Vyhledávání
elektromotor
18.4.2010 | mysak72 | 16.022 zobrazení | 58 odpovědí
Zdravím všechny
Scháním nějaký elektromotor s variátorem.Mohl by mě někdo poradit nějakou jinou značku než je minn kota.
Na hlavní větev fóra reagujte zde, na konkrétní odpovědi přímo u nich.

- Sobota 16. února 2013 v 18:20 @ Elbe reakce na …
-
Regulus to popsal vše ve svém posledním příspěvku docela výstižně. Ptal jsem se v e-shopu na regulace jednotlivých typů minn koty a nedovedli mě odpovědě kde je jaká regilace, ale byli tak solidní, že mě odkázali na někoho, kdo to údajně ví (servisují motory) a tak jsem se ptal i tam. Na odpověď stále čekám. Já bych rád elektromotor s tím frekvenčním řízením výkonu, to přeci nemůže v dnešní době stát tolik. Frekvenční řízení výkonu je u stejnosměrných pohonů v běžné praxi užíváno již alespoň 30 let. U takovýho 0,5 kW motoru by to nemělo být žádné nákladné zařízení. Traxisy minn koty jsou drahé nejen kvůli maximizeru, ale i díky vyklápění motoru jednou rukou, možnosti fixace řízení, či nastavení hloubky ponoru vrtule – což jsou údajně dobré vychytávky pro rybáře. Před tím se dělal typ maxum, což bylo enduro s maximizerem, bez těch mechanických vychytávek, musím se podívat zda se ten maxum ještě dělá a kolik stojí. Pokud se k těm regulacím něco dozvím od těch expertů, tak se samozřejmě tady podělím.
reagovat - Pátek 15. února 2013 ve 21:37 ® valiron reakce na …
-
lunimus> tady ti posílám ještě odkaz, kde jsem to našel, ale bohužel pro mě je to v angličtině. Tak třeba ti to pomůže. http://tufox.com/…ormance.html
reagovat - Pátek 15. února 2013 ve 21:13 ® lunimus reakce na …
-
valiron> Ta tabulka sice trochu zavadza, lebo s kazdym clnom to bude ine, ale i tak mi to pomohlo aspon pre hrubu orientaciu
reagovatdakujem
- Pátek 15. února 2013 ve 20:07 ® valiron
-
Tady jsem našel tabulku odběru třicítky, je v mílích ale to snad nevadí.
reagovat - Pátek 15. února 2013 v 15:21 ® regulus
-
Ještě k té skokové nebo plynulé regulaci rychlosti. Endura 30 odebírá z akumulátoru na plný výkon asi 30A (asi to uvádí výrobce), pokud tedy vezmu v úvahu 5 rychlostí vpřed, tak je nejpomalejší stupeň řekněme 1/3 výkonu. Při reostatové regulaci, jak tu někdo naznačoval, by se asi 240W mělilo na reostatu v teplo a 120W by točilo motorem, znamenalo by to fakticky, že ten motor by byl víc topení. Neměl jsem ten motor rozdělanej, ale jsem plně přesvědčen, že i ta skoková regulace (obvykle 5 rychlostí vpřed a 3 vzad), je řízena elektronicky, kdo se trochu vyzná elektronických schematech, tak na obrázku je jednoduchý regulátor stejnosměrného motoru. Cena součástek na tohle zapojení je pár desítek korun a předpokládám, že něco podobného je i v těch nejednodušších lodních motorech, jen potenciometr u kterého je napsáno regulace je nahrazen pětipolohovým přepínačem s pevnými odpory. Výkonové ztráty u takového zapojení mohou být od oka tak 10–15% především na řídícím tranzistoru (BD 911). Takže pokud motorem na první stupeň teče proud 10A, na elektronice se zhruba 1–1,5A promění v teplo. Jak vidíte, i tohle zapojení může fungovat jako plynulá regulace.
Proč tohle píšu. Trochu jsem se brouzdal netem a pojem maximizér, používá více výrobců, nikde jsem ale nenašel, co že to vlastně je. Slovo samotné je vhodně zvolený marketingový tah, s největší pravděpodobností se jedná o mikroprocesorou regulaci která dost možná patentovaná právě pod tímto názvem (fakt se mi to nechtělo v tý hromadě patentů hledat) a právě z tohoto důvodu to výrobci používají nebo třeba i musí používat. Princip zařízení bude s největší pravděpodobností využívat optimalizace výkonu motoru díky vyhodnocování několika veličin, jednou z nich může být i aktuální stav nabití akumulátoru a hlavně takového způsobu regulace výkonu, kde se ještě výrazně sníží ztráty na regulaci. Bude se téněř určitě jednat o frekvenční řízení výkonu, telelné ztráty na elektronice se budou pohybovat pod hranicí 5%, možná jen 1 nebo 2%, čímž se pochopitelně zvýší dojezd motoru především pokud s ním uživatel bude jezdit pomaleji. Myšleno v porovnání s těmi jednoduššími motory. Jak moc velký bude skutečný rozdíl v dojezdu mezi jednoduššími motory a těmi s tzv. maximizérem netuším a je na každým, aby se rozhodl, jestli vrazí do motoru o pár tisíc víc kvůli této elektronice nebo se spokojí s jednodušší verzí.
reagovat
Před více než pěti lety, když jsem o motoru docela vážně uvažoval, měla třeba MinnKota u každého motoru uvedeno, kolik ampér při každém rychlostním stupni bude motor odebírat z baterie. Dnes už jsem to nikde nenašel, jen obecně u jednoho prodejce, proudový odběr na nejvyšší stupeň. - Pátek 15. února 2013 v 9:28 ® valiron
-
Ahoj, mám Minn kota 30lb. Cena něco málo přes 3tis.Baterie Trakční VARTA PROFESSIONAL STARTER 75Ah, cena cca 2tis. Vyzkoušené na Slapech a na Berounce. Loď 2.20m plastová váha 50kg+2 lidi cca 190kg. Jezdí úplně v pohodě. Na čtyřdenní výpravě na Slapy, jsme zaváželi, kamarád jezdil ráno a večer na druhou stranu vláčet.A když jsme jeli na místo, tak jsme za sebou táhli nafukovák s vybavením. Poslední den ještě cca půl baterie, ale samozřejmě jsme nejezdily pořád na plný výkon.
reagovat - Čtvrtek 14. února 2013 ve 23:31 @ Elbe
-
Taky tíhnu na základě toho testu k Minn kotě. Co nevím jestli klasické enduro, nebo MinnKota TRAXXIS/55 V 36. Ten Traxxis má spoustu vychytávek, ale je podstatně dražší. Z těch vychytávek mě nejvíce láká ten slibovaný delší dojezd, ale aby to nebyla ta fligna na zákazníka.
reagovat - Čtvrtek 14. února 2013 v 15:36 ® lunimus reakce na …
-
Fryw> clanok je sice zaujimavy … ale bol pisany v r. 2010 – dnesny model ET50-ky vyzera uplne inac ale zacal som po precitani clanku zvazovat, ci neist predsa len do ineho motora
reagovat - Čtvrtek 14. února 2013 ve 14:22 ® Fryw reakce na …
-
lunimus> Ahoj. Já tady o tom motoru přemýšlel, že ho koupím rovnou v sadě s člunem, ale prohledal jsem net a narazil tady na tohle http://www.itest.cz/lode/lode2.htm. Tak jsem o něm přestal uvažovat. Je to sice stará recenze a už se to může montovat jinde a jinak… Máš s tím motorem nějakou osobní zkušenost který by to mohla vyvrátit?
reagovat - Čtvrtek 14. února 2013 ve 14:09 ® HaD
-
Když je lehce vyšší výkon. Ale 007 by to určitě dal, jak tady říká Láďa V.
reagovat - Čtvrtek 14. února 2013 ve 14:08 ® HaD
-
anebo
reagovat - Čtvrtek 14. února 2013 ve 14:00 ® HaD
-
Pokud se někdo rozhodne pro spalovák, tak nejezděte moc rychle! Následující video ukazuje, že i na vodě se může stát doslova „průser jako kráva“.
reagovat - Čtvrtek 14. února 2013 v 10:12 ® lunimus
-
Priatelia vidim, ze ste tu sami odbornici, co ma tesi
a teda si dovolim polozit otazku v tomto fore, nech nezakladam zbytocne nove.
Mam v plane si kupit Zico Turbo ET50 je pri nom udavana hodnota pri jednotlivych rychlostiach v A, W a je udany tah vrtule v lb napr. 1 stupen ma spotrebu 14,4A vykon 133W a tah na vrtulu je 8,2lb (cca 3,94 kg) najsilnejsi 5 stupen je 65A, 329W a 49lb (cca 23,52 kg)
so spotrebou nemam problem – ak pouzijem 100Ah a teoreticky by som ju vystavil do nuly pri max vykone (co realne nemozem) tak mozem jazdit 1,53 hodiny (cca 1:30)
mam vsak otazku ohladom tahu motora …
aku rychlost som schopny dosiahnut s tymto motorom pri max vykone? Je mi jasne, ze to zavisi aj od konkretneho clna, tak dam model: Seahawk Sport II v clne bude 1ks 100kg osoba + 20kg baterka + 9,5 kg motor + vybava spolu max 150kgV praxi sa mi jedna o to, co to utiahne a kde vsade by som to mohol realne pouzit? resp. do akej rychlosti rieky viem plavat proti prudu
reagovat
samozrejme mi je jasne, ze to bude skor na stojatu vodu. - Středa 13. února 2013 ve 23:45 ® regulus reakce na …
-
Elbe> řeknu to jednoduše, pojem „maximizér“ je normální fligna (podvod), jsou motory s elektronickou (většinou tyristorovou) regulací a možná i motory s vinutím pro různé rychlosti, ale myslím si, že je to příliš složité, viděl bych to na tu elektroniku, odporovou regulaci bych řekl, že už nikdo nepoužívá, ale mohu se mýlit.
Ještě k těm solárním panelům, ono je důležitý, jak se k tomu kdo postaví. Já to myslel jako podpůrnej systém pro prodloužení dojezdu, ne jako perpetum mobile a to jen v tom případě, že se posádka nemotá do drátů a nezakopává o solární panely. Zniňovanej panel má zhruba 90×50 cm, takže se v pohodě vleze na špici lodi, pokud je krytá, je dalších 1000 možností jak to upevnit. Je třeba to brát jako alternativní zdroj a to jen pro určitou skupinu lidí, navíc tam hraje roli cena, kterou případní zájemci budou nebo nebudou akceptovat.
reagovat - Středa 13. února 2013 ve 23:21 @ Elbe
-
Chci reagovat na připomínky ostatních k mému příspěvku.
- Kde se vezmou peníze na přístaviště turistických loděk na Labi nevím, ale zapomněli jste na existenci dotací. Je pravděpodobné, že to vše je nějakou měrou dotováno z EU, třeba za účelem rozvoje Polabí. Pak samozřejmě nikdo nehledí zda se náklady v poplatcích za užívání přístavišť vrátí zpět a ceny mohou být dostupné každému, včetně kotvení a dobíjení.
- Na jedno nabytí 1 ks baterie na plnej korek s 50A motorem pojedete maximálně 2 hodiny, protože např. 120 Ah / 50 A = 2,4 h, ale baterka se nesmí vybít do mrtě. Pokud nebudu pospíchat, nebude foukat, atd. a zreguluje na 30 A, tak samozřejmě o cosi déle, ale celý víkend rozhodně ne.
- Labe nad hradem Střekovem až po Lovosice je v podstatě málo tekoucí přehrada , na to elektromotor stačí při plavbě u břehu, ale je otrava stále vláčet těžkou baterii do a z lodě. Na hluk a smrad je to naopak pohodička, pohoda a to určitým lidem za to stojí a já bych je neodsuzoval, byť ostatní tomu zrovna fandit nemusí.
- S tou odporovou regulací jste mě po pravdě dostal, opravdu nevím, jaký je standard ve výzbroji u těch obyčejných motorů, ono to ani nejde vyčíst z těch nabídek v e-shopech. Ale pokud to nemá maximizér (elektronické řízení otáček s minimálními ztrátami energie), tak pak už se dá regulovat jenom odporem, či přepínáním vinutí motoru. Pokud má motor 5 rychlostí, tak si nemyslím že to je jen přepínání vinutí a taky pokud bych reguloval přepínáním vynutí tak by maximizer nepřinášel moc velkou výhodu. Ví někdo na jakém principu je regulace třeba u Minn koty nevybavené maximizerem.
- Nevím zda v současnosti je solární dobíjení praktickým přínosem. Oni ty solární panely mají malou účinnost, viděl jsem na obrázku kanoe s elektromotorem a solárními panely a bylo to hrozné monstrum, ale zas proti gustu … toho borce co seděl v té lodi to očividně bavilo, tak proč ne.
- Středa 13. února 2013 v 0:40 ® HaD reakce na …
-
regulus> chápu
reagovat - Úterý 12. února 2013 ve 22:33 ® regulus
-
No když už se tu tak plká o tom dojezdu elektry a vhodnejch akumulátorech, tak existuje řešení jak si dojezd trochu prodloužit.
reagovat
Pokud vezmu hypotetickej případ, že mám 100 Ah baterku na kterou vydržím jezdit a chytat celej den, tak pokud je to možný a mám kam na lodi umístit solární panel nebo panely (dá se to různě seskládat), tak pokud si pořídíte panely s výkonem okolo 50W, který budou dodávat do akumulátoru při 12V zhruba 3A, tak v příapdě že budete na rybách více jak 10 hodin, dobije se během té doby akumulátor z 30%. Je to pochopiteně částečně závislý na počasí, pokud bude svítit slunko, budou panely dodávat víc energie a pokud bude pod mrakem, tak bude jejich účinnost třeba poloviční. Tohle řešení dle mýho má význam pro lidi, kteří jednak mají na lodi kam panel nebo panely umístit a jezdí často na ryby na celej den nebo třeba i na vícedenní výpravy. Cena takového panelu se bude pohybovat okolo 3 tisíc korun a životnost je 10–20 let. Kapacita panelů může být pochopitelně podle potřeby různá. - Úterý 12. února 2013 ve 22:25 ® Fryw reakce na …
-
Já si tuhle zásadní otázku položil. Pak jsem začal přemýšlet nahlas, ozval se bratr, naši se přidali, tak jsem do toho šel. Dělíme se o člun vlastně tři skupinky (já, bratr s rodinou a rodiče).
reagovat - Úterý 12. února 2013 ve 22:11 ® regulus reakce na …
-
David Havlíček> dřív asi jo, ale v současný situaci bych asi neměl šanci. Já se nejsu stavu v sezóně urvat, je to daný jednak tím jak to tady vypadá, dělá se za stále míň a tak se musí dělat víc a taky už to člověkovi nejde tak od ruky, je nutno přiznat barvu, roky se plíživě hlásí. Takže to co jsem dělával dřív, že jsem byl týden i víc v hokně od rána do večera a pak jsem se na to jeden den vykašlal a jel jsem na ryby teď tak nějak nejde a to nejen z těch důvodů co jsem psal a navíc, když dojdu odpoledne nebo spíš večer dom, tak su popravdě rád, že su rád a nedokopu se jít na ryby ani na ty naše brčálníky. K tomu ještě lecos převrtávám na baráku, no je to jedno k druhýmu.
reagovat - Úterý 12. února 2013 ve 22:02 ® regulus reakce na …
-
LeoC> tak to mě mluvíš z duše, vše zdánlivě blbý je k něčemu dobrý. Ono to sice vypadá, jako bych tady plakal, že se na JM nesmí jezdit se spalovákem, ale opak je pravdou, su docela rád, dovedu si docela dobře představit ten čurbes kdyby se mohlo. Kdejaký pako na vodním skútru, pár blbců s motorákama, no nebudu to rozvádět. V tomto si myslím, že se nějaká organizace řídí docela rozumem, nevím jestli to má v kompetenci povodí nebo někdo jinej. Když se to tak vezme, tak elektrou se dá objezdit všechno, trvá to dýl, ale zase kdyby bylo všechno lehce dostupný, bylo by všude rybářů jako much.
reagovat - Úterý 12. února 2013 ve 21:46 ® HaD reakce na …
-
regulus> ono kdybys ji měl, tak bys pro ní to využití hledal
reagovat - Úterý 12. února 2013 ve 21:31 ® LeoC reakce na …
-
regulus> bohužel pouze elektromotor, kdyby mohl být spalovák, pak by to sice bylo úúúúúúžasné, ale při nátuře místních návštěvníků by to ztratilo kouzlo relativně klidného místečka..... bo by spousta debilů se předváděla a ne chytala ryby…
reagovat - Úterý 12. února 2013 v 16:46 ® regulus reakce na …
-
David Havlíček> no hříšná, to snad ani ne, pokud to ovšem využiješ, tedy máš čas jezdit na ryby a máš prostředky na pořízení. Elektra je dobrá na courání okolo břehů, je to tichý, ale na delší přejezdy málo výkoná a pomalá. On teda slabej spalovák taky žádná hitparáda nebude, ale asi to bude lepší než elektra. Jak jsi potom psal, vítr, vlny jsou taky významnej faktor, řekl bych že srovnatelněj s tím co se v lodi veze.
Já osobně jsem třeba nakonec dospěl k závěru, že na loď kašlu. O gumáku jsem tak nějak moc neuvažoval, spíš o laminátce, mám ji kde mít, mám ji na čem odvézt, takže z tohoto směru mám dobrý podmínky. V mým případě, protože jak už jsem psal na JM se spalováky kromě Dalešic nesmí, připadala v úvahu akorát ta elektra, na Dalešicích jsem byl na rybách snad 5× nebo 10× v životě, takže nač spalovák. No a když jsem si to tak pěkně vymyslel, tak jsem si položil stěžejní otázku, kolikrát za rok na ty ryby s tou lodí pojedeš a bylo to jasný. Nemám v poslední době čas zajít ani na ryby kousek od baráku, loni jsem byl párkrát, na pstruhovce 3×, prostě časovej běs, tak nač by mi proboha ta loď byla, aby se na ni v garáži prášilo nebo abych ji jen měl? Usoudil jsem, že to pro mě fakt nemá smysl.
reagovat - Úterý 12. února 2013 v 16:19 ® Fryw
-
Máte někdo zkušenosti s elektomotory maxima? http://www.havaj.cz/…omotory.html Ceny jsou lákavé, prodejce si motory sám vychvaluje… Nic moc jsem o nich nenašel, dle toho co píše na stránce si je nechává dělat pro svůj prodej, tak asi proto…
reagovat - Úterý 12. února 2013 v 15:41 ® HaD reakce na …
-
regulus> další faktory jsou taky vítr, vlny apod. To ovlivní dojezd víc, než by se zdálo…
reagovat - Úterý 12. února 2013 v 15:40 ® HaD
-
Asi hříšná myšlenka – ideální stav je mít obojí. Každý typ motoru má úplně jiné výhody a nevýhody, že kombinace je TOP. Ale sám ji nemám
reagovat - Úterý 12. února 2013 ve 12:24 ® regulus reakce na …
-
LeoC> těch faktorů je stašně moc, dojezd na baterku nebo spotřeba spalováku závisí už jen na tom jakou máš loď a nejen jak velkou, ale jakej má tvar, tedy jak velký odpor klade při plavbě. Počet lidí a bagáže hraje samozřejmě taky stěžejní roli. Pokud to jde, tak je dle mýho spalovák jednoznačně lepší bez ohledu na to, že by třeba ty provozní náklady byly o kapánek vyšší. Druhej kanystr benzínu váží míň než druhá baterka. U nás to jak jsem už psal nejde.
Na Hartě jsem nikdy nebyl, podle mapy to má na délku okolo 12 km a vypadá to, že je tam poměrně dost míst, kde se dá hodit loď na vodu, takže se tam s elektrou asi dá, pokud se tam ovšem smí spalovák, tak bych neváhal a na elektru bych se vyprdl.
Na těch zmiňovaných Dalešicích je asi nejlepší tohle (viz foto), jenže to jsou zcela jiný pořizovací a taky provozní náklady.
reagovat - Úterý 12. února 2013 v 6:02 ® LeoC
-
regulus> ještě bych doplnil ekonomiku u el.motoru v. spal.motor. Nejen motor cca 4 tis.Kč (ten méně výkonný), ale baterie – min. 100 Ah, tj. další 4 tísíce (lepší je mít 2) + nabíječka – kvalitní cca 2 tis. K tomu el. foukačka (kdo by pořád hustil ruční pumpou) a když to zrachneš, tak si minimálně někde mezi 15–16 tis. Kč.
To bylo pořízení. Do spalováku najiješ benzín a jedeš… baterii vybiješ a podle nabíječky nabíjíš minimálně 12 hodin (mluvím o 100 Ah a nabíječce, která má nabíjecí proud 8 Ah). Proto potřebuješ 2 baterie. Kolik stojí benzín všichni ví, kolik stojí nabití baterie, to netuším, možná, že bude odborník, který nám to řekne, abychom mohli porovnat i provozní náklady. Taky netuším, jak dlouho budeš jezdit na litr benzínu.
Osobně mám Z-ray 400, motor 55 lbs Jarvis Marine, baterii Banner 100 Ah, ve 4 lidech na Slezské Hartě vydrží přejíždění a vláčení převážně na 3 rychlostní stupeň s občasnými zastávkami max. 5 hodin jízdy. Když byly vlny nebo jsem potřeboval přejet rychle zátoku, tak jsem vydržel s baterkou cca 2,5 hodiny (uváděná spotřeba proudu na 5 rychlostí stupeň by měla vyšťavit baterku za 1hod. 45min.
Ještě doplním, že nosnost člunu je 500 kg, osobně mám něco kolem 100 kg, když jedu se synama, tak je to dalších 160 kg, kolega 135 kg a motor+baterie+foukačka je cca 60 kg… a k tomu ještě rybářské bebechy..... V tomto složení ani výše uvedený motor moc nestíhá na 2 stupeň, max. na velmi pomalý trolling.
Shrunu: dle mých potřeb jsou pořízovací náklady skoro totožné, o chlup lépe možná vychází elektromotor, co se týče provozních nákladů, tak tam nemám srovnání, manipulace a jízdní komfort jednoznačně spalovací motor (tahej 60 kg, oproti 20 kg)
reagovat - Neděle 10. února 2013 v 18:33 ® Fryw reakce na …
-
džigit> Já nějak tak počitam s tím, že by ten el. motor ten gumák přežil…v budoucnu bych to viděl na něco pevnyho, co se dá hodit na zahrádku.
reagovat - Neděle 10. února 2013 v 17:39 ® džigit
-
Fryw> na ten vixlajventovej pekáč Ti stačí ploutve
reagovat