Vyhledávání
Mimořádně velké množství úhořů doputovalo do českých řek
Čtvrtek 8. dubna 2010 ve 21:13 | vložil(a) HaD | zdroj: www.rybsvaz.cz/… | 6.490× zobrazeno | 62 komentářůČeský rybářský svaz, téměř výhradní dovozce úhoře říčního do ČR, během dnešního dne zahájil vysazování malých úhořů dovezených z Francie do našich vod. Celkem bude vysazeno 640 kg úhořího monté (malí úhoři kolem 8 cm délky), což odpovídá 1 920 000 ks v hodnotě 8 727 040 Kč. Cena za 1 kg úhořího monté (cca 3000 ks) vychází tedy na necelých 13 640 Kč. Mimořádné více než dvojnásobné navýšení množství dovozeného monté v porovnání s rokem 2009, kdy bylo vysazeno 289 kg, souvisí z možnosti čerpání finančních prostředků z Operačního programu rybářství. Z celkového objemu dovezeného monté bude žádat ČRS o proplacení 451 kg úhořího monté v hodnotě 6 149 836 Kč. Mimo toto množství úhořího monté plánuje Svaz ještě dovézt rozkrmené mladé úhoře v hodnotě 2 190 000 Kč. Z této částky by mělo být 890 000 Kč kryto podobně jako u monté z Operačního programu rybářství. Celkem plánuje ČRS v roce 2010 vysadit do rybářských revírů úhoří monté a odkrmené úhoře v hodnotě 10 917 040 Kč. Cílem mimořádného navýšení vysazovaného monté a odkrmeného monté z Operačního programu rybářství je zlepšení stavu populace úhoře v místech jeho přirozeného výskytu, která zaručují volnou migraci do Sargasového moře, místa jejich přirozeného rozmnožování, které je vzdálené od břehů Evropy 4000 km.
Rada ČRS
text a foto: Rada ČRS
Během několika dnů přinese CHYTEJ.cz EXKLUZIVNĚ video dokument o této akci, která nemá za posledních několik desítek let obdoby!



všechny krátké zprávy - přidat zprávu
I vy můžete přidat svůj názor!
Diskuze ke zprávě
- Čtvrtek 29. dubna 2010 v 0:21® plawer
-
Já ale vím kdo je majtelem této firmy.Konec konců České rybářství s.r.o. má nyní v pronájmu soukromá osoba od Skupiny rybářství Třeboň a.s.Čili těch majitelů je několik.To, že to nemá z ČRS nic společného je mi zcela jasné.
- Středa 28. dubna 2010 ve 23:14® HaD
-
plawer> Podívej se na justici a zjistíš, kdo je majitel té firmy. Každopádně je to soukromá firma, která nemá s ČRS nic společného. Každopádně máš nyní jedinečnou možnost – navrhni to, pokud jsi o ekonomičnosti takového projektu přesvědčen, té společnosti a současně Radě ČRS. Vzhledem k tomu, že lidi z Rady znám a vím, že oni zájem mají (rozhodně nevěřím, že nechtějí, jak píšeš). Pokud ten projekt bude výhodný a reálný, jsem přesvědčen, že ho zrealizují a Ty jednou budeš moci říci, že jsi stál za mohutnou populací úhoře. A nakonec vlastně i já, díky popularizaci této akce a polemice s Tebou.
- Středa 28. dubna 2010 ve 22:17® plawer
-
Ty znáš majtele konkrétně Tisové,(která jedno ze středisek Českoho rybářství s.r.o.), to neni samostatný provoz, osobně??V dnešní době v rybářství neni u většiny podniků(zejména těch co patří pod Třeboň) dělat cokoliv navíc nebo nového zájem.Za ty peníze co u rybářů jsou se ani nedivím.V Tisové konkrétně, je minimáloně polovina betonových žlabů celoročně nevyužita, to je prostě fakt.Kde by se odkrm dal provozovat.Před rokem tuším to již vypadalo, že se bude prodávat, nakonec z toho tedy sešlo.Ale při tom počtu pracovníků a pracovní vytíženosti není možné to zvládat.Proto jsem psal, ža by se na to museli najmout lidi.Ja nepíší že pro líheň je to zajímavá činnost.Taky píši, že je to na domluvě svazu a Č.r. s.r.o. Samozřejmě, že by to svaz musel zaplatit, ale nic by se nemuselo stavět a zařizovat platili by se lidi, krmení, popř. nájem.Taky jsem psal, že se zde prováděl odkrm parmy čili asi by tu domluva byla možná.To ovšem netvrdím!Toto sem uvedl jako příklad, že by to šlo a bylo by to i ekonomické.Tímto jen poukazuji na svůj názor, že pro ČRS je to jak to s úhořem dělá do teď nejednodůší a že by to šlo dělat líp a efektivněji, jen by se muselo chtít.
- Středa 28. dubna 2010 ve 21:55® plawer
-
HaD:Já tě, ale vůbec nenapadám…Já tu celou dobu píši jen jaký ma na tuto věc názor a jaké jsou mé informace co se toho týče.Jednom mé minulém příspěvku jsem trochu přestřelil, ale za to jsem se ti již omluvil.Ovšem v mém polsedním příspěvku by nic takového nebylo.Myslím, že si protiřečíš ty tu o ekonomice mluvíš neustále…
- Středa 28. dubna 2010 v 15:53® HaD
-
plawer> díky za příklad. Nicméně – pochybuji silně o tom, že by majitel (jednoho znám dobře osobně) ponechal některý svůj provoz nevyužitý a pokud by byl odkrm úhoře pro něj zajímavou čiností, proč by jej nedělal. A charitu by zřejmě nedělali. Je to komerční subjekt.
A zanech si laskavě ty dovětky. Já Ti o ekonomice nic netvrdím, chci jen obhajobu toho co píšeš v číslech. Místo toho mě napadáš. Nechápu. Mohu vědět, čím se živíš a co jsi studoval?
- Úterý 27. dubna 2010 ve 20:07® plawer
-
HaD:Jak odpověď na první část? Myslel jsem, že todle byla odpověd na první část…(„No když by to další roky nebylo, tak to nechat stát, ne?“) Jinak tedy návrh jak by to šlo.Líheň Tisévá má oteplenou vodu z elektrárny Tisová.Patří Českému rybářství s.r.o.Kapaciotně není plně využita.Již v minulosti zde byli ve spolupráci s VÚRH-Vodňany řešeny různé projekty např. odchov parmy říční.Vyzkoušet zda je odkrm úhoře možný zavisí v tomto případě jen na domluvě ČRS a Č. ryb. s.r.o.Čili stálo by to úpolné minimum(zajištění pracovníků, kteří by se o to starali), nic by se nemuselo stavět a zařizovat.To je začátek k vyřešení otázky úhoře…doufám, že tento případ ti stačí.I kdyby se mělo monte odkrmovat jen tolik na co stačí kapacita Tisové by stálo za to!!!Tak mi tu pořád netvrď něco o ekonomice je to jen o tom jestli někdo něco dělat chce!
- Úterý 27. dubna 2010 ve 14:11® havel
-
bowler> přirozeným výběrem jsem myslel to, že monté se stává potravou a zároveň odumírají slabší jedinci.
- Úterý 27. dubna 2010 v 11:00® bowler
-
havel> Nějak jsem nepochopil smysl přirozený výběr.Co je přirozeného na umělém vysazovaní úhořů či jakéhokoliv jiného druhu živočicha. Vykašleme se na vysazování a vyřešme prvotní příčinu úbytku úhořů.Nevím jestli jsou to nemoci/hlístice/,MVE,přehrady s turbínami,odlov monté k jídlu.A nebo to nechme na přírodě/přirozený výběr/.Byla by škoda kdyby úhoř zmizel ale asi by to země přežila jako už několik tísíc jinych druhů živočichů. PS:tyranosaurus rex mi nechybý.
- Pondělí 26. dubna 2010 v 19:19® HaD
-
plawer> a odpověď na první část?
- Pondělí 26. dubna 2010 v 17:30® plawer
-
Nic s ničím nespojuji to byla jen odpověd na tvou otázku.(„Co s RO, když nebude úhoř?“)
- Pondělí 26. dubna 2010 v 15:47® plawer
-
had:Tilapie nilská se dneska již u nás produkuje jako tržní ryba normálně na konzum.Zrovna tak clarias konkrétně Clarias gariepinus(keřičkovec jihoafrický).Jsou to ryby, které by v dněšní době mohli na trhu fungovat.Nemájí svalové kůstky, rostou rychle, minimální nároky na kvalitu vody.Jediné co potřebují je teplá voda.O akvariiní ryby v tomto případě opravdu nejde…
- Pondělí 26. dubna 2010 ve 14:03® HaD
-
plawer> Achjo. Já netvrdím, že by odkrmený úhoř nebyl lepší. Jasně, že jo. Jen polemizuji nad tím, zda by to bylo výhodnější. Ty tvrdíš že jo, ale podložit to nechceš. Já to nevím. Pokud to chceš tvrdit, tak to dokaž. To je jednoduché, ne? A pokud to, jak říkáš, nevíš, tak jen hádáš a kritizuješ. To umí kde kdo :-(
Co je tilapie a clarias nevím. Moment…google – jasně, akvarijní ryby. Hmmm… Spojovat úhoře s akvarijníma rybama, no nevím.
- Pondělí 26. dubna 2010 v 0:34® plawer
-
HaD:To je pořád dokola.Tedy naposledy.Už od začátku říkám, že vysazování monte je lepší než nic.Nevím kde si přišel na „fotbalový stadion“ a šílené prachy.Odkrm úhoře lze provádět v jakékoliv líhni kde je oteplená voda(např. Tisová).Ta není kapacitně ani z poloviny využívaná.Před pár měsíci, když se povedlo vyjednat peníze z EU?!Ja neříkám, že se to již mělo udělat s tím co se nyní dovezlo.Mluvím do budoucna.V neposlední řadě celý ten objekt nemusí stát jen na úhořovi, nmohou se tam dělat i další ryby, když už bude oteplená voda, které by na provoz RO vydělávali např. tilapie, clarias.Na závěr mě přijde, že si naprosto ohromený tou akcí, která nyní proběhla a nechceš slyšet cokoliv jiného.Ty po mě budeš stále a stále chtít konkrétní částky za všechno, které ja ti neřeknu, protože je prostě všechny nevím.Tímto to z mé strany končí, jelikož se stejně rozumného výsledku nedobereme.
- Neděle 25. dubna 2010 ve 23:08® HaD
-
mekvak> když budeš s Petrem mluvit, že pozdravuju. Je to spolužák :-)
- Neděle 25. dubna 2010 ve 22:59® HaD
-
plawer> podívej se na video a grafy, kolik se toho vozí posledních dvacet let. Proto nemohly stavy vzrůstat. Prostě to nechápu. EU vyčlení peníze na podporu různých projektů, ČRS se z těchto peněz podaří získat balík na úhoře, dovezou jich třikrát víc, než kdy předtím s výhledem, že se to bude dařit i nadále a jsou lidi co remcaj. Podle Tebe asi měli před pár měsíci, když se to podařilo vyjednat, rychle koupit „fotbalový stadion“, nacpat šílený prachy do techniky a ty dva miliony úhořů odkrmit, že. No když by to další roky nebylo, tak to nechat stát, ne?
Nicméně se znovu ptám, abychom se dostali k nějakému závěru: 1 ks úhořího monté vychází na cca 4,5 Kč. Pokud by se dospělého věku dožilo jen 5 % násady, vychází jedna ryba na 90 Kč. Z letošní dodávky by se jednalo o cca 100.000 úhořů s náklady cca 9.000.000,– (z toho 2/3 platí EU), takže řekněme 3.000.000,– Kč. Nyní otázka: kolik by bylo potřeba odkrmených úhořů, aby se tohoto věku dožilo také 100.000 ks a za kolik peněz (kompletní náklady na provoz, zaměstnance, energie, daně atd.) a s jakými investicemi (pořízení pozemků, výstavba takového zařízení a technického vybavení atd. atd.) by se takové množství pořídilo a o kolik procent je to výhodnější.
- Neděle 25. dubna 2010 ve 22:39® HaD
-
mekvak> o tom se nikdo nepře – samozřejmě by bylo lepší nasazovat odkrmeného úhoře. Ale my se bavíme o tom, zda by to bylo ve výsledku výhodnější finančně, či nikoliv.
- Neděle 25. dubna 2010 v 15:07® plawer
-
havel:Prvně už kecám nesmysly 1kg je 3–4 tis. ks to máš pravdu.Druhak samozřejmě mluvím o tom, že nakoupím monte a to sám odkrmím.Za další měl jsem pocit, že mluvím ztrátách početních.Hlavně sice rostou náklady při odkrmu, ale za další nemusím nakupovat tolik monte, protože ztráty nebudou takové…Ještě, když jsme u toho tak u monte jsou ztráty minimální ztráty 90%.Nekteří lidi, kteří se tim opravdu zabývají tvrdí, že se blíží až k nejakým 98%.Ovšem to s jistotou nemůže nikdo říci, jelikož není možné to skutečně zjistit.Za další po těch letech co sem ČRS dovaží a vysazuje monte.Zvedli se nějak stavy úhořů??Dle mě nezadržitelně stále klesají…a to se vysazovaním 80mm úhoříků nazastaví.Jestli chceme opravdu, aby úhoř nešlel úplně do kopru.Tak se budeme muset koukat na to, který způsob k záchraně je nejefektivnější a ne nejlevnější.
- Sobota 24. dubna 2010 v 17:39® havel
-
plawer> Pozor, tady nemáš pravdu je velký rozdíl počítat ztráty hmotnostní nebo početní. Silně pochybuji, že údaje o ztrátách jsou hmotnostní. to co popisuješ ty, teoreticky možné pro případ, kdy si uděláš vlastní odkrmení – s tím ti samozřejmě narostou náklady a ekonomicky se to opět vrací k případu, který popisuji já. Možná nemám tolik informací z oboru rybářství jako ty, ale počítání ještě celkem zvládám.
Nechci říkat, co je dobře a co je špatně. Jen mi vadí, že jsou lidé, kteří řeknou, že jak to dělá ČRS, tak je to úplně špatně a existuje mnohonásobně lepší způsob. Kdyby to tak bylo, proč by se to nedělalo tím lepším způsobem? Každá mince má dvě strany, ale většina lidí si to vůbec neuvědomuje.
Tím tě nechci nijak urážet – je to myšleno globálně na všechny, že by se měli trochu zamyslet.
PS: od kdy je v 1kg monté 300 000ks? Já mám informaci, že je to spíš 3000ks…
- Sobota 24. dubna 2010 v 16:55® plawer
-
havel:Vždyť to je nesmysl…co říkáš o ztrátách.Ja nakoupím za x mílionů úhoří monte, nasadím do volných vod a ztráty při nejmenším budou 90–93%.Kděžto, když to monte nenasadim do volných vod, ale dám ho na žlaby tak celkové ztráty po odkrmu a po vysazení do volných vod budou někde max.30%.Čili kdybych koupil, 1kg monte(300tis. ks.), vysadím ho hned do volných vod přežije 30tis. ks.Kdežto když vysadím odkrmeného úhoře přežije 210 tis. ks.
- Pátek 23. dubna 2010 ve 22:38® mekvak
-
HaD> HaD> Já osobně se také přikláním k plawerovi. Zrovna v úterý jsem tuto problematiku konzultoval s Ing. Petrem Dvořákem Ph.D z FROV JCU a také se jednoznačně přikláněl k vysazování odkrmeného úhoře. Problém je ovšem v tom, že v ČR je jediný objekt, který se tím zabývá. V Německu si úhoře odkrmujou jednotlivé rybářské spolky a údajně se jim to osvědčilo.
- Pátek 23. dubna 2010 v 19:16® havel
-
HaD> přesně tak. Právě trochu nechápu některé diskuse na internetu. Pokud odpůrce (nevím jak to jinak napsat) pohoršuje finanční záležitost, tak je to podle mě neopodstatněné z dříve zmíněných důvodů. Pak to někoho může pohoršovat eticky, že se do vody za draho nasazuje „krmení pro okouny“, ale to je zase přirozený výběr a bez toho bychom neexistovali ani my, jako společnost.
PS: o té stanici v Polsku jsem taky četl…
- Pátek 23. dubna 2010 v 19:06® HaD
-
havel> to je právě ono – ta cena nemůže vyjít o moc jinak. Pro ty co se tím zabývají je to bysnys a kdyby jedna z variant byla výrazně ekonomičtější, druhou by nikdo nevolil.
plawer> v dotacích se nevyznám a nevím co vše by kdo zaplatil a zda by byl výsledek lepší. Dováží se obojí, nasazuje se obojí a rozhodují o tom opravdoví odborníci. My tady můžeme plkat jak chceme. Apropo dočetl jsem se, že v Polsku jedna provozovna na odkrmování úhoře byla a z důvodu neekonomičnosti provozu byla zavřena. Dál asi nemá smysl se o tom bavit – já zase takový odborník nejsem a Ty zase nepředkládáš žádnou studii, která by mě přesvědčila. Bez urážky.
- Pátek 23. dubna 2010 v 17:20® havel
-
údaje platí pro rozkrmeného úhoře a ne pro odkrmeného – spletl jsem se v pojmech.
- Pátek 23. dubna 2010 v 17:16® havel
-
plawer> teď budu vycházet z údajů, které jsi uvedl – pokud je úmrtnost u odkrmeného úhoře 30% a u monté cca 90%, dále pak předpokládám cenu za kilogram u obou stejnou a množství úhoříků (věřím údajům od svazu) – monté 3000 ks/kg a odkrmený úhoř 400 ks/kg – po velmi jednoduchém výpočtu my vychází, že u monté přežije 300 jedinců a u odkrmeného úhoře 280 jedinců.
Na základě statistické chyby a dalších odchylek lze tedy předpokládat, že je vlastně jedno, jestli nasadíme monté a nebo odkrmeného úhoře.
- Pátek 23. dubna 2010 v 17:14® plawer
-
HaD:V neposlední řadě, když tě tak zajímá ekonomická stránka.Tak objekt na odkrm úhoře, v dnešní době, při vypracování projektu, se zaplatí z Operačního programu rybářství.To k tomu kdo to zaplatí.
- Pátek 23. dubna 2010 v 17:07® plawer
-
Had:Uřážet tě vůbec nechci…, pakli že se tě to dotklo tak se omlouvám…připouštím, že s hmotností uhořího monte jsem se unáhlil.Ta opravdu je 0,25–0,35g.Ovšem odkrmený úhloř, při odkrmu jaký se dnes provádí má 100g.Monte má velikost 50–80mm.Čili odkrm úhoře do 150mm by nebyl moc efektivní. Dále já jsem zprvu o ekonomice nemluvil.Jediné co jsem tvrdil, je že u monte jsou ztráty přes 90% a jeho nasazování je mrhání pěnězi(také jsem, ale uvedl , že je to lepší než nic).Táké, že cesta vede přes odkrméného úhoře.Ono je totiž rozdíl odkrmený a rozkrmený.
- Pátek 23. dubna 2010 ve 13:48® HaD
-
plawer> Klidně mě urážej. Vycházím z informací od odborníků. Monté váží asi třetinu gramu a odkrmený úhoř v délce cca 15 cm 3 gramy.
O odchovu toho tolik nevím, to je pravda, ale delší dobu se tomu věnujeme, na výtěry jezdíme a něco málo o tom vím.
A pokud někdo řekne, že něco není ekonomické a bylo by ekonomičtější něco jiného, musí to mít spočítané. Jinak to prostě obecné plky jsou.
- Úterý 20. dubna 2010 v 0:34® plawer
-
Had:Víš co jsou to 3g??? To je absolutně k smíchu co tady plkáš…3g nemá ani to monte…tvoje informace spočívají jen v tom co ti někdo napovídá…to se na mě nezlob, ale když tady napíšeš takový nesmysl tak co si o tom mám myslet…
- Úterý 20. dubna 2010 v 0:29® plawer
-
Had:Mě spíš příjde, že ty odchovu úhoře nebo jakékoliv ryby nemáš absolutně ponětí.Když tu hovoříš o „obecných plcích“.To co jsem uvedl jsou fakta a věci, které se v praxi provádějí.To, že to nemám spočítáné by po mě člověk, který trochu tuší ani nemohl chtít.TO co jsem uvedl je již pukováno v odborné literatuře např. Rybníkařství Čítek a kol. To že má úhoř 4g je absolutnmě scestné to jestli myslíš vážně tak nemá cenu se s tebou o čemkoliv bavit.
- Pondělí 19. dubna 2010 v 15:47® mekvak
-
Něco mále k problematice www.vurh.jcu.cz/…Z%20ÚHOŘ.doc