Během své malé anabáze po palubách těch podivných lodiček jsem zjistil, že není kajak jako kajak a že je třeba si výběr vhodného šífu pořádně rozmyslet a to dříve, než si koupíte něco, co se chová v naprostém rozporu s vašimi představami.
I já měl lecjaké představy, z nichž mnohé se ukázaly být zcela mylné. Tak například moje vize (navozená jakýmsi zážitkem z dovolené), že většina sit on top kajaků je vyplněná nějakou poluretanovou pěnou, se ukázala být mylná. Většina těch, co jsem poslední dobou viděl, je prostě dutá.
Dál jsem měl představu, že jednotlivé typy si budou vzájemně dost podobné. No… nejsou. Opak je pravdou. Rozdíly jsou obrovské. A to je také jeden z důvodů, proč se do koupě nějakého toho plavidla zatím nehrnu. Nemám jasného favorita a protože poslední dobou na ryby beztak moc nechodím, můžu si klidně dál sbírat různá drobná pro a proti, abych si jednou vybral to, co mi bude optimálně vyhovovat.
O své dosavadní poznatky se zatím podělím v tomto článku, který bude mít časem možná ještě třetí pokračování a to v případě, že se budu po zakoupení nějaké kocábky chtít podělit o zážitky z lovu.
Proč kajak?
V první řadě bych teď vyzdvihl, proč mě vlastně tolik přitahuje právě rybařina z kajaku. Fascinuje mě to, že toto plavidlo snadno dovezete na střeše auta kamkoli, takže nejste vázáni na jednu konkrétní lokalitu. Když nechytáte, máte ho doma, což dost výrazně snižuje riziko odcizení. U vody ho nemusíte vybalovat, nafukovat a po lovu zase podstupovat opačnou proceduru – prostě ho drapnete a hodíte na hladinu. Na vodě jste schopni pohybovat se rychlostí 6 – 8 km za hodinu (podle typu lodi) a najezdit za den desítky kilometrů, aniž byste se museli bát, že vám dojde baterka, což je noční můra většiny mých přátel.

Trolling z kajaku je zcela reálná záležitost a na přehradách, kde je tahačka povolena jen z lodí poháněných lidskou silou, je kajak v obrovské výhodě před jinými typy plavidel. Zároveň se ale můžete tiše vkrádat do zátok a driftovat podél břehů – téměř stejně snadno jako majitelé boatů. A kdyby došlo k nejhoršímu, tak sit on top kajak je v podstatě nepotopitelný. Většina modelů disponuje samovylévacími otvory v podlaze, takže můžete sice být mokří (což se dá řešit speciálním oblečením), ale ke dnu prostě nepůjdete.
A jinak celkově - kajak je prostě fajn.

Jaké to je, sedět na kajaku?
To záleží na konkrétním modelu. Pohodlný posez je jednou z věcí, kterou si člověk musí vyzkoušet. Ještě se k tomu vrátím, prozatím předpokládejme, že se vám sedí dobře a pohodlně. Oproti jiným lodím máte jediný problém – vaše poloha je předem dána. Nějaké šmejdění po palubě, poposedání a podobné šibřinky v podstatě nejsou možné. Platí to tím víc, čím menší a labilnější kajak si koupíte. Proto je celý lov z kajaku pojat jako lov ze sedačky, která je obklopena vším potřebným.
Na dosah ruky máte držáky prutů, zavazadlový prostor (obvykle za zadkem – na přední schránku ze sedačky nedosáhnete), zakrytá pouzdra pro uložení drobností (mohou být i vodotěsná, takže si pak do nich můžete uložit třeba mobil nebo foťák), různé kapsy, držáky, klipy, schránky, nastavitelné opěrky pro nohy a podobně. Následující snímky pocházejí z několika různých kajaků, na nichž jsem se svezl.






Každý majitel si obvykle kajak vytuní podle svého a přidá si třeba vybavení pro použití echolotu, polohovatelný držák prutu umožňující lovit pohodlně na trolling a další vymoženosti. Výrobci s tím počítají a někteří dokonce připravují pozice pro našroubování dalšího příslušenství. V reálu tak může být kajak velice sofistikovaně vybavené a velmi akční plavidlo poskytující majiteli i docela slušný komfort.

Před sedačkou v přední části lodi jsou vidět oválné plošky pro montáž případného příslušenství, rýhami na zádi lze spoustět kotvu.
Jak je to se stabilitou?
Stabilita je hodně závislá na tvaru trupu kajaku. Existují štíhlé dlouhé verze určené k překonávání velkých vzdáleností a pak kratší široké, v nichž dá upádlování nějakých delších tras člověku pěkně zabrat, ale zato jsou daleko stabilnější. Dobře si prohlédněte i tvar lodi – většina z nich (a ty stabilní zejména) má podél boků poměrně objemný pás, který je těžké potopit.

Tady je to dobře vidět - ostrý kýl a po stranách hotové pontony
Při náklonu se vlastně pokoušíte zatlačit pod hladinu desítky litrů objemu dutého trupu a protože loď má těžiště proklatě nízko, opravdu byste museli dělat hrozné vylomeniny, aby se vám ji povedlo otočit. Díky tomu se z kajaku dají zdolat i obrovské ryby o váze několika desítek kilogramů – sumci, tuňáci, mečouni nebo žraloci. Videí, která to dokazují, je na Internetu plno.
Štíhlé a rychlé kajaky zase lze dovybavit postranním plovákem, čímž z kajaku uděláte velmi stabilní katamaran.

Špičkový individuálně vytuněný kajak s odnímatelným postranním plovákem
Rozdíly ve stabilitě a rychlosti různých kajaků jsou skutečně propastné. Štíhlé rychlé typy s délkou kolem 4,5 m krájejí vodu jako nůž a snadno na nich za den najezdíte desítky kilometrů. Ovšem postavit se na nich, zejména na zvlněné hladině, to může vyžadovat velmi vytříbený cit pro rovnováhu.
Široké stabilní kajaky mohou být dlouhé i pouhé 3 metry (zpravidla mají o něco víc, tak 3,3 až 3,7 m). Množství místa pro rybáře je v nich prakticky stejné, kratší délka se projeví spíš redukcí přední úložné schránky a zadního zavazadlového prostoru. Protože jsou o 10 – 15 cm širší než jejich štíhlé protějšky, získáte naopak nějaký prostor navíc směrem do stran – jednak přímo fyzicky a krom toho se díky větší stabilitě můžete víc vrtět a naklánět. Dá se v nich celkem snadno i postavit, což se občas hodí.

Pohon
Kajak se pohání dvoulistým pádlem – ostatně to je jeden z hlavních poznávacích znaků kajaku. Při výběru pádla je třeba zohlednit délku, úhel, který svírají listy pádla a také materiál. Nejlehčí pádla jsou uhlíková, ovšem zase si tenhle komfort budete muset patřičně zaplatit. Z transportního hlediska lze volit mezi pádlem jednodílným a dvojdílným. V případě, že byste použili kajak jen k nějakému postrkování podél břehů (například někde u skal na přehradě), asi by se dalo využít i pádlo kánoistické.
Pokud jde o rybářské kajaky, zjistil jsem, že mají posez poněkud vyšší než je u kajaků obvyklé – kvůli pohodlí při rybolovu a také proto, že „sit on top“ znamená prostě to, že sedíte nahoře, tedy nad hladinou. Při pádlování pak člověk zabírá poněkud hlouběji a naklání pádlo víc než je obvyklé, takže si často cintá do lodě. Volba pádla tedy vychází z fyzických dispozic, osobních preferencí, výšky posezu v lodi (v některých se sedí výš než v jiných) a také z naditosti peněženky. Rozhodně bych doporučil napřed si vybrat loď, zkusit ji s půjčeným pádlem a pak si pořídit pádlo na základě zjištěných informací.

Existuje i jedna úžasná věc – kajaky na šlapací pohon. V nabídce je má firma Hobie a jejich pohonná jednotka zvaná Mirage Drive je patentovaným vynálezem, který je ostatním výrobcům zapovězen. Je to vysoce funkční, velmi rychlé, pohodlné, ale zužuje to okruh v ýběru na nabídku jmenované firmy a co víc, je to pekelně drahé. Pokud jsem dobře koukal, cena samotné pohonné jednotky Mirage Drive (je vyjímatelná a v lodi ji mít nemusíte) se pohybuje někde kolem 17 000 Kč. S trochou štěstí seženete za tu cenu v nějaké akci celý kajak.

Firma Hobie dokonce dodává u svých nejvyspělejších modelů i stěžeň s plachtou, takže pokud budete chtít, máte k dispozici další druh pohonu, i když při rybařině nemusí být zrovna ideální. Zato to rozšiřuje možnosti využití kajaku - třeba i pro ostatní členy rodiny.
V kapitole o pohonu je možné zmínit vybavení kajaku kormidlem. Funguje to bezvadně – kormidélko v zadní části lodi ovládáte lankem vedeným přes kladky a loď reaguje velmi spolehlivě. U šlapacího kajaku je to důležitá součást výbavy, při klasickém pádlování už to tak nutné není. Vzhledem k tomu, že kormidlo navyšuje cenu lodi asi o 3000 Kč, dost lidí se bez něj obejde.
Rybaření z kajaku
Tady se trochu pustím na pole teorie. Mám z kajaku symbolicky odvláčenou asi hodinu a nic jsem tenkrát nechytil. Ani jsem se moc nesnažil, spíš jsem se pokoušel získat co nejvíc dojmů z nejrůznějších situací.
Doménou lovu z tohoto plavidla jsou techniky, u nichž držíte prut v ruce – přívlač, plavaná a muškaření. Tu plavanou bych vůbec nepodceňoval – objíždět zarostlé břehy, kde ve stínu stromů postávají kapři a amuři, to může být docela fajn záležitost a co teprve, když se podaří zapřáhnout velký kus.
Samotné chytání je celkem příjemná záležitost a tak se soustředím spíš na to, co mi ty příjemné pocity dokázalo nabourat.
1) Potřebujete kajak, ve kterém se vám dobře sedí a vydržíte to několik hodin. U některých modelů si nejsem jistý, jestli bych to dokázal. Jsem vděčný za to, že jsem se mohl zúčastnit několika předváděcích akcí a všem zájemcům doporučuji totéž.

Takovouhle luxusní sedačku má jen málokterý kajak, daní za to je ale výše položené těžiště a z toho pramenící nižší stabilita. Výrobce na to kupodivu pamatoval, a tak je tohle křeslo polohovatelné.

Předváděcí akce menších firem mohou mít docela komorní atmosféru a poznáte tam zajímavé lidi
2) Kajak je dost labilní a má tendenci při lovu rotovat nebo se nechat unášet i velmi slabým větrem. Při vertikálním vláčení s lehkými nástrahami pak můžete mít potíže udržet nástrahu u dna. Vyplatí se tedy zamyslet se nad otázkou kotvení. Na stojaté nebo mírně proudící vodě stačí cca 2 kg železa, ať už to bude továrně vyráběná kotvička nebo prostě nějaký odlitek s navařeným okem.
Zajímavou variantou je kotvicí řetěz, u něhož se dá regulovat délka části ležící na dně. Na vodách s konstantní hloubkou s ním pak můžete nejen zakotvit, ale i driftovat, přičemž rychlost driftu lze regulovat délkou řetězu ležícího na dně.
Dobré je mít v lodi kus provazu, kterým se můžete přivázat např. k převislým větvím apod.
3) V kajaku není místo na nějaké velké zápolení s větší rybou, hlavně není kam ji položit. Počítejte s tím, že valnou většinu úlovků byste měli vyháčkovávat ve vodě (tahle věta je špatnou zprávou hlavně pro ty, kdo opravdu a zcela nutně potřebují vědět, jestli ta štička měla 52 nebo 54 cm).
Jestliže počítáte s možností nějakého rozměrnějšího úlovku, který byste rádi dostali na palubu a nezvednete ho rukou, pak předem zvažte, jak to vlastně budete dělat (podběrák, vylovovací kleště apod.). A až rybu vylovíte, počítejte s tím, že v kajaku bude pro vás oba dost málo místa a to místo ještě bude plné různých hran. Můžete si sice s sebou vzít nějakou improvizovanou podložku, ale vždycky musíte počítat s tím, že pokud se rozhodnete soupeře pozvat k sobě do lodi, bude prostě souboj pokračovat i tam. Vzpomínám, jak jsme s kolegou Prutosem na Alandech odháčkovávali osmdesáticentimetrové štiky ve dvou lidech na kaprařské podložce ležící na dně velké prostorné lodi a měli jsme oba co dělat. Už tenkrát jsem si říkal, jak bych asi podobné situace řešil sám a na kajaku. Asi bych přivezl domů víc masa. Je to sice cynické prohlášení, ale odmítám zavírat oči před realitou.
4) Prut pro lov z kajaku by neměl být dlouhý, ale zároveň byste měli být schopni dostat vlasec přes špičku lodi z jedné její strany na druhou - například proto, že při zdolávání většího kusu musíte odložit pádlo a ztrácíte tím schopnost manévrovat. K natáčení lodi můžete využít tah ryby a to se lépe dělá s alespoň trochu delším prutem. V tomhle ohledu jsou na tom daleko lépe majitelé boatů, kteří mohou svoje plavidlo řídit pohyby ploutví.
Naopak příliš dlouhý prut se zase špatně rozmotává, když si přehodíte vlasec přes špičku a hůř se s jeho pomocí vylovuje ryba.
Osobně bych preferoval délky 210 - 240 cm. Jemnou vertikální přívlač ale můžete provozovat třeba i s dírkovým speciálem.

Tady je ta délka prutu tak akorát
Jak si vybrat
Kritérií pro výběr kajaku je hodně. Začít můžeme cenou, protože peníze jsou i tady bohužel až na prvním místě. Standardní cena běžného kajaku použitelného pro rybolov a vybaveného základní výbavou jako jsou držáky prutů, vodotěsné zavazadlové prostory apod. se pohybuje někde kolem 20 – 25 000 Kč. Výjimečně se v nějaké akci dostane i níž. Horní hranice se může u šlapacího kajaku s postranními plováky, plachtou, kormidlem a další nadstandardní výbavou vyšplhat až někam ke hranici 100 000 Kč.
Další věc je nutnost ujasnit si, zda budete preferovat delší štíhlý typ vyznačující se rychlým pohybem nebo něco kratšího a stabilnějšího. Dlouhý štíhlý kajak je vhodný na rozlehlé otevřené vody. Umožní provádět rychlé přesuny, když se náhodou zkazí počasí, bleskově s ním dojedete ke břehu, lze s ním provozovat hlubinnou přívlač. Širší typy najdou uplatnění na menších vodách, můžete z nich zdolávat větší ryby a snáz sjedete i divočejší úseky řek. S trochou štěstí se na klidné hladině na řadě takových lodiček dokonce postavíte a můžete nějakou dobu chytat i ve stoje – i když mi to přijde spíš jako takové menší machrování nebo krátkodobá změna na protažení zad.
Vyzkoušejte si, jak se na lodi sedí a jak se chová na vodě. Když jsem viděl rozdíly mezi jednotlivými typy, tak si opravdu neumím představit, že bych koupil něco jen tak naslepo. Zjistit týden po zakoupení lodi, že jsem vlastně chtěl úplně jinou, to bych opravdu nerad.

Zvažte i výbavu kajaku – jak to, co na něm je (držáky prutů, kormidlo, odkládací prostory, schránky,…), tak i dostek místa pro jeho dovybavení (echolot, polohovací držák prutu,…).
Důležité je i transportní hledisko. Tam rozhodují rozměry a hmotnost lodi, praktičnost jejího uchopení a třeba i přítomnost takové vychytávky jako je kolečko zabudované v kýlu. S ním je tažení lodi po zemi hračka. Bohužel si ale tenhle systém nechala patentovat firma Feel Free a tak se s ním setkáte jen u kajaků této značky. U ostatních si musíte pořídit speciální kolečka pod loď anebo zajíždět autem až k vodě.

Rybářské kajaky nejsou těžké. Velká řada modelů se s hmotností v pohodě vejde pod 30 kg, ostatní ji jen o trochu přesahují. Snadno je tedy naložíte na střechu auta, pokud se ovšem naučíte patřičný grif. Já jsem se při prvním seznámení s kajakem pokusil zvednou ho nad hlavu tím nejpitomnějším způsobem, který mě napadl a docela to se mnou mávalo. Přece jenom, není to pytel cementu, ale hladká objemná věc dlouhá kolem 4 m.
Z čeho si vybrat
Je až překvapivé, jak je nabídka rybářských kajaků na našem trhu široká. Prodaných kusů je ovšem zatím málo. Osobně znám jen tři lidi vlastnící tento typ plavidla a nevypadá to, že by se měl jejich počet v nejbližší době nějak razantně zvyšovat. Ale třeba se ledy prolomí, vždyť takový belly boat také kdysi vlastnilo jen pár lidí a dnes jich jsou už stovky.
Podívejme se tedy na nabídku rybářských sit on top kajaků na našem trhu. Snažil jsem se vybrat buď oficiální dovozce jednotlivých firem nebo prodejce s velmi širokou nabídkou a dostatečným zázemím pro případné testování:
Začneme třeba firmou Hobie, která má kajaky s nejzajímavějším příslušenstvím. Kromě šlapacího pohonu nabízí i modely s plováky a oplachtěním. Z rybářského hladiska je asi nejzajímavější jejich model Outback S.U.V. Jedná se o velmi stabilní loď, z níž se dají zdolávat i opravdu velké ryby. Štíhlejší jsou pak modely Revolution a Adventure.
V nabídce je i velmi komfortní kajak pro rybáře nabízející spoustu prostoru, množství vychytávek a komfortní sezení, ovšem cenově a svou vysokou hmotností vybočuje z kategorie běžných rybářských kajaků.

Firma HG Sport dováží obrovské množství plavidel, pro nás jsou zajímavé rybářské kajaky Prowler od firmy Ocean Kayak, Tarpon od Wilderness systems a K Largo od firmy Rotomod. Dalším nabízeným modelem firmy Rotomod je Tango, které je sice velmi levné, ale na rybařinu mi přijde už dost "oškubané".
Prowlery jsou běžně používány na moři, kde se z nich loví i tuňáci a mečounovité ryby. Jsou to rychlé a stabilní lodě, navíc lehčí než většina ostatních typů. Model v délce 13 stop bez úpravy pro rybáře je asi nejlevnějším "plnokrevným" kajakem vhodným pro rybolov na našem trhu a hodil by se někomu, kdo by si ho dokázal dovybavit přesně podle svých představ.
Tarpony jsou velmi propracované lodě stavěné přímo pro rybáře a vyrábějí se jak v široké krátké, tak v úzké dlouhé verzi, mezi nimiž ještě existuje kompromisní verze spojující vlastnosti obou předchozích (na obrázku níže).
K Largo vypadá docela dobře, parametry je srovnatelné s konkurencí, víc o něm, bohužel, nevím.

Dalším kusem plastu zasluhujícím název rybářský kajak a dostupným na našem trhu je Fluid Bamba. Od pohledu srovnatelný s konkurencí, cena je o něco vyšší.
Na závěr jsem si nechal rodící se firmu kayakfishing.cz, která se vyznačuje aktivním a osobním přístupem a pořádá komorní rybářské předváděcí akce, z nichž dvě jsem navštívil, poznal skvělé lidičky a vyzkoušel si několik různých lodí. Jednalo se především o kajaky Coosa a Daytripper od firmy Jackson Kayak a kajaky Moken od Feel Free.
Daytripper je lehké rychlé plavidlo klasického typu (nikoli sit on top), které bych ale za plnohodnotný rybářský kajak nepovažoval, i když chytat se z něj nechá docela dobře.
Coosu si dovolím prohlásit za nejuniverzálnější kajak, jaký jsem zatím viděl. Je relativně krátká, poměrně lehká, ale velmi stabilní s výborně řešenou sedačkou. Dá se na ní stát a její dno je upravené na to, aby se na ní mohlo stát rovně a s jistotou. Byl by to můj pomyslný favorit, kdybych si měl kajak koupit hned teď.
Mokeny jsou zajímavé kolečkem uloženým v kýlu, které významně usnadňuje jejich dopravu. Desetistopý a dvanáctistopý model se svými vlastnostmi naprosto liší, kratší je mimořádně široký, stabilní a líný, jeho delší bratříček je pravý opak.


Jak vidíte, nabídka je překvapivě široká. Až mě to překvapilo. Od doby, kdy jsem napsal první článek věnovaný rybářským kajakům, neuplynulo zase tolik času, ale věci se rychle hýbou dopředu. Dnešní doba je neuvěřitelně dynamická. Jenom mi to tempo přijde téměř vražedné ve srovnání s tím, jak funguje běh přírody. Jsem si prakticky jist, že v relativně dohledné době (řekněme rok, dva) se majitelem nějakého toho kajaku stanu. Ale už teď začínám hluboce uvažovat nad tím, co z něj vlastně budu v nejbližším okolí svého bydliště chytat. Ještě že je ten kajak tak mobilní...
Text i foto: M. Horáček - Osprey
Dobrý den pane Horáčku, chci Vás požádat, zda mě neporadíte, kde sehnat kajaky Hobie Mirage Revolution? Jejich způsob pohonu mě velmi zaujal a nemůžu najít žádného prodejce. Děkuji. Jirka
Fugas> vozím ho na káře nafouklej. Baví mě ta stabilita, celkem dobře jede…
HaD: Já jsem po krátké zkušenosti s nafukovákem vyhodnotil že ne. Transport nic moc, v 1 člověku makačka vůbec dostat z auta na vodu, s veslama skoro nepoužitelný a motor z principu nechci. Ale byl to teda člun okolo 3,5 metru s pevnou podlahou. Menší asi bude lehčí a určitě by na rybaření stačil. Každopádně furt ho nafukovat by mě nebavilo a trvale nafouklej už je zase celkem neskladnej.Jinak na rybaření je jistě fajn. Je na čase vyzkoušet kajak:-).
lowend> Blue line od Zica. Tuším 270.
David Havlíček> co máš za nafukovák? Jen že jeden mám (Fish Hunter) a musím řící: nikdy více. Těch plusů je tam opravdu dost. Bez motoru je to pomalé, blbě řiditelné až neřiditelné, ve větru úplně na zbláznění, navíc lehce prorazitelné. Jako bonus si výrobce dal pozor, aby to bylo šíleně nepohodlné.
mne napadá, kajak je solidní, nervy ti uklidní…
Postrádám nějakou teoretickou radu o možnosti udělat eskymáka a podvít se, cose právě děje pod lodí:-D.
Osobně bych se bál křečí do noh.
osprey> no a zase máme zaděláno na spor – např. v tom závodění – tím si taky ledacos děláme těžší, adrenalinovější atd.
A že má kajak něco, co nafukovák nemá? Jistě. Každé plavidlo má něco, co jiné nemá. Každopádně komu nechutná francouzský sýr, může znalec a jeho milovník vyprávět co chce, ale tím chuťové pohárky nepředělá. Jsi pro kajak nadšen. Jsou lidé, kteří budou přikyvovat. Jsou ale i tací, kteří škytat blahem nebudou a i tací, kteří prostě řeknou, že v žádném případě. Bavíme se prostě o relativních věcech.
Já si umím představit situace, kde bych možná z kajaku škytal blahem, ale i takové, kde bych zhnuseně odplivl. Pak si musím položit otázku – mohu mít třeba 5 plavidel, abych vždy škytal blahem, nebo si pořídím jedno takové, kdy sice vždy škytat nebudu, ale víceméně spokojen a zásadně neomezen budu vždy?
zadar> Je to jednoduché – majitel obytné lodi se blbě kontroluje. Nemusí RS na loď pustit a ta mu nemůže nařídit, aby s tím krámem přirazil ke břehu. Představ si situaci – květen, z hausbótu nahozené dva pruty s kačenami, majitel sedí uvnitř za záclonkou, na výzvy RS nereaguje a když ten chudák RS konečně někde sežene loď a blíží se k těm kačenám, rybář vyleze, sbalí je, zaleze dovnitř, zamkne se a dělá mrtvého brouka.
Ono je to opravdu blbou legislativou – kdyby RS měla pořádné pravomoci a směla v případě podezření z přestupku vstoupit na to obytné plavidlo, bylo by to jiné. Ale to by RS musel být proškolený profesionál s dobrou znalostí zákonů, perfektním vystupováním a já nevím, co ještě. Četl jsem, že v některé kanadské provincii má tamní kontrolní orgán právo požádat o umožnění kontroly obsahu mrazáku. Mají tam nějaký limit, kolik ryb smíš mít doma. V mnoha evropských státech je takový zásah do soukromí nemyslitelný.
osprey> Mě stejně ta nařízení Črs připadají divná. Já bych viděl možnost nějakých omezení hlavně z bezpečnostních důvodů u nějakých vratkých lodí, ale důvod, proč se nemůže chytat z obytných, to mě tedy uniká. Kdyby mě tu někdo ten důvod dokázal rozumě vysvětlit, byl bych docela rád.
pepa-č> Díky za vstup. Jsou věci, o kterých jsem psát nemohl. Myslím, že kajak opravdu nikdy nebude pro každého, právě tak jako boat.
David Havlíček> V mnohém máš pravdu. Ale člověka, co chce chytit na mouchu kde co, já plně chápu. Je jedno, kolik ryb člověk vytahá. Lovíme pro pocit. Úmyslně si to chytání ztěžujem, činíme ho náročnějším, zajímavějším, adrenalinovějším a krásnějším. V dokonalé formě se rybařina blíží poezii. Proto mi nesedí závodění, chytám sám a povětšinou na revírech, kde toho moc není a proto se taky zajímám o ten kajak. Ujet do samoty, ticha, mlhy, pádlovat v noci po přehradě a já nevím, co ještě. Nafukovák je praktický, pohodlný, celkově nakonec vyjde levněji. Ale chybí mu něco, co kajak má…
pepa-č> jsem obtloustlej a netrénovanej. Zní to tvrdě, ale je to tak :-)
Ale určitě máš v něčem pravdu. Svou pointu to má. Zde se ale spíš diskutovalo o praktičnosti a možnostech.
Každopádně pointu má i bellyboat, pramice, nafukovák či velká loď se stokoňovým motorem. Těžko se ale ultimativně dá říct, co má největší kouzlo a co je nejlepší, jelikož těch situací a rybolovných způsobů je mnoho. A taky nálad. Někdy mám chuť na steak, někdy na smažák.
Ale je fakt, že jsou i tací extrémisti, kteří mají potřebu dokázat sobě a světu, že se např. na mouchu dá ulovit cokoliv. To ale zavání oním: „mám sice pohorky zn. Meindl, ale já na K2 v Crosskách od ťamanů prostě vylezu. A pak přejdu poušť…“
Fugas: není nafukovák jako nafukovák. Já jsem půl roku majitel slušného nafukováku a ani nemám potřebu „odzimovat“ starou loď.
vůbec nic nechápete.
nejsou rychlé a pomalé lodě, jen ty lodě, které jsou dřív v přístavu. otázka zní, co v tom přístavu dělají a proč tam jsou. (copyright sliver)
vaše argumentace se stejná, jako se někdo divil cyklistovi, proč jede na kole, když může jet autem.
nebo pro natvrdlé: proč někdo chytá pstruhy na suchou, když se dají chytat (a líp a snáz) i na červa? (to, že jedno je zakázané pro potřeby akademické debaty zanedbávám – bez újmy na obecnosti myšlenky)
pointa kajaku je někde jinde.
Duše praktiků až za hrob, co musí mít v tabulce plusy a mínusy jako v účetní knize to nevidí a nepochopí. Dobře jim tak.
tomashr> uz si ani nepamatuju, kdy jsem byl na pramici bez motoru :-) a kdybys ujel na jakymkoliv kajaku totez, co na ty pramici s motorem (ono bez nej na pramici moc daleko ani nedojedes), tak budes vecer uplne hotovej.
pepa-č> Ad záda – je ale dobře dodat, že to platí při plném využití kajaku, tedy delší trasy atd. Pokud by na tom člověk ujel to samé co na pramici (nebo třeba i 2× tolik), tak se naopak nadře daleko méně.
jinak riziko hypotermie v chladném počasí je to nejdůležitější na celém kajaku. a může jít o život.
lidi se fur baví o stabilitě, jestli se to nepřevrhne atd. ale to je brek na nesprávném hrobě.
riziko je jinde a proto by člověk měl počítat s tím, že dá tisíce za aguashelly, boty, návleky, rukavice atd.
fór/diskuzí/obchodů apod seakajakářů co na tom objeli třeba pobřeží Grónska (a nezmrzli) je spousta.
za kvalitní oblečení, v kterém se dá chytat i v prosinci dáte to samé, co za loď.
loď je polovina investice.
stabilita je více než dobrá.
bezpečnost i v chladné vodě je daleko vyšší než na pramici, kam většina lidí leze v těžkých botech, vaťácích apod (aby jim nebyla zima) přitápí rumem, vesty nemají a pak se topí. každý rok jsou tragické události.
ke kajaku je třeba přistoupit zodpovědně. s vědomím všech rizik.
ve vlnách se chová líp jak pramice.
záda z toho bolí jen tak, jak je člověk netrénovaná a obtloustlá a nesportovní lemra – je to krutý, ale je to tak.
není a nebude to pro každého. naštěstí.
chce to víc než jen sedět a chytat. naštěstí.
PS: nejsem teoretik. kajak mám a chytám z něj.
kerob> Na Orlíku je v každým druhým sudě mrtvola. Česká.
kerob> To je věc majitele, že si tam ty věci natahá. Obývat znamená, že na té lodi žiješ a máš ji k tomu trvale zařízenou. Je fakt, že tvoje definice obytné lodi jako lodi s kajutou nebo podobným vnitřním prostorem je jasnější.
Jenže to tady můžeme takhle diskutovat a majitelé hausbótů si ze svých necek budou klidně chytat dál. Problém je někde úplně jinde, což ostatně víme oba.
osprey> to já vím, že věci jako neoprény a různé plovoucí obleky co se vozí třeba do Norska existují, ale to už zase kajak prodraží na úroveň slušné stabilní lodě ve které můžu sedět ve svém pohodlném vaťáku a teplákách:-). Ale zase… loď si žádá vlek za auto…( u vody už žádnou nenechám!), takže u mě má zatím kajak díky své snadné transportovatelnosti navrch. A gumák nechci.
osprey> podle tyhle definice by byla obytna lod i nafukovak s lehatkem a rozkladacim stolkem :-) Podle me by to nemelo byt definovano jako „obytna lod“ ale jako „lod s kajutou“.
tomashr> neboj, on si s tim nikdo moc hlavu stejne nelame, na Orliku nebo Slapech trcej pruty z kazdyho patyho hausbotu (to jsou ti, kdo to neresi vubec) a zbytek ma pruty nahozeny v pramicce zaparkovany u toho hausbotu… :-)
tomashr> trochu odbočím.Bratranec byl na kanálech v Holandsku a papíry k lodi nepotřebovali.Zato v Chorvatsku,coby instruktor od plavidel přes vodní záchranařinu,potápění, plnění směsí a kdoví čeho ještě, měl problém.
Všeobecně je nepořádek… :-(
tomashr> Podle mě je obytná loď taková, na které je trvale umístěný nábytek (židle, stolek, lůžko), což je zjevná známka toho, že ji majitel hodlá obývat. Jenže nejsem právník. Právníci dovedou zkomplikovat naprosto cokoli. Podobné je to i s definicí muškaření. Když řekneš ve světě flyfishing, každý ví, co to znamená. Tady v Čechách ne. Ale to už bych odbočoval.
David Havlíček> Proto je potřeba si to individuálně vyzkoušet. Vím o člověku, který prodal velkou pětimetrovou plechovou loď a koupil kajak. Samozřejmě je spousta lidí, kteří by tohle plavidlo nechtěli ani zadarmo.
Fugas> V prosinci do toho polezeš na klidné vodě, takže se asi neuděláš, ale hlavně – pak je bezpodmínečnou nutností speciální oblečení (neopren a podobné materiály. Viděl jsem takové věci testovat normálně natvrdo v únoru – rybář se v tom prostě vykoupal. Dneska už je k dispozici všechno. Ostatně jsem viděl i boutaře, jak se káčkají na rozmrzajícím Lipnu 2.
Samozřejmě, je to o tom, co od toho člověk chce a jak si ten lov představuje. Proto taky je hlavní myšlenkou článku to, že si má člověk tu loď zkusit, aby mu seděla a upozornění na to, v čem jsou rozdíly.
kerob> Docela zábavné je, že na webu ČRS najdeš v odpovědích na dotazy (odkaz je tu v diskusi o kus níže) i téma té obytné lodi. ČRS si na to vyžádal stanovisko dvou ministerstev (je tam uvedeno) a závěr je, že ani pojem „obytná loď“ nemá žádnou legislativní oporu. Právník ČRS se tam z toho sice všelijak vykrucuje, ale dovolím si tvrdit, že kdyby došlo k nějakému opravdu vážnému sporu až na úroveň soudu, tak by neprošlo ani zabavení povolenky při lovu z hausbótu…
Nicméně tohle nikomu nedoporučuji, přímo u vody by to asi zabavením povolenky skončilo a asi nikoho by nebavily nějaké následné spory, je to ale docela zajímavé.
Killbeggan> Legislativu jsem zmínil v prvním dílu, vyšel dříve. Je to normálně povolené plavidlo. Známý, který tato plavidla prodává, si dokonce požádal o vyjádření přímo Český rybářský svaz. Svaz proti tomu nic nemá a nehodlá to ani do budoucna nijak omezovat.
Právě proto, že je článek dlouhý, nechce se mi opakovat již napsané informace.
Taky se mi kajak líbí, ale zatím mám pořád pochybnosti ohledně stability a komfortu chytání.. asi to budu muset při nějaké příležitosti vyzkoušet. Třeba v prosinci už bych se na tom celkem bál…
Killbeggan> to all> http://www.rybsvaz.cz/?…
Rád bych to vyzkoušel, ale osobně si myslím, že pohodlnější je boat, který jsem již zkusil. Ikdyž i ten má zase proti kajaku určitě své zápory. Jde o to, že každý má možnost volby.
Mám pocit, že by se mi z toho dobře nechytalo a bolely by mě záda a nohy. Jediné, co může být fajn, je ta rychlost přesunu, ale ta daň za pohodlí a prostor je moc velká.
osprey> Neberte to jako kritiku, ale pokud píšete takhle dlouhý (a dle mého velmi sofistikovaný) článek, možná by se vyplatilo dát si tu práci a uvést jako bonus i legislativu v ČR s tím spojenou. Z reakcí na můj dotaz (i z dalších velmi podobných dotazů od kolegů) nabývám dojmu, že to úplně jednoznačné téma NENÍ. Kilb.
zadar> Těch změn asi nebude tolik, ale ta s loděmi tam už pár let je. Jinak by byli majitelé nafukováků a boutaři v loji.
kerob> No přiznávám, že RŘ jsem si už několik let nečetl a tak si jenom vzpomínám na to, že se tam psalo něco o zákazu lovu z kanoí. Asi si to budu muset znovu přečíst, možná se řídím starými nařízeními, která už dávno neplatí a o nových revolučních změnách nemám ani tušení.
osprey> U tebe skutečně probíhá nějaká porucha osobnosti, pokud u mne a u rappaly vnímáš nějaké propojení (nic proti němu nemám, ale netuším, o koho jde a ani mne to nezajímá). Jsou instituce, kde to reparují. Většinou prý na krankasu. A pokud jde o ten strach z velké rozbouřené vody a mrňavého (pro mne) Mirage Outback, tak já chci rybařit a ne bojovat o holý život, che che che.
osprey: urcite nejsem sam kdo ti napise ze se mu neco nelibi a kdo je spokojenej tak at je, iluze mu brrat nebudu. nechci abys mi prikyvoval a nemusis se mnou souhlasit kvuli tomu, ze se do tebe opiram ze svy anonymity. osobni konflikt je to posledni po cem touzim a souhlasim s tebou ze se budeme kazdy drzet ty svy pozice. a treba si i neco nalhavejme protoze si myslim, ze oboum to jde dobre.
rapppala> To není o tom, že nechci přijmout tvou upřímnost. Jsem schopen udělat pár opravdu slušných článků za rok a pokud jich produkuji víc, musím se smířit s tím, že se objeví kritické hlasy. V podstatě jsem rád, že mi zkritizuješ nejslabší místo každého článku.
Ale nemyslím, že bych ti měl pokorně kývat, zatímco se do mě opíráš ze své anonymity. Ani jednomu z nás asi nejde o osobní konflikt – taky proč, jenom si musíme držet své pozice:-))
tomashr> presne proto taky doslo ke zmene v radu. Driv byl proste kajak, kanoe a pramice… nic vic. Dneska by ta definice zabrala celou stranku a nasrala hodne lidi, proto je to dnes proste jen „plavidlo“ a to se deli na obytne a ostatni, z obytnich se nesmi, z ostatnich ano. A nevim jak to tehdy bylo osetreny v zakone (tehdy jsem to fakt neresil), ale ze za chytani z kanoe brali papiry je fakt… nekteri RS maji tyto tendence dodneska a jen durazna vymena nazoru je vrati do pratricnych mezi.
osprey> Pěknej článek…jo,jo uz dlouho mě kajaky zajímají,ale z mého pohledu jednoznačně ty šlapací. Jen se s kamarádem nemůžem shodnout, jestli Adventure-rychlost nebo Outback-stabilita,výše zobrazený Pro Angler už lze jen stěží nazvat kajakem ale i ten má své kouzlo. Bohužel ceny jsou takové kulaté a na jednoho až trochu moc- ovšem žádný jiný kompromis-pádla, nepřipouštím.Všem doporučuju rybářská videa na kayakhobie-pak pochopíte. Opravdu nemám s tou firmou nic společného…
kerob> On i bolševik by měl velký problém s tím, kdyby to měl zdůvodnit – v zákoně definice „lodi k tomu určené“ určitě nebyla…
Nehledě k tomu, že řada sit-on-top kajaků je od výrobce vyloženě určena k lovu – integrované držáky prutů a x dalších věcí – pokud neexistuje právní norma, která tvrdí něco jiného, tak je to zkrátka „rybářská loď“ a každý má smůlu.
tomashr> nemas tak uplne pravdu, za komancu a v devadesatych letech bylo v radu uvedeno, ze se smi lovit jen z lodi k tomu urcenych… za chytani z kanoe jsem tehdy nekolikrat malem prisel o papiry, ale protoze me kontrolovali vzdy fizli a ne RS, tak jsem to ukecal. Mohlo se chytat z pramice, joly… ale kanoe a kajak byly sportovni lode.
zadar> smi se pouzivat. Nesmi se lovit akorat z obytnych lodi. Jinak to, z ceho se smi neboi nesmi uz rad nijak neupravuje. Kdysi tam byvalo neco ve smyslu, ze se smi lovit pouze z lodi k rybolovu urcenych, ale to tam uz par let neni.
zadar> Promiň, ale zákaz použití kajaku na lov nebyl nikdy – je to jen jedna z řady pohádek, které mají tuhý život. Ona totiž žádná definice „rybářské loďky“ v našich zákonech není, prostě jde jen a pouze o loď – to se týká třeba i bellyboatu.
Na některých revírech existují místní omezení, třeba zákaz trollingu s motorem (což je jasné a vymahatelné) nebo třeba zákaz lovu ze sportovních plavidel na Lipně (což už tak bezproblémové není, protože opět žádná definice „sportovního plavidla“ neexistuje).
Je to u nás vůbec dovoleno, používat k rybolovu taková plavidla ? Nevím jestli nedošlo k nějaké změně, ale dříve se to nesmělo.
osprey: teď, když je má pravá identita prozrazená, nebude už taková prča. takze chces diskuzi prenyst do osobni roviny? nejsi ochotnej prijmout mou uprimnost? ale s tim nic nenadelas, jednou nosis svou kuzi na trh, tak to k tomu patri. jo a my rozpolozeni neznamena nic oproti tomu tvymu. a pis dal.
rapppala> Vzhledem k tomu, že ani mě příliš nezajímá rozpoložení tvé osobnosti, nepojal jsem za nutné svůj poznatek o tvé mnohojedinosti nějak utajovat.
A vzhledem k tomu, že tvůj přístup k mé osobě by se dal označit jako drsná upřímnost, snažím se oplácet toutéž mincí.:-))
osprey: no dyt to pisu, ze se z tebe stava dalsi teoretik a smer vyvoje tve osobnosti me fakticky nezajima. neni fer tady takle verejne zminovat mou samostatnou odloucenou jednotku. to uz si tak daleko jako to individum kerob?
Killbeggan> Myslím, že rozhodující je ta lidská síla. Žádný vykladač práva ale nejsem.
rapppala> Stává se ze mě další teoretik. O dalších směrech vývoje mé osobnosti nevíš, protože je veřejně neventiluju.:-))
A tlumoč své samostatné odloučené jednotce, která si nechává říkat Timber Jakck, že ne na každé vodě se v tom člověk musí bát. Já třeba neuvažuju, že bych se pohyboval kilometr od břehu.
V řádu je napsáno něco v tom smyslu, že „hlubinnou přívlač je možné provádět pouze z plavidel poháněných lidskou silou (vesla)“. Tu závorku si doufám pamatuju přesně. Jak je to s pádly, šlapadly, případně belly boat? Není možné narazit na nějakého vyznavače „litery zákona“ , který bude vesla a to ostatní rozlišovat? Díky za upřesnění. Kilb.
osprey: no nic moc, zacimam mit pocit, ze se z tebe stava dalsi teoretik. a nebo predbihas svoji dobu?
Moje dojmy neodpovídají očekávání. Představoval jsem si lov jezeráků s mušákem dvojicí kajakářů, přípádně přívlač na candáty a okouny. Velká přehrada, vítr, velké vlny. Kamarád si to rozmyslel a jsem sám. Nemám dost odvahy vydat se s tím dál od břehu. Mám silně nejisté pocity. Uvažuji či za dost peněz dokoupit přídavné plováky, či je nechat vyrobit u známého, co bastlí surfy. V sedě se mi jaksi zle hází, proto jsem se nedal po pokusech na belly a podobné výmysly. Cosi jsem chytil, ale neměl jsem z toho potěšení. Asi ten skoro nový drahý krám střelím. Co je fakt dobré, je to, že to hodíš sám na nosič na střeše. V garáži to mám podvěšeno pod stropem.
V září si zkusim kajak na moři, po tomto článku se na to docela těšim. Díky Míro. :-D