Chytej.cz

Multiplikátor s hvězdicovou brzdou vs. Multiplikátor s pákovou brzdou

6.5.2013 vložil HaD | Navijáky | zobrazeno: 9.406×

Multiplikátory se těší při lovu velkých ryb, zejména pak při lovu sumců, stále větší oblibě. Jejich výhody, jako je životnost, kapacita, silovost apod., jsou oproti smekacím navijákům jednoznačné. Často se u nich však diskutuje, zda je lepší model na pravou či levou ruku, zda s řadičem či bez řadiče; také typ brzdy. A tomu se v dnešním duelu budu věnovat na základě svých poznatků a zkušeností s mnoha modely s hvězdicovou a pákovou brzdou. Pokud se někde budu technicky mýlit, klidně mne v komentářích opravte :-)

Multiplikátor s hvězdicovou brzdou

Multiplikátor s hvězdicovou brzdou Hvězdicová brzda v detailu Nahazovací brzda Přepínač volnoběhu

 

Multiplikátory s hvězdicovou brzdou jsou primárně určeny na menší ryby, které kladou při souboji menší odpor. Hvězdicová brzda pracuje na podobném principu jako u navijáků smekacích, kdy se utahuje na závitu matice opatřená výčnělky ve tvaru připomínajícím hvězdu (proto hvězdicová brzda), čímž dochází ke stlačení brzdných podložek a tím vzniká odpor neboli brzdný účinek. Stoupání závitu je, pokud se nepletu, standardní a tudíž od úplného povolení k maximálnímu dotažení je potřeba brzdou otočit několikrát.

Obecně se dá říci, že multiplikátory obdobné velikosti s hvězdicovou brzdou nedisponují oproti modelům s pákovou brzdou tak velkým brzdným účinkem - velikost brzdných podložek a možná síla vyvinutá hvězdicí jej neumožňuje.

S hvězdicovou brzdou se nejčastěji setkáte u vláčecích multiplikátorů, levnějších sumcových a mořských multiplikátorů a u elektrických multiplikátorů. Jelikož se duel týká použití multiplikátoru především k lovu sumců a větších ryb a budu se věnovat popisu především z hlediska sumcařiny, platí níže uvedené i pro ostatní ryby.

 

 

Nastavení a práce s brzdou

Je poměrně velmi jednoduché a je obdobou smekacího navijáku, čímž lze vysvětlit i vysokou oblibu a šíři nabídky (dalece převyšuje nabídku multiplikátorů s pákovou brzdou). Otáčením hvězdice si před lovem nastavíte požadovaný brzdný účinek a v průběhu lovu jej pouze upravujete. Tento typ brzdy neskýtá žádný mimořádný prostor k chybování - není v podstatě možné brzdu omylem přetáhnout či úplně povolit. Nastavení je možné poměrně jemné a přesné. Reakce na prudký únik silné ryby je však pomalejší, stejně tak rychlé dotažení trvá delší dobu. Z vlastní zkušenosti vím, že si člověk občas splete směr a místo povolování začne dotahovat a naopak. Brzda je, pokud máme ruku na kličce, stále při ruce a není ani potřeba ruku z kličky sundat, pokud chceme s brzdou manipulovat.

Multiplikátory s hvězdicovou brzdou jsou ve většině případů opatřeny ještě brzdou nahazovací (kromě elektrických typů - pokud nějaký znáte, opravte mne).

Současně má tento typ multiplikátoru přepínač volnoběhu.

 

Zavážení

Při zavážení je možné buď využít volnoběh, nebo povolit brzdu na požadovaný odpor. To využijeme především při zavážení na řece, kdy máme prut na břehu, jsme bez parťáka a potřebujeme jistý odpor pro šponování šňůry.

 

Nahazování

Ačkoliv se multiplikátory na větší ryby používají k nahazování zcela výjimečně, je to možné a zejména v Čechách, kde je na mnoha místech zakázáno zavážení, je nahazování nutností. Multiplikátory opatřené hvězdicovou brzdou jsou pro tento účel neodiskutovatelně vhodnější a dokonce jsou na to připravené. Mají totiž "nahazovací brzdu, která reguluje při přepnutí na volnoběžný režim odpor otáčení cívky. Přesto je ale nutné velmi dobře zvládnout nahazování s multiplikátorem a při náhozu cívku přibržďovat palcem, aby tzv. nepředběhla nástrahu a šňůra se na ní nezamotala.

Při nahozování samozřejmě nezapomeňte vypnout akustického cvrčka.

 

Multiplikátory s hvězdicovou brzdou jsou podle mého názoru vhodné spíše pro méně zkušené rybáře a na menší ryby.

Multiplikátor s pákovou brzdou

Multiplikátor s pákovou brzdou Páková brzda Regulace rozsahu brzdného účinku Pojistka na "full" brzdný výkon Přechod mezi volnoběhem a brzdným rozsahem

 

Modely multiplikátorů s pákovou brzdou jsou zpravidla určeny na rybí soupeře kladoucí větší odpor a mající schopnost rychlého a silného úniku. Principielně umožňuje totiž páková brzda mnohem rychlejší manipulaci a možnost utažení brzdy téměř na 100%. Je to dáno tím, že páčka brzdy pohybuje celou cívkou pákovým mechanismem proti tělu navijáku, čímž je možné docílit větší síly, než prostřednictvím závitu a styčné brzdné plochy jsou nepoměrně větší. Alespoň tak je to u mých multíků s pákovkou. Z těchto důvodů jsou modely s pákovou brzdou vyráběné spíše ve větší velikostech a jsou určené pro lov opravdu hodně velkých ryb - velkých sumců, plachetníků, mečounů apod. Pákovou brzdu však nalezneme i u menších modelů, kde ale hvězdicové brzdy převládají. Zajímavé je, že populární elektriky (elektrické multiplikátory), používané našinci zejména v Norsku, s pákovou brzdou nejsou takřka k nalezení.

 

Nastavení brzdy

Rychlost manipulace s brzdou je dána skutečností, že celý brzdný účinek regulujeme páčkou (proto páková brzda) na úseku asi 1/3 kružnice, což je ve skutečnosti jen několik cm. Máme li tedy úplně utaženo a chceme úplně povolit, posuneme páčku jen o několik cm cívka je úplně odbržděna a naopak (otázka zlomku vteřiny). Multiplikátory s pákovou brzdou mají obvykle pojistku proti nastavení maximálnímu brzdnému účinku. Brzdu tedy můžeme páčkou nastavit na cca 80% brzného účinku bez pojistky, po stisknutí pojistky je možné páčku posunout ještě dále a nastavit brzdu na maximum (FULL). Obdobná pojistka bývá i směrem k odbrždění - zde však není potřeba nic mačkat, jen je potřeba k překonání hranice mezi malým brzdným účinkem a volnoběhem použít více síly. Volnoběh není nijak nastavitelný, sílu brzdného rozsahu však nastavit lze - na boku navijáku je matice, jejímž povolením či utažením lze nastavit sílu brzdného účinku. Můžeme si tedy nastavit, zjednodušeně řečeno, že v pracovním rozsahu bude brzda klást např. odpor 1-10 kg, na maximu 20 kg. Po přitažení matice bude brzdný rozsah 2-20 kg, na maximu za pojistkou 40 kg. Utáhneme-li matici na maximum, bude brzdný rozsah 3-30 kg, maximum 60kg. Hodnoty samozřejmě berte s rezervou, jedná se jen o příklad pro lepší představivost.

 

Práce s brzdou

Práce s tímto typem brzdy však skýtá určitá nebezpečí a je potřeba trocha praxe, aby nedošlo k maléru. V případě úniku velké ryby se při povolování totiž např. lehce může stát, že posuneme páčku příliš, čímž dojde v zápalu boje k velkému až úplnému odbrždění, odbržděná cívka se roztočí a na navijáku se vytvoří chumel šňůry, která se zamotá a je tak zaděláno na velký problém, zejména v případě, kdy používáme silnou šňůru o vysoké nosnosti. Pokud se zamotá úplně a ryba je velká a silná, s největší pravděpodobností bude následovat její utržení, případně zlomení prutu, nebo i jeho ztráta - prostě jej v rukou neudržíte a ryba vám ho vytrhne (zní to sice přehnaně, ale o podobných situacích jsem již slyšel). Podobný problém může nastat při dotahování brzdy - můžete to snadno přehnat, ryba začne unikat, instinktivně sundáte ruku z navijáku na prut a nebude jak brzdu povolit. A pokud se vám to podaří, stane se často právě onen první popisovaný případ a povolíte moc.

 

Zavážení

Pro zavážku naviják páčkou přepneme do volnoběžného režimu. Potřebujeme-li odpor a nemáme kolegu, který by palcem cívku přibržďoval, musíme nastavit odpor pákovou brzdou, při nastavení brzdného rozsahu na velký odpor je nutné často celý naviják přenastavit a po zavážce vrátit zpět požadovaný brzdný rozsah.

 

Nahazování

Je poněkud komplikované. Dáno je to především skutečností, že modely s pákovou brzdou nemají tzv. nahazovací brzdu. Je k dispozici pouze volnoběh, který není regulovatelný a je tudíž úplně volný. Nahazovat je tedy potřeba velmi "multiplikátorově" a bezchybná práce palce jako nahazovací brzdy je mimořádně důležitá. V opačném případě dopane montáž buď "před nohy" (v případě přílišného brzdění), nebo málo bržděnou cívku totálně zamotáme a připravíme si v lepším případě dost práce s rozmotáním, v horším zničení části návinu.

Při nahazování doporučuji vypnout cvrčka, v případě extrémně těžké montáže jej můžete nechat zapnutý - pomůže vám přibrzdit cívku. Vyzkoušejte a uvidíte sami.

Rozhodně nechci nikoho děsit, není to tak hrozné, jak to vypadá, jen je potřeba s tím počítat. Osobně doporučuji pro začátek nastavovat brzdný rozsah na menší hodnoty, při kterých jsou tato rizika menší a brzdný účinek posilovat palcem na cívce.

 

Klady

+ vhodnější pro začátečníky
+ snazší nahazování
+ zpravidla nižší cena
+ široká nabídka elektrických modelů

Klady

+ větší brzdný účinek
+ rychlejší nastavení brzdy
+ možnost utažení téměř "natvrdo

Zápory

- menší brzdný účinek a životnost brzdy
- pomalejší manipulace

Zápory

- menší citlivost
- riziko nesprávného nastavení při adrenalinovém souboji s rybou
- obtížnější nahazování
- zpravidla dražší

Závěrečné zhodnocení

Multiplikátory s hvězdicovou brzdou jsou tedy podle mého názoru vhodné spíše pro méně zkušené rybáře a na menší ryby a pro ty, kteří budou častěji nahazovat. Modely s pákovou pak pro ty, kteří si věří a chtějí mít možnost rychle reagovat, využívat maximální brzdné síly apod. Ačkoliv obvykle v duelech vítěze naše redakce neurčuje, dnes si neodpustím zveřejnit mé osobní hlasování. Můj hlas totiž patří brzdě pákové.

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Čtvrtek 23. května 2013 v 5:41® Fanda 81
Fanda 81

David H.> Děkuji předem.

Středa 22. května 2013 v 8:27® HaD
HaD

Fanda 81> zkusím pomoci

Středa 22. května 2013 v 6:29® Fanda 81
Fanda 81

David H.> Ahoj Davide ,potřebuji prosím adresu na servic Daiwy. Mám Certate 4000,odešla mi rolnička,objed­návval jsem to již 2× v Brně/Papírníková/ a pak u autorizovaného prodejce .P.Krále v Novém Jičíně. Katastrofa ,slibotechna největšího kalibru.Ani Brno ani Král po půl roce náhrání díl nedodaly.V loni jsem podobně sháněl vazelinu Daiwa na promaz.Výsledek stejný. Navi Daiwa dobrý,ale servis nefunguje.Proto Daiwu už asi nekoupim.Děkuji předem.Fanda 81 gastro-plsek@opavsko.com David H.>

Úterý 14. května 2013 v 9:47® HaD
HaD

sumcen> já ale netvrdím, že je hvězdicová problém.

Úterý 14. května 2013 v 9:45® HaD
HaD

regulus> utáhnout hvězdicovku na fest jde blbě, resp. Mnohem hůř, pokud vůbec. To je má praxe

Úterý 14. května 2013 v 9:43® HaD
HaD

Dawee> lepší je na sumce pravorukej, pokud si umíš zvyknout

Pondělí 13. května 2013 ve 20:30® Dawee
Dawee

Zdravím pánové, když se zde řeší multíky měl bych takovej dotaz, jelikož se v tomto tipu navijáků moc neorientuju, poraďte je lepší pro praváka levorukej nebo pravorukej multík? a je v tom nějakej zásadní rozdíl?

Pátek 10. května 2013 v 16:19® sumcen

Mám Shimano Tekota 800 s hvězdicovou brzdou a nemám žádný problém,naopak některé pákovky se nedají pořádně nastavit,pro malý regulační rozsah brzdy.

Tento příspěvek byl editován Pátek 10. května 2013 v 16:25 uživatelem sumcen.
Pátek 10. května 2013 ve 3:08® regulus
regulus

Malá poznámka k textu, závit u hvězdicové brzdy nemá standartní, ale jemné stoupání, ale to je jen kosmetickej detail.
Není mi jasné, proč si myslíš, že je hvězdicová brzda vhodnější pro začátečníky, mě naopak přijde vhodnější páková, ovládání je jednodušší, rychlejší, na hvězdici mi připadne, že si musí člověk víc zvyknout. Na větší životnost bych moc nevsadil (nehledě na to, že to je prakticky neporovnatelný) a i hvězdice se dá zarvat úplně natvrdo, ovšem ne tak jednoduše jako páková, takže v kontextu manipulace při lovu máš pravdu.

Úterý 7. května 2013 v 0:04® HaD
HaD

whitehunter> s tím taky rozhodně souhlasím :-)

Pondělí 6. května 2013 ve 22:56® whitehunter
whitehunter

David H.> já rozhodně souhlasím, že pákovky jsou obecně lepší, jenom jsem chtěl poukázat, že i některý hvězdy jsou kvalitně udělaný :-)

Pondělí 6. května 2013 ve 21:58® HaD
HaD

whitehunter> Souhlasím, díky za doplnění. Samozřejmě, že i v hvězdách jsou hvězdy, které vydrží a jsou na velké ryby. V „českém“ sortimentu to ale bude hrát spíše ve prospěch těch pákovek.

Tento příspěvek byl editován Pondělí 6. května 2013 ve 21:59 uživatelem HaD.
Pondělí 6. května 2013 v 19:49® whitehunter
whitehunter

Hmmm… tak tady bych se asi i hádal. Tedy minimálně ohledně té životnosti hvězdicové brzdy. Měl jsem v ruce Penn Senatory staré 30 let, chytané pravidelně na moři (byly to 113ky, takže předpokládám že na ně onen dotyčný chytal dorada, kanice apod. – nic obrovského) a brzda byla (stejně jako celý naviják) úplně v pohodě (až na nějakou drobnou korozi). Konkrétně u těch Senátorů se i největší velikosti, určené právě na plachetníky, marliny a žraloky, dělají s hvězdicovkou, a jelikož jsou to běžně používaný navijáky na tyhle ryby, tak to asi taky nebude takovej problém. Když se nepočítá třeba International nebo Tiagra tak pochybuju, že by nějakej jinej multík 30 let vůbec vydržel, natož aby u něj bez problémů fungovala brzda, takže si myslim, že to bude spíš zpracováním konkrétního modelu, než že by se dalo obecně říct, že hvězdicovka má nižší životnost. Ono je to taky možná daný tim, že se dneska už většinou používá jenom u levnějších modelů, kde ta životnost celkově neni moc oslnivá. Mimochodem skvěle honocenej International Torque má ve většině velikostí taky hvězdu. Ale nikdy jsem ho neměl v ruce, takže ten znám jenom ze článků a obrázků. Jinak ještě tu nebyla zmíněná jedna věc. Navijáky s hvězdicovou brzdou bývají o něco lehčí (pákový mechanismus je těžší). U některých modelů modstatně (třeba zrovna ten Torque).