Chytej.cz
Jigy Teflon RUGBY LURE HOLDER

Dravci a lov na živou rybku u břehu necteno

13.11.2013 | Vaše názory | 46.667 čtenářů | hodnocení: vynikající | komentáře: 97

Dravci a lov na živou rybku u břehuK napsání tohoto článku mě donutil fakt, že chytání na živou rybku začíná být silně opomíjeno (snad s výjimkou sumcařiny). Článků či videí o této metodě lovu najdete poslední dobou opravdu pramálo. Pravděpodobným důvodem jsou jistě zásadní otázky - jak moc je to metoda sportovní, jak je šetrná vůči nastražené rybce a následně i k lovenému dravci? Dnes při chytání dravců převládá, tedy alespoň v mediích, přívlač. Přiznám se, že i pro mě je to zajímavá technika lovu, ale... má své pro a proti. Jelikož trh na nás dnes a denně chrlí zaručeně nejlepší umělé nástrahy, které nejsou zrovna laciné, dávám přeci jen přednost klasickému lovu na živou rybku. Myslím si však, že záleží pouze na každém jednotlivém rybáři, zda zvolí metodu lovu, která bude maximálně šetrná k nastražené rybičce i k samotnému dravci...

 

Výběr místa

Oproti přívlači se chytání na živou rybku opírá převážně o správný výběr místa, na kterém se setrvává delší dobu. Nevyhledává se dravec, jak to bývá u vláčení, ale naopak se čeká, až dravec sám objeví nástrahu. Zdá se to tak trochu jako „čekání na Vánoce“, které jsou jednou do roka, ale záběry jsou častější. :-) Každý dravec totiž musí chtě nechtě jednou opustit útočiště a podniknout výpravu za kořistí. Platí to i pro stanovištní štiky. 

Před výběrem místa je dobré sledovat okolí, dost často se totiž dravec prozradí zálovem. Pak se stačí na ono místo přemístit a trpělivě vyčkat na záběr. Většinou se opravdu dostaví! Když se rybář na lovném místě chová tiše, dočká se útoku z „přímého přenosu“. Když píšu přímého přenosu, naznačuji tím, že převážně lovím v těsné blízkosti břehu. Záměrně vybírám místa, kde jsou u břehu různé hrany, nebo kde je jakákoli překážka. Hodně se píše o tom, že dravci rádi číhají u podobných terénních zlomů a překážek, kde číhají na kořist, ale mám za to, že je tomu spíše naopak. U překážek se zdržuje kořist a dravec tam za ní vyjíždí. Nastraženou rybičku proto spouštím asi 2-3 metry od břehu, za předpokladu že je tam minimální hloubka 0,5 - 0,7 metru a více.

 

p1.jpg

Překážka ve vodě - ideální místo k lovu.

 

Výběr nástražních rybiček

Za nástražní rybičky používám převážně ty druhy, které v daném revíru ulovím. Výborné je, když se jedná o rybky, které ve vodě převládají. Velikost nástrahy záleží na cíleně loveném dravci. Převážně lovím na plotičky - těch bývá víceméně hojně všude. Důležité také je, aby se rybičky na revíru zdržovaly kolem břehu až do pozdního podzimu. Lokality, na kterých rybky migrují na zimoviště, moc nenavštěvuji.

 

Technika lovu

Má nejoblíbenější metoda lovu je na „vyvěšenou“. Dříve jsem nosil k vodě co nejdelší prut, ale dnes, vzhledem k lovu poblíž břehu, mi bohatě stačí prut o délce 3-4 metry. Na některých revírech vystačím i s dvoumetrovým proutkem. Výběr náčiní záleží na konkrétním revíru a hlavně na hloubce v příbřežní zóně. Samozřejmě se musí dravčí potrava nacházet v blízkosti pevniny. Kdo si myslí, že se tímto způsobem dá dosáhnout jen podprůměrných či průměrných úlovků, ten se šeredně mýlí! Nedaleko od břehu se může ulovit hodně víc než slušných dravců. 

 

p2.jpg

Špička prutu je záměrně zastíněná větvemi.

 

„Vyvěšená je zajímavá už jen samotným sledováním dění ve vodě. A především šetrností k loveným rybám a k samotné nástraze. Pro názornost uvedu dva příklady. 

Při klasické plavané s živou rybkou, kdy rybář nástrahu nahazuje dál od břehu a pak ji podle potřeby ještě několikrát přehodí, se o nějaké šetrnosti vůbec nedá hovořit. Jestliže s ní x-krát praští o hladinu, zcela jistě rybku dříve či později usmrtí. Takovým způsobem zlikviduje za jeden den lovu i desítku rybek. Na „vyvěšenou“ neusmrtím žádnou! Většinou je rybka v dobré kondici, takže si ji bud ponechám na příští lov, nebo jí mohu dát svobodu. Pokud tedy nepřijde záběr...

 

p5.jpg

U břehu loví i candát.

 

Druhý příklad je věnován lovenému dravci. Když na klasickou plavanou přijde záběr, dravec se většinou zažere tak, že je po vyproštění háčku nevratně poškozený. Na „vyvěšenou“ se dravec v 99 % případů píchne už při záběru a mívá většinou háček v koutku tlamy. Po šetrném vyproštění se tak rychle zotaví. A právě to je důvod, proč se tomuto způsobu lovu věnuji řadu let.

 

p3.jpg

Mám nabito!

 

Vybavení

Nebojím se, samozřejmě s odpovídajícím náčiním, vyvěsit těsně u břehu i montáž na sumce. „Fousáč“ se takto dá také přelstít a věřte, že ulovených jich mám dost. Pravdou je, že velikost mých dravců by pro většinu sumcařů nebyla nijak zvlášť zajímavá... 

Moje obvyklá sestava na „vyvěšenou“se skládá z prutu o délce 3-4 metry, s gramáží 30-60 g. Používám naviják s volnoběžkou a vlascem o průměru 0,20 - 0,30 mm, splávek, olůvko, lanko s jednoháčkem či dvojháčkem. Sestavu vyladím dle velikosti nástražní rybky a podle cíleně loveného dravce. Rybičku, nejčastěji do velikosti 10 cm, nastražuji pod hřbetní ploutev a následně ji tiše spustím hned pod špičku prutu. Dbám, aby se rybka pohybovala těsně nade dnem. Prut odložím do vidliček a naviják přepnu na volnoběžku. Potom už jen trpělivě čekám na záběr. Nebývá na škodu přihodit ke splávku hrst navlhčené strouhanky.

Pozor: v období, kdy se do revíru vysazuje kapr, bývá přikrmování spíše na škodu - namísto nalákání malých rybek a následně dravců, budou na lovném místě hodovat násaďáci! 

 

p4.jpg

Úlovek z pobřežní zóny.

 

Při záběru, který asi nemusím detailně rozpitvávat, odpadá veškeré čekání na zhltnutí rybky. Mohu v pohodě přiseknout hned po záběru, jelikož se dravec v drtivé většině případů píchne na háček sám už při útoku. Zdolávání musí probíhat opatrně a nesmí se uspěchat, jelikož ryba mívá háček vesměs v tvrdém okraji tlamy. Jelikož chytám těsně u břehu, zaseknutá ryba má dostatek sil předvést pořádný cirkus - často je pro ni vítězný. Ale i o tom je rybařina...

 

p6.jpg

Důkaz, že i pěkné ryby zaberou hned pod špičkou prutu.

 

Závěr

Proč vznikl tento můj příspěvek? Existuje zajisté dost rybářů, kteří se věnují klasické plavané s živou rybkou. Po některých z nich zůstávají u břehu desítky pomlácených nebo mrtvých rybek a nezřídka i mrtví dravci, kteří nerozdýchali hluboké zažrání. Takže tento článek patří právě a především těmto kolegům. Na živou rybku jde chytat i mnohem šetrněji! Těm, kteří to chtějí zkusit, přeji mnoho zdaru.

Text a foto: Petr Ramian alias Petula

Jak se Vám tento článek líbil?

  • bezvýznamný
  • nic nepřinášející
  • dobrý
  • velmi dobrý
  • vynikající

37 hodnocení, v průměru 4.6 hvězdiček

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k článku

Středa 9. října v 8:04@ tonyy

dobře napsaný článek.Já takhle chytám taky a ulovky uplně dostačující.Petruv zdar všem kdo má rybařinu opravdu rád.

Neděle 28. června 2015 v 18:51® zolik

Kde to je focení

Sobota 14. prosince 2013 v 18:02® Petula
Petula

toro> dobré a trefné přirovnání.

Čtvrtek 21. listopadu 2013 ve 2:38® Petula
Petula

Osobně si myslím,že záleží o jáké závody v přívlači jde.Osobně vím,že pokud se vysadí duháci a udělají se na nich závody,uhyne jich vždy hodně,u závodů bez vysazování,hlavně na řekách je úhyn minimální.Asi to bude tím,že se chytne více druhů ryb a né takové množství jako u granuláčů duháků.Na takových závodech jsem byl jako měřič a po závodech a hlavně druhý den jsme z vysazených 450 ks duháka posbírali mrtvých 87 ks.Takové závody na hladovou rybu neuznávám.Mělo by jít o umění při závodech přelstít dravce a né chytat jinač hladové vysazené a hlavně vysílené ryby.

Pondělí 18. listopadu 2013 ve 13:11® HaD
HaD

rysTR> To, že třetina ryb po závodu přívlači uhyne je holý nesmysl. Dělal jsem to deset let velmi aktivně a za to dobu chytil tisíce ryb. Nevěřím, že je to více než 2–3%.

Neděle 17. listopadu 2013 v 18:05® Petula
Petula

O vláčení jsem slýchával už od dědy jak je pro dravce nešetrné,ale to umí být i rybička,vždy jde jen o to,jak poškození dravce minimalizovat a to už musí samotný rybář.Vláčkařů,kte­rým je osud dravce po ulovení šumák znám hodně.Proto jsem se v článku zabýval metodou co nejšetrnější a pokud má někdo problém s rybičkou,tak ať místo ní naváže pod splávek woblera,hihi

Neděle 17. listopadu 2013 v 17:02® rysTR

Chytám na rybičku,většinou na feeder s mrtvou nebo i živou, upevněnou většinou za hřbetní ploutev.Z 99% je chycená štika nebo candát za vnitřní část tlamky.Nejdále za kořen jazyka, odkud se dá háček dobře vytáhnout. Sekám asi do 5 vteřin po záběru, což mi neomylně signalizuje jemná špička a povolená vrčící brzda.Nedávno jsem takto chytil jen za pysk štiku za půl hodiny po tom, co ji asi sto metrů ode mne chytil vláčkař a vypustil.Po jeho"odoperování" trojháku visel štičce 45 cm dlouhé pod skřelí přetržený jeden list žáber.Zajímavé je, že ji to neodradilo od lovu a nepřestala hledat žrádlo. Štiku jsem samozřejmě pustil, ale nejsem si jist, zda takové zranění v dalších dnech, přežije. Myslím si, že vláčení poškozuje ryby, protože dravci jedou po třpytce s plně otevřenou tlamou a třpytka, pokud je malá, uvízne tím pádem dost hluboko.A ještě méně mám tím pádem tzv „závody“ ve vláčení.Jak je známo ze statistiky-uhyne po takovém „závodu“ asi 1/3 dravců(údaj z webu).

Sobota 16. listopadu 2013 ve 12:56® pepino-59

Chytam na rybicku uplne bezne a s rybama zachazim slusne takze nemam zadny vycitky.Budme radi ze nam to ještě nezakazali jako třeba v Nemecku,doted tam na to většina normálních fislaru nadava.Taky rad vlacim,ale způsob lovu si rad vyberu podle momentálních podmínek a cim min mne do toho někdo keca,tim lip.To je taky trochu o svobode,nemyslite

Pátek 15. listopadu 2013 v 17:33® cujo
cujo

Já teda z 99% vláčím, ale občas jsu kolem vody s rybkou, udělám ji piercing „nosní ďoury“, což je myslím téměř bezbolestný a to že rybičku sežere okyš nebo štika je stejný jako když ju strčím do mražáku a pak du s drachkovičem . . . . Bohužel, dnes se dostáváme do doby kdy kvete extremismus ve všech směrech a povětšinou menšina utlačuje většinu (tím teď nemyslím přímo nerybičkáře, těch je dneska asi většina) a spousta normálních věcí se staví do pozice „špatné“. Pár zelenej ekoteroristů, kteří jsou odtržení od reality udělají víc škody než pár lidí s rybičkou na háku . . . . Jinak pokud čtete Rybářství, jsou tam často články ods Zdeňka Hofmana, ve kterej popisuje lov na rybičku a nikdo ho za to nepranýřuje . . . .

Pátek 15. listopadu 2013 v 16:06® OBr
OBr

malamut> jo, je to byznys(nesnáším to slovo)..ale znova opakuju, není ekolog jako ekolog a to že někdo není slyšet neznamená, že nehovoří a že neexistuje. Třeba mu jen nerozumíme, nebo stojí za zavřenými dveřmi.

Mě se jen nelíbí kastování… mám známou, která každému při prvním seznámení položí otázku: „Co jseš? My jsme pacifisti!“ A podle toho co odpovíš, tak si tě zařadí a už se z toho nevymotáš.

Pátek 15. listopadu 2013 ve 14:58® malamut
malamut

OBr> kdyby to ti ekologové mysleli tak vážně, určitě by se stavěli proti budování fotovoltaik v rozsahu a provedení, jaké vidíme u nás, a taky proti přidávání řepkovýho metylesteru do paliv. Například. Ale obojí je něčí byznys a ekologové jsou zřejmě napojeni na penězovody. Navíc těm, co nedokáží spočítat kolik je jedna a jedna, to připadá strašně ekologické. Skutečnost je ale jiná. Ona většina ekologů je navíc napojena na „státní“ peníze (neziskovky, různé komise, poradci apod.), takže nemůže hryzat do ruky, která je krmí. Ale to jsme od rybičkaření trochu odbočili.

Tento příspěvek byl editován Pátek 15. listopadu 2013 ve 13:58 uživatelem malamut.
Pátek 15. listopadu 2013 ve 13:39® HaD
HaD

Kazan> rozumím.

Pátek 15. listopadu 2013 ve 13:36® OBr
OBr

malamut> no, hele, on je to úděl dnešní přespříliš „informované“ a digitalizované společnosti. Největší pozornosti(=peněz) se dostane těm, co nejvíc křičí, což nemusí vůbec znamenat, že mají nějaký blahodárný přínos pro ostatní… znám dost „eko“ lidí, kteří jsou opravdovými kapacitami a jejich činnost je prospěšná, jenže se o nich nikde moc nepíše, nemají čas se někde prezentovat, protože jsou venku v terénu…no a pak tady máš nejrůznější skupiny typu „Matky a Děti čehokoliv“, díky kterým je celá skupina označená za ekoteroristy , lidi nepátrají po detailech, protože jsou rádi, že mají svého třídního nepřítele a je to v háji…

Pátek 15. listopadu 2013 ve 12:42® Kazan

OBr> :-))) ta poslední věta je trefná :-)))

Pátek 15. listopadu 2013 ve 12:38® OBr
OBr

Kazan> jasný, taky nechci vyvolávat zbytečné diskuze a už vůbec tady nechci obhajovat naší legislativu. Blbý je, že je nás kolem 10 milionů a ne každý je ovečkou, která poslechne na slovo. Jinak by z tohoto veleslavného zákona mohl zůstat jenom §2, kde se zakazuje týrání a je hotovo. Jenže my jsme špekulanti, takže stále řešíme a hřešíme…

Pátek 15. listopadu 2013 ve 12:34® Kazan

malamut> víceméně mám obdobný názor na podobné organizace jako ty. Připadne mi že jsou tam úplně jiné zájmy jak příroda jako taková. Těch pár mladých lidí kteří se nechají lehko oblbnout a přivážou se třeba někde ke stromu lehko seženeš všude dost. Telka to pak v hlavních zprávách rozmázne........

Pátek 15. listopadu 2013 ve 12:28® Kazan

David H.> souhlas, šlo mi jen o to že minimálně tě navštíví policajt s tím že ti to oznámí. Jak jsem psal níže, těžko bude někdo, spíš něco dávat oznámení na nějakou fyzickou osobu za to že máchal kačenu s fiší někde na revíru. Spíš si to dovedu představit u soukromníka do kterého bude prudit nějaká organizace. Viz něco jako příklad s těmi vánočními kapry.

Tento příspěvek byl editován Pátek 15. listopadu 2013 v 11:28 uživatelem Kazan.
Pátek 15. listopadu 2013 ve 12:23® Kazan

OBr> předpokládám že pokud se zde oháníš příslušným zákonem přečetl jsi ho celý, včetně části první kde už by jsme u různých paragrafů, odtavců a písmen mohli vést diskuze. Proč třeba není odkaz v par. 4 odst1 pís.n opět na 1g. A to f taky žádná hitparáda, pokud vím dost lidí používá chvat kdy vsune štice prsty pod žábry kvůli snazšímu odháčkování. Možná se pletu ale myslím že se o tom v 99/2004 nic nehovoří(v sou­vislosti lovem ryb udicí.

Nechci se dohadovat, jen poukázat na to že to není černobílé a prostor pro dohady zde existuje a to poměrně slušný.

Pátek 15. listopadu 2013 ve 12:22® HaD
HaD

Kazan> jen mikropoznámka – trestní oznámení, které nic nestojí a muže jich kdekdo na sázet tuny, vůbec nemusí znamenat soud. Proto se s nimi plýtvá a drahé žaloby a soudní procesy jsou v tomto srovnání spíše výjimka.

Pátek 15. listopadu 2013 ve 12:14® HaD
HaD

Palivec> já taky nejsem US. Jen jsem „prodal“, jak jsem nakoupil. Přít se nekterak nechci.

Pátek 15. listopadu 2013 ve 12:01® malamut
malamut

OBr> oni se hlavně ti, co krouží kolem prodejců vánočních kaprů, nějak zviditelní a obhájí si svá místa, kde většinu času dělají úplný hovno, ale přesto mají plnou misku a teplej pelech z našich krvavých daní. Ale takovejch parazitů ve státní správě živíme spoustu, ani o nich nevíme.

Pátek 15. listopadu 2013 v 11:58® Ftmči
Ftmči

Petula> Etické normy člověka naštěstí nemusejí kopírovat platné zákony.

Každopádně nechci působit jako někdo, kdo by pořádal hony na rybičkáře. Pouze jsem vyjádřil svůj názor na věc a do debaty se nehodlám dále nijak zapojovat. Svůj postoj si ujasňovat nepotřebuji a už vůbec nemám potřebu ho někomu vnucovat.

Pátek 15. listopadu 2013 v 11:57® malamut
malamut

Kazan> Palivec nás napráská všechny a budeme mít po rybičkaření :-) Svaz velký sousto není, ale Systém z toho pořád nějaký drobný má, tak to jede dál. Ekoorganizace jsou bandy zmetků, co si z ekologie udělali byznys, pokud jim namažeš, můžeš si dělat co chceš a nepůjdou proti tobě, pokud ne, máš smolíka a oni nějakou činnost.

Pátek 15. listopadu 2013 v 11:57® OBr
OBr

Kazan> jasně, to máš pravdu, na Vánoce je to vždy aktuální a „populární“.. Jenže je to jiná situace – to už se jedná o hospodářské zvíře a na ně se zase vztahují jiné části tohoto zákona a na ně navazující normy.

Tady teď jde konkrétně o lov na živou nástrahu a tento lov je nám při výkonu rybářského práva povolen. S tím ani deset Palivců v řade nic nesvede, pokud se nezruší příslušná část 4., odstavec (1) písmeno n) citovaného zákona 246/1992

Pátek 15. listopadu 2013 v 11:40® Kazan

OBr> dovolím si oponovat, že to asi moc jasné není, vem si jen ty každoroční ciráty při prodeji vánočních kaprů, kdy různé komise krouží kolem prodejců a bedlivě sledují jak je s fiší nakládáno ;-) A jaký jsou schopni jim nadělat problémy a ještě to řádně rozmáznout v televizi :-)

Pátek 15. listopadu 2013 v 11:15® OBr
OBr

Kazan> troufám si tvrdit, že tady kromě jednoho trolla Palivce, je ostatním jasné, že v případě lovu na živou rybku hovoří zákon jasně.

Bohužel je rychlá doba, kdy je pozorné čtení delšího textu bráno jako přežitek a to je špatně. Pak nám bulvár neustále předhazuje „obyčejné“ lidi, kteří někomu naletěli.. přitom si stačilo pozorně přečíst „příbalový letáček“. Tímto se nechci zastávat těch, kteří této skutečnosti vědomě zneužívají a cíleně lidi dostávají do platební neschopnosti!

A místo rozumné debaty se dělají barikády a plive oheň, jen na základě několika výkřiků do tmy, které kdejaký pomatenec vypustí mezi lidi…

Pátek 15. listopadu 2013 v 11:02® Kazan

peacher> no bohužel to je to jediný s čím si jsem jistý, že ty zákony jasný nejsou, bo kdyby byly, nevznikla by níže uvedená diskuze :-)

Pátek 15. listopadu 2013 v 11:00® Kazan

malamut> ať schopný či neschopný, minimálně ti znepříjemní život už jen tím že na tebe to trestní oznámení podá. Ale nechytej za slovíčko ;-) Já nepředpokládám že by tu někdo něco takového rozjížděl v brzké budoucnosti, tady se se vším čeká až co udělají za hranicemi. Takže pokud by u nás nějaká taková událost byla, dovedu si představit že se nějaká ekoorganizace nebo skupina ochránců zvířat pustí do křížku s nějakým majitelem soukromáku. Myslím že svaz je zatím moc velké sousto.

Pátek 15. listopadu 2013 v 10:58® peacher

Clanek pekny, komentare zajimave, myslim ze zakony jsou jasne. Mohl by mi nekdo vysvetlit jako zajinajicimu rybari jak na to tedy? Myslim uplne konkretne, co znamena na vyvesenou? V clanku to vysvetleno je, ale preci jen bych ocenil jeste vice detailu, nebot chytam prvnim rokem a tak toho jeste spoustu neznam. Diky

Pátek 15. listopadu 2013 v 10:46® malamut
malamut

Kazan> že je podané trestní oznámení, neznamená, že se věc bude řešit u soudu. Stačí, aby TO dostal k vyřízení neschopný, anebo naopak všeho schopný esenbák (a zatím jsem jiné nepoznal). Mám s tím poměrně bohaté zkušenosti.

novější starší
Stránky:   4 3 2 ...