Po delší odmlce nasedáme opět do pomyslného stroje času a vyrážíme na další výpravu do rybářské minulosti. Posledním modelem smekacího navijáku n. p. Tokoz, o kterém v našem seriálu ještě nebyla řeč, je legendární naviják TAP. Jedná se bezesporu o nejslavnější a nejlepší naviják vyrobený v naší vlasti.
Duchovním otcem byl Adolf Tlustoš
Původním povoláním opravář leteckých motorů, provozoval už před 2. světovou válkou autodílnu v Kbelích u Prahy. Jemný mechanik, se smyslem pro detail, vyráběl originální motocyklové sidecary. Při výrobě používal řadu vlastních a zákonem chráněných řešení, které použil i při výrobě legendárního navijáku TAP. Adolf Tlustoš se na rozdíl od ostatních výrobců, kteří kopírovali osvědčené zahraniční modely, vydal vlastní cestou a podařilo se mu sestrojit naprosto unikátní naviják. Originalita spočívala v křížovém ukládání vlasce na cívku, kterou si nechal Adolf Tlustoš v roce 1945 patentovat. Díky zalomené ose cívky dosáhl potřebného sklonu cívky, která zůstává při navíjení ve stejném úhlu, jen se pomalu otáčí a vlasec se tak ukládá křížově. Toto originální a jedinečné řešení zaujalo celý svět.
TAP Tlustoš přehradový
TAP Tokoz
Státní převrat a následné znárodnění soukromého vlastnictví po roce 1948 znamenalo konec soukromého podnikání i pro Adolfa Tlustoše. Na největšího výrobce rybářských potřeb na našem území, firmu Jaro J Rousek Žďár nad Sázavou, byla uvalena národní správa. V roce 1950 vznikl v jejich prostorách národní podnik Tokoz (TOvárny KOvového Zboží), který převzal výrobu většiny znárodněných rybářských firem včetně Adolfa Tlustoše.
Naviják TAP tak získal nového pána, nicméně panu Tlustošovi bylo dovoleno, aby s Tokozem spolupracoval. Podílel se tak i na vývoji dalších variant.
TAP Tokoz 1
První model z Tokozu byl znárodněný model TAP Tlustoš. Firma Tlustoš vyráběla původně tři velikosti navijáku. Malý pstruhový, střední přívlačový a velký přehradový. Pstruhový a přehradový model byl ovšem vyráběn v omezeném množství na zakázku. K těmto třem velikostem se firma Tokoz vrátila až v sedmdesátých letech s modely TAP 432, 441 a 451. V padesátých letech vyráběl Tokoz pouze střední univerzální velikost. U doprodávaných modelů byla vyměněna plastová zátka TAP ADOLF TLUSTOŠ PRAHA-KBELY za TAP TOKOZ MADE IN CZECHOSLOVAKIA. Vývojem prošlo madlo kličky a zejména povrchová úprava. Většina zmodernizovaných Tapů již měla modrý kladívkový lak.
TAP Tlustoš střední již jako TOKOZ
Technické údaje a dobový popis
- Délka: 100 mm
- Výška: 130 mm
- Obsah cívky: 100m vlasce 0,35 mm
- Váha: 250 g
- Balení: po 1 kuse v pouzdře
- Příslušenství: náhradní cívka, montážní klíček
- Cena v roce 1956: 185,- Kčs
Překlápění obloučku je nucené a působí okamžitě v každém bodě. K zabránění poškození obloučku vlascem je opatřen překlápěč otáčivou kladičkou. Nožička navijáku ke snadnému uskladnění je sklápěcí a při provozu zajišťuje se zajišťovacím kolíkem. Cívka zachovává svoji osou stálý směr směřující k vývodnímu očku na prutu a otáčí se pozvolně kolem této šikmé osy, čímž se dociluje pravidelné křížové vinutí vlasce a nedochází k jeho zaříznutí. Naviják je opatřen účelným zařízením k zamezení nežádoucího zpětného chodu, maticí umístěnou mezi kličkou a kličkovým ložiskem.
TOKOZ TAP 1
Detail značení
Krabičky
Součástky
TAP 65
V roce 1965 spatřil světlo světa úplně nový velmi vydařený model. TAP 65 si zachoval původní konstrukci křížového ukládání vlasce na cívku. Největší změnou byl pokrokový design, technicky pak zarážka zpětného chodu a rychle snímatelná cívka. Vyráběl se v černé a červené barvě, ve dvou verzích matic cívky a kulaté zátky. U červeného provedení bylo madlo kličky, matice a plastová zátka barvy zelené, zatímco černá verze měla černé madlo i matku s kovovou zátkou. Vydařenější byla černá varianta. Červený lak byl hodně křehký a příliš dlouho nevydržel.
TAP 65 v černém provedení
Červená verze
Dobový popis
Smekací naviják TAP 65 je oblíbeným navijákem s křížovým vynutím vlasce. Jeho charakteristickým znakem je šikmo uložená cívka, která nekoná přímočarý vratný pohyb, nýbrž otáčí se pomalu kolem své osy.
Smekací naviják TAP 65 má mnohé přednosti pro rybáře. Především je to jednoduše snímatelná cívka, možnost seřízení pro navíjení pravou nebo levou rukou, skládací klička a v neposlední řadě i snadná montáž a vyměnitelnost součástí.
Cívku lze sejmout stisknutím tlačítka uprostřed matky brzdy, takže odpadá jakékoliv šroubování. Toto snadné a rychlé sejmutí cívky je zvlášť výhodné při náhlém zapadnutí vlasce pod cívku. Při nasazování cívky nasuneme ji na horní kolo, mírně zatlačíme, až cítíme, že zapadla. Signální zařízení je umístěno na zadní straně cívky. Ujíždí-li ryba, signální pružinka se rozkmitá a zvučí.
- Cena v roce 1967: 150,- Kčs
TAP 65 s příslušenstvím
Obal brožurky
Poslední podoba navijáků TAP
Začátkem sedmdesátých let uvedl n. p. Tokoz trojlístek nových navijáků TAP. Malý TAP 432, střední 441 a velký 451. Tyto navijáky byly velmi vydařené a mezi rybáři i hodně oblíbené. Sehnat takový naviják však nebylo vůbec snadné. Socialistická výroba se potýkala s neustálým nedostatkem surovin a problémy ve výrobě. Kvalitního rybářského náčiní býval na našem trhu nedostatek. Díky známostem a štěstí, se mi podařilo jeden TAP 432 sehnat ve vyhlášeném pražském obchodě U Petra. Fungoval fantasticky a pomohl mi coby čtrnáctiletému klukovi splnit nejedno rybářské přání. Později, když jsem mohl konečně chytat na dva pruty, mi přálo štěstí podruhé a sehnal jsem dva navijáky TAP 451. Chytal jsem s nimi skoro patnáct let. Za tak dlouhou dobu již vznikne mezi navijákem a jeho pánem doslova citový vztah.
Trojlístek Tapů
Dobový popis
Smekací naviják TAP 432 je nejmenším ze speciální řady oblíbených navijáků TAP. Je vhodný zvláště na třpytkování a lov přívlačí.
Naviják je vybaven zarážkou zpětného chodu, uloženou v zadní části navijáku, dále sklápěcí kličkou a snímatelnou cívkou.
- Váha: 350 g
- Obsah cívky – vlasec: 0,20 mm – 200 m, 0,25 mm – 130 m, 0,30 mm – 90 m
- Převod: 1:3,5
- Rychlost navíjení: 0,55m/ot.
- Cena: 219,- Kčs
TAP 432 s příslušenstvím
Detail značení
TAP 441
Smekací naviják TAP 441 je naším středním navijákem ze speciální řady oblíbených navijáků TAP. Je zvláště vhodný na třpytkování a lov přívlačí.
- Váha: 375 g
- Obsah cívky – vlasec: 0,25 mm – 200 m, 0,30 mm – 140 m, 0,35 mm – 100 m
- Převod: 1:3,5
- Rychlost navíjení: 0,66 m/ot
- Cena: 236,- Kčs
TAP 441 s příslušenstvím
TAP 451
Smekací naviják TAP 451 je naším největším navijákem ze speciální řady oblíbených navijáků TAP. Je zvláště vhodný na třpytkování a položenou.
- Váha: 400 g
- Obsah cívky – vlasec: 0,30 mm – 200 m, 0,35 mm – 150 m, 0,40 mm – 115 m
- Převod: 1:2,8
- Rychlost navíjení: 0,69 m/ot.
- Cena: 266,- Kčs
Cívka navijáků TAP je kovová, rychlosnímatelná pomocí tlačítka umístěného na čelní straně cívky a je vybavena brzdou, kterou lze jemně seřizovat. Brzdící prvky jsou plstěné, pryžové a kovové. Bubínek je kovový vnější, těleso také kovové s pevnou patkou. Navijáky TAP jsou vybaveny zarážkou zpětného chodu, uloženou v zadní části tělesa navijáku. Na zajištění zpětného chodu je rybář upozorňován signálním zařízením při otáčení kličkou. Klička je kovová, sklopná.
TAP 451 s příslušenstvím
Krabička na TAP 451
Co dodat pro úplnost. Snad jen vysvětlení, co znamená název TAP. Je to zkratka Tlustoš Adolf Praha.
Máte doma nějaké poklady rybářské historie? Napište o nich a případně zařadíme do rubriky nebo odkoupíme.
Autor: Zdeněk Hofman
Foto: Autor, Lenka Hofmanová
Zdroj: Časopis Rybářství, katalogy TOKOZ, internet a pamětníci
I have got a black TAP 65 and some Tokoz Reex (I use some to fishing too), tokoz Stabil IV., but the most rare I think is a Karko ;)
Naprosto parádní článek, který mě trochu zanesl do doby, kdy jsem měl na rybaření mnohem více času, protože to byl můj jediný koníček a žádné jiné starosti jsem neměl :-) Dnes už to je samozřejmě s rodinkou, hypotékou a dalšími překážkami horší, ale snažím se k vodě dostat co nejčastěji.
paráda mam podobné
Jen víc, víc a víc takovýchto informací do nás per !!! :))