Tokoz Graphite

Série navijáků TG
Začátkem devadesátých let (1991) se výroba grafitového navijáku nakonec podařila, ovšem s názvem TG – Tokoz Graphite. Vznikla tak úplně nová řada o třech velikostech. Nejmenší TG 11 a TG 13, střední TG 21 a TG 23, největší TG 31 a TG 33. V katalogu n. p. Tokoz, se dočteme, že se jedná o moderní spolehlivé navijáky kvalitní technické úrovně. Těleso navijáku, bubínek a cívka jsou zhotoveny z grafitového materiálu, jehož předností je vysoká pevnost, lehkost a naprostá odolnost vůči korozi. Vzadu umístěná vysoce citlivá brzda a rychlosnímatelná cívka, lehký a tichý chod, rychlá a jednoduchá úprava pozice sklopné kličky pro ovládání pravou nebo levou rukou, tvoří komfort, který uspokojí i nejnáročnější rybáře. Převodové ústrojí navijáků TG 11, TG 21 a TG 31 je vybaveno 1 kuličkovým a dvěma kluznými ložisky. Převodové ústrojí navijáků TG 13, TG 23 a TG 33 je vybaveno třemi kuličkovými ložisky. První číslovka označení navijáku tedy znamená jeho velikost, druhá pak počet kuličkových ložisek. Naviják při běžném užívání nepotřebuje žádnou údržbu.

TG 33, 23 a 13

Návod k použití

Záruční list z roku 1992
Vzpomínky pamětnice
Paní Zlesáková pracovala v montovně navijáků n. p. Tokoz mnoho let, až do ukončení výroby. Na navijáky TG s velkou radostí nevzpomíná, byly už hodně složité a navíc dost poruchové. Problémy byly i s kvalitou materiálu. Velmi často praskaly kličky a náhradních byl nedostatek. K sehnání nebyly ani ostatní součástky a komu se naviják rozbil, měl smůlu.
TG 11
Převod: 1:5,3
Hmotnost: 210 g
Obsah cívky:
0,20 mm – 220 m
0,25 mm – 140 m
0,30 mm – 90 m
TG 13
Převod: 1:5,3
Hmotnost: 210 g
Obsah cívky:
0,20 mm – 220 m
0,25 mm – 140 m
0,30 mm – 90 m


TG 13
TG 21
Převod: 1:5,1
Hmotnost: 267 g
Obsah cívky:
0,25 mm – 210 m
0,30 mm – 130 m
0,35 mm – 90 m


TG 21
TG 23
Převod: 1:5,1
Hmotnost: 267 g
Obsah cívky:
0,25 mm – 210 m
0,30 mm – 130 m
0,35 mm – 90 m


TG 23
TG 31
Převod: 1:4,6
Hmotnost: 284 g
Obsah cívky:
0,30 mm – 190 m
0,35 mm – 140 m
0,40 mm – 110 m


TG 31
TG 33
Převod: 1:4,6
Hmotnost: 284 g
Obsah cívky:
0,30 mm – 190 m
0,35 mm – 140 m
0,40 mm – 110 m


TG 33
Fishing sport
Navijáky TG měly možná skomírající výrobu zachránit, tvrdý konkurenční boj byl však neúprosný a rybářské obchody postupně zaplavilo zboží z celého světa. V roce 1992 Tokoz výrobu rybářských potřeb ukončil. Dne 1. října 1992 dochází k transformaci na Fishing Sport, spol. s r.o. Firma pokračuje ve výrobním programu, různými opatřeními se snaží v konkurenčním boji obstát. Dochází k zeštíhlení výrobního sortimentu a k co největšímu zjednodušení výroby. Ve výrobě navijáků se sjednocují některé součástky, jako např. matka cívky navijáku MK je shodná s matkou Reexe, který má zase stejné madlo kličky s kolečkem č. 101 atd. K podstatnému zlepšení dochází i v povrchové úpravě s použitím různých metalíz. Fishing sport uvedl na trh i další dva modely. TG 41 a TG 43, které se stávají posledními navijáky vyrobenými na našem území.



TG 41



TG 43
Navijáky TG uzavírají zhruba šedesátiletou historii výroby smekacích navijáků v bývalém Československu. První smekací navijáky se u nás začaly vyrábět okolo roku 1935 a jejich výroba skončila řadou TG, v polovině let devadesátých.

Čtyři velikosti cívek navijáků TG
Máte doma nějaké poklady rybářské historie? Napište nám o nich a případně zařadíme do rubriky nebo odkoupíme.
Zdeněk Hofman
Foto a reprodukce: Lenka Hofmanová
mašety311> Většina navijáků TG, které získám jsou zadřené nebo mají ulomenou kličku. Navijáky Shakespeare jsou i přes svůj věk většinou stále funkční a můžou směle konkurovat i některým dnešním navijákům. Mezi rybářskými matadory vede jednoznačně Ball Bearig 2210 II.
Nikdy jsem ho nekoupil.Čekal jsem na reakce ostatních rybářů.Funkčně byl lepší jak Rex,Roen a mnou olíbený Tap s křížovým navíjením,ale jak je psáno byl poruchový a ti co lovili na štěrkáčích ho do roka odepsali.já mám od roku 1983 dva shakespeare sigma 2200 velikost 040 který už má rolničku na překápěči a ještě dnes když jednou prudce otočím kličkou,tak se dalších pět otáček dotočí samo.Používal jsem je cca 15 až 18 let.Tomuto superstroji MK nemohl konkurovat a spousta dnešních navijáků taky ne.