Naše škola má dlouholetou tradici a během své téměř šedesátileté existence vychovala tisíce rybářských odborníků pro celou ČR. Nachází se v centru naší vůbec nejznámější rybníkářské oblasti - Třeboňska. Město Třeboň je proslavené významnými rybníkáři a staviteli rybníků - Jakubem Krčínem, Štěpánkem Netolickým, Mikulášem Ruthardem, Josefem Šustou a dalšími. Leží v centru biosférické rezervace uprostřed překrásné jihočeské krajiny, k níž neodmyslitelně patří i po staletí budované soustavy rybníků. Svým přírodovědným, umělecko-historickým a lázeňským významem zaujímá jedinečné postavení mezi našimi městy.
I když čerpáme z této tradice, držíme krok s moderní dobou a snažíme se vychovávat odborníky na chov ryb, jejichž úroveň bez problémů obstojí při srovnání s jejich kolegy z většiny evropských zemí.
V současné době nabízíme tříletý učební obor „Rybář“ s možností pokračovat na dvouletém nástavbovém studiu s rybářskou specializací zakončeném maturitou a dále pak jedinečný studijní obor „Ekologie a ochrana krajiny – vodohospodář“.
V areálu školy máme nově zrekonstruovanou budovu pro teoretickou výuku, kde se nacházejí multifunkční a jazykové učebny, chemická a biologická laboratoř, místnost akvaristiky, počítačové učebny, zázemí pro odbornou výuku - dílny pro síťování či dřevoobrábění a mechanizační dílna. Nabízíme ubytování na domově mládeže s dvou a třílůžkovými pokoji, stravování ve vlastní školní jídelně. Studenti mohou navštěvovat náš vlastní rybník pro sportovní rybolov, zájmové kroužky - preparace ryb, akvaristika, teraristika, vodácký a také potápěčský kroužek zakončený závěrečnými zkouškami v Chorvatsku. Máme k dispozici i sportovní areál s umělohmotným povrchem a osvětlením, posilovny atd.
V současnosti naše škola využívá možnosti čerpat finanční prostředky z EU, konkrétně z Regionálních operačních programů NUTS Jihozápad. Jednotlivé programy finančně podporuje Jihočeský kraj. Jedním z již ukončených úkolů tvořených naší školou je projekt s názvem Modernizace a zlepšení technických a materiálních podmínek pro praktickou výuku. V rámci tohoto projektu se nám v roce 2009 podařilo vybudovat dvě moderně zařízené učebny v celkovém nákladu 4,2 milionu korun. Obě učebny jsou vybaveny nejnovějšími výukovými pomůckami.

Nová učebna pro teoretickou výuku

Nově vybavená učebna pro praxi
Cílem všech probíhajících projektů je zkvalitnění výuky pro všeobecné a odborné předměty a hlavně pro praktickou výuku. Pro učební obor Rybář a na něj navazující nově otevřené nástavbové studium s rybářskou specializací a pro studijní obor Ekologie a životní prostředí, zaměřené na vodohospodářství, jsou obrovským přínosem špičkové učební pomůcky - např. digitální přístroje pro rozbory vody, kompletní meteorologická stanice s počítačovým vyhodnocováním údajů, motorové pily, elektrický čtyřtaktní agregát s příslušenstvím pro lov ryb nebo loď s motorem pro praktickou výuku určenou k získání osvědčení vůdce plavidel pro vnitrostátní i mořskou plavbu a celá řada dalších pomůcek. Po ukončení výuky obsluhy motorové pily a elektrického agregátu získají proškolení zájemci zdarma osvědčení pro práci s těmito zařízeními.
V rámci odborné praxe si studenti osvojují získané teoretické vědomosti na vybraných smluvních pracovištích: Rybářství Třeboň, Hluboká n. Vlt., Nové Hrady, Štičí líheň Tábor, Pstruhařství Kaplice a Klatovy atd.
Již od 1. ročníku dostávají žáci finanční odměnu za produktivní práci. K velmi zajímavé a atraktivní praxi patří i výměnné stáže našich studentů v zahraničí. V současné době využíváme finančních zdrojů z EU a v rámci projektů spolupracujeme na výměnných pobytech se školami v Norsku, Francii, Polsku a Slovensku. K nejzajímavějším pobytům našich studentů v zahraničí patří dlouholetá spolupráce se školami v Norsku, které se nacházejí až v jeho severní části daleko za polárním kruhem u 70. rovnoběžky nedaleko ostrova Skjervoy. Kromě prohlídky obrovských klecových lososích odchoven na moři, které jsme zde navštívili, patřily k největším zážitkům účastníků této akce zajímavé a atraktivní výlety spojené s rybařením na lodích. Při desetidenním pobytu se nám velice dařilo. K největším úlovkům patřila 130 cm dlouhá treska obecná a několik halibutů měřících 90 až 100 cm. Pro všechny naše studenty to byl životní zážitek a každý z nich by se tam chtěl ještě alespoň jednou vrátit.

Účastníci studijního pobytu v Norsku

Klece pro odchov lososů

Loď zásobující odchovny lososů krmivem

Parádní treska

Lov tresek z pobřeží
Naopak studenti z norských škol si od nás odnesli zážitky z podzimních výlovů a obdivovali, jak dokonale máme propracovaný systém intenzivního chovu ryb v ČR.
I návštěvy ostatních partnerských škol jsou pro naše studenty obrovským přínosem. Kromě Norska mohou navštívit i taková místa jako jsou špičkové odchovny lososovitých ryb ve Francii, na Slovensku anebo zajímavé hospodaření a odlovy ryb na jezerech na severu Polska.
Jsme si vědomi toho, že je nutné naše studenty co nejkvalitněji připravit hlavně po odborné stránce a jsme přesvědčeni, že se nám to daří. Zejména jsme rádi, že se na nás obracejí rybářské firmy a organizace z celé České republiky se zájmem o naše absolventy, což pokládáme za nejlepší ocenění naší práce.
Bližší informace o naší škole získáte na www.ssrv.cz
Jan Mraček SŠRV Třeboň
Škoda, že někteří současní studenti této školy se na veřejných rybářských webech prezentují jako totální rybářská hovada, kterým pojem etika, slušné zacházení s rybou a další pojmy, vůbec nic neříkají. Představa, že takoví lidé budou profesními rybáři je dost strašná.
Článek jistě osloví mladé rybáře, kteří zvažují jakému oboru zasvětit svá mladá studijní léta. Já sám jsem na SOU Rybářském v Třeboňi studoval překrásných 5 let. Kdybych měl stát znovu před rozhodnutím, zda studovat v Třeboni rybáře, nebo kdekoli jinde cokoli jiného, rozhodnu se opět pro rybáře. Láska k rybám je ovšem to jediné co mi po 10. letech od maturity zbylo. Jako absolvent není možné nastoupit do technické funkce a proto leze pracovat u rybářství pouze v dělnické pozici. Tato je v dnešní době ceněna zhruba 12.000.- Kč. Z těchto peněz se nedá budovat rodina a stavět se na vlastní nohy. Rybářství je poslání a krásné řemeslo, ale ze své zkušenosti musím konstatovat, že je hezčí mít rybářství jako koníček a né jako zaměstnání. Autor článku jistě nebude souhlasit, ale je to jedna reakce jeho bývalého studenta.
Zdravím a přeji mnoho nových a nadšených studentů na Vaší škole… Jiří Čihoský
Moc pěkný článek.Je to takové lákavé stát se rybářem z povolání.Ale mnoho povolaných a málo vyvolených.Budoucnost tohoto řemesla s velmi dlouhou tradicí tu určitě je,ale.Finanční odměna za práci je tak bídná,že spousta absolventů rybářské školy hledá po pár a snad ani ne letech,uplatnění v jiném oboru.Škola za to nemůže ta své studenty připraví jistě dobře,pak přichází tvrdá realita při nástupu do práce.Proto by jsi měl uchazeč o toto povolání zjistit nejdříve kam po studiu by eventuálně nastoupil a jaké tam bude mít podmínky.Byl bych rád, aby na můj příspěvek byla nějaká reakce ze strany absolventů rybářské školy.Sám jich znám velmi mnoho kteří právě k vůli tomuto velkému problému už řemeslo nedělají přestože ho měli rádi.