Chytej.cz

Shimano Exage 2500 RB vs. Ryobi Ecusima 2000

4.4.2011 vložil osprey | Navijáky | zobrazeno: 26.812×

Souboj dvou hojně rozšířených univerzálních navijáků s dobrým poměrem cena – výkon

Shimano Exage 2500 RB

Shimano Exage 2500 RB

 

Dva menší univerzální navijáky s dobrým poměrem cena – výkon. To je to, oč běží v dnešním Duelu.

Zároveň jsem se pokusil postavit proti sobě zástupce navijáků s bojovou a přední brzdou.Shimano Exage je velmi univerzální naviják používaný nejčastěji na plavanou, feeder či lehčí přívlač. U nás se jich v minulých letech prodalo spousty a výrobce si jistě může mnout ruce. Když se zeptáte, jaký naviják si máte jako začátečník pořídit na feeder, minimálně třetina odpovědí bude doporučovat právě tento typ. Právem nebo je to v důsledku postavení firmy Shimano na našem trhu? Osobně bych řekl, že tak i tak. Ale to, že Shimano investovalo do podpory prodeje svých výrobků nemalé peníze, musí v konečném důsledku přinášet nějaké výsledky - tak proč se divit.

Exage je do jisté míry stálicí v nabídce Shimana. Vyrábí se v provedení s přední brzdou (označení F) nebo zadní kombinovanou s bojovou (označení R) a to už v několikáté generaci. Aktuálně přichází na trh verze C (tj. FC s přední a RC se zadní brzdou). První dojmy jsou prý velice pozitivní.

V Duelu ale bude bojovat starší verze 2500 RB, protože je u nás v současnosti asi nejrozšířenější. Na snímku je její vysokorychlostní odnož s převodem 6,2 : 1 a to prostě proto, že když jsem se vypravil shánět fotku, byl k dispozici jen tento model. Rozdíly proti klasické pomalejší verzi jsou ale minimální.

Snad nejvíc „Exážů“ nakoupili feedraři. Důvod je prostý. Naviják splňuje vše, co je pro tento způsob lovu třeba a navíc není tak drahý, aby se člověk bál upatlat ho rukama od krmení.Požehnáním i prokletím celé této řady je skutečnost, že se jedná o navijáky stavěné s ohledem na poměr cena-výkon. Jedni tento naviják chválí s tím, že za ty peníze je super, část lidí na něj nevraživě hledí a vyčítá mu věci, které by se ale spíš daly očekávat od navijáků vyšších tříd (například celková životnost nebo kvalita převodů).

Častý je i názor, že celá řada navijáků ve stejné cenové relaci nabízí větší kvalitu či výkon a jeden z takových je ostatně i soupeřem Exage v dnešním Duelu. Celá tahle záležitost je hodně diskutabilní a tak doufám, že nějaká diskuze bude.Podle mě má Exage jedinou zásadnější vadu – určitou nevyrovnanost kvality produkce. Na síti se setkáte s názorem lidí, kterým se tento naviják poměrně brzy „rozsypal“ a jim pak oponují jedinci dokládající, co všechno už má jejich kolovrátek odchytáno a kolik toho vydržel.

Měl jsem v ruce nějaké starší Exage a je fakt, že jeden chodil dost bídně, ale jinak to nebylo tak strašné. Asi bych si tento naviják nekoupil na přívlač s těžšími nástrahami, ale u feederu, pokud nebudete chtít denně do vody naházet kýbl krmení v stogramových krmelcích, může vydržet několik let bez potíží.

Co tedy vlastně za svých cca třináct investovaných stovek dostanete? Naviják s tělem z kompozitu XT-7 se čtyřmi kuličkovými a jedním válečkovým ložiskem standardní kvality, dvěma kovovými cívkami (druhá s jednodušší povrchovou úpravou) a kombinací zadní a bojové brzdy. Chod je přinejmenším zpočátku velmi slušný a ani brzda není nejhorší. Klička je šroubovací, ovládá se šroubem na druhé straně navijáku.

Trochu mi vadí zkosená páčka bojovky – moje stará Shimana Aero ji mají daleko vystouplejší a snáz se s ní manipuluje.

Pokud jde o to plastové tělo - Shimano kompozit  XT-7 používá od 90. let. Sám mám navijáky s těly z téhle hmoty už spoustu let (první z roku 1993) a nemám nač si stěžovat.

Problém vidím v kvalitě použitých materiálů tvořících „střeva“ navijáku. Není to Stella a s tím se musí počítat. Při tvrdším zacházení bude naviják odcházet rychleji, při velmi tvrdém ho můžete zničit i do týdne (to lze udělat i s daleko dražšími navijáky).

Pokud zohledníte, na co Exage reálně má, nebudete mít smůlu a nenarazíte na nějaký méně povedený kus, můžete s ním odchytat pěkných pár let.

 

Parametry:

Kapacita cívky: 160 m vlasce 0,25 mm

Hmotnost: 310 g

Převodový poměr: 5,2 : 1

Návin na jednou otočení kličkou: 73 cm

Počet ložisek: 4 kuličková a 1 válečkové

Cena: V době napsání recenze (březen 2011) od 1230 Kč do 1567 Kč

Ryobi Ecusima 2000

Ryobi Ecusima 2000

 

Když byla řeč o tom, že existují navijáky, které za srovnatelný peníz nabízejí možná víc než Shimano Exage, na jednom z předních míst jejich seznamu by se umístil Ryobi Ecusima. Samozřejmě, je to diskutabilní, ale proto tyhle Duely vznikly – aby se o takových věcech diskutovalo.

Ecusima je naviják zhruba stejné kategorie jako Exage, ale neprodělal tolik inovací. I tady ovšem existují verze s přední a zadní brzdou (ta má v názvu písmena RD). Velikosti zhruba odpovídají Shimanu, jenže neexistuje žádná „dvaapůltisícovka“. Při výběru mezi dostupnými velikostmi 2000 (128 m vlasce 0,25 mm) a 3000 (200 m vlasce 0,25 mm) jsem si nakonec vybral tu menší. Ale příliš na tom nesejde, konstrukčně jsou obě velikosti stejné, liší se jen některá technická data.

 

Původně jsem chtěl postavit do tohoto Duelu Tubertini Sirio (což není nic jiného než maskovaná Ecusima v kabátě italské plavačkové firmy), ale to se nějak vytratilo z trhu a tak jsem sáhnul po originále od Ryobi.

Nemám s ním bohužel praktické zkušenosti. Ale ti, co je mají (ať už s Ecusimou nebo se zmíněným Siriem) si docela chválí a ten pochvalný tón zní tak nějak jednolitěji než v případě Exage. Zdá se, že naviják je poněkud trvanlivější a kvalita produkce vyrovnanější. Napsat, že to tak skutečně je, to si netroufám ani náhodou, protože to bych musel mít rozsáhlé zkušenosti s desítkami kusů nebo udělat velké statistické šetření. Nemám, nedělal jsem, netvrdím. Spíš jen shrnuji postřehy uživatelů, které jsem zaslechl nebo četl.

Co mohu prohlásit na základě pohrávání si s navijákem na různých výstavách a v případě Siria krátce i u vody, je to, že naviják má bytelné kompozitové tělo, povedenou jemně nastavitelnou přední brzdu, na svou cenovou kategorii velice příjemný chod a pocitově je téměř bez vůlí.

Uvnitř by se mělo točit šest kuličkových ložisek, což je dost na to, aby jimi bylo pokryto vše důležité. Převodový poměr je rozumných 5,1 : 1, což je podobné jako u soupeře. Klička je rychlosklopná, ale celkem festovní, rozhodně bych ji nevnímal jako slabinu.

Pokud jde o cívku, je mírně širší než u Exage (je tu naděje na menší kroucení vlasce a o chlup delší hody). Naviják má k jedné kovové cívce ještě dvě plastové, což je také dobrá zpráva.

Ecusima snese srovnání i s daleko dražšími navijáky, na feeder je to celkem dobrý stroj a bez zábran bych ji použil i na přívlač, i když v téhle cenové kategorii bych byl raději, kdyby to byla spíš lehčí přívlač.

Na to, že o něm není v internetových diskuzích zdaleka tolik slyšet, je naviják Ryobi Ecusima povedený kousek, který nabízí dost muziky za poměrně sympatický peníz a hrdě se může utkat se svým dnešním protějškem.

 

Parametry:

Kapacita cívky: 200 m vlasce 0,20 mm (v přepočtu kvůli porovnání je to 128 m 0,25 mm)

Hmotnost: 270 g

Převodový poměr: 5,1 : 1

Počet ložisek: 6 kusů

Cena: velikost 2000  se v březnu 2011 prodávala za 1130 – 1490 Kč

Klady

Dobrý poměr cena - výkon

Solidní bojová brzda

Klady

Dobrý poměr cena – výkon

Citlivá přední brzda

Dvě náhradní cívky

Zápory

S přihlédnutím k cenové kategorii nic zásadního

Zápory

Nic zásadního

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Středa 5. října 2011 ve 22:24® Bonis317
Bonis317

vlastním Shimano Exage 2500 RB víc jak dva roky, používám ho na přívlač a jsem s ním naprosto spokojený, brzda funguje moc dobře…nemá chybu

Úterý 28. června 2011 ve 12:33® jarysek
jarysek

Ryobi uz vlastnim asi mesic a je doopravdy paradni pouzivam ho na privlac a feeder a super. brzda nema opravdu sebemenci chybu…

Úterý 19. dubna 2011 v 1:55® Stator21
Stator21

Těžko hlasovat, když jeden naviják vlastním už hodně dlouho a druhý jsem jen lehce osahal na prodejně… Sice se jedná o relativně nižší cenovou relaci, ale i tak můj exage poctivě slouží už čtvrtou sezonu…je fakt, že se mi občas začne lehce zadrhávat brzda a lehce šustí, ale stačí ho jen rozdělat, vyčistit, promazat – prostě dát do kupy a poté opět dlouho spolehlivě funguje…Mám ho jako univerzální naviják, který používám jak na přívlač (lehčí – tam je bez problémů, u težší už je cítit, že při drsnějších podmínkách dostává víc zabrat…ale i tak to celkem zvládá), tak na plavanou, kde je naprosto dostačující…Takže s exagem jsem za ty peníze spokojený, nicméně hlasovat nemůžu, páč ryobi jsem v praxi neotestoval…U mě vede spro red arc, který je pro mě finančně relativně dostupný a podle mě naprosto nezničitelný a skvěle fungující…a navíc ta červená vypadá fakt hezky :-)

Úterý 12. dubna 2011 ve 12:36® kerob
kerob

murphyy> tak :-)

Úterý 12. dubna 2011 v 11:14® murphyy

kerob> jasne ano to druhe je elipsove, tamto je kruhove len nema stredovu os otacania, ok vdaka

Úterý 12. dubna 2011 v 10:59® kerob
kerob

murphyy> rozhodne nemusi byt elipsovite obe – podivej se jeste jednou na ten nacrtek – jedno je uplne kulate, ulozene tak, ze „smajda“ a druhe je elipsovite. Ono dokonce, kdyby byly obe elipsovita, tak to nebude mit zadny efekt (rozdilna rychlost posuvu civky) a obe by musela byt stejne velka (v podstate uplne stejna), jinak by se to nikdy nemohlo ani tocit… to co se ti tady snazim vysvetlit, neni ani moje domnenka a ani zadna teorie, ja ty navijaky servisuju a vim jak je to vevnitr udelane, to co jsem ti nakreslil a popsal, je presne takove, jak je to uvnitr Exage.

A to mensi nikdy nemuze byt v jedne ose (ano, stred otaceni je v jedne ose, ale nikoliv stred kola jako takovy) s hlavnim kolem, pokud je to druhe kolo nekruhove, pokud je vse kruhove, tak je to samozrejme v jedne ose a neni vubec co resit.

Pondělí 11. dubna 2011 v 19:11® BrulaKO

Ryobi Ecusima nema zadny zazracny chod problem bude v převodovém poměru 5,1 : 1, ktery nezvlada!

Pondělí 11. dubna 2011 v 17:36® murphyy

kerob> ano dakujem je to tak, tie kolecka ako som pisal musia byt elipsovite dve, ale to neznamena ze hlavne zaberove koleso spojene s mensim nie su v jednej osi, to mensie kolecko akurat nema stredovu os otacania

Pondělí 11. dubna 2011 ve 14:47® kerob
kerob

murphyy> mas to tam

Pondělí 11. dubna 2011 ve 14:31® kerob
kerob

murphyy> to mensi kolecko (spojene s hlavnim kolem) jakoby smajda, proste neni v ose a aby to fungovalo, tak musi smajdat presne tak, aby bylo porad v kontaktu s tim druhym – ovalnym – kolem. To ovalne ma presne dvojnasobny pocet zubu. Udelam ti nacrtek a vlozim tak za pul hodiny do „vseobecne diskuze“.

A to „ctvercove kolo“ samozrejme nema presny tvar ctverce, ale spis jakehosi „ctverce s hodne kulatymi rohy“. Nedavno jsem to videl v jedne Okume, kterou jsem mel na servis.

Pondělí 11. dubna 2011 ve 14:18® JSOB

Kubah> Ano mas pravdu a Dragon 920 je opravdu dobra volba. Bohuzel par lidi si stezovalo ze se jim obcas vlasec namota na matici brzdy. Mam tento problem s Dragon Viperem 830 a je to otravne. Mozna je to rukama, ale todle byl nakonec duvod proc jsem ho nevzal. Proto jsem chtel novy navijak, jinak by mi snad jeste chvili i stacil. :-)

Pondělí 11. dubna 2011 ve 14:18® murphyy

kerob> a ctvercove kolo na zdvih to si neviem predstavit, ukaz odkaz na nejaku schemu

Pondělí 11. dubna 2011 ve 14:14® murphyy

kerob> skoda ze sa tu nedaju vlozit obrazky, aby som presne pochopil jak to myslis s tou osou, ved jednu os mas tvorenu hlavnym zaberovym kolesom spojenym s druhym mensim koleckom, a druhu os mas tu kde je kolecko na zdvih. pokial je to tak jak pises, ze musis presne natocit kola na taku polohu aby dosadli, tak potom to chapem ze mozu byt aj ovalne, ale nie len jedno ale dva, jedine ze na druhom by boli mensie zuby co asi nebudu, ale ok treba to ako hovoris vidiet

Pondělí 11. dubna 2011 v 10:53® kerob
kerob

murphyy> konkretne u Exage, je to kolo, ktere dela primo nahon posuvu ovalne a to druhe – s polovicnim poctem zubu je sice kruhove, ale ulozene mimo osu…

Pondělí 11. dubna 2011 v 10:37® kerob
kerob

murphyy> to ozubene kolo je ovalne (nebo ctvercove – ruzne znacky to maji ruzne), stejne jako to ozubene kolo, ktere na nej doseda (mensi ma stred v ose hlavniho ozubenyho kola a ma s nim spolecnou osu, druhe je ulozeno samostane, ma vystupek, po kterem „jezdi“ unasec posuvu osy). A samozrejme jsou vuci sobe natoceny tak, ze zuby stale dosedaji. Rozeber si to a uvidis…ja to mel rozebrane mockrat a docela casto to davam dohromady po lidech, kteri se do toho sami hrabou, ale uz nejsou schopni pochopit, jak to funguje a tudiz to nedaj spravne dohromady (staci o zub pootocit a uz to nejde) :-)

Pondělí 11. dubna 2011 v 0:39® match-oun
match-oun

martin002> Moje staré sirio začalo dělat to samé, příčina byla v tom, že uvnitř těla jedna z částí soukolí trochu drhla o výčnělek plastového těla. Zřejmě jak si to všechno časem sedlo a vůle se zvětšily. Řěšil jsem to lehkým zabroušením onoho výčnělku. Od té doby naviják funguje dál, chodí tiše a relativně hladce, pátá sezóna.

Naviják od shimana nemám, takže můžu jen konstatovat, že sirio i ecusima, které používám, jsou solidní plasťáky s jemnou a přesnou brzdou.

Neděle 10. dubna 2011 v 9:22® martin002

Tak tenhle duel jsem si přetetl s velkou chuti, neboť mám oba navijáky. Shimano u mně letos vstupuje do druhé sezony (plavačka,feder a přívlač) a zatím k němu nemám žádné výhrady. Ecusima jede čtvrtou sezonu a už ji používám jen na plavanou neboť při přívlači se z ní linou docela hlasité šustivé zvuky jejichž původ se mi nedaří odhalit (několikrát jsem ji rozdělal,vyčistil a promazal a šustí furt). Pokud někdo ví co s tím budu rád za radu protože jinak je to dobrej naviják.

Čtvrtek 7. dubna 2011 v 18:44® Acrewmog

Já bych hlasoval pro Spro Passion. Oproti Encusimě má ložisko navíc, druhou cívku kovou (tu sem musel teda dokoupit), ale cenově vyšel stejně nakonec levněji (1120 Kč). Mám je na feeder, na přívlač mám Blue Arc. Exagu bych se raději obloukem vyhnul, na nějaký šustění a vůle v kličce nemám teda nervy.

Čtvrtek 7. dubna 2011 v 10:40® murphyy

kerob> ako moze byt to kolo nekruhove, ked jeho os otacania je v jednom pevnom bode rovnako aj ako hlavne zaberove koleso hm?

Středa 6. dubna 2011 ve 21:58® Kubah

JSOB> z výběru by byla nejlepší volba td 920 – už je nějaký čas ve výprodeji za 1200..

http://www.rsp-fishing.cz/…30-935iz-vyp

Středa 6. dubna 2011 v 10:51® kerob
kerob

osprey> ja to myslel spis tak, ze tam nejsou skoro zadny konstrukcni rozdily v nahonu posuvu civky a tak – kolikrat jsou stejne drahy navijaky udelany trochu jinak, proste to konstrukter vymyslel jinak. Tady je jedinej „zasadni“ rozdil v tom, ze u Exage je ozubeny kolo nahonu civky „nekruhovy“ pro dosazeni ruzne rychlosti posuvu a u Ecusimy je normalne kruhovy.

Úterý 5. dubna 2011 v 19:25® osprey
osprey

kerob> On mezi navijáky od dobrých firem, které jsou na podobném technickém levelu, nebývá až tak dramatický rozdíl.

Ale i já jsem se v tomhle pokecu zase dočetl něco nového a v tom je tahle rubrika fajn. Teď koukám, co kde schrastím dalšího, aby se za 14 dnů popojelo.

Úterý 5. dubna 2011 ve 13:48® JSOB

Tento test me velice potesil. Vybiral jsem dlouho navijak na UL privlac. Ve vyberu byl Exage, Penn Captiva, Dragon 7×x, 9×x a testovana Ryobi Ecusima 2000. Tu jsem nakonec vybral. Snad budu spokojen. Uz se tesim az dostane po odhajeni zahul. P.S. Akorat si dejte pozor pri koupi. Vetsina shopu u Ecusimy uvadi dve civky, ale vetsinou je jen jedna.

Úterý 5. dubna 2011 v 10:33® kerob
kerob

Kubah> no vidis :-)

Úterý 5. dubna 2011 v 10:31® Kubah

osprey> já exage měl, asi 3 měsíce – chtěl jsem ho zkusit :-)

Jinak mi přijde, že ve většině otázek by 90% lidí hlasovalo pro Exage – protože vidí nápis SHIMANO..

Úterý 5. dubna 2011 v 10:30® Kubah

kerob> u nového exage si můžeš vybrat jednokličku nebo dvoj…

http://www.rco-fishing.cz/…ano-exage-rc#1130

Úterý 5. dubna 2011 v 10:25® kerob
kerob

Co se strev tyka, jsou ty navijaky v podstate srovnatelny. Ecusima ma mozna malinko lepsi chod. U tohohle Exage mi vadi, ze bojovka nema aretaci stredni polohy na bojovcve. Asi bych si zas poridil spis to shimo, je mi sympatictejsi a mam s nim dobry zkusenosti, vydrzelo bez problemu 3 tydny tahani ctyrek a petek rotacek v mongolskych rekach a dalsi 2 sezony vseho moznyho u nas. Ale, ze je lepsi nez Ecusima bych nerek. Kazdopadne kdyby ten duel byl postavenej Exage RC vs Ecusima, tak tam bych nevahal ani vterinu – novej Exage je hezci, lepsi, z lepsich materialu a s lepsim chodem, skoda ze nema dvojklicku…

a taky souhlas s Ospreyem, ze stary shima mely vyrazne lepsi tvar bojovky.

Úterý 5. dubna 2011 v 10:13® osprey
osprey

Ciffik> A právě tohle je důvod, proč je omezena nabídka produktů v Duelech. Potřebuju dvě srovnatelné věci, se kterými jsou praktické zkušenosti – takové jako máš ty.

A proto taky má nakonec větší cenu ta diskuze pod Duelem. Čtenáři mě usvědčí z chyb a omylů, napíšou vlastní postřehy i po kolika letech se jim daný výrobek rozsypal a pak už si z toho někdo i něco odnese.

Takže díky moc, já bych tohle napsat nemohl, chytal jsem půl dne s Exagem a půl hodiny se Siriem. Ale mají nebo měli je známí.

A pokud jde o SPRO – u mě na feederu zaskakuje Red Arc. Taky docela úspěšně.

Úterý 5. dubna 2011 v 9:46® Kubah

Ciffik> blacky jsem sehnal za 1400 :-)

Úterý 5. dubna 2011 v 9:34® Ciffik
Ciffik

taky bývaly dny kdy jsem exage vychvaloval do nebe a nechápal jak se vůbec někdo opovažuje na něj jen křivě podívat, jednoho krásného dne jsem vytáhl paty ze stojáků a začal chodit na řeku a rázem se dostal z krmítek 15–25 na 30–50 a bylo hotovo…po týdnu jsem věděl že exage půjde tímhle tempem ryhle do háje, exage šel na plavku kde slouží jak má už nějakej pátek a na feedrech mám spro black arc – sehnal jsem kus za 1600,– což jsem kdysi dal za exage a když je tak srovnám exage je hračka pro děti oproti tomu spročku – chytám je rok a jsem si jistej že bych za tu dobu odrovnal 2–3 exage

novější starší
Stránky:   2 1