Chytej.cz

Shimano Ultegra XSB vs. Shimano Ultegra XSC

7.8.2012 vložil HaD | Navijáky | zobrazeno: 35.470×

V našich Duelech se poměrně málo vyskytují produkty určené kaprařům a tak se to pokusíme napravit. Dnes se tu střetnou starší a nová verze oblíbeného kaprařského velkokapacitního navijáku Shimano Ultegra, jmenovitě se bude jednat o verze XSB (novinka pro rok 2009) a verzi XSC, která právě přichází na trh a objeví se až v katalogu pro rok 2013. V našem testu jsme měli v podstatě exkluzivně jeden z vůbec prvních kousků verze XSC, které z výroby dorazily do čech. V obou případech jsme měli k dispozici největší velikost 14 000. Vzhledem k tomu, že nejsem kaprař, spolupracovala tentokrát na Duelu větší skupina lidí. Teoretické věci, různé točení, rozebírání a podobně jsme zvládli s Davidem, testy v terénu provedl Zdenda Samec a na dlouhodobější zkušenosti z praxe jsme se zeptali Michala Kučery a Martina Chmelíka, kteří s Ultegrami chytají, ten druhý jmenovaný již chytá s novou verzí XSC.

Otázka zněla: Je nová verze natolik lepší, aby stálo za to o ní uvažovat anebo to je jen oblečení staršího modelu do nového kabátu?

Odpovím rovnou, protože na to skutečně nemusíte být žádný odborník. Nová Ultegra lepší je a o dost. Dokonce bych řekl, že většinou není změna mezi stávající a následující verzi zdaleka tak velká jako je tomu tady.

Nicméně pojďme srovnávat.

Shimano Ultegra XSB

Shimano Ultegra XSB Shimano Ultegra XSB Shimano Ultegra XSB Shimano Ultegra XSB Shimano Ultegra XSB

 

Začneme strohým popisem verze XSB. Je to mohutný smekací naviják s přední brzdou určený pro dlouhé hody, primárně pro lehčí plážový rybolov a kaprařinu.

Udávaná hmotnost je 735 g (David navážil o něco víc), převodový poměr 4,3:1 (až 103 cm návinu na otočku kličky) a kapacita cívky 400 m vlasce o průměru 0,40 mm. Naplnit tuhle „monstršpuli“ návinem běžného průměru, řekněme 0,30 – 0,35 mm už dá docela dost práce.
Naviják má 4 kuličková ložiska AR-B (s protikorozní keramickou úpravou povrchů) a jedno válečkové. Dodává se s kovovou náhradní cívkou.

Pokud jde o design, je jednoduchý, účelný, příjemně „zaoblený“ a jednoznačně je pokračováním vlastního vývoje. Kvalita provedení je velice slušná. Poměrně bytelné tělo i převody, masivní cívka, dlouhá a robustní CNC obráběná klička… Zapadání vlasce pod cívku brání speciální plastový prstenec, který je pod ní, posunuje se s ní nahoru a dolů a klouže v drážkách na vnitřní straně těla rotoru.

O chodu starší Ultegry jsme nějakou dobu diskutovali. Je pravidelný, celkem příjemný, ale soukolí je rozhodně trošku cítit.

Brzda má velkou plochu lamel, které jsou ukryty pod kovovým přišroubovaným prstencem a utěsněny proti pronikání vody gumovým kroužkem. Ovládací úchop brzdové matice je velkoryse provedený a je možné skutečně za něj zabrat. Brzda má poměrně rychlý nástup daný velkým stoupáním závitu. Zhruba na jednu a čtvrt otočky projdete od minimálního nastavení brzdné síly až do utažení „natvrdo“. Michal Kučera vnímá tuto rychlobrzdu poměrně negativně a dává přednost jemněji nastavitelné brzdě, kterou byla vybavena předchozí verze.
V praxi je Ultegra XSB vnímána jako pohodový a spolehlivý naviják, k němuž není mnoho výhrad a většina majitelů ho užívá k plné spokojenosti.

Nejslabším místem je asi již zmiňovaná brzda. Závit, na němž se dotahuje brzdná matice, je vyřezán do horní ztenčené části osy a vzhledem k značnému stoupání má i poměrně velkou hloubku drážek, čímž zeslabuje osu a hrozí tady to, co předvádí jeden ruský kaprař na následujícím videu: http://www.youtube.com/watch?v=EaDmlrI31qc

V praxi tu jde o to, že při extrémním dotažení brzdy můžete zeslabenou část osy se závitem prostě utrhnout. Díval jsem se na to a opravdu ve spodní části, kde závit začíná, je osa „ohlodána“ na bezmála poloviční průměr a vzniká tu jednoznačně slabé místo. Pochybuji ale, že při normálním používání byste část osy se závitem utrhli, což nám potvrdili i v servisu, kde se nesetkali s takovým případem ani jednou. Zřejmě Rusové jí moc syrového masa :-)
Druhou slabinou navijáku je „obyčejný“ drátěný překlápěč, za který se občas zachytával vlasec a bylo možné montáž při náhozu „uprásknout“. Napojuje se totiž na držák rolničky pod poměrně ostrým úhlem a dopravení vlasce na rolničku je tu méně elegantní. V době, kdy Shimano disponuje krásnými oblouky překlápěče vykovanými z jednoho kusu, je to škoda.

To, že obou právě zmíněných nedostatků si je vědoma i sama firma, je patrné i z toho, že je u nové verze co? Správně, odstranila. Ale o tom až ve vedlejším sloupci.

Výhodou je, že jakožto starší dobíhající verze se tento naviják doprodává za vcelku solidní ceny, seženete ho už od 4100 Kč (červenec 2012).

Shimano Ultegra XSC

Shimano Ultegra XSC Shimano Ultegra XSC Shimano Ultegra XSC Shimano Ultegra XSC Shimano Ultegra XSC Shimano Ultegra XSC Shimano Ultegra XSC Shimano Ultegra XSC

Dostáváme se k nové verzi Ultegry. Na našem trhu se objevila v první polovině července 2012 a provází ji pověst navijáku, který dokázal udělat velký mezigenerační skok. I proto se o ni v našem Duelu zajímáme.

Samozřejmě, i tady vyndáte z krabice obrovský šedostříbrný naviják s přední brzdou a velkokapacitní cívkou, na němž se v základních parametrech mnoho nezměnilo. Zůstal zachován převodový poměr 4,3:1 s návinem 103 cm na otočku a stejná je i kapacita cívky 400 m vlasce o průměru 0,40 mm.

Co se ale zásadně změnilo, je hmotnost.

Podívejme se na to podrobněji. David si dal tu práci a oba navijáky zvážil po částech na kuchyňské digitální váze s přesností 1 g. Získal tyto údaje:

  • Verze XSB:
  • Cívka 148 g
  • Matice brzdy 28 g
  • Klička + matice 124 g
  • Tělo 460 g
  • Celkem 759 g

Když posčítáte dílčí hmotnosti, dostanete 760 g, což je dáno tím, že každý údaj je zaokrouhlen na celé gramy. Firma uvádí hmotnost 735 g.

Verze XSC:

  • Cívka 127 g
  • Matice brzdy 22 g
  • Klička + matice 91 g
  • Tělo 402 g
  • Celkem 642 g


Tady součet sedí a firemní údaj je 640 g. To v podstatě velice dobře odpovídá Davidovým hodnotám.

Ušetřit na navijáku při přechodu na novou verzi více než 100 g, to se hned tak nepovede a svědčí to o komplexnosti a rozsáhlosti provedených změn. Všimněte si, že se ušetřilo na každé části. U cívky byla mírně zeslabena její stěna, ale materiál působí velmi dobře – mám pocit, že se tu víc kovalo a objem hmoty byl nahrazen kvalitou materiálu. Matice brzdy je perforovaná, což kromě jejího zlehčení fakt dobře vypadá a lehčí je i klička a tělo. Porovnávali jsme i sílu hlavní osy, ale ta zůstala v podstatě identická, až na závit pro matici brzdy (o tom níže). Na klíčových částech se tedy nešetřilo.

Počet ložisek zůstal zachován, ale dvě už nejsou nejvyšší třídy u Shimana označované AR-B. Je ale dobře možné, že nejsou v místech, kde by to bylo nutně třeba. Konkurenční Daiwa také ve svých navijácích kombinuje svá špičková CRBB ložiska s levnějšími.
Design se změnil dost výrazně. Zejména zadní část těla opustila oblé shimanovské tvary, je menší a je teď taková členitá. Vypadá to docela dobře a celkem to i ladí se zbytkem navijáku. Akorát - kde já už to jenom viděl… Asi to bylo na nějakém jiném navijáku. Ale Shimano určitě nekopíruje, jenom následuje dobové trendy :-)

Další obrovskou změnou je aplikace nové technologie X-Ship. V praxi se jedná o inovaci hlavního převodového soukolí. Nějakou dobu jsem zápolil s googlovskými překlady a zdá se, že jde o přesnější uložení os s menšími vůlemi a především zvětšení rozměrů hlavního převodového kola a styčných ploch, takže přenášená síla se rozkládá do větší plochy a vzniká tam tím pádem menší měrný tlak na vlastní ozubení, což je příznivé hlavně z hlediska opotřebení a při stejném měrném tlaku na ozubení je převod schopen přenášet větší sílu. 

V praxi je chod je rozhodně lepší a příjemnější než u staršího modelu a efektivita přenosu síly skutečně narostla, což potvrdili i testeři Zdenda a Martin. Oba si u této nové verze při testování nesmírně chválili mnohem snadnější a plynulejší stahování i velmi těžkých olov.

Když už jsme u té praxe – druhým pozitivním rozdílem byl lepší pocit při nahazování. Shodli jsme se, že bude pramenit hlavně z  nižší hmotnosti navijáku.

A teď se dostáváme k oběma kritizovaným slabinám starší verze. Brzda nové verze XSC je jemněji nastavitelná a závit šroubu na konci osy má jemnější stoupání i daleko menší hloubku drážek. Pokud byste chtěli nyní napodobit onoho Rusa, který „kroutil až ukroutil“, potřebovali byste tentokrát přinejmenším dvojnásobnou sílu. Shimano na problém evidentně zareagovalo a vyřešilo ho, byť, jak jsem již uvedl, se např. v ČR v servisu Shimana s takovým problémem nesetkali.

Stejně tak byl inovován i překlapěč. Ten nový má originální konstrukci ve tvaru písmene Y a dosedá na držák rolničky mnohem plynuleji, zachycení vlasce při náhozu nehrozí a navíc bude toto spojení i pevnější.

Praktické zkoušky potvrdily jen to, že nová Ultegra si zachovala všechno dobré z té staré a přitom je výrazně lehčí a příjemnější. Skutečnost, že testér Zdenda se po několika dnech  testování začal drbat na hlavě a následně začal uvažovat o výměně svých starých navijáků, také o něčem vypovídá. Po pravdě řečeno úvahy skončily objednávku tří kusů verze XSC.

Zdá se, že tahle generační výměna se Shimanu opravdu povedla. Na rozdíl od mnoha případů, kdy člověk přemýšlí, zda nová verze produktu není krokem zpět či bokem, tady jednoznačně zjistíte, že se podařilo udělat obrovský krok dopředu – stačí se jen podívat, potěžkat, zatočit a není o tom pochyb. Nasvědčují tomu ale i první praktické zkušenosti od vody.

Volba mezi oběma verzemi Ultegry teď spočívá ani ne tak v tom, která je lepší, ale jestli se vyplatí si za novou verzi připlatit. Verze XSC se v červenci 2012 prodává za doporučenou cenu 5 900 Kč.

Klady

- spolehlivý kaprový naviják
- solidní cena

Klady

- hladší chod
- nižší váha
- citlivější brzda
- lépe řešený překlapěč
- moderní design

Zápory

- ne ideálně řešený překlapěč

Zápory

- oproti staršímu modelu vyšší cena

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Neděle 29. září 2013 ve 20:31@ Jack.x

Ahojda vsem, clanek pekny ale nejak treba nevim z tech fotek zda li je u presmikace vedle rolnicky ta cast plastova ci kovova??jedna se mi o tu cernou cast u XSCka. diky

Pondělí 13. srpna 2012 ve 20:16® wop

:-))) dobrý hlasování

každopádně oba jsou to krasavci

Pondělí 13. srpna 2012 v 16:45® mladej candát
mladej candát

To hlasování opravdu nefunguje tak jak by mělo,a nebo nechápu hlasování....­.klikám xsb a procenta narůstají xsc asi soudruzi v NDR udělali…

Neděle 12. srpna 2012 ve 14:16® SharpeR1

Nejake vadne to hlasovani dam hlasovat pro XSB a hlasuje to pro XSC hlasuju XSC a pripocita to XSB procenta je to nejake divne :D

Pátek 10. srpna 2012 ve 14:40® Piscicapus

Nechci šťourat, ale chce to ještě víc obrázků. Pokud by se použil patřičný šroubovák, to by bylo najednou fotek, dost říkajících fotek.

Ale jo, už je to o malililililinkato lepší – jentakdál!

Čtvrtek 9. srpna 2012 v 15:50® Kubah

Ta nová vypadá jak okopírovaná Daiwa.

Úterý 7. srpna 2012 v 11:24® revoke
revoke

Nemám ani jeden z těch navijáků, ale asi jsem se zamiloval ;-)