Bohužel, ne všichni mají možnost vycestovat do USA a tak bych rád všem takovým rybářům v krátkosti přiblížil gigantické prodejny těchto obchodních značek z pohledu člověka, který je mohl v jednotlivych státech USA po dobu několika let navštěvovat a samozřejmě tam i nakupovat.

Před lety, když jsme přijeli do Spojených Států, jsem sice už o těchto obchodních centrech něco málo slyšel, ale mnoho pozornosti jsem tomu nevěnoval. Po několika měsících života, když jsme se trošku rozkoukali a začali jsme se ženou chodit na ryby, jsme se samozřejmě začali zajímat i o zdejší rybářské prodejny.

Navštívili jsme jich několik, ale byly to prodejny, které byly součástí farmářských nebo jiných prodejních center, případně menších obchodů. Přesto i tam jsme byli překvapeni šíří nabízeneho sortimentu. Téměř v každém obchodním domě je nějaké odděleni s rybářskými potřebami. Základní vybavení se tam dá koupit za velmi přijatelné ceny a to včetně povolenky k lovu. Jednoho dne jsme ale od znamého rybáře dostali katalog z Bass Pro Shop.

 

Katalogy amerických obchodů s rybářským a loveckým sortimentem

 

To byl pro nás velmi pádný důvod tuto prodejnu navštívit a tak jsme následujícího nedělního rána vyrazili do města Atlanta ve státě Georgia. Po dvou hodinách jízdy a chvilce hledání jsme se dostali na parkoviště pro několik desítek aut, které bylo součástí tohoto centra. To, že jsme se po prostudování katalogu moc těšili, až všechno uvidíme na vlastní oči, nemusím asi nikomu z kolegů rybářů vysvětlovat. Skutečnost ale předčila všechna naše očekávání.

 

Snímek obchodu Bass Pro Shop aktuálně nemám, takhle vypadá pobočka Gander Mountain...

 

... a zde právě přijíždíme na parkoviště i v Čechách dobře známého Cabelasu...

 

... jehož průčelí vévodí socha dvou jelenců v zatraceně nadživotní velikosti (5 metrů s přehledem mají).

 

Ještě než jsme se dostali do samotné prodejny, půl hodiny nám zabralo okukování venku vystavenych lodí různých druhů a velikostí včetně  jejich vybavení a příslušenství zahrnujícího i transportní prostředky všech kategorií.

A pak jsme se konečně dostali k tomu hlavnímu -  vstoupili jsme, pro nás v té době, do rybářského ráje.

První dojem byl opravdu ohromující - to co se před námi otevřelo, se vůbec nedalo srovnat s tím, na co jsme byli zvyklí z domova, kde běžné prodejny jsou na několika desítkách, maximálně stovkách čtverečních metrů.

 

Jeden z koutů nákupní haly obchodu Cabelas

 

Vnitřnímu prostoru dominovalo obrovské akvárium s různymi druhy ryb, kaprem počínaje a asi nejoblíbenější rybou zdejších rybářů – bassem (okounek pstruhový) konče. Na stěnách visely nespočetné preparované ryby a  trofeje zvěře, doplněné o další dekorace vztahující se k přírodě.

 

Uprostřed této nákupní haly Cabelasu mají skalku s vycpaninami nejrůznější americké zvěře...

... losy nevyjímaje.

 

V tu  chvíli jsme nevěděli, na jakou stranu se vydat. Jitka popadla pojízdný nákupní košík a začali jsme prohlížet a zkoumat. Co nás udivilo, bylo celkem málo nakupujících. Říkali jsme si, je neděle dopoledne a lidé vyspávají, ovšem pak jsme  si uvědomili, že nějakých padesát zákazniků se na té rozsáhlé prodejní ploše naprosto ztratí. Otevírací doba je 7 dní v týdnu od 8 do 22 hodin, ale pro rybáře je tu ještě jeden zvláštní menší vchod, kde se od 6 hodin ráno dají nakoupit živé nástrahy, nějaké drobnosti, vzduchovací motorky atd.

Všechny takto pojaté  prodejny jsou vlastně veliké samoobsluhy, kde má každý zakaznik možnost si vše osahat a vyzkoušet. Nejde vlastně o prodejny ryze rybářské – společným jmenovatelem veškerého sortimentu je lov a pobyt v přírodě. Nabídka je ohromující – v přeneseném slova smyslu „od špendlíku po lokomotivu“.

V reálu je zde nabízen mnohem širší sortiment, než slibuje katalog. Prodavače jako takové najde člověk pouze v lovecké sekci u palných zbraní, v rybařině pak u sonarů, kde je u většiny druhů možnost vidět, jak sonar pracuje a pak ještě v muškařině, kde pro případné zájemce "umotají" na počkání mušku nebo poradí.

 

Když už byla řeč o sonarech, tohle je asi třetina aktuální nabídky...

 

Mimo to, pokud někde člověk potřebuje pomoc nebo radu, přispěchá někdo z personálu a ochotně pomůže, poradí, nabídne. Snad jediní, kdo by tu mohli být poněkud zklamáni, by byli kapraři, kteří by tady asi težko hledali speciální kaprařské pruty, hlásiče, swingery a další klasické pomůcky pro tento druh lovu. Většina sortimentu je totiž zaměřena na přívlač, trolling, muškařinu a mořskou rybařinu.

Ovšem každý zájemce si může vybrat ze stovek nabizených druhů obuvi, spousty oblečení, rukavic, termoprádla a mnohého dalšího, stejně tak, jako z obrovskeho sortimentu prutů, šňůr, vlasců, smekacích navijáků, multiplikátorů, háčků, tisíců nástrah na přívlač nebo muškařinu a mnohých dalších pomůcek, ať už pro rybaření, lov nebo jen pro pobyt v přírodě.

 

 

 

 

 

 

 

Stejně tak si zde ale přijdou na své milovníci vodních sportů, chataři, turisté a všichni, kteří mají nějaký vztah k přírodě. A protože obchod je obchod a Američané obchodovat umí, nezapomnělo se ani na děti. Mají tu pro ně nejen speciální sortiment “z oboru”, ale je zde jako doplněk i spousta bonbónů, hraček, keramiky, stylového oblečení, zkrátka, všeho, co může děti zaujmout a vyndat pár dolarů z peněženek jejich rodičů navíc. Složení nabídky amerických rybářských supermarketů se liší polohou jednotlivých obchodů - v blízkosti mořského pobřeží je samozřejmě ke koupi víc věcí zaměřených na mořský rybolov a naopak ve vnitrozemí a u velkých jezer na severu se sortiment zaměřuje spíše na lov ryb ve sladkých vodách.

Ačkoli jsme se jeli původně jen podívat, odcházeli jsme při naší první návštěvě o 500 dolarů lehčí, zato ale se třemi taškami zajímavého nákupu a s tím, že jsme zdaleka neviděli všechno a určitě se ještě vrátíme.

Nehodlám v tomto článku porovnavat naše a americké ceny, ostatně každý se na webových stránkách může přesvědčit sám, jaká je realita. Pro nás, když jsme začínali lovit ryby ve Státech, bylo rozhodující to, že základní vybavení, včetně roční povolenky k lovu jsme pořídili za jednodenní výplatu.

 

Autor během nákupu

 

Po letech, když jsme měli možnost procestovat desitky států USA a navštívit tyto prodejny na různých místech, na tuto naši první návštěvu vzpomínám s úsměvem. Dnes bydlíme ve státě, kde máme v okolí tři podobné prodejny a nákup tam je pro nás tak běžný, jako je nákup v obchodním domě s potravinami. I když vím, že je to nereálné, přál bych každému českému rybáři, aby aspoň jednou měl možnost si osobně prohlédnout některou z těchto outdoorových prodejen a věřim, že by byl stejně nadšený, jako jsme byli my při našem prvním nákupu.

 

Karel Bock – fishing USA