Během své malé anabáze po palubách těch podivných lodiček jsem zjistil, že není kajak jako kajak a že je třeba si výběr vhodného šífu pořádně rozmyslet a to dříve, než si koupíte něco, co se chová v naprostém rozporu s vašimi představami.

I já měl lecjaké představy, z nichž mnohé se ukázaly být zcela mylné. Tak například moje vize (navozená jakýmsi zážitkem z dovolené), že většina sit on top kajaků je vyplněná nějakou poluretanovou pěnou, se ukázala být mylná. Většina těch, co jsem poslední dobou viděl, je prostě dutá.

Dál jsem měl představu, že jednotlivé typy si budou vzájemně dost podobné. No… nejsou. Opak je pravdou. Rozdíly jsou obrovské. A to je také jeden z důvodů, proč se do koupě nějakého toho plavidla zatím nehrnu. Nemám jasného favorita a protože poslední dobou na ryby beztak moc nechodím, můžu si klidně dál sbírat různá drobná pro a proti, abych si jednou vybral to, co mi bude optimálně vyhovovat.

O své dosavadní poznatky se zatím podělím v tomto článku, který bude mít časem možná ještě třetí pokračování a to v případě, že se budu po zakoupení nějaké kocábky chtít podělit o zážitky z lovu.

 

Proč kajak?

V první řadě bych teď vyzdvihl, proč mě vlastně tolik přitahuje právě rybařina z kajaku. Fascinuje mě to, že toto plavidlo snadno dovezete na střeše auta kamkoli, takže nejste vázáni na jednu konkrétní lokalitu. Když nechytáte, máte ho doma, což dost výrazně snižuje riziko odcizení. U vody ho nemusíte vybalovat, nafukovat a po lovu zase podstupovat opačnou proceduru – prostě ho drapnete a hodíte na hladinu. Na vodě jste schopni pohybovat se rychlostí 6 – 8 km za hodinu (podle typu lodi) a najezdit za den desítky kilometrů, aniž byste se museli bát, že vám dojde baterka, což je noční můra většiny mých přátel.

 

Trolling z kajaku je zcela reálná záležitost a na přehradách, kde je tahačka povolena jen z lodí poháněných lidskou silou, je kajak v obrovské výhodě před jinými typy plavidel. Zároveň se ale můžete tiše vkrádat do zátok a driftovat podél břehů – téměř stejně snadno jako majitelé boatů. A kdyby došlo k nejhoršímu, tak sit on top kajak je v podstatě nepotopitelný. Většina modelů disponuje samovylévacími otvory v podlaze, takže můžete sice být mokří (což se dá řešit speciálním oblečením), ale ke dnu prostě nepůjdete.

A jinak celkově - kajak je prostě fajn.

 

 

Jaké to je, sedět na kajaku?

To záleží na konkrétním modelu. Pohodlný posez je jednou z věcí, kterou si člověk musí vyzkoušet. Ještě se k tomu vrátím, prozatím předpokládejme, že se vám sedí dobře a pohodlně. Oproti jiným lodím máte jediný problém – vaše poloha je předem dána. Nějaké šmejdění po palubě, poposedání a podobné šibřinky v podstatě nejsou možné. Platí to tím víc, čím menší a labilnější kajak si koupíte. Proto je celý lov z kajaku pojat jako lov ze sedačky, která je obklopena vším potřebným.

Na dosah ruky máte držáky prutů, zavazadlový prostor (obvykle za zadkem – na přední schránku ze sedačky nedosáhnete), zakrytá pouzdra pro uložení drobností (mohou být i vodotěsná, takže si pak do nich můžete uložit třeba mobil nebo foťák), různé kapsy, držáky, klipy, schránky, nastavitelné opěrky pro nohy a podobně. Následující snímky pocházejí z několika různých kajaků, na nichž jsem se svezl.

 

Každý majitel si obvykle kajak vytuní podle svého a přidá si třeba vybavení pro použití echolotu, polohovatelný držák prutu umožňující lovit pohodlně na trolling a další vymoženosti. Výrobci s tím počítají a někteří dokonce připravují pozice pro našroubování dalšího příslušenství. V reálu tak může být kajak velice sofistikovaně vybavené a velmi akční plavidlo poskytující majiteli i docela slušný komfort.

Před sedačkou v přední části lodi jsou vidět oválné plošky pro montáž případného příslušenství, rýhami na zádi lze spoustět kotvu.

 

Jak je to se stabilitou?

Stabilita je hodně závislá na tvaru trupu kajaku. Existují štíhlé dlouhé verze určené k překonávání velkých vzdáleností a pak  kratší široké, v nichž dá upádlování nějakých delších tras člověku pěkně zabrat, ale zato jsou daleko stabilnější. Dobře si prohlédněte i tvar lodi – většina z nich (a ty stabilní zejména) má podél boků poměrně objemný pás, který je těžké potopit.

Tady je to dobře vidět - ostrý kýl a po stranách hotové pontony

 

Při náklonu se vlastně pokoušíte zatlačit pod hladinu desítky litrů objemu dutého trupu a protože loď má těžiště proklatě nízko, opravdu byste museli dělat hrozné vylomeniny, aby se vám ji povedlo otočit. Díky tomu se z kajaku dají zdolat i obrovské ryby o váze několika desítek kilogramů – sumci, tuňáci, mečouni nebo žraloci. Videí, která to dokazují, je na Internetu plno.

Štíhlé a rychlé kajaky zase lze dovybavit postranním plovákem, čímž z kajaku uděláte velmi stabilní katamaran.

Špičkový individuálně vytuněný kajak s odnímatelným postranním plovákem

 

Rozdíly ve stabilitě a rychlosti různých kajaků jsou skutečně propastné. Štíhlé rychlé typy s délkou kolem 4,5 m krájejí vodu jako nůž a snadno na nich za den najezdíte desítky kilometrů. Ovšem postavit se na nich, zejména na zvlněné hladině, to může vyžadovat velmi vytříbený cit pro rovnováhu.

Široké stabilní kajaky mohou být dlouhé i pouhé 3 metry (zpravidla mají o něco víc, tak 3,3 až 3,7 m). Množství místa pro rybáře je v nich prakticky stejné, kratší délka se projeví spíš redukcí přední úložné schránky a zadního zavazadlového prostoru. Protože jsou o 10 – 15 cm širší než jejich štíhlé protějšky, získáte naopak nějaký prostor navíc směrem do stran – jednak přímo fyzicky a krom toho se díky větší stabilitě můžete víc vrtět a naklánět. Dá se v nich celkem snadno i postavit, což se občas hodí.

 

 

Pohon

Kajak se pohání dvoulistým pádlem – ostatně to je jeden z hlavních poznávacích znaků kajaku. Při výběru pádla je třeba zohlednit délku, úhel, který svírají listy pádla a také materiál. Nejlehčí pádla jsou uhlíková, ovšem zase si tenhle komfort budete muset patřičně zaplatit. Z transportního hlediska lze volit mezi pádlem jednodílným a dvojdílným. V případě, že byste použili kajak jen k nějakému postrkování podél břehů (například někde u skal na přehradě), asi by se dalo využít i pádlo kánoistické.

Pokud jde o rybářské kajaky, zjistil jsem, že mají posez poněkud vyšší než je u kajaků obvyklé – kvůli pohodlí při rybolovu a také proto, že „sit on top“ znamená prostě to, že sedíte nahoře, tedy nad hladinou. Při pádlování pak člověk zabírá poněkud hlouběji a  naklání pádlo víc než je obvyklé, takže si často cintá do lodě. Volba pádla tedy vychází z fyzických dispozic, osobních preferencí, výšky posezu v lodi (v některých se sedí výš než v jiných) a také z naditosti peněženky. Rozhodně bych doporučil napřed si vybrat loď, zkusit ji s půjčeným pádlem a pak si pořídit pádlo na základě zjištěných informací.

 

Existuje i jedna úžasná věc – kajaky na šlapací pohon. V nabídce je má firma Hobie a jejich pohonná jednotka zvaná Mirage Drive je patentovaným vynálezem, který je ostatním výrobcům zapovězen. Je to vysoce funkční, velmi rychlé, pohodlné, ale zužuje to okruh v ýběru na nabídku jmenované firmy a co víc, je to pekelně drahé. Pokud jsem dobře koukal, cena samotné pohonné jednotky Mirage Drive (je vyjímatelná a v lodi ji mít nemusíte) se pohybuje někde kolem 17 000  Kč. S trochou štěstí seženete za tu cenu v nějaké akci celý kajak.

 

Firma Hobie dokonce dodává u svých nejvyspělejších modelů i stěžeň s plachtou, takže pokud budete chtít, máte k dispozici další druh pohonu, i když při rybařině nemusí být zrovna ideální. Zato to rozšiřuje možnosti využití kajaku - třeba i pro ostatní členy rodiny.

V kapitole o pohonu je možné zmínit vybavení kajaku kormidlem. Funguje to bezvadně – kormidélko v zadní části lodi ovládáte lankem vedeným přes kladky a loď reaguje velmi spolehlivě. U šlapacího kajaku je to důležitá součást výbavy, při klasickém pádlování už to tak nutné není. Vzhledem k tomu, že kormidlo navyšuje cenu lodi asi o 3000 Kč, dost lidí se bez něj obejde.

 

Rybaření z kajaku

Tady se trochu pustím na pole teorie. Mám z kajaku symbolicky odvláčenou asi hodinu a nic jsem tenkrát nechytil. Ani jsem se moc nesnažil, spíš jsem se pokoušel získat co nejvíc dojmů z nejrůznějších situací.

Doménou lovu z tohoto plavidla jsou techniky, u nichž držíte prut v ruce – přívlač, plavaná a muškaření. Tu plavanou bych vůbec nepodceňoval – objíždět zarostlé břehy, kde ve stínu stromů postávají kapři a amuři, to může být docela fajn záležitost a co teprve, když se podaří zapřáhnout velký kus.

Samotné chytání je celkem příjemná záležitost a tak se soustředím spíš na to, co mi ty příjemné pocity dokázalo nabourat.

1) Potřebujete kajak, ve kterém se vám dobře sedí a vydržíte to několik hodin. U některých modelů si nejsem jistý, jestli bych to dokázal. Jsem vděčný za to, že jsem se mohl zúčastnit několika předváděcích akcí a všem zájemcům doporučuji totéž.

Takovouhle luxusní sedačku má jen málokterý kajak, daní za to je ale výše položené těžiště a z toho pramenící nižší stabilita. Výrobce na to kupodivu pamatoval, a tak je tohle křeslo polohovatelné.

Předváděcí akce menších firem mohou mít docela komorní atmosféru a poznáte tam zajímavé lidi

 

2) Kajak je dost labilní a má tendenci při lovu rotovat nebo se nechat unášet i velmi slabým větrem. Při vertikálním vláčení s lehkými nástrahami pak můžete mít potíže udržet nástrahu u dna. Vyplatí se tedy zamyslet se nad otázkou kotvení. Na stojaté nebo mírně proudící vodě stačí cca 2 kg železa, ať už to bude továrně vyráběná kotvička nebo prostě nějaký odlitek s navařeným okem.

Zajímavou variantou je kotvicí řetěz, u něhož se dá regulovat délka části ležící na dně. Na vodách s konstantní hloubkou s ním pak můžete nejen zakotvit, ale i driftovat, přičemž rychlost driftu lze regulovat délkou řetězu ležícího na dně.

Dobré je mít v lodi kus provazu, kterým se můžete přivázat např. k převislým větvím apod.

3) V kajaku není místo na nějaké velké zápolení s větší rybou, hlavně není kam ji položit. Počítejte s tím, že valnou většinu úlovků byste měli vyháčkovávat ve vodě (tahle věta je špatnou zprávou hlavně pro ty, kdo opravdu a zcela nutně potřebují vědět, jestli ta štička měla 52 nebo 54 cm).

Jestliže počítáte s možností nějakého rozměrnějšího úlovku, který byste rádi dostali na palubu a nezvednete ho rukou, pak předem zvažte, jak to vlastně budete dělat (podběrák, vylovovací kleště apod.). A až rybu vylovíte, počítejte s tím, že v kajaku bude pro vás oba dost málo místa a to místo ještě bude plné různých hran. Můžete si sice s sebou vzít nějakou improvizovanou podložku, ale vždycky musíte počítat s tím, že pokud se rozhodnete soupeře pozvat k sobě do lodi, bude prostě souboj pokračovat i tam. Vzpomínám, jak jsme s kolegou Prutosem na Alandech odháčkovávali osmdesáticentimetrové štiky ve dvou lidech na kaprařské podložce ležící na dně velké prostorné lodi a měli jsme oba co dělat. Už tenkrát jsem si říkal, jak bych asi podobné situace řešil sám a na kajaku. Asi bych přivezl domů víc masa. Je to sice cynické prohlášení, ale odmítám zavírat oči před realitou.

4) Prut pro lov z kajaku by neměl být dlouhý, ale zároveň byste měli být schopni dostat vlasec přes špičku lodi z jedné její strany na druhou - například proto, že při zdolávání většího kusu musíte odložit pádlo a ztrácíte tím schopnost manévrovat. K natáčení lodi můžete využít tah ryby a to se lépe dělá s alespoň trochu delším prutem. V tomhle ohledu jsou na tom daleko lépe majitelé boatů, kteří mohou svoje plavidlo řídit pohyby ploutví.

Naopak příliš dlouhý prut se zase špatně rozmotává, když si přehodíte vlasec přes špičku a hůř se s jeho pomocí vylovuje ryba.

Osobně bych preferoval délky 210 - 240 cm. Jemnou vertikální přívlač ale můžete provozovat třeba i s dírkovým speciálem.

Tady je ta délka prutu tak akorát

 

Jak si vybrat

Kritérií pro výběr kajaku je hodně. Začít můžeme cenou, protože peníze jsou i tady bohužel až na prvním místě. Standardní cena běžného kajaku použitelného pro rybolov a vybaveného základní výbavou jako jsou držáky prutů, vodotěsné zavazadlové prostory apod. se pohybuje někde kolem 20 – 25 000 Kč. Výjimečně se v nějaké akci dostane i níž. Horní hranice se může u šlapacího kajaku s postranními plováky, plachtou, kormidlem a další nadstandardní výbavou vyšplhat až někam ke hranici 100 000 Kč.

Další věc je nutnost ujasnit si, zda budete preferovat delší štíhlý typ vyznačující se rychlým pohybem nebo něco kratšího a stabilnějšího. Dlouhý štíhlý kajak je vhodný na rozlehlé otevřené vody. Umožní provádět rychlé přesuny, když se náhodou zkazí počasí, bleskově s ním dojedete ke břehu, lze s ním provozovat hlubinnou přívlač. Širší typy najdou uplatnění na menších vodách, můžete z nich zdolávat větší ryby a snáz sjedete i divočejší úseky řek. S trochou štěstí se na klidné hladině na řadě takových lodiček dokonce postavíte a můžete nějakou dobu chytat i ve stoje – i když mi to přijde spíš jako takové menší machrování nebo krátkodobá změna na protažení zad.

Vyzkoušejte si, jak se na lodi sedí a jak se chová na vodě. Když jsem viděl rozdíly mezi jednotlivými typy, tak si opravdu neumím představit, že bych koupil něco jen tak naslepo. Zjistit týden po zakoupení lodi, že jsem vlastně chtěl úplně jinou, to bych opravdu nerad.

 

Zvažte i výbavu kajaku – jak to, co na něm je (držáky prutů, kormidlo, odkládací prostory, schránky,…), tak i dostek místa pro jeho dovybavení (echolot, polohovací držák prutu,…).

Důležité je i transportní hledisko. Tam rozhodují rozměry a hmotnost lodi, praktičnost jejího uchopení a třeba i přítomnost takové vychytávky jako je kolečko zabudované v kýlu. S ním je tažení lodi po zemi hračka. Bohužel si ale tenhle systém nechala patentovat firma Feel Free a tak se s ním setkáte jen u kajaků této značky. U ostatních si musíte pořídit speciální kolečka pod loď anebo zajíždět autem až k vodě.

 

Rybářské kajaky nejsou těžké. Velká řada modelů se s hmotností v pohodě vejde pod 30 kg, ostatní ji jen o trochu přesahují. Snadno je tedy naložíte na střechu auta, pokud se ovšem naučíte patřičný grif. Já jsem se při prvním seznámení s kajakem pokusil zvednou ho  nad hlavu tím nejpitomnějším způsobem, který mě napadl a docela to se mnou mávalo. Přece jenom, není to pytel cementu, ale hladká objemná věc dlouhá kolem 4 m.

 

Z čeho si vybrat

Je až překvapivé, jak je nabídka rybářských kajaků na našem trhu široká. Prodaných kusů je ovšem zatím málo. Osobně znám jen tři lidi vlastnící tento typ plavidla a nevypadá to, že by se měl jejich počet v nejbližší době nějak razantně zvyšovat. Ale třeba se ledy prolomí, vždyť takový belly boat také kdysi vlastnilo jen pár lidí a dnes jich jsou už stovky.

Podívejme se tedy na nabídku rybářských sit on top kajaků na našem trhu. Snažil jsem se vybrat buď oficiální dovozce jednotlivých firem nebo prodejce s velmi širokou nabídkou a dostatečným zázemím pro případné testování:

 

Začneme třeba firmou Hobie, která má kajaky s nejzajímavějším příslušenstvím. Kromě šlapacího pohonu nabízí i modely s plováky a oplachtěním. Z rybářského hladiska je asi nejzajímavější jejich model Outback S.U.V. Jedná se o velmi stabilní loď, z níž se dají zdolávat i opravdu velké ryby. Štíhlejší jsou pak modely Revolution a Adventure.

V nabídce je i velmi komfortní kajak pro rybáře nabízející spoustu prostoru, množství vychytávek a komfortní sezení, ovšem cenově a svou vysokou hmotností vybočuje z kategorie běžných rybářských kajaků.

Hobie kayak

 

 

 

Firma HG Sport dováží obrovské množství plavidel, pro nás jsou zajímavé rybářské kajaky Prowler od firmy Ocean Kayak, Tarpon od Wilderness systems a K Largo od firmy Rotomod. Dalším nabízeným modelem firmy Rotomod je Tango, které je sice velmi levné, ale na rybařinu mi přijde už dost "oškubané".

Prowlery jsou běžně používány na moři, kde se z nich loví i tuňáci a mečounovité ryby. Jsou to rychlé a stabilní lodě, navíc lehčí než většina ostatních typů. Model v délce 13 stop bez úpravy pro rybáře je asi nejlevnějším "plnokrevným" kajakem vhodným pro rybolov na našem trhu a hodil by se někomu, kdo by si ho dokázal dovybavit přesně podle svých představ.

Tarpony jsou velmi propracované lodě stavěné přímo pro rybáře a vyrábějí se jak v široké krátké, tak v úzké dlouhé verzi, mezi nimiž ještě existuje kompromisní verze spojující vlastnosti obou předchozích (na obrázku níže).

K Largo vypadá docela dobře, parametry je srovnatelné s konkurencí, víc o něm, bohužel, nevím.

Prowler a Tarpon

Rotomod K Largo

 

 

Dalším kusem plastu zasluhujícím název rybářský kajak a dostupným na našem trhu je Fluid Bamba. Od pohledu srovnatelný s konkurencí, cena je o něco vyšší.

 

Fluid Bamba

 

Na závěr jsem si nechal rodící se firmu kayakfishing.cz, která se vyznačuje aktivním a osobním přístupem a pořádá komorní rybářské předváděcí akce, z nichž dvě jsem navštívil, poznal skvělé lidičky a vyzkoušel si několik různých lodí. Jednalo se především o kajaky Coosa a Daytripper od firmy Jackson Kayak a kajaky Moken od Feel Free.

Daytripper je lehké rychlé plavidlo klasického typu (nikoli sit on top), které bych ale za plnohodnotný rybářský kajak nepovažoval, i když chytat se z něj nechá docela dobře.

Coosu si dovolím prohlásit za nejuniverzálnější kajak, jaký jsem zatím viděl. Je relativně krátká, poměrně lehká, ale velmi stabilní s výborně řešenou sedačkou. Dá se na ní stát a její dno je upravené na to, aby se na ní mohlo stát rovně a s jistotou. Byl by to můj pomyslný favorit, kdybych si měl kajak koupit hned teď.

Mokeny jsou zajímavé kolečkem uloženým v kýlu, které významně usnadňuje jejich dopravu. Desetistopý a dvanáctistopý model se svými vlastnostmi naprosto liší, kratší je mimořádně široký, stabilní a líný, jeho delší bratříček je pravý opak.

Coosa, Daytripper a Moken

 

 

 

Jak vidíte, nabídka je překvapivě široká. Až mě to překvapilo. Od doby, kdy jsem napsal první článek věnovaný rybářským kajakům, neuplynulo zase tolik času, ale věci se rychle hýbou dopředu. Dnešní doba je neuvěřitelně dynamická. Jenom mi to tempo přijde téměř vražedné ve srovnání s tím, jak funguje běh přírody. Jsem si prakticky jist, že v relativně dohledné době (řekněme rok, dva) se majitelem nějakého toho kajaku stanu. Ale už teď začínám hluboce uvažovat nad tím, co z něj vlastně budu v nejbližším okolí svého bydliště chytat. Ještě že je ten kajak tak mobilní...

 

Text i foto: M. Horáček - Osprey