Chytej.cz

Shimano Twin Power FC vs. Penn Atlantis

8.3.2012 vložil osprey | Navijáky | zobrazeno: 20.339×

Souboj dvou kvalitních vláčecích navijáků

Shimano Twin Power FC

Shimano Twin Power FC


Při výběru náčiní na těžší přívlač se velká část našich rybářů nechává strhnout reklamou a tím, co nakupuje většina, takže řada z nich používá navijáky Shimano. Do jisté míry mu konkurují ještě Daiwa, Ryobi, Penn nebo vzácně i Abu, ale tam jde obvykle o vybrané konkrétní modely. Přesto se těmto firmám poslední dobou daří hegemonii Shimana zdatně nabourávat.


V dnešním Duelu se utká jedno z nejslavnějších Shiman – řada Twin Power vybavená přední brzdou s poměrně málo rozšířeným navijákem Penn Atlantis. Ve snaze zajistit recenze skutečných uživatelů a nikoli jen výpisy z katalogu, jsem požádal o informace týkající se Pennu Atlantis Davida Maixnera (dam). Vlastníkem a uživatelem vyobrazeného Twin Poweru 3000 FC jsem já (osprey).

Twin Power je brán jako poměrně výkonný naviják náležející do vyšší střední třídy a za roky existence této řady si získal široké uznání a značnou oblibu.
Verze FC se vyrábí v těchto velikostech (typ, hmotnost, převodový poměr, kapacita cívky):

1000 FC       215 g     5,0:1     0,25 mm / 90 m
2500 FC       270 g     5,0:1     0,25 mm / 160 m
3000 SFC     305 g     5,0:1     0,25 mm / 140 m
4000 FC       320 g     4,8:1     0,30 mm / 180 m
5000 CFC     320 g     4,8:1     0,35 mm / 170 m
6000 FC       590 g     5,7:1     0,35 mm / 235 m
10000 CFC   575 g     5,7:1     0,35 mm / 380 m

Reálně je to ale tak, že verze mající v názvu písmenko navíc jsou odvozeny od verze velikostně o stupeň nižší. Mají s ní společné tělo, ale větší rotor a cívku. U verze 3000 je cívka sice větší, ale je mělčí, takže má paradoxně menší kapacitu než velikost 2500. U velikosti 10000 je zase hmotnost navijáku menší než u 6000, což si vysvětluji menším průměrem jádra cívky.


Pro těžší přívlač se hodí velikosti 4000 a 5000 (ta pokud potřebujete větší kapacitu návinu) nebo s trochou sebezapření i 6000, ačkoli je už dost velká.
Velikosti 1000, 2500 a 3000 jsou vhodné spíš na lehčí a střední přívlač. Dnes, po třech letech zkušeností, bych pravděpodobně velikost 3000 nekupoval a rozhodoval se mezi 2500 a 4000, přičemž bych se asi přiklonil k větší z obou velikostí. Získal bych přece jen větší a bytelnější tělo vhodnější pro těžší přívlač a na lehčí vláčení bych si pořídil levnější naviják. Jenže při nákupu před třemi lety jsem o identitě těl velikostí 2500 a 3000 nevěděl.

V krátkosti k výbavě navijáku. Uvnitř kovového těla (hliníková slitina) se schovává 7 kuličkových a jedno válečkové ložisko, naviják má dvě stejné kovové cívky a zajímavostí je servisní otvor, kterým je možné občas kápnout pár kapek oleje do převodů (nepřehánět) a prodloužit tak servisní intervaly.
Velmi bych pochválil povrchovou úpravu. Naviják není snadné odřít nebo poškrábat a snadno se čistí.
Brzda je velmi povedená s šesticí disků (3x kov, 3x „filc“). Účinek je dávkován plynule a poměrně zvolna, takže naviják lze použít i třeba na plavanou, kde se používají hodně tenké vlasce.
Převod by měl být namazán olejem a tak nejsou problémy s tuhnutím navijáku ani za velmi nízkých teplot. S nějakým „lepením“ a zadrháváním navijáku po namočení (např. pobyt v silném dešti), které je u Twinů občas zmiňováno, jsem se nesetkal.

Kvalita návinu je skvělá a dá se doladit dodávanými podložkami.

Chod je klidný, hladký a zejména naprázdno může být u některých kusů excelentní. U toho mého je něco malinko cítit. Při tažení nástrah s velkým odporem (wobblery v proudu,...) ale dochází vlivem torzních sil ke znatelnému zhoršení chodu.

Z pohledu životnosti stroje nevidím důvod ke stížnostem. Po první sezóně se spíš „rozchodil“ a i po třech letech lovu chodí velice slušně. Pravda je, že používám více navijáků a na největší „raubírnu“ mám multiplikátory, takže věřím, že by se našli jedinci, kteří by mu během jediného roku dokázali naložit víc než já za tři.
I tak má ale za sebou dvě výpravy na sever, nějakou tu stovku pochytaných štik včetně kusů kolem metru, pár tresek na Baltu, spoustu menších dravců, řadu ryb na plavanou a několik kaprů do 85 cm na feeder.

Musím říct, že jsem s Twin Powerem spokojen. Dělá co má a pokud ho nepřetěžuji, dělá to velice dobře.


Mrzí mě, že v rámci srovnání s dnešním soupeřem nemám k dispozici spíše větší velikost, ale co se dá dělat. Každopádně větší velikosti Twinů používá hodně vláčkařů a zdolali s nimi velice slušné ryby. Přesto bych ale neřekl, že se jedná o vysloveně zátěžový naviják. V tomto ohledu bych jednoznačně preferoval slanovodní verzi, což je ale úplně jiný naviják za úplně jiné peníze.

A když už jsme u peněz, verze FC se dnes doprodává za cenu kolem 4000 Kč u menších velikostí a něco přes 5000 Kč u velikosti 4000,  což je při kvalitě Twina poměrně rozumná investice.


Penn Atlantis

Penn Atlantis


Penn vyrábí svoje navijáky pro víceméně „globální použití“ a jejich poměrně bytelná konstrukce je součástí firemní filozofie. Obvykle se v případě Pennu nejedná o stroje nabité nejmodernějšími technologiemi, ale spíš o hruběji dimenzované jednoduché a vysoce funkční navijáky schopné poskytnout syrový výkon a dost toho vydržet. Tímhle se proslavily například modely Slammer nebo Spinfisher.

Atlantis je ale jiný a ukazuje, že i Penn dokáže učinit zajímavé kroky na poli designu a technických inovací.
Výrobce jasně udává, že se jedná o naviják pro vyšší zatížení, konkrétně pro „náročný sladkovodní a mořský rybolov ze břehu i z lodi.“
V porovnání s dnešním soupeřem je určitě o něco robustnější a vhodnější tam, kde se dá čekat, že naviják dostane pořádně zabrat.

Atlantis se vyrábí v těchto velikostech (typ, hmotnost, převodový poměr, kapacita cívky):

2000        280 g        5,1:1     0,20 mm / 220 m
4000        308 g        5,8:1     0,25 mm / 265 m
5000        409 g        4,8:1     0,30 mm / 240 m
7000        504 g        4,8:1     0,35 mm / 300 m
8000        1016 g      4,7:1     0,46 mm / 286 m

Je vidět, že přednost oproti Twin Poweru dostávají větší velikosti a nedochází tu k opakovanému používání stejných těl. Pod označením 8000 už se skrývá pořádný kus kovu vážící víc než kilogram, ale ostatním velikostem by se v řadě Twinů daly najít odpovídající protějšky.

Atlantis je celokovový naviják, na jehož výrobu byly použity zejména hliníkové slitiny. Disponuje 10 kuličkovými a 1 válečkovým ložiskem, má velmi výkonnou brzdu a dvě identické cívky.

Zajímavé jsou na něm dvě technické vychytávky. Tou originálnější je odklápěcí zadní část převodové skříně, která do značné míry usnadňuje údržbu převodů (olej je součástí balení). Dále tu pak najdeme na cívce gumový zdrsněný pruh, který má zabránit protáčení návinu pletenky.

Klička je dlouhá a velmi masivní, což dovoluje se do ní pořádně opřít.
Chod je na první dojem nepatrně hrubší než u Twin Poweru - takzvaný „shop feel“ (pocit při točení v obchodě) má Shimano zmáknutý skvěle. Ale zátěž i podle videí a recenzí na Internetu snáší Atlantis víc než skvěle. Jako všechny vyšší řady Pennu je to prostě "tažný kůň" pro tvrdou práci.

Praktické zkušenosti s navijákem Penn Atlantis 5000 mi, jak už bylo v úvodu Duelu napsáno, poskytl David Maixner. Předávám mu tedy slovo:

„Chytal jsem s Atlantisem celou sezónu. Váhově je v normě ve vztahu s konkurencí. Není nejlehčí, ale ani nejtěžší. Velmi dobře ukládá vlasec i šňůru. Použil jsem ho v Norsku na těžší vláčku, u nás na sumíky a v Mongolsku na tajmeny.
Snesl velice hrubé zacházení bez jakékoliv újmy. Velice dobře se ovládala brzda, nezaznamenal jsem sebemenší kousnutí, pouze plynulé povolování. Když jsem ji dotáhl na krev, tak se ani nehnula. Řada jiných navijáků podobné cenové kategorie klidně povolovala. Myslel jsem si, že mi bude vadit, že Atlantis nemá zpětný chod, ale spíš naopak. Nepatřím k těm, co povolují rybě zpětným chodem…

Používal jsem ho v Norsku na 120 g krátkém vláčáku se šňůrou 0,25 mm a s návazcem. Absolutně v klidu. Mořská voda se nikde neprojevila. Po návratu jsem ho pouze propláchl a následně zkontroloval, zda není voda nebo sůl někde uvnitř. Nikde ani kapka. Ale i tak jsem mu kápnul trochu oleje, který je součástí balení.
U nás jsem byl vláčet velké wobblery a gumy a i když úlovky nebyly největší, tak vše probíhalo v pohodě.
V Mongolsku byl každý den v akci. Převážně jsem ho měl na Charismě 270 cm 50-190 g. Lovil jsem s velkými woby, gumami a také s vláčenou mrtvou rybou. Občas tedy odhoz i více než 300 g. Největší tajmen měl kolem 30 kg a zdolávání proběhlo bez problémů.

Chytal jsem hlavně s 0,40 mm vlascem. Naviják ho ukládal i v tom největším tahu tak, že se nikdy nezařezával do sebe.
Doma jsem ho po návratu jen vytřel a znovu dal pár kapek oleje.

Cívka je dostatečně široká pro daleké hody a s dostačující kapacitou i pro vyvázání na sumíka.

Ten vyklápěcí kryt rotoru je docela fajn. Je možné kdykoliv ověřit přítomnost vody v útrobách navijáku a lehce dokápnout olej do soukolí.
Nevysledoval jsem po sezóně žádnou vůli.
Osobně mi velmi vyhovuje převodový poměr. Nechtěl jsem žádného rychlíka, ale hladký a pohodový chod.
Takže závěrem musím říci, že je to fakt povedený naviják, který se výkonem vyrovná absolutní špičce, ale za mnohem nižší cenu.“

Myslím, že po této recenzi má řada zájemců o koupi odolného stroje pro sumčí přívlač nebo na výpravy do Norska o čem přemýšlet. Zajímavá je i filozofie, která v době, kdy jiné firmy navijáky neprodyšně utěsňují, naopak dává majiteli kontrolu nad údržbou a s ní i zodpovědnost za stav navijáku plně do rukou.

Cenově se Atlantis pohybuje zhruba ve stejné hladině jako soupeř, menší modely aktuálně stojí kolem 5000 Kč.

Klady

- hladký chod, zejména při menší zátěži

- solidní povrchová úprava

- dobře pracuje v široké škále podmínek

Klady

- kvalitní stroj odolávající i vysoké zátěži

- odklápěcí zadní část pro snadnou údržbu

- výkonná brzda

- dlouhá robustní klička

Zápory

- znatelné zhoršení chodu při silné zátěži

Zápory

- nic zásadního

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Středa 28. března 2018 v 11:43® Určopenn

V dnešní době bude asi hodně obtížné vyhodnotit v dané cenové kategorii to nejlepší. Pokud ale budeme srovnávat finance a kvalitu, tak z pohledu financí za jednoho Twina dostanete 2–3 Atlantiky či Slammery a tak, jak je zde několikrát opakováno, kvalitativně si jsou rovnocennými soupeři. Vím, o čem mluvím. Atlantis navzdory svému hrubšímu opracování je špičkový dělník. Projel jsem s ním kus světa – několikrát mongolsko tajmeni (model 5000 v klidu zvládne monofil 0,40mm, mnoho ryb kolem 130cm) stejně jako bezproblémově rybolov na moři, či lov evropských sumců (Pád, Ebro, ČR). Proto jsem si s úsměvem na rtech kopil za hubičku ve výprodeji „staré“ SlammeryII, které se sumcům jen smějí. O tom již zde ale byla řeč. Minulý rok se mi ale stalo, že jsem od vláčecího Pennu Atlantis 5000, po ukončení rybolovu, utopil kličku. Nepochopitelné, ale stalo se. Proto se touto cestou ptám, zejména těch nespokojených, jestli by ji někdo ze svého „vraku“ neprodal?!?! Ale abych pokračoval. Od ztráty kličky jsem řešil dilema, co koupit jiného. Mé zkušenosti mě opět přivedly k Pennu, tentokrát jsem vybral SlammerIII. Mám jej krátce. Byl jsem s ním v Zanzibaru na tuňácích a absolutní spokojenost. Velká klika, kovové tělo, jemný chod, super brzda! Doopravdy není co vytknout! Místní rybáři nevěřícně koukali! Přeji všem obdobné zkušenosti s PENNEM. tel. 736 666 301

Pátek 23. března 2018 v 11:50® Kopecborec

Mám shodou okolností oba…atlantise z USA dovozu – je to china…chod po roce strasnej(ale někomu to třeba nevadí), preklapec se odjebal po 20 vycházkách s většíma nástrahama – prostě začal se přiotevírat, navíc tá hmotnost je strašná…jako na nějaký Norsko, kde chcete aby se to nerozsypalo asi dobry, ale jinak je to na celodenní vláčku hrozný. To shimano mám nové a ještě JP model Shimano TwinPower XD 5000XG … chápu, jiná kategorie…ale jinak naprostá špica a nedá se to s Atlantisem vubec srovnat.

Pátek 16. března 2012 v 8:10® troutkiller

pepa-č>Bud zdráv Pepo:-)Atlantis sem kupoval pod 5000kč ale pokud chceš navi na velké věci tak to neřeš a rovnou na šitáno zapomen,nevydrží ani pulku toho co ten PENN.Pokud nevěříš stav se já ti ho pujčím.

Čtvrtek 15. března 2012 ve 13:04® kerob
kerob

pepa-č> twin FC stoji i pod 4000.

Čtvrtek 15. března 2012 ve 12:59profil byl smazán

a kolik stojí ten atlantis v porovnání s twinem?

Středa 14. března 2012 ve 20:43® kerob
kerob

skwor> dal jsem to tam, donutil jsi me vytahnout fotak :-)

Úterý 13. března 2012 v 16:56® skwor
skwor

kerob> Nechceš někdy udělat fotku té Tvojí sbírky Shimano bojovek a hodit jí do přívlače? Docela rád bych se pokochal.

Úterý 13. března 2012 v 10:08® troutkiller

kerob>Taky byla doba že sem si myslel o Shimanu že je pupek světa:-)Neni,ani na biku ani na rybách:-(Pokud lapeš se Stellama tak se ti nedivim že nemáš problém:-)))

Pondělí 12. března 2012 ve 23:16® kerob
kerob

troutkiller> vzhledem k tomu, ze jsem tyhle znacce vernej zhruba 17 let, tak myslim, ze u ni jeste chvilku vydrzim. Nemam s ni jedinej problem.

Pondělí 12. března 2012 ve 13:39® osprey
osprey

Tak jsem na veletrhu pořádně protočil jeden opravdu povedený kus Atlantisu 5000.

Opravdu důvěru budící stroj. Němci na to mají takovou větu: Alles sitzt bombenfest.

Sobota 10. března 2012 ve 12:03® troutkiller

kerob>Kdy už přijdeš na to že to šitáno ty navi prostě moc neumí:-(Aspon ty vláčecí!

Sobota 10. března 2012 ve 12:02® troutkiller

dam>Od Shimana bych si už po špatnejch zkušenostech navi nekoupil a vyndat ranec za Stellu to si radši koupim něco pěkného od Daiwy:-)

Sobota 10. března 2012 v 10:03® dam
dam

troutkiller> já toho zase tolik proti Shimanu nemám, ale ve velikosti 5000 bych si fakt koupil jen Stellu…jsem s Atlantisem nadmíru spokojený a dokonce jsem si dohodl ještě jeden…těch zničených TP po Mongolsku jsem už pár viděl a je to 14 dní vláčení…některé se už druhý den slušně koušou…

Sobota 10. března 2012 v 9:17® kerob
kerob

troutkiller> fakt ne, je drahej a este ke vsemu to vubec neni shimano :-)

Pátek 9. března 2012 ve 12:20® troutkiller

kerob>Kup si Atlantis a rychle změníš názor:-))Twinn mu nešahá ani po kolena.

Pátek 9. března 2012 ve 12:03® kerob
kerob

Twin je na fajnovou rybarinu, Penn mozna na vetsi zatez… kazdopadne jsem ale jeste nemel v ruce Penna, kteryho bych si chtel koupit, chod mi prijde vetsinou dost strasnej.

Pátek 9. března 2012 v 7:13® troutkiller

Atlantise mám Shimáno už ani jedno,Atlantis používám na sumce a v Norsku naprosto bez problému:-)Když Dam řešil navi do Mongolska měl jasného favorita ve Stelle SW,nechal si dobře poradit a má navi na dlouhá léta!Twinn je s Atlantisem srovnatelnej jen cenou nikoli výkonem,má vakl na kličce a to je věc kterou u navijáku nekousnu ani když bude ze zlata:-(Co se brzdy týče tak nemám navi kde se dá brzda utáhnout tak na krev.