hážu běžně SSR5 (4g) a podobné věci uplně bez problému. Chce to jen pochopit co a jak. Za mě, multík určitě ano, ale např. na pstruhovku bych s tím nešel.

Neděle 8. prosince 2013 ve 14:15® jepice-zruseno

karel.hrubin> Házet od boku umožňují ještě navijáky s krytou cívkou, a to jak „horní“, tak spodní typy s páčkou nebo knovlíkem. Dále pak smekací navijáky s páčkou na rotoru, který se v čr skoro neprodávaj.

Neděle 8. prosince 2013 ve 14:04® jepice-zruseno

Siven Polní> V tom smyslu, jak píšeš ty, my přijde multíček taky skvělá věc. No uvidím, jestli mě to taky „postihne“, zatím mě lehce odradil kolega, který se s tím učil nahazovat. Co na to dáváte? Vlasec nebo šňůru?

Neděle 8. prosince 2013 v 8:50® Siven Polní

Já to mám půl na půl, s lehčími nástrahami používám smekáč, ale co se mých všeobecných sympatií a pohodlné ergonomičnosti týče, mám raději baitcaster. A faktem je, že jeho prosté a kroucenívzdorné ukládání vlasce je opravdu geniální. Kdybych někdy bydlel v oblasti, kde nejsou ryby neustále bombardovány umělými nástrahami (takže ne ČR), tak jdou smekáče a malé nástrahy navždy do vitrínky. A už jen 11cm X-Rap (který jsem dřív proklínal jako reklamní blamáž) je na baicastu lahůdka – teprve s ním a s kratším prutem má ostatně význam podobné twitchbaity vodit – jde to i normálně(ostatně vše lze nějak nahradit), ale teprve celé takové kombo si lze opravdu vychutnat :) Nehodlám nějak moc propagovat baitcastery – ať každý chytá na to, co mu vyhovuje. Ale kdo jednou zkusí…

Sobota 7. prosince 2013 v 0:16® minatrix

karel.hrubin> Taky jsem kdysi slyšel, že nejde smysluplně házet pod deset gramů. Leč třeba to časem budu moct i vyzkoušet :-) Mám na cestě malý multíček z Japonska… Zde máš např Cardiff 51 DC a 2,5g pstruhovou plandavku.. http://www.youtube.com/watch?…

Pátek 6. prosince 2013 ve 21:00® karel.hrubin

minatrix> Ahoj, když jsem psal článek,tak mě napadlo jestli tuto větu tam vůbec dávat, protože je kontroverzní a tušil jsem, že se někdo určitě ozve. Slyšel jsem již z několika úst, že to není problém a klidně se dají nahazovat i 1–2g nástrahy. Pár lidí se chvástalo, ale nikdo mi to ještě nepředvedl. Rád se nechám poučit i proto, že bych to rád uměl. Další věcí je, že v odkazu, který jsi napsal sice používá baitcastový navijáček, ale ne Low Profile a to je možná i moje chyba, že jsem toto nezmínil v článku. Určitě se nevyhybám žádným radám a budu jedině rád, pokud mě někdo něco přiučí. Jinak máš pravdu, je tam chyba v popisu. Bavíme se zde o Baitcastu. Pokusím se chybu napravit :-)

Pátek 6. prosince 2013 v 18:06® jepice-zruseno

troutkiller> Na lehký nástrahy vymysleli asi amíci, který chytaj očkama nahoru, navijáky s krytou cívkou. Já mám doma dva „underspin“ krytý, bohužel žádnou kvalitu co do výdrže navijáku, ale funguje to super, věřím, že by to fachalo dobře i ve verzi očkama vzhůru. Spíš mi přijde divný, že navíjej pravou rukou …

Pátek 6. prosince 2013 ve 12:30® troutkiller

minatrix>To máš pravdu,pruty a jiný libustky z polska taky nestojí za nic:-(Multíky mám doma ještě asi tři a s nejmenším vajcem bych po 10g nešel:-(

Pátek 6. prosince 2013 v 11:05® minatrix

…jeste bych chtel upozornit, ze se v textu casto objevuje BAICAST. Spravne je samozrejme BAITCAST (bait-nastraha, cast- nahoz)

Pátek 6. prosince 2013 v 11:01® minatrix

troutkiller> tak ten „tuning“ vymysleli hracickove z Japonska. Diky tomu muzes hazet opravdove prcky. Nebo si poridit multik s pocitacem… Napr Shimano Calcutta Conquest 51 DC … A mimochodem ti Polaci nemaji jen spatny zradlo…

Pátek 6. prosince 2013 v 10:57® fR4Nk13
fR4Nk13

Lahke nastrahy sa daju z multasom nahodit za pomoci sbirolina. Chytam tak z wobmi okolo 1g, streameri, muchy, rotacky malicke.Obicajny navi… na privlac uz ani nepouzivam. Onania nastava az teraz v zime, lebo multik vyhadzuje z cievky pri stacani vlasca vodu na ruky, co je pri teplotach okolo nuly na vrazdu.

Pátek 6. prosince 2013 v 8:33® troutkiller

minatrix>S tou nástrahou pod 5g je to bohužel fakt páč je to onanie né chytání:-(Polák dokáže udělat z koně hovězí,proto bych polskej článek nebral jako dogma:-(

Čtvrtek 5. prosince 2013 ve 22:26® minatrix

" A pokud by nějaký fanda chtěl baicast nasadit při UL přívlači, tak ať to raději vůbec nezkouší! Nástrahy pod 5 g prostě nahazovat nejdou! "

Být Vámi, tak si tento text opravím…

http://jerkbait.pl/…i-avail-r237

Čtvrtek 5. prosince 2013 ve 20:51® skwor
skwor

Baví mě oboje, smekáč i multík – tomu poslední dobou přicházím poměrně na chuť. Ale přece jenom použití je celkem rozdílné, takže dneska bez hlasu :-)

novější starší
Stránky: nejnovější ...  2 1