retro.jpg

 

Shark

Velikostí patří Shark do kategorie malých navijáků. Na první pohled zaujme nezvyklou modrou barvou, zvláštním tvarem i provedením. Nápis Shark včetně loga Tokoz a označení Made in Czechoslovakia, je odlitý na zadní straně bubínku. Kličku lze jednoduchým způsobem demontovat a použít k ovládání pravou i levou rukou. Překlápěč bez pérka funguje mechanicky nárazem do nožky navijáku. Pamětníci uvádějí, že největší slabinou Sharka byla matka cívky. Její tvar prý způsoboval časté zachytávání vlasce.

  

Shark byl ideální naviják pro začátečníky

 

V inzerci časopisu Rybářství, se Shark objevil v únoru 1965. Velikostí je podobný Reexu, který ho z obchodů postupně vytlačil. Rybáři si na výstřední tvar prostě nezvykli, i když ve své kategorii fungoval docela dobře. Socialistická výroba se navíc neustále potýkala s nedostatkem surovin. Přednost měla výroba pro zahraniční trh a naše obchody se musely spokojit s omezenou nabídkou. V kategorii malých smekacích navijáků zůstal pro naše rybáře Reex, který se udržel v prodeji až do roku 1994.

 

Shark stál 35,- Kčs

 

Shark s modrým rotorem

  

Shark s leštěným rotorem

 

Pohled na zadní stranu s logem 

 

Detail značení  

 

Krabička navijáku Shark

 

Ikar 

Konstruktéři z Tokozu se snažili udržet krok se světem. Navijáky s krytou cívkou vyráběla např. firma Shakespeare a ABU. První zmínku o navijáku Ikar nalezneme v Rybářství již v roce 1961. Dočteme se zde, že pro příští rok připravuje Tokoz výrobu nového smekacího navijáku Ikar, s krytou cívkou. Autor píše, že tento naviják ukazuje výrobce již dva roky na různých schůzkách s rybáři. Jeho výroba se však stále odkládá a můžeme jen doufat, že Tokoz tentokrát slib dodrží a naviják bude v roce 1962 na trhu. Národní podnik svůj slib nesplnil a Ikar se jako novinka objevil až v březnu 1964.

 

Navijáky Ikar 

 

Čeští rybáři však milují klasiku a bájný Ikar upadl v zapomnění. Bez překlápěče a brzdící matice na cívce, neměl šanci na úspěch. Jeho ovládání vyžadovalo zažití několika nových prvků než u běžného smekacího navijáku. Na první pohled složitě vypadalo i samotné navedení vlasce. Bez problémů nebylo ani ovládání přítlačné hvězdicové brzdy na kličce. Musím se přiznat, že dodnes mám podobný problém u vláčecích multiplikátorů. Vždy mi nějakou dobu trvá, než si zapamatuji, na kterou stranu se brzda povoluje a utahuje. Při zimním chytání s navijáky ABU, s krytou cívkou, jsem na tom podobně a myslím, že na Ikara bych si taky těžko zvykal.

 

 

Ikar v modrém hávu

 

 

Modrozelená verze

 

Pohled na krytku s otvorem

 

 

Vínově šedé provedení 

 

Dobový popis z letáku

Smekací naviják Ikar je odlišný jak tvarově, tak funkčně, proti dosud vyráběným navijákům. Liší se hlavně tím, že kryt navijáku chrání bubínek a cívku proti poškození.

Tradiční obloučkový překlápěcí mechanismus je nahrazen praktickým zachycovačem šňůry.

Při otáčení kličkou je bubínek uváděn v rotační pohyb, kolík zachycovače zachytí vlasec a řadí jej na pohyblivou cívku.

Středem krytu je ocelové očko, které umožňuje při hodu přímo odvíjení vlasce ve směru délky prutu. Praktická spoušť, která se ovládá ukazovákem, má tu výhodu, že při hodu se dá vlasec přibrzditi a návnadu lze lehce usměrnit do určeného cíle.

Po sejmutí krytu navijáku je možné rychlým způsobem vyměnit cívku a nahradit ji druhou s jiným průměrem vlasce.

Převodové soukolí je zhotoveno z jakostní bronzi a z automatové oceli. Bubínek navijáku je z ocelového materiálu a jakostně chromován. Cívka je ze slitiny Al. Chod navijáku je zcela bezhlučný. K rychlé demontáži slouží praktický klíč, který je k navijáku přiložen.

Naviják je vhodný pro lehčí přívlač, třpytkaření a chytání na položenou menších druhů ryb. Zvlášť dobře se osvědčil při lovu ryb lososovitých a při technických závodech.

 

Naviják bez krytky

 

Obsah cívky:

Vlasec 0,30 mm – 100 m

Nejvyšší použitelná síla vlasce je 0,30 mm.

Multiplikace 1:3,15

Cena: 155 Kčs

 

 

Navijáky Ikar a Neptun

 

Neptun

Naviják Neptun je velmi podobný Ikaru, jedná se vlastně o vylepšený model. Oproti Ikaru byla hvězdicová brzda u Neptuna nahrazena klasickou matkou na cívce. Neptun byl vyráběn od roku 1965, čekal ho však stejně smutný osud jako naviják Ikar.

 

Navijáky Neptun

 

Dobový popis z letáku

Neptun je smekací naviják nového typu. Tradiční překlápěč je nahrazen zachycovačem vlasce, který je ovládán spouští a kličkou. Naviják má unavovací brzdu z pružné plastické hmoty, která zaručuje progresivní brzdění. Brzda má signální zařízení.

Převodové soukolí je kuželové s převodovým poměrem 1:2,6. V tělese navijáku je automatická bezhlučná zarážka zpětného chodu. Cívka navijáku je snadno vyměnitelná. Kryt navijáku se uvolní pootočením proti směru hodinových ručiček a po jeho sejmutí odšroubování matice brzdy lze sejmout navíjecí bubínek s brzdící podložkou. Vyjmutí cívky se provede jejím pootočením proti směru hodinových ručiček a jejím sejmutím z hřídele. 

Funkce navijáku

Bubínek koná rotační pohyb a pomocí zachycovače navíjí vlasec na cívku. Rotační pohyb je odvozen od kuželového soukolí a hřídelí je přes unavovací brzdu přenášen na bubínek. Brzdu lze snadno seřizovat matkou brzdy uvnitř vývodního kroužku. Cívka koná přímočarý vratný pohyb pro správné a rovnoměrné navíjení vlasce po celém průřezu cívky. Pohyb cívky je odvozen z rotačního pohybu kličky a hnacího kola a je přenášen pomocí kulisy a táhel. Vlastní ovládání navijáku je popsáno u nákresů znázorňujících ovládání navijáku.

Materiál

Těleso navijáku a cívka jsou odlitky kvalitní slitiny Al, navíjecí bubínek je ocelový kalený a je chromován pro velkou odolnost proti otěru vlascem. Ozubené soukolí má bronzové kolo a ocelový pastorek, vodící ložisko je bronzové. Vývodní kroužek v hliníkovém krytu je chromován proti otěru a pro snadné klouzání vlasce. Celý naviják je lakován kvalitním lakem s vhodnou barevnou kombinací.

 

 

 

Neptun v zeleném

 

Detailní pohled na matku cívky

 

Modrozelená verze

 

Doporučené průměry používaného vlasce 0,10 – 0,30 mm

Obsah vlasce: 0,30 – 100 m

Náhradní díly dodávané s výrobkem:

1 ks cívka

2 ks pojistné třmenové kroužky

1 ks matice brzdy

1 ks podložka brzdy

1 ks držák zachycovače

Ostatní náhradní díly lze zakoupit v prodejnách rybářských potřeb. Pro opravu navijáku, jakož i ostatních rybářských potřeb poslouží každému rybáři speciální opravny, jejichž adresu sdělí prodejna. 

Výrobní podnik pracuje neustále na zdokonalení výrobku a vyhrazuje si proto vývojem podmíněné změny proti údajům uvedeným v tomto návodě.

 

Šedozelené provedení

 

Sběratelské lahůdky

Díky technickým nedokonalostem, netradičnímu vzezření a nezvyklé obsluze, upadly tyto navijáky poměrně rychle v zapomnění. Na trhu se ujaly klasické smekací navijáky a počet prodaných Sharků, Ikarů i Neptunů byl oproti ostatním velmi malý. Právě proto jsou pro dnešní sběratele tak atraktivní a sehnat nějaký pěkný kousek do sbírky dá pořádnou fušku. Do historie rybářského sportu se však zapsaly nesmazatelným písmem. 

 

Všechny navijáky včetně jednotlivých dílů a součástek jsou původní. Nejedná se o žádné repliky.

 

Máte doma nějaké poklady rybářské historie? Napište o nich a případně zařadíme do rubriky nebo odkoupíme. 

 

Zdeněk Hofman

Foto a reprodukce: Lenka Hofmanová