Laminátové pruty TOKOZ
Prut je symbolem rybáře a právě Žďár nad Sázavou se postupně stal městem, které získalo na jejich výrobu doslova monopol.
Po znárodnění v roce 1948, převzali výrobu bambusových, štípaných a kovových prutů tři zásadní hráči, vlastě národní podniky a družstva. Byl to Znak Hradec Králové, Lověna Praha, a TOKOZ Žďár nad Sázavou, ke kterému se později přidala ještě Vysočina Žďár nad Sázavou.
Jako první přestala pruty vyrábět Lověna, která převedla v roce 1963 výrobu do Znaku HK.

Dobový dokument poukazuje na ukončení výroby prutů v Lověně.
S nástupem laminátových prutů, začaly postupně náš trh opouštět pruty bambusové, štípané i kovové a veškerá výroba se tak soustředila do Žďáru nad Sázavou. Výrobní družstvo Vysočina, založené v roce 1959, si koncem šedesátých let změnilo jméno na zkratku SONA.
Pro zahraniční partnery byl tento název mnohem srozumitelnější.SONA se od roku 1970 začala specializovat na výrobu dutých laminátů, zejména legendárních teleskopů SONA Delta aj.


Z Vysočiny se stala SONA.
Historie laminátových prutů
Metoda výroby sklolaminátu byla objevena v Německu již v roce 1920. Objevu se ujali Američané a v roce 1940 se začaly objevovat první laminátové pruty.Během druhé světové války prý vědec (a taky rybář) Art Howald, který studoval použití sklolaminátu pro vojenské účely, nešťastnou náhodou zlomil špičku svého prutu ze štípaného bambusu. Nakonec prut opravil tím, co měl po ruce, tedy sklolaminátovou špičkou. V tomto okamžiku vlastně odstartoval éru syntetického rybaření a hned po válce uvedla na trh firma Shakespeare první sérii sklolaminátových prutů. Zdokonalování laminátových prutů už potom pokračovalo velmi rychle.Ve Skandinávii přišla s laminátovými pruty jako první na trh švédská firma ABU.

Pruty Shakespeare
TOKOZ začal vyrábět laminátové pruty okolo roku 1959
Zprvu se jednalo o plné lamináty, později se začaly vyrábět i duté lamináty a teleskopy.
Výroba prutů ze skelného laminátu začíná u skleněných vláken. Spletena v provazce přicházejí skelná vlákna do lázní z umělých pryskyřic, kde se impregnují a v malé peci utvrzují. Tyče ze skelných laminátů, vysušené a dotvrzené infrazářením, mají neuvěřitelnou pevnost a pružnost. Až 100 000 kg/cm2.
Jednotlivé díly jsou potom broušeny na příslušný rozměr prutu a lakovány vypalovací barvou různého odstínu. Na spodní díl prutu je natažena rukojeť z mikroporézní pryže nebo korku a upevněn hliníkový držák navijáku. Rukojeť je potom ještě přibrušována. V dalších operacích jsou na oba díly lepeny kovové spojky pro spojení horního a spodního dílu. Pak jsou na prut vyvázána očka. Vazba oček je potom ještě opatřena ochranným nátěrem laku. Nakonec následuje značení prutu, kontrola, balení a výrobek je hotov.

Pruty TOKOZ
První laminátové pruty měly podobný vzhled jako pruty bambusové
Jednoduchá žlutohnědá povrchová úprava dodávala prutům vzhled podobný svým předchůdcům z přírodních materiálů. Stejné bylo i vyvázání oček, včetně původního loga s motivem ryby od Rouska, pochopitelně již s nápisem TOKOZ.
Jako první se objevila série 114. I značení prutů procházelo neustálým vývojem a význam některých číslic je dnes trochu záhadou. Pruty byly značeny čtyřmístným číslováním, kdy poslední číslice vyjadřovala různá vybarvení prutu, typ držáku, ukončení apod. Proto měly modely značení 1142, 1143, 1144 atd.
Pokud byla za lomítkem další číslovka, vyjadřovala druh oček u stejného druhu.
Např.:
7201/1 – očka kovová chromovaná
7201/2 – očka chromovaná se skleněnou vložkou






První podoba laminátových prutů

Vyráběly se i pruty kombinované, z duralu a laminátu
Později se už začaly pruty vyrábět v různých barvách
Změnilo se i vyvazování oček, logo, prostě veškerá povrchová úprava procházela neustálou modernizací a laminátové pruty si získávaly stále větší popularitu nejen u nás, ale i v zahraničí. Vyvážely se do mnoha socialistických i kapitalistických států.
Rozdělení a číslování laminátových prutů vypadalo takto
700. – 719. - dětské pruty
720. – 739. - lehké pruty
740. – 759. - střední pruty
760. – 779. - těžké pruty
780. – 799. - mořské pruty



Legendární dětská sada, splnila rybářské sny mnoha klukům.

Sada se prodávala i s navijákem Reex.

Dvoudílný prut 1132

První podoba zmodernizovaného loga na prutech TOKOZ.


Model 1161/1 s kovovými očky



Třídílný model 6617

Model 7230

Model 7223
Prutů vyráběných v TOKOZU bylo opravdu neuvěřitelné množství a těžko je dnes dokáže někdo dát dohromady všechny. Nejčastěji se vyráběly pruty dvou a třídílné, nechyběly však ani čtyř, pěti a dokonce i šestidílné cestovní pruty. O skládacích, cestovních prutech se tradovalo, že byly zakázané prodávat, protože je prý s oblibou používali pytláci.

Cestovní prut
TOKOZ použil i znárodněnou značku SOL
S logem SOL byly vyráběné hned tři řady laminátových prutů číslovaných římskými číslicemi jako SOL I, II a III. Pruty vypadaly velmi pěkně a barevné provedení SOL III bylo již ve dvou barvách s parádně vyvázanými očky. Vyráběla se dokonce normální a luxusní verze. SOL byl také prvním prutem, který měl kromě registračního čísla i jméno. Novější pruty už nesly názvy známých řek a údolních nádrží, jako např. Lipno, Orlík, Sázava, Vltava. O těch si řekneme až příště.



Různá provedení prutů SOL
Laminátové pruty byly pro rybáře převratnou novinkou
Musela to být neuvěřitelná doba, protože laminátové pruty nevyžadují žádnou údržbu, jsou odolné proti vlhku a ustojí i hrubé zacházení. Jako kluk jsem s lamináty začínal a musím říct, že vydržely opravdu hodně, včetně věčného pokládání na betonový břeh a několikrát mi dokonce vypadly na silnici při jízdě na kole. Na podzim jsem pruty opřel do kouta kůlny, kde přečkaly zimu, abych je na jaře bez jakýchkoliv následků zase našel a vyrazil znovu na ryby. Vlastnil jsem i několik bambusáků, ty však drsné klukovské zacházení nepřežily a během zimy ve vlhké kůlně shnily. Dřív to měli rybáři prostě mnohem těžší. Bambusové pruty se musely skladovat rozložené v suché místnosti a vyžadovaly pravidelnou údržbu, kterou si rybář prováděl sám nebo v lepším případě svěřil odborníkovi. Ten celý prut zbrousil, očka převázal a znovu nalakoval. Čistit se pochopitelně musely i navijáky a šňůry dokonce sušit po skončení každého lovu. Rybařina byla dřív pro opravdové zasvěcence, kteří si vážili nejen přírody, ale i svého cajku. Dost však moralizování. Pokrok nezastavíš a tento fakt měl neblahé následky i pro laminátové pruty. Svoji vrcholovou slávu si užily jen několik desítek let, když je na pomyslné smetiště rybářských dějin poslal výzkum kosmického prostoru. Kalifornská firma Fenwick totiž v roce 1973 otestovala první prototyp grafitového prutu, který odstartoval zcela novou éru sportovního rybolovu. To je však pro nás daleká budoucnost. My se budeme i příště věnovat laminátovým prutům a taky vyrazíme na lov s cajkem TOKOZ.

Máte doma nějaké poklady rybářské historie? Napište o nich a případně zařadíme do rubriky nebo odkoupíme.
Autor: Zdeněk Hofman
Foto a reprodukce: Lenka Hofmanová
Zdroj: Rybářství, rybářské katalogy, internet a pamětníci
erpe>
Dobrý deň. Ja som vlastník niekoľkých prútov tokoz.Potreboval by som poznať značenie dvojdielnych plnolaminátových prútov Sázava, Orlík, Lipno. Nemám potuchy čo značí akčné číslo,neviem aká je max. vrhacia záťaž, či existujú tabulky značenia a kde ich môžem zohnať. Bol by som veľmi rád keby som sa v tejto kategórii prútov vyznal.
Prosím vedeli by ste mi v tejto veci pomôcť?
palovák62>Druchemu ještě nemám zpracovanou, nějaké články určitě vyšly v Rybářství. Jeden zajímavý v roce 1988 na str. 130 a 131.
viking> Pane Zdeňku,mohu Vás tímto poprosit,zda v popisování rybářské historie jsou někde popisovány pruty z Druchemy,které byly vyráběny v licenci.Mám pocit,že jsem to někde viděl v časopise, ale nemohu to nalézt.Vlastním dle katalogu D1 2×,D3,C2,C3a další prut v modré barvě mám na cestě.všechny používám když si chci udělat radost. Občas se nějaké informace objeví hlavně na MRKu. Určitě nejsem sám koho to zajímá.V mládí jsem se o ně moc nezajímal.a teď jsou ozdobou ve sbírce retra.
Pokud Vás to nebude obtěžovat děkuji za odpověď.
Hrivňák Zdeněk st.
palovák62>Díky za slova chvály, ze kterých mám vždy velkou radost. Mapování rybářské historie bývá někdy náročné, ale stojí to za to. Je dobře, že se hodně starého náčiní dochovalo. První laminát nebo dětský kanárek patří zcela jistě ke klasice, na kterou budou i Vaše vnučky jednou s nostalgií vzpomínat.
mart1k> Laminátové pruty bývají i po mnoha letech ve výborné kondici a výbornou službu prokáží i dnes. Mnoho lidí mi píše, že vozí plné lamináty do Norska na tresky nebo je prostě používají nepřetržitě dodnes. V příštím článku se retrolovu budu věnovat podrobněji.
Pane Zdeňku ! Vřelý dík za článek.Sám mám doma mnoho z těchto prutů. Moc si jich vážím a co víc, většinu z nich používám doposud k lovu. První laminátový prut ,který presentujete také vlastním.Dětského kanárka jsem v odpovídajcím stavu hledal víc jak 4 roky. Dnes už na něj chytají mé vnučky a OK. Vřelé díky za Vaše příspěvky.
ten detsky prut s rexom mam este doma, cca 15 rokov dozadu som na neho vytiahol 4 kilovu stuku, aj cestovny a SOL mame doma, otec na SOL z nostalgie este sem tam chyta, ja na ten detsky sem tam vlacim, nie je nad staru dobru kvalitu