Chytej.cz

Caldia X vs. Nová Caldia

22.11.2011 vložil osprey | Navijáky | zobrazeno: 9.622×

Srovnání staré a nové verze oblíbeného vláčecího navijáku

Caldia X

Caldia X


Tento Duel je inspirován otázkou, která mi hlodala v hlavě při psaní článku o novinkách firmy Daiwa-Cormoran pro novou sezónu. Jde o to, že úspěšný a u nás hojně prodávaný model Caldia X byl vypuštěn z výrobního programu a nahrazen novým modelem, přičemž jeden z hlavních rozdílů je v tom, že osvědčený kov nahradil při výrobě těla a rotoru plast. Sice se jedná o špičkový moderní materiál Zaion, ale když uchopíte naviják do ruky, prostě už necítíte tu jistotu a důvěru čišící z chladného masivního kovu. Odměnou vám může být zhruba o pětinu nižší váha.


Docela by mě zajímalo, jak takovouto změnu vnímají potenciální uživatelé. A protože mám tu možnost, využiju tuhle rubriku, abych se podíval, jak to vidí ostatní. Pokud by se vám snad nelíbila Daiwa, můžete si tutéž otázku položit třeba nad produkty konkurenčního Shimana –  tam také existují kromě verzí oblíbeného Stradicu a Twin Poweru i jejich nové verze s těly a rotory vyrobenými z kompozitu CI4. Jsou lehčí, neměly by být co do výkonu nebo životnosti o nic horší a bohužel, jsou o poznání dražší.
Otázka tedy zní – dali byste přednost moderní lehčí konstrukci využívající díly z kompozitních materiálů anebo vám imponuje masivnost těžších těl vyrobených z kovových slitin?
Já se v tomto Duelu budu držet toho, co jsem měl v ruce a navíc v mnoha exemplářích a postavím to celé na Caldiích. Chytal jsem s několika Caldiemi X, které mi půjčili kamarádi a zatočil si s pár dalšími. Osahal jsem si i tři nové Caldie, takže mohu alespoň trochu porovnávat.

Protože starší mají přednost, začneme „kovovým“ modelem Caldia X. Jedná se o naviják vyšší střední třídy, který by měl nabízet dokonalý chod, poměrně solidní výdrž a dlouhou životnost. Daiwa takto koncipované navijáky označuje jako vyrobené podle konceptu „Real Four“.
Caldia X ukrývá ve svých útrobách 5 ložisek, z nichž jedno je typu CRBB (odolné antikorozivní), má širokou kovovou cívku zajišťující dostatečně rychlý návin i při nižším převodovém poměru a umožňující dlouhé hody. Náhradní cívka je identická.
Pochvalu zaslouží kvalitní převody, masivní dutý překlápěč s rolničkou pokrytou nitridem titanu a odolnost proti tekoucí vodě (prostě můžete s požehnáním výrobce naviják opláchnout pod kohoutkem).
Caldia X je zkrátka slušný naviják na vláčku s dostatečně hladkým chodem (i když jsem padl na dva kusy, o kterých se to říct nedalo), bytelnou konstrukcí a přesnou dobře pracující brzdou. V České republice se jich pohybuje docela dost, ale je třeba zmínit, že velká část jich nebyla prodána prostřednictvím místní distribuční sítě, ale dovezena ze zahraničí.

Podívejme se na základní technické parametry velikosti 2500. Naviják váží 285 g, má převodový poměr 4,7:1, navine na otáčku kličky až 70 cm vlasce a kapacita cívky je 200 m vlasce o síle 0,23 mm. Prostě donedávna celkem obvyklé reálné hodnoty, s nimiž většina lidí neměla problém se popasovat.

Nová Caldia

Nová Caldia


Nová Caldia má s tou starou společné jenom jméno. Je to v mnoha ohledech zcela jiný naviják odvozený od nové řady Certate. Díky zaionovému tělu a novému odlehčenému rotoru z téhož materiálu je o 60 g lehčí než předchůdce a pomocí technologie Mag Sealed byla utěsněna oblast hlavního rotorového ložiska, takže bylo zamezeno pronikání nečistot a zejména slané vody do útrob navijáku. Ten je tím pádem vhodný i pro použití ve slané vodě. Omyvatelnost je deklarována ve stejném rozsahu jako u předchozího modelu.
Princip magnetické pečeti si můžete představit tak, že kolem osy navijáku je umístěn magnetický prstenec a do prostoru mezi něj a osu dopraven olej obsahující mikroskopické magnetické částice. Magnet drží olej na místě a nedovoluje mu vytéct, osa se volně otáčí, ale kolem ní díky oleji neprojde nic, co by mohlo uvnitř nějakým způsobem škodit.
Ten „magnetický olej“ je poměrně zajímavá látka – pokud jste třeba při školním pokusu zviditelňovali magnetické siločáry pomocí železných pilin a jezdili magnetem pod papírem a vyráběli z těchto pilin pohyblivého „ježka“, pak vězte, že stejným způsobem se chová i tato látka. V magnetickém poli tuhne (ne do pevné podoby, je to spíš velmi viskózní kapalina), vytváří "ostny" va směru siločar a údajně dokáže zacelit  i otvor o průměru přes 10 cm (v náležitě silném poli).


Nová Caldia má 6 ložisek (tedy o jedno víc), ale žádné není CRBB. Důvod je podle mě ten, že antikorozivní bylo ve staré Caldii právě rotorové ložisko, které nyní chrání olejová bariéra.
O přenos síly se stará novější generace frézovaných převodů označovaná Digigear II. Překlápěč zůstal oproti předchozímu typu téměř nezměněn, zato cívka byla odlehčena vložením pásu jakési uhlíkové tkaniny. S navijákem je dodávána i druhá kovová cívka.
Změnil se i design navijáku – pohybuje se někde na půl cesty mezi novým Certatem a novými typy Excelerů. Odlehčený rotor vypadá docela futuristicky a dobře, zaionové tělo je ovšem „plastové“ i na pohled.

Pokud jde o vlastnosti, nenašel jsem nic, v čem by měl být nový naviják horší než jeho předchůdce. Chod je velice dobrý, možná i o něco lepší, brzda srovnatelná. Odolnost a životnost by na základě získaných informací měla být podobná nebo vyšší. Cena zřejmě bude rovněž vyšší, přinejmenším zpočátku, dokud výrobek ponese punc novinky.

Technická data velikosti 2500 vypadají takto: hmotnost klesla na 225 g, převodový poměr byl navýšen o desetinu na 4,8:1 a naviják teď navine na otáčku kličky až 71 cm vlasce. Kapacita cívky je udávána jako 155 m vlasce o síle 0,28 mm a tak jsem kvůli srovnání musel vzít kalkulačku. Vychází mi, že kapacita navijáku je nyní vyšší a to cca 230 m vlasce 0,23 mm.

Shrnuto kolem a kolem, fakta hovoří o tom, že starý naviják byl kompletně přepracován, nabit moderními technologiemi a takto vzniklý nástupce by měl svého předka v mnoha ohledech překonávat. Jenže existují i věci, které nezanesete do žádných tabulek a neporovnáte pouhým srovnáním číselných hodnot. V mnoha rybářích je zakořeněna láska ke krásným kovovým mašinkám, mnozí jsou hrdí na to, že si svůj naviják sami servisují, další jsou prostě jen konzervativní. Takže ještě jednou dnešní otázka – dali byste přednost nové Caldii před starou anebo obecně novému technologicky pokročilému navijáku s plastovým tělem před kovovou klasikou?



Klady

- kvalitní kovová konstrukce

- v jistém smyslu ztělesnění „tradičních hodnot“

Klady

- naviják je daleko lehčí

- technologicky je pokročilejší

Zápory

- vyšší hmotnost

- nižší stupeň utěsnění

Zápory

- chybí pocit bytelnosti a důvěry spojovaný s kovovým tělem

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Sobota 26. listopadu 2011 ve 3:19® MartinS
MartinS

ja vlastnim 2 roky Daiwu Fuego 2500. Mam aj Twin power 2500FB. Velmi rad mam Twina ale odkedy mam to fuego, tak skoro celu sezonu odchytam s nim. A to preto ze je lahky. Okrem vahy nevidim ziadny iny rozdiel. Oba slapu perfektne. Dokonca mi Fuego spadlo do jemneho piesku, oplachol som ho v rieke a ide bez akychkolvek problemov. Ak budem kupovat navijak, tak kludne dalsi Zaion.

Čtvrtek 24. listopadu 2011 ve 23:31® hecht
hecht

Těžko se mi reaguje, bo novou jsem si nazatočil. X-kové mám dvě, a naprostá spokojenost. Vzhledově ale ta nová nemá tu šťávu, co její předchůdkyně. Tam to bylo u mě na první zatočení, hned jsem věděl že ji chci. Lehké matroše jsou fajn, ale po zkušenosti s MGs Techniem, mi přijde, že ty kolovrátky jsou na menší zátěž. Pokud budu cca za dva roky kupovat ještě jednu sestřičku, o čemž uvažuji, rozhodne cena. Jestli to bude poměr jako v součesné době cena ČR/UK, tak bohužel opět nepodpořím českého obchodníka…

Čtvrtek 24. listopadu 2011 v 11:40® bowman

Nejlevnější jsem zatím viděl za 230,–E.Starou od 105,–E.Takže jednou tolik.Po nějakém čase se to asi trochu sníží.Záleží jaká bude a jak jí ohodnotí trh.

Středa 23. listopadu 2011 v 7:41® Butchi
Butchi

Tak já si počkám, až budou novou Caldii prodávat někde v zahraničí za normální peníze a pak si ji možná objednám. Místní vydřiduchy podporovat nehodlám, i když je fakt, že jsem si přišel k Twinovi FC za 3600 Kč.

Ale tahle akce trvala snad den, v UK měli Caldii X za 3500 stabilně.

Úterý 22. listopadu 2011 ve 21:38® sethy
sethy

troutkiller> nevadilo by :)

Úterý 22. listopadu 2011 ve 20:51® troutkiller

sethy>Já vím:-)A zítra bude 30 ve stínu:-))))

Úterý 22. listopadu 2011 ve 20:26® bowman

osprey> Jasně rozumím.Ale tělo a vnitřek mi přijde identickej.Chtěl jsem spíš říct,že netřeba se toho bát.Je opravdu příjemné chytat s tak lehoučkým strojkem.

Úterý 22. listopadu 2011 v 19:06® osprey
osprey

bowman> Já ti Vlasto nevím. Ten nový rotor, Mag Seal a další věci jsou novinky mladší než 3 roky. Co to z toho Fuega může mít – převodové soukolí? Spíš je tam ta spřízněnost s tím novým Certatem.

Úterý 22. listopadu 2011 v 18:48® bowman

Řekl bych,že je to poupravené Fuego.Stejný převod,váha,ná­vin.Motá mi už skvěle tři roky.Dám hlas nové.

Úterý 22. listopadu 2011 v 18:48® sethy
sethy

Starou Caldií jsem párkrát chytal, ale nikdy mě neoslovila. Za to ta nová se mi už na pohled líbí moc a klidně bych do ní šel (napřed bych si s ní ale musel zatočit – nejlépe u vody). Co se týče nových plastů, jsem jen pro. Pokrok nezastavíš tak proč se tomu bránit. Jediné co mi na Daiwách nevyhovuje je ten dutý překlapěč, prostě tomu nevěřím, ale opět je to zas jen o zvyku. Až jednou moje Aspiry doslouží a myslím že to ještě pár let trvat bude, klidně si něco takového pořídím.
Trout: aspire taky nemá vakl :)

Úterý 22. listopadu 2011 v 18:40® Kubah

troutkiller> tak já jediný shimano měl Twina RB na lehčí feeder, v současné době vláčím se Soronem STX a na feeder mám Black Arcy – ale u toho Twina FC v akci jsem celkem přemýšlel..

Úterý 22. listopadu 2011 v 18:34® troutkiller

Kubah>Když vemeš tu novou Caldii do ruky tak o Shimanu už nikdy nebudeš chtít ani zaslechnout:-)Mám rád když navi nemá vakl na kličce nebo jinde a to Shimano krom zázvorkové nesplnuje:-(

Úterý 22. listopadu 2011 v 18:24® Kubah

Hlas jsem dal staré, ale jako Lukáš bych v současné době bral Twin FC..

Úterý 22. listopadu 2011 v 18:15® troutkiller

Hlasuju pro New model páč sem ho držel v ruce a už mám 2500 více méně objednanou:-)Je krásná,lehká a pocitově dražší,blíž k Certeate.

Úterý 22. listopadu 2011 v 18:14® kerob
kerob

Za me jednoznacne plast. V zime nestudi a navijak je vyrazne lehci. A lehci rotor musi byt poznat i na funkci.

Úterý 22. listopadu 2011 v 15:08® skwor
skwor

Hlasoval jsem pro Caldii X. Jednak jí znám, kromě toho je hezčí a hlavně kov je kov. Při součastné ceně Twin poweru FC bych si ale nekoupil ani jednu z nich :-)