Chytej.cz

stavba lodi necteno

2.10.2006 | | 33.955 zobrazení | 47 odpovědí | upravit

Češi jsou národem koumáků a rybaříci určitě nejsou výjimkou. Jeden vyrábí rotačky co vyhrávaj závody, druhej svůj vlastní tripod se swingrama, třetí vyřezal za život víc vobíků než Rapala a čtvrtej aby je vyřezávat nemusel si na to zkonstruoval mašinku. Máte ale někdo zkušenosti se stavbou rybářský loďky?? Chtěl bych se o něco takovýho pokusit a to ani ne tak z důvodu, že bych jí nutně potřeboval (mám nafukovadlo) nebo že bych na ní nakonec po letech nenašetřil. Chtěl bych si udělat svojí vlastní dřevěnou pramičku přičemž největším lákadlem je ověřit si, že na to mám. Dřevěnka je dneska přežitek…vím. Kupovaný laminátky vydržej dýl, jsou lehčí, hezčí, víc se kradou atd atd… Můj cíl je hrát si s tím jako malej kluk s Merkurem a potom zažívat ten blaženej pocit když to poplave… No a k otázkám.. Jaký dřevo byste doporučili? Moje okolí radí dub a jasan. Jasan jasan ale dub se mi moc nezdá..přeci jenom takhle těžký dřevo…aby se mi to potom nepotopilo. Dál jakej klih je ten nej? Pod pojmem nej myslím nejlepší kvalitu v porovnání s cenou. Nechci dát za lepidlo víc než za new commercial boat. Kdyby měl doma někdo nějaký nepotřebný plánek nebo znal užitečné stránky, či jakékoliv osobní připomínky a moudra, budu jen rád když se o vědomosti podělí… díky:-)

Na hlavní větev fóra reagujte zde, na konkrétní odpovědi přímo u nich.

pridat prispevek
novější starší
Stránky:   2 1  
Pondělí 15. května 2017 v 8:44 ® džigit reakce na …

jepice> optimist ;-)

reagovat
Pondělí 15. května 2017 v 8:06 ® jepice-zruseno reakce na …

hanis93> S tím se tuším jezdí závody v nějaké kategorii nejmenších plachetnic.

reagovat
Sobota 13. května 2017 ve 14:12 ® hanis93
hanis93

super, díky za rady! ;-)

reagovat
Pátek 12. května 2017 ve 23:32 ® Venca Zelenka reakce na …
Venca Zelenka

hanis93> Může to mít ještě jeden důvod, jestli je laminát dvouplášťový, tak odvětrávání sražené vlhkosti, jestli je jednolitý kompozit, tak to normálně fikni, na pádla a motor ti to k ničemu nebude, leda by jsi to přebudoval na stojany na pruty.

reagovat
Pátek 12. května 2017 ve 22:29 ® džigit reakce na …

hanis93> jasne, pro vesla na nic ;-)

reagovat
Pátek 12. května 2017 ve 22:09 ® hanis93 reakce na …
hanis93

díky moc za obrázek! Takže jestli to dobře chápu, patří tam zasunout lodní kýl?

reagovat
Pátek 12. května 2017 ve 20:28 ® džigit reakce na …

hanis93> pokud nebudeš používat plachtu,je Ti to vcelku na nic ;-)

reagovat
foto/forum/2017/th-img123506.jpg
Pátek 12. května 2017 v 19:37 ® hanis93 reakce na …
hanis93

Zdarec, trošku to tady oživím, stejný „komín“ jako je na té loďce Tomika mám i já na loďce k rekonstrukci. Ta překližka „komínu“ je ve špatném stavu docela, jinak je loď laminátová, nejraději bych ten komín dal pryč a díru zalaminoval. Nevím ale, má to nějakou funkci (stabilizace, …)? Neuškodím tomu když ten průduch dám pryč? Díkes za rady

reagovat
foto/forum/2017/th-img123505.jpg
Úterý 19. července 2016 ve 12:04 ® regulus reakce na …
regulus

FinalStorm> http://www.chytej.cz/downloads/?…

reagovat
Úterý 19. července 2016 v 8:17 ® FinalStorm

Ahoj, náhodou jsem tohle forum našel. Nemáte ještě někdo ten plánek na dřevěný člun? Nějak sekci download nemůžu najít.

reagovat
Středa 20. června 2012 ve 12:07 ® lunimus reakce na …

sharkcom> mám nahrubo prepočítaný objem tohto dreva pri dĺžke 3,5m šírka 80cm a výška 45cm, že ak sa použije smerkové drevo – dosky o hrúbke 2cm tak čln by mal mať dokopy cca 50–60Kg, čo jeden človek na strechu vyloží a pri dvojchlapovej metóde je to úplne do pohody :-) čo sa týka preglejky, tam si s hmotnosťou výrazne nepomôžeš, nakoľko hustota preglejky je vyššia ako hustota smrekového dreva. Je síce pravda, že preglejka je odolnejšia a môžeš použiť tenšiu dosku, ale vo finále sa dostaneš na cca tú istú hmotnosť.

tých 50–60kg síce nie je málo, ale na druhú stranu si treba uvedomiť, že robíme drevenú loď – žiaden plast … nehovoriac o tom, že plastové člny týchto rozmerov majú cca 20–25kg, čo tiež nie je nič moc … a vzhľadom na trvanlivosť a odolnosť voči prekážkam pod vodou má drevo jasne navrch. Plast samozrejme vyniká svojou „ľahkosťou“ a skladovateľnosťou :-)

  • btw. keď už sme pri tých výpočtoch, tak tento čln by mal mať orientačne výtlak cca 300kg po čiaru ponoru – samozrejme pri ideálnom rozložení hmotnosti po člne :-) … samozrejme nemôžu sedieť všetci vzadu pri motore :o)

Čo sa týka elektropohonu, vzhľadom na rovné dno a rel. malý kýl nie je možné použiť o moc silnejšie motory, hlavne s ohľadom na stabilitu člna … ale predsa keď idem na ryby, tak nejdem na preteky :-)

Btw. pokiaľ sa stále bavíme o člne, ku ktorému som sem dal návod, tak si myslím, že bezpečnejšie, ako dosky klincovať bude použiť samorezné skrutky (vruty), prípadne ešte jemne predvŕtať dierku – predíde sa tým štiepeniu dreva pri spájaní. Prípadne je možné ešte urobiť spevnenie kovovým L profilom, aby sa zamedzilo nechcenému uvoľneniu jednotlivých dielov :-)

reagovat
Středa 20. června 2012 v 8:32 ® sharkcom
sharkcom

Elektrotomor 18lb mám na nafukovačku a docela to s tím sviští. Já přemýšlím jak tu loď udělat co nejlehčí, aby to bylo možný hodit na střechu auta. To by se musela použít místo prken překližka.

reagovat
Úterý 19. června 2012 ve 21:32 ® lunimus reakce na …

sharkcom> mas pravdu … ten dreveny cln je tak jednoduchy, ze by bolo hriechom sa do toho nepustit … akurat ze ten navod som zohnal z kanadskych zdrojov, takze cenu materialu na cln 12$ by som v nasich podmienkach vydel tak 3–5× taku, podla toho, kto ma ake zreoje dreva … rozhodne sa do toho chcem pustit … a ked sa osvedci, tak k tomu kupim este nejaky maly elektromotor za 125,– € http://www.rybarikpp.sk/…lektromotory-

Este maly tip k tomuto clnu – samozrejme je mozne pouzit aj viac dosiek na boky lode – budu sa lahsie ohybat :-) a este je fajn pouzit medzi dosky do drazky tenku bavlnenu pasku macanu v parafine – volakedy sa to pouzivalo ako tesnenie na lode (este v dobe plachetnic) … samozrejme staci tenky plochy knot, ktory sa roztlaci pritiahnutim vyssej dosky na spodnu :-)

reagovat
Úterý 19. června 2012 v 15:56 ® sharkcom reakce na …
sharkcom

kerob> Pravda moje zkušennosti jsou spíš z výroby kompozitů pro letecké modely, tam jsou zase jiná kritéria. Každopádně nadávkovat 3% tvrdidla je na přesnost obtížnější jak 50% hmotnostních u L285 Na loď by ovšem L285 byl trochu přepych… Ale nebudem řešit nedůležité. Nicméně tohle mě docela zajímá : http://www.chytej.cz/…dreveny-cln/ Akorád bych se to pak bál nechat u vody. měl jsem onehdá laminátku a každý rok byla několikrát ukradená, naštěstí vždy nalazená. pak jsem to na základě toho nevydržel a prodal jí…

reagovat
Úterý 19. června 2012 ve 14:21 ® siri

Tedy ten napad vzit planek pro modelare a zvetsit, je vazne pozoruhodny, na druhou stranu stavet lod jako ciste drevenou – a branit vode v pristupu ke drevu, to mi uz prijde fakt hodne divny. Na to uz jsem videl asi trochu moc ‚smrtelne‘ rozeschlych lodi… Jako nejjednodussi moznost bych videl stavbu jakehosi ‚manaska‘ (kdysi bezna cesta pro lid obecny a nezamozny, :-) jak se domoci plavidla) z borove preklizky, spichnuteho nahrubo hrebicky, slepeneho epoxidem a natreneho opet epoxidem, ale zredenym. Tvar muze mit podle chuti majitele, jedni mi pribuzni z VC meli na svem rybnicku dve takove lodky, jednu ve tvaru pramicky, druhou a la kajak. Jinak pro vyssi level plavidla se na ruznych boat building strankach pouziva jako extremne jednoducha metoda tzv. stitch and glue, pripadne tape and glue postup. Pokud jde o jine, nez epoxidove pryskyrice, vybavuje se mi jakasi diskuze nasich jachtaru, v niz prevladal nazor, ze (slo o celkem obvykly pripad stavby jachty z olaminovane preklizky) bezprostredne na drevo by mel prijit epoxid, dal uz jak kdo chce, hlavne uz pak slo o fin. usporu, neb epoxid je drazsi. Jeden clovek vsak trval na tom, ze uz postavil vic lodi, nez jednu (nevim uz, zda dve ci tri a nechci fabulovat…) a zatim prej dobry. :-)

reagovat
Úterý 19. června 2012 ve 13:42 ® kerob reakce na …
kerob

sharkcom> moje zkusenost je takova, ze pokud u L285 nedodrzim presne pomer davkovani, tak treba vubec nevytvrdne, jen zgelovati… u polyesteru, ktery pouzivam, je predepsany standardni davkovani 2% objemu (tvrdidlo je Butanox 50), ale i podle doporuceni prodejce (Havel) lze dat az 4–5% s tim, ze dojde k rychlejsimu vytvrzeni a krome toho, ze to vic „topi“ pri tvrdnuti nedojde k zadnym zasadnim zmenam vyslednych vlastnosti. Ale to je v podstate jedno, tazatel si z toho uz neco vybere :-)

reagovat
Úterý 19. června 2012 v 11:34 ® sharkcom
sharkcom

Tolerance větší není, když dáš víc tvrdidla, krom toho že je to pak velice křehké se to vrdidlo ,,vypotí,, na povrch a bude furt lepit. Pravda samozřejmě je, že starší laminátky jsou laminovaný s polyesterem a proto se musí zase polyesterem opravovat, jinak se materiály nespojí.

reagovat
Úterý 19. června 2012 v 11:12 ® kerob reakce na …
kerob

sharkcom> to mas pravdu, nicmene pokud treba opravujes lod, ktera je z polyesteru (jako ta moje), tak epoxy stejne neni dobry napad. Diky „medovy“ konzistenci se tkanina prilepi a drzi i na nerovnych mistech. U polyesteru je mnohem vetsi tolerance nepresnosti pomeru tvrdidla nez u epoxy… a ta rychlost je podle me prednost – prace mnohem lip odsejpa a tech cca 30minut je akorat. A krasne voni :-)

reagovat
Úterý 19. června 2012 v 10:33 ® sharkcom
sharkcom

Rychle tvrdne, smrdí jak bolavá noha, není tak pěkně tekutý jako letoxid, nebo L285. Při špatném namíchání ,,vypotí tvrdidlo,, Tj. je náchylný na špatný poměr tvrdidla. Tím samozřejmě netvrdím, že je na loď nepoužitelný, ale osobně ho pro jeho vlastnosti nepoužívám. Dělší čas na zpracování u epoxidu je právě jeho devizou, máš čas případně poopravid případnou nedokonalost a pracovat v klidu.

reagovat
Úterý 19. června 2012 v 9:27 ® kerob reakce na …
kerob

sharkcom> v cem ti prijde lepsi epoxy nez polyester? Ja teda maly veci (opravy prutu, modelarina) delam epoxy L285 kvuli pruznosti, ale velky lode delam polyesterem. Pracuje se s tim rychleji a neni problem udelat vic vrstev v jeden den. Akorat si clovek musi namichat jen tolik, kolik stihne upotrebit.

reagovat
Úterý 19. června 2012 v 9:17 ® sharkcom
sharkcom

K tomu laminování. Samozřejmě záleží na tom, co bude laminátová vrstva plnit za funkci, jestli nosnou, nebo jestli bude jenom zpevňovat samonosný povrch. To je asi tvůj případ. To by ta zhruba 300g/m2 mohla v jedný vrstvě splňovat. Přiložíš jí na trup s přesahem a přez ohyby, na kterých se tkanina není schopna přizpůsobit jí prostřihneš a přesah který ti vznikne přeložíš přez sebe. Molitanovým válečkem začneš od středu ke krajím tkaninu prosicovat a zároveň uhlazovat. Pěkně se ti spojí s podkladem a vytvaruje se podle podkladu. Pryskyřice se nanáší jenom tolik, aby se tkanina prositila, rozhodně méně znamená více. Počítá se zhruba váhově tolik, co tkanina. Tj. 300g/m2 tkanina = 300g/m2 pryskyřice. Pryskyřice ne podle mě lepší epoxidová, než polyesterová. Za normální peníz je třeba letoxid PR102.

reagovat
Sobota 16. června 2012 v 15:19 @ Radil

Zlatý český ručičky, národ koumáků, co Čech – to muzikant: zažité nepravdivé pičoviny. Pažraví ožralové a lenoši… Nakonec na setkáních Chytej je to vidět.

reagovat
Středa 13. června 2012 v 19:13 ® kerob reakce na …
kerob

Tomik> tohle moc nehraje roli a taky zalezi na tom, jak velkou plochu budes delat najednou. U vetsich ploch polozim suchou tkaninu strizenou na miru na misto, kam ji chci a pak valeckem na malovani (stetka je blba – ma tendenci platno posouvat a nicit vazbu, zvlast u vazby „platno“ u keprove vazby to tak tragicky neni) tkaninu prosytim. Prebytecnou pryskyrici odsaju treba kusem molitanu – pokud ji tam zustane moc, ma tendenci praskat. Ohledne spotreby taky zalezi na tom, jakou gramaz tkaniny zvolis – cim vyssi gramaz, tim vic pryskyrice „vypije“. Ohledne vhodne pryskyrice a tuzidla ti poradi na http://www.havel-composites.com/ , kde ti reknou i pribliznou spotrebu pryskyrice na urcitou plochu tkaniny. Jsou velmi vstricni a posilaj neskutecne rychle a takovy vyber laminovacich materialu jsem nikde jinde nevidel. Dle meho soudu na takovou lod, pokud ji chces olaminovat jednou vrstvou, tak bych volil gramaz cca 280g/m2, pokud se s tim chces fakt mazlit, tak 2 vrstvy nejaky cca 180–200 a mezitim vybrousit, ale zalezi i na tom, v jakym je ta lod ted stavu (z fotky nepoznam).

reagovat
Středa 13. června 2012 v 19:05 ® Tino
Tino

jestli někdo si chcete předělat kocábku na obytňák, tak jsem dával inzerát na bazos.cz – http://sport.bazos.cz/…-veslice.php

reagovat
Středa 13. června 2012 v 18:02 ® Tomik
Tomik

Něco jsem nastudoval, ale nevím jestli se namatlá pryskyřice a pak se do toho dává ta tkanina a nebo se dává tkanina a přes to se patlá pryskyřice. Jsou potřeba nějaký spešl válečky a nebo stačí štětka? A ještě kolik bych toho tak potřeboval, lod je 140 široká 350 dlouhá..cca 7 m2 i s rezervou…

reagovat
Středa 13. června 2012 v 17:37 ® kerob reakce na …
kerob

Tomik> co bys ohledne laminovani potreboval vedet?

reagovat
Středa 13. června 2012 v 17:02 ® Tomik
Tomik

Nedávno mi jeden známý navrhl jestli nechci loď, že ji budou jeho sousedi vyhazovat. Tak jsem řekl proč ne a už je ve stádiu totální rekonstrukce, původně to byla sice plachetnice, ale udělám z ní časem luxusní kocábku..:-D Posílám foto před rekonstrukcí…:)

Nemáte někdo zkušenosti s laminováním?

reagovat
foto/forum/2012/th-img20621.jpg
Středa 13. června 2012 v 15:32 ® lunimus reakce na …

fuj … bolo mi to treba davat sem predchadzajuci navod? … je to tak jednoduche, ze sa na tuto lodku (jemne modifikovanu) celkom tesim … a dufam, ze cez leto budem mat dost casu na jej realizaciu :o)

reagovat
Středa 13. června 2012 ve 12:26 ® lunimus

pridal som do suborov na stiahnutie blbuvzdorny plan na stavbu lode – je to sice po anglicky, ale obrazky su naozaj tak blbuvzdorne, ze k tomu navod nie je potrebny :-)

http://www.chytej.cz/…dreveny-cln/

reagovat
Úterý 12. června 2012 v 19:49 ® lunimus

Planov je na nete plno … staci si dat vyhladat cez google „boat plans“ – a uz pod inages sa skryva nepreberne mnozstvo clnov a lodi – vid odkaz:

https://www.google.com/search?…

reagovat
novější starší
Stránky:   2 1