V dnešní době, kdy se výrobní procesy unifikují a navijáky téže firmy jsou stavěny na podobném konceptu a často i s využitím stejných dílů, se dají velmi často zaměňovat cívky podobných modelů anebo dvou sousedních velikostí téže modelové řady.

Samozřejmě na to neexistuje žádný oficiální návod, ani seznam navijáků, jejichž cívky jsou vzájemně zaměnitelné, ale dá se to dělat přinejmenším u některých řad Shimana a Daiwy. Myslím si ale, že by se podobných případů našlo víc.

Je otázkou, zda výměna cívek napříč modely a velikostmi má nějaký zásadní smysl. Tady bude hodně záležet na osobě rybáře. Někdo by se k něčemu takovému nesnížil, jiný to prostě bude považovat za pitomost, další to nemá zapotřebí, protože si koupí originál, ale třeba se najde rybář, který využije cívky ze starších navijáků v duchu následujících příkladů:

Dejme tomu, že máte naviják levnější kategorie, který vcelku solidně sloužil, ale po dvou třech letech má prostě odslouženo. Pak není od věci podívat se, zda jeho nástupnický model nemá zaměnitelnou cívku, protože tím by přinejmenším cívky ze staršího modelu stále zůstaly ve hře a byl by to i důvod, proč si ten nástupnický model koupit.

Existují i navijáky, kde při výrobě vzniká nová velikost pouze nasazením větší cívky na stejně velké tělo (někdy se zvětšuje i rotor). Pak si můžete například koupit menší velikost navijáku a k ní objednat jednu větší „long cast“ cívku, s níž dohodíte o kousek dál a mírně zrychlíte navíjení – tohle můžete udělat třeba proto, abyste si polepšili při lovu bolenů.

No a konečně – jsou navijáky, kde náhradní cívka stojí majlant a přitom na ně pasuje jiná za poloviční cenu.

 

Těch možností proč něco takového jako záměnu cívek různých modelů dělat, je dost. Nikoho nenutím, aby to dělal, sám to provozuji jen u svých starých černých Shiman Aero z let 1992 - 1995, kde už léta točím sedm cívek mezi těly s označením GT 2000, GTM 2000 a GT 3010. Ty cívky jsou plně zaměnitelné a během let jsem u některých dokonce ztratil přehled, ke kterému tělu původně patřily. Dodnes jsou Shimana s bojovkou jednou ze skupin navijáků, kde nějaký prostor pro záměny cívek mezi jednotlivými modely existuje.

Těla se liší stářím, převody i označením, velikost cívky a způsob uchycení jsou stejné

 

Pokud vás toto téma zaujalo, na závěr dám jedno upozornění. Všechny tyhle kejkle děláte na vlastní nebezpečí a vždycky je třeba opravdu se přesvědčit, že cívky jsou plně zaměnitelné – fyzickým nasazením a pečlivým vyzkoušením, jestli je vše OK. Otázka je, kde to udělat. V obchodech asi nebude nikdo nadšený, když si tam jako zákazníci přinesete cívku či tělo navijáku a budete chtít provádět pokusy s kompatibilitou. Každý má ale nějaké kamarády a nějaký malý testík někde u vody nebude problém.

Na závěr se můžeme podívat na malé hrátky s navijáky Daiwa. Měl jsem jeden čas současně k dispozici modely Exceler 3500, Seagate 3500 a Certate 4000. Jejich cívky jsou konstrukčně velmi podobné a nabízí se tu možnost záměny. Paradoxně ale nejde zaměnit cívku mezi Excelerem a Seagatem, přestože jsou oba stejně veliké a využívají identický základ těla navijáku. Oba modely se ale výrazně liší vloženými útrobami a mimo jiné také sytémem uchycení cívky. Ten je tu zcela jiný, takže dokoupit si k Seagatu levnější cívku Exceleru nejde - ani v případě, že byste prohodili brzdné podložky, protože odlišný je i přímo otvor v samotném těle cívky.

Vlevo nahoře Certate 4000, pod ním Seagate 3500, vpravo Exceler 3500

 

Uchycení cívky u Exceleru

Uchycení cívky u Seagate

 

Naproti tomu velikostně rozdílný Seagate 3500 a Certate 4000 mají cívky bez problémů zaměnitelné - zajímavější je možná použití cívek např. pro Certate ve velikosti 3500 a 4000 na jednom těle než tahle mezimodelová výměna, ale uznejte, že ani tohle nevypadá zle. Co do funkčnosti jsem nezaregistroval žádný problém.

 

Na uvedeném příkladu je patrné, že samy firmy evidentně nestojí o to, aby si zákazníci dokupovali k drahým modelům, které se dodávají s jedinou cívkou, levnější cívky nižších řad.

 

A co říci na závěr? Berte tento článek čistě nezávazně jako zajímavé téma. Nikdy nemusíte nic dělat, ale vždycky je dobré vědět. Protože ten, kdo ví, je na tom vždycky o něco líp.

 

Text i foto: M. Horáček - Osprey