Chytej.cz

Navijáky s přední brzdou vs. Navijáky s kombinací zadní a bojové brzdy

21.3.2010 vložil osprey | Navijáky | zobrazeno: 30.214×

Navijáky – přední brzda versus bojovka z pohledu přívlače

Navijáky s přední brzdou

Navijáky s přední brzdou

Nejkvalitnější a nejdražší smekací navijáky určené k lovu přívlačí se vyrábějí s přední brzdou. O něčem to svědčí – ale o čem vlastně?
Nespornou výhodou přední brzdy je velká plocha brzdných lamel umožňující plynulé nastavení a velký rozsah záběru brzdy. Pokud by se jednalo o lov velkých dravých ryb, řekněme od 10 kg výše, dávala by přední brzda větší jistotu, že brzdný účinek bude po celou dobu zdolávání plynulý a regulovatelný, dokonce i při hodně silném dotažení.
Další výhodou přední brzdy je skutečnost, že obvykle dovoluje přesnější nastavení brzdného odporu.
Následně ovšem nelze očekávat, že by se dal krátkým rychlým pootočením matice brzdy významně změnit brzdný účinek. V případě nutnosti rychle reagovat a nepustit rybě ani centimetr používá hodně rybářů vlastní prsty, kterými uchopí cívku. Je to velmi účinný a citlivý způsob, u opravdu velkých a bojovných ryb se to ale nedoporučuje…

Za zmínku stojí i skutečnost, že dík tomu, že jsou brzdné lamely uloženy v cívce navijáku, je k nim snadnější přístup – a to jak pro rybáře, tak i pro různé nečistoty (to výrobci řeší různými těsnicími prvky). Obecně je ale dobrou přístupnost brzdy možno brát jako plus. Co však rozhodně nenadchne, je nutnost při výměně cívek odšroubovat matici brzdy a následně ji po nasazení nové cívky zase utáhnout.

Navijáky s kombinací zadní a bojové brzdy

Navijáky s kombinací zadní a bojové brzdy

Rychlost a flexibilita – to je to, oč tu kráčí. Navijáky kombinující zadní brzdu s pákou bojové brzdy disponují značnou výhodou v tom, že vychýlením páčky „bojovky“ na tu či onu stranu lze provést rychlý „skok“ v dotažení brzdy . Navíc se tím nezmění nastavení samotné zadní brzdy, na kterou v takovém případě vůbec nesaháme.
Samotný výkon brzdného systému tu pak stojí a padá právě s výkonem a kvalitou použité zadní brzdy. Ta nemusí být vůbec špatná, ale plocha brzdných lamel ani zdaleka nedosahuje plochy, kterou mají lamely přední brzdy. To znamená méně plynulý brzdný účinek v celém rozsahu nastavení – obvykle ke konci brzda rychle „tuhne“. Setkal jsem se ale i s nastvením, kdy ji prostě nešlo utáhnout nadoraz.
Obecně lze říct, že pro lehčí a střední přívlač je tento typ brzdy plně použitelný. Extrémnímu zatížení ji v našich vodách hned tak nevystavíme a naopak v řadě situací nám přítomnost bojové brzdy dovolí bleskově reagovat. Musím ale říct, že po řadě let strávených na rybách, kdy jsem se naučil dost věcí předvídat, používám „bojovku“ velmi málo.
Víc mě u tohoto technického řešení vyhovuje jiná věc, která je příjemným důsledkem umístění brzdy v zadní části navijáku – snadná výměna cívek. Cvak sem, cvak tam a je vyměněno. Odpadá zdlouhavé šroubování a pokud se vám cívka někde zakutálí, není třeba hned dumat, jestli se do brzdy něco nedostalo. Ta totiž zůstává ukryta v útrobách navijáku. Sice se k ní hůř může, ale přiznejme si – koho z běžných uživatelů to trápí?

Klady

- velká plocha třecích lamel
- plynulejší a přesněji nastavitelný brzdný účinek
- větší jistota v extrémních situacích = spolehlivost
- brzda je snadno přístupná

Klady

- možnost rychlé změny brzdné síly
- uchování původního nastavení zadní brzdy
- snadná a rychlá výměna cívek

Zápory

- horší schopnost rychle měnit velikost brzdné síly
- zdlouhavá výměna cívky

Zápory

- menší plocha lamel mírně omezuje plynulost a přesnost nastavení
- horší práce brzdy při silné zátěži
- omezený sortiment dobrých navijáků s „bojovkou“

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Sobota 29. ledna 2011 ve 20:32® vondras

přední za 1 když je dobra tak bojovka vůbec nechybí aspon to tak citim !!?

Středa 6. října 2010 v 19:40® plavan

osprey> na tomto videu máš Twina C14 FA 4000 v akci http://www.youtube.com/watch?…

Středa 14. dubna 2010 v 9:26® tucnak11
tucnak11

Chytam na vlačku pěkně dlouho a vyměnil jisem spousta navijaku no spiše ružnych bryzd.Na vlačku jen předni bryzda je to muj nazor po 35 lete vlačce.Bojovku použial jisem jen na 0,12 0,10 mm silony.Naučil jisem si nastavovat bryzdu před chytani jedna se o předni brzdu, podle tlouštki silonu a tak chytam uš 10 let.Takove navijaky jak se teras vyraběji,s nad­hernyma přednima lamely tak bojovku nemusim mit. Bojovka Je naročnějiši na mazani po caloročnej vlačce.

Pondělí 5. dubna 2010 v 10:03® Tutan
Tutan

Tak dlouho jsem hledal, jak hlasovat, až jsem NECHTĚNĚ klikl na „Navijáky s kombinací zadní a bojové brzdy“. Tímto se omlouvám navijákům s přední brzdou ;-)

Středa 24. března 2010 v 18:42® PetrC

osprey> ach jo, ale jen kvůli tvým krásným bleděmodrým kukadlům.

Prudil bych samozřejmě rád, až do naprostého opruzení, ale postrádám trochu víc volného času. Vím, jsou to z mé strany pouze kecy a výmluvy, ale. A navíc mé bláboly nikdo nečte, ale není se čemu divit.

A mé vypouštění poznámek je pouze směs náhody a chtíče se předvést.

A jak rád bych byl uznávaným, obdivovateli obdivovaným obdivuhodným a udivujícím autorem, udivující udivený dav.

Hmmm…

Středa 24. března 2010 ve 13:34® tomashr

osprey> Nic si z toho nedělej, moje inteligence je taky asi moc malá na to, abych tento naviják pochopil – prostě nevím, jak si představit nastavení poměru brzd, aby to mělo smysl. Ale třeba jsem jen nechápavý. Ta tvoje poznámka o senilitě není špatná, ale nejsem si jistý, jestli tohle byl přesný záměr Shimana :-)

Středa 24. března 2010 ve 13:23® osprey
osprey

PetrC: Udělej kvůli mě výjimku a mrkni se do osobek.

Tvoje prudění mi nevadí. Naopak. Prudíš tu poslední dobou celkem málo. Mohl bys tu prudit, až bys byl zcela zpruzený, protože mezi pruděním vypouštíš i velmi faktické a přesné poznámky.

Středa 24. března 2010 ve 13:02® osprey
osprey

tomashr> Nevím jestli ještě zajdeš – nějak jsem přehlédl tvé rýpnutí stran tříbrzdového Twina.

Oficiálně a před spoustou lidí jsem pravil, že nevím, k čemu by mi to bylo. Výhledově to ale je naviják, s nímž završím svou rybářskou dráhu. Až budu senilní, ocením kousek, který má nějakou brzdu v podstatě kamkoli, kam člověk sáhne.

Úterý 23. března 2010 ve 21:03® Char
Char

Vlastním většinu navijáků s přední brzdou a pokud je dobře seřízená a fungující tak nikdy nenastal problém, jeden mám s bojovkou a že bych ji nějak výrazně používal se nedá říci, ale pokud se na ni zvikne může být užitečná při nečekaných výpadech ryby.

Úterý 23. března 2010 v 15:56® tomashr

b.gun> Moc se mi nezdá to o větším průměru cívky, naopak ale máš pravdu s tím, že angličani jsou v mnoha ohledech poněkud netypičtí, na to už jsem taky narazil. Takže pokud je to verze pro UK, tak se tolik nedivím.

Úterý 23. března 2010 v 11:55® kerob
kerob

b.gun> neni uplne pravda. Bez nasledku pouzivam GTM 6:1 (uz mnoho let) na feeder, plavacku i na stredni vlacku. Tomu navijaku je to jedno, jen ty musis (logicky) dat do klicky vic sily, ale rezerva v konstrukci navijaku stale je a pokud to neni shit, tak vydrzi roky a roky.

Úterý 23. března 2010 v 11:51® kerob
kerob

džigit> melka civka ma stejny prumer jako hluboka civka pro tentyz navijak. Pokud jsou obe vlascem naplneny spravne (po okraj), tak i navin na otacku je stejny.

Úterý 23. března 2010 v 10:32® b.gun

tomashr> Toto není u navijáků Daiwa nic neobvyklého, pokud si projdeš jednotlivé modelové řady, tak najdeš v drtivé většině případů navijáky s převodovými poměry cca 4,7:1 – 4,9:1, jen výjimečně s vyšším než 5:1 (maximem je zhruba 5,5:1).
Daiwa u svých navijáků zastává koncepci nižšího převodu, který je kompenzován větším průměrem cívky, kdy např. Daiwa Tournament Airity Match 3012 i s nízkým převodem 4,8:1 vykazuje návin 81 cm na jedno otočení kličkou. Navíc si je třeba uvědomit, že nejde úplně o speciál na plavanou – to Angláni zas až tak nerozlišují, jde o navijáky, které jsou nabízeny ve stejné kategorii tzv. „coarse fishing“ a mají být využitelné jak na plavanou, tak na feeder. Což třeba pro naviják s poměrem přes 6:1 není úplně ideální, stahovat těžší krmidla nebo olova na feederu.

Úterý 23. března 2010 v 10:18® džigit

džigit> nějak jsem nedopsal :-/ takže větší průměr je i větší návin na otočku.Někde se to tu už řešilo.Já to mám na bubnech na kapry.Kamarád se smál,že budu stahovat půl hodiny a nikdy to neměl na břehu dřív,s větším poměrem,ale hlubokou cívkou.

Úterý 23. března 2010 v 10:14® džigit

tomashr> mám pocit,že většina navi s plytkou cívkou,nebo i samotná plytká cívka,jsou značeny MATCH.Ten poměr je trochu zavádějící,plytká cívka má větší průměr.

Úterý 23. března 2010 v 10:10® džigit

b.gun> to já vím,neboj.U 100 by­la matka!Já měl ještě jiné napodobeniny-zvětšeninu 110,bohužel nebyly ND,tak jsou pryč.Před těmi lety,kvalita ta rozumnou cenu :-)

Úterý 23. března 2010 v 9:23® kerob
kerob

b.gun> presne to jsem si myslel… dokud nebude oficialni dovozce se servisem, tak navijak tyhle znacky pro me nepripada v uvahu. Srackoidni navijak do 1500 klidne, ale stredni a vyssi tridu navijaku bez odpovidajiciho zazemi fakt ne. A to pres ebay a ze zahranicnic eshopu kupuju tak 70% rybariny… (a nejen ji)

Úterý 23. března 2010 v 7:19® tomashr

b.gun> Hezkej naviják, jen moc nechápu to označení Match na navijáku s převodem pouze 4,7:1… Ale jinak inspirativní :-(

Pondělí 22. března 2010 ve 22:41® b.gun

džigit> Jestli to nebude tím, že navijáky MK 100, 110 nevymysleli soudruzi z národního podniku Tokoz, ale jednalo se opět o licenci z Japonska, konkrétně tuším o navijáky Ryobi …

Pondělí 22. března 2010 ve 22:27® džigit

b.gun> kdysi i MK110 od TOKOZ mělo přední brzdu s knoflíkem,pro rychlou výměnu…

Pondělí 22. března 2010 ve 20:22® b.gun

kerob> No, zatím jsem ho u nás viděl v nabídce jen tady, a to nejspíš jen na individuální objednávku … http://www.hanackyrybar.cz/…dsdetail.asp?… … Souvisí to tuším s tím, že nejde o naviják určený primárně pro kontinentální Evropu, ale pro UK, takže dovoz je zatím jen tak „na divoko“. Ale díky koncem loňského roku podepsané smlouvě zástupců pro ČR s Daiwou by se snad brzo měla situace zlepšit a mělo by se začít dovážet i zboží, které se dříve oficiálně dovážet nesmělo.
Nicméně osobně budu tyhle navijáky objednávat individuálně přímo z UK e-shopu, naposledy jsem za cenu dvou navijáků v ČR koupil v UK dva stejné a navíc ještě třetí jiný jen tak na vyzkoušenou. Jen ještě chvíli počkám, kupoval jsem ty nové navijáky před necelým čtvrt rokem a vzhledem k počasí a podmínkám ještě ani nebyly u vody …

Pondělí 22. března 2010 v 17:32® tomashr

Na okraj rýpnutí do ospreye – jak se v tomto srovnání přední brzdy a bojovky vyrovnáš s Shimano TwinPower CI4, který má tyto brzdy obě najednou ? :-))

Viz http://www.normark.cz/…-CI4-RA.aspx

Pondělí 22. března 2010 v 15:43® PetrC

kerob> ano, máš pravdu, tvé znalosti jsou na vyšší výši a uznávám, že jsi lepší.

Přesně jak píšeš, naviják se zadní brzdou musí být řešen zákonitě na vyšší technologické výši, než navijáky s přední, či střední brzdou.

Slibuji na tomto místě a v tuto chvíli, že se pro tuto chvíli již nebudu míchat do odborných diskuzí. Alespoň do doby, než mé znalosti nepostoupí do vyšších výšin.

Pondělí 22. března 2010 ve 14:25® kerob
kerob

b.gun> a kdo je oficialni dovozce a prodejce techto navijaku do CR?… klidne bych si ho koupil na test…

Pondělí 22. března 2010 ve 14:20® kerob
kerob

PetrC> osa musi umet vykonavat o jeden pohyb vic a to je nutny vyresit technologicky tak, aby to nebylo znat na funkci (je tam vzdy o jedno treni vic pri otaceni civky nez u predni). Teoreticky je pak i ono ulozeni u navijaku se zadni brzdou ponekud choulostivejsi a napriklad rana do civky v predni uvrati muze dany mechanismus poskodit snaz, nez u brzdy predni. Nicmene se jedna pouze o technicke rozdily v konstrukci a jejich teoreticke dusledky. Prakticky to funguje temer totozne a rybar voli podle osobnich preferenci a velikosti kapsy.

Pondělí 22. března 2010 v 11:55® b.gun

Co se týká snadné a pohodlné výměny cívky jako výhody u navijáku se zadní brzdou – nic není definitivní, jen si je třeba správně vybrat (tj. přejít od výrobce přehazovaček na kola jinam), namátkou třeba Team Daiwa X Match …

Pondělí 22. března 2010 v 11:42® PetrC

kerob> vše má svá +/-. V čem vidíš omezení u otočného uložení osy? I u přední brzdy dochází ke tření. Ano, i u přední brzdy dochází ke tření, nebo ne? Co myslíš? (A nemám na mysli tření samotné brzdy)

No jo, ale to bychom tu mohli za chvíli probírat co už probráno bylo.

Ano, exaktní měření by zajisté prokázalo prokazatelné.

Pondělí 22. března 2010 v 11:26® kerob
kerob

PetrC> nooooo..... jiste omezeni tam pak je – v otocnem ulozeni osy u zadni brzdy dochazi ke treni, ktere predni brzda nema a tak to reseni musi byt konstrukcne natolik dobre, aby treni bylo co nejmensi a idealne se vubec nepromitlo do chodu brzdy. Vliv v beznem provozu bude asi naprosto nezjistitelny (a tedy i nepodstatny), nicmene pri nejakym korektnim mereni by asi prokazat sel.

Pondělí 22. března 2010 v 11:14® PetrC

kerob> ano, máš pravdu, že u přední brzdy není potřeba otočné osy. Ale jak moc složité je udělat osu otočnou a jak složité ji zafixovat? A jaký vliv na brzdu toto má, jak v provedení otočném, či neotočném?

Podle mého, je úplně jedno, jestli osa cívky při pohybu sem a tam (kvůli rovnoměrnému návinu na cívku) otáčí nebo nikoli.

Ano, máš pravdu a vždy záleží na materiálu a provedení!

Pondělí 22. března 2010 v 11:07® PetrC

osprey> zdravím tě Míro!

Středovou brzdu jsi ale měl zmínit. Alespoň jednou větou a nic by jsi přitom z prstu cucat nemusel. Ano, užitnými vlastnostmi má blíže k přední brzdě a dokonce je i konstrukce shodná. V podstatě jsou všechny brzdy po konstrukční stránce shodné.

A pomoci ti? Mile rád, ale jde o to, jestli jsem ten pravý. Navíc jsem šťoura a prudič, nakonec mě znáš.

;-) ;-)

Jo a musím si rýpnout: píšeš, že u přední brzdy (brzda na/v cívce) je nevýhodou nutnost při výměně cívky šroubovat matku pro její uvolnění. Ale to není až tak pravda. Existují přece navijákové, kteří mají přední brzdu a na ní, kromě matky pro nastavení brzdy, také čuprdlíka, kterého když stiskneš, tak, světe div se, uvolníš komplet cívku a dokonce aniž bys brzdu musel „rozštelovat“… Jo a mohl bych pokračovat, protože si vzpomínám, že jsi před nějakou dobou psal, že…

:-) :-)

Tedy, já jsem prudič. Možná bys měl zrušit (nebo David) mou registraci, měli byste klid.

novější starší
Stránky:   2 1