Chytej.cz

Začínáme rybařit

V diskuzi je 2.745 příspěvků, z toho 2745 jste ještě nečetlinejstarší z nich.

Chci vložit příspěvek.

Úterý 8. října 2013 ve 12:19® Jarda Š.

skwor> Také neříkám, že by ta šimaňácká zadní brzda byla tragédie, je hladká a nelepivá, jen jí mají ve srovnání s přední dost krátkou. Když ovšem srovnám zadní brzdu na Nexave a na Viperu od Dragonu nebo na Avocetu od Mitchellu, tak tady Shimano evidentně za konkurencí trochu zaostává.

Úterý 8. října 2013 v 8:37® bobina2007
bobina2007

Ahoj.Není tu někdo z pardubického kraje,komu by nevadilo,že bych se přidala k němu,abych se dozvěděla více o technikách,ná­řadíčku apod.?Teprve budu začínat(sice o něco později),ale moc se těším.A nechtěla bych k vodě jen abych zapichovala háčky do stromu a zamotávala vlasce.Jen bych klidně seděla a dívala se,nebudu překážet.Moc díky.Edita.

Pondělí 7. října 2013 v 18:30® jepice-zruseno

Draky> Mě to taky překvapilo, ta matice je v tom navijáku úplně utopená, tak by to tam zalítnout nemělo, ale asi shodou okolností se tak stalo. A vzhledem k tomu, že ta matice sestává asi z deseti do sebe smontovanejch dílů to dopadlo dost nedobře – ty pružinky z toho padaly na zem atd. Jakej vlasec to byl, to netušim, ale viděl bych to vzhledem k okolnostem tak na 0,08 – 0,12.

Pátek 4. října 2013 v 18:11® Draky
Draky

jepice> Aernos mam ted prvnim rokem a na 20ku silon dobrej navijacek, nic me nikam nezalitava a ikdyz si treba rotackou hodne zkroutim silon, tak i potom silon zustava na civce a nemas problem ho potom rozmotat. Asi je to opravdu jen tim tenkym silonem. :-)

Pátek 4. října 2013 v 17:01® skwor
skwor

Jarda Š.> Musíš brát ohledy na to, že Šímo má klasickou zadní brzdu jenom u těch opravdu levných navijáků. Ale ani tam to taková tragédie podle mě není. Sám mám od nich bojovky a to špatné navijáky rozhodně nejsou.

Úterý 1. října 2013 v 17:03® jepice-zruseno

V návaznosti na předchozí můj příspěvek mě napadlo poradit začátečníkům jesště jednu věc – když budete kupovat naviják, dejte si pozor na to, jak matice brzdy vypadá (nebo knoflík na uvolnění cívky u zadobrzdových typů). Nezřídka se stává, že nmatice nebo knoflík trošku vyčumuje, nebo má prudčí hranu. Namotává se na to občas vlasec. To je velká nepříjemnost, protože to může skončit velmi zákeřnou motanicí zvanou paruka.

Úterý 1. října 2013 v 16:59® jepice-zruseno

Já jsem teď viděl na závodech problémy s šimánem s přední brzdou, myslím že to byl typ Aernos (jestli existuje nějaký hodně podobný typ, tak se mohu mýlit). Vlasec dotyčnému zalít pod matici brzdy a asi se nějak utáhl a končilo to rozpadnutím brzdové matice při pokusu o uvolnění. Dotyčný měl navijáky dva, u druhého se mu to prý stalo také, ale bez následného poškození navijáku. Mohlo to být dáno kombinací velmi tenkého vlasce a dovíjení volného vlasce při chytání na gumy. Přitom matice brzdy vypadá na pohled dobře.

Úterý 1. října 2013 v 10:45® Jarda Š.

regulus> Konkrétně to mohu posoudit u Nexave, kde zadní brzda je krátká a málo citlivá, kdežto přední brzda je velmi dobrá. (Chytám s tím, ale musím si dávat dobrý pozor, když brzdu při zdolávání povoluji nebo utahuji, aby to bylo jen o jedno, maximálně dvě, cvaknutí; přední brzda u stejného typu je daleko jemnější a plynulá bez cvakání).

Úterý 1. října 2013 v 0:08® regulus
regulus

Jarda Š.> já bych to na Fšimano neshazoval, určitě nejsem jejich fanda, ale vocaď pocaď. Psal jsem všeobecně a pokud se navijáky některé firmy projevují nějakými anomáliemi, je třeba psát konkrétní typ, velikost atd.

Pondělí 30. září 2013 ve 21:09® Jarda Š.

regulus> Souhlas. Používám navijáky s přední i se zadní brzdou a je mi to vcelku jedno. To, že přední brzda je o něco lepší ovšem platí pro navijáky zn. Shimano (zadní mi u nich přijde taková trošku odfláknutá a na dražších typech jí vůbec nepoužívají, kdežto přední bývá jemná a citlivá i u low-endu).

Pondělí 30. září 2013 ve 21:08® fishingboys

jepice>Jo, tak to je fakt! Taky to vždy nedodržuji, ale má se to…a ještě dodám, nedoporučuji moc rozdělávat a mazat, neb moderní mašiny toho mají v sobě dost na to, aby se něco ztratilo, vyskočilo atp. U některých navijáků je udržovací olej, který se kape v množství 1kp/rok na určité místo a tím je vystaráno.

Neděle 29. září 2013 v 19:42® jepice-zruseno

Možná by se ještě slušelo dodat, že naviják se má skladovat s povolenou brzdou. Netvrdím, že tak činím, ale je to doporučováno. Jsou tam často různý věci jako pérka nebo měkké podložky a ty se při trvale utažený brzdě můžou vymačkat a rychleji opotřebit.

Neděle 29. září 2013 v 10:50® regulus
regulus

Vážení, trošinku to přeháníte se snadností obsluhy. To je úplně subjektivní pojem, že naviják s přední brzdou se lépe ovládá, záleží čistě na zvyku a na konkrétním člověku. To co zrovna vyhovuje vám, vůbec nemusí vyhovovat někomu jinýmu. V naprosté většině se jedná o dlouholetý zvyk. Pokud budete 20 let jezdit v autě s normální převodovkou a pak si koupíte s automatickou, tak budete furt podvědomě hrabat po šaltrpáce a šlapat na spojku která tam není. To, že se přední brzda lépe ovládá, není žádnej argument. Z druhé strany nutno souhlasit, že přední brzda je asi ve většině případů citlivější, možná i účinější, ale když se na to podíváme z pohledu normálního rybolovu, čímž myslím ryby běžných velikostí s průměrně dimenzovaným vercajkem, je úplně gancprcka, jestli má naviják brzdu vpředu nebo vzadu, jak moc je citlivá a účinná. Výhody co jste tu popisovali se projeví při lovu BigFish, pokud lapnete na jemnej vercajk rybu nečekanejch rozměrů apod.
Jako vždycky je pravda někde uprostřed, mám navijáky se zadní i s přední brzdou a nejspíš se mi za těch pár let co chytám nestalo, že bych kvůli brzdě urval rybu, nezdá se mi, že by ty se zadní brzdou byly nějak fatálně horší. Zvykl jsem si a je mi úplně jedno, jestli to štelovací kolečko je na cívce nebo vzadu, u některých technik dokonce preferuju tu zadní. Obojí má svoje výhody i nevýhody a více méně lze souhlasit i s tím co napsal jepice.

Neděle 29. září 2013 v 9:24® fishingboys

Jak jsem napsal v jednom z příspěvků viz níže, osobně doporučuji naviják s P brzdou z důvodů více méně shodných s kolegy. Pokud jde o feeder, tam bych volil jednoznačně přední brzdu už z důvodu snadnější obsluhy a, v závislosti na modelu, i jemnějšího nastavení.

Sobota 28. září 2013 v 1:05® jepice-zruseno

.

Tento příspěvek byl editován 28.9.2013 01:05:54 uživatelem jepice-zruseno.
Sobota 28. září 2013 v 1:05® jepice-zruseno

David H.> Jestli je přední brzda praktičtější je ovšem otázka. Když jsem začínal, přední brzdu jsem neměl vůbec rád, protože když ryba jela, tak jsem si nešikovně šahal u seřizování na cívku i na odmotávající se vlasec. Já jsem ale začínal chytat s tatínkem od útlého věku a prut s navijákem jsem začínal pozvolna používat v předškolním věku, mnohem častěji pak od 8 let, tak nevím, jestli jsou ty „začátky“ stejné i později. Jestli je citlivější? To nevím – u lepších modelů lze určitě dosáhnout toho, že přední brzda bude lepší, než zadní. Obecně to ale říct nelze – každý naviják je jiný a už jsem viděl mnoho navijáků v relacích do 1000 kč, kde byla přední brzda na draka a v těhle relacích se začínající rybáři často pohybují. Ono když vidíš naviják s přední brzdou, kterej tam má sice velkou podložku, ale v počtu 1 kusu, tak tě ten optimismus přejde :-D

Že má přední brzda větší životnost? Já se nespecializuji na sumce ani na obří kapry a tudíž jsem ještě neshledal žádný rozdíl ani neměnil žádnou podložku. Zadní brzda může mít i výhodu pro někoho, kdo chce snadno vyměnit cívku s vlascem – odpadá šroubování a následné hledání matky nebo podložek (těch pod cívkou) v trávě. Výjimkou byly navijáky jako Tokoz MK 110 nebo Shakespeary President a starší, který měli přední brzdu a ještě čudlík.

Uzavřel bych to snad tím, že vyjma lovu velkých ryb je to úplně jedno a záleží na vkusu každého soudruha. Důležitý je pak sledovat úplně jiný věci:

  1. rozsah seřízení brzdy, tzn. maximální utažení (při používání tlustejch vlasců) nebo minimální utažení (při používání slabejch vlasců).
  2. Rozdíl brzdného účinku při jednom kroku brzdy (rozdíl mezi silou brždění při pootočení matice o jedno cvaknutí)
  3. Stejnoměrnost brzdného účinku během odvíjení (pozná se často až doma po namotání vlasce, ten se pak odvíjí s nestejnoměrným odporem během odvíjení, za což může např. ovalita cívky nebo něco podobného)
  4. Jestli se cívka roztočí snadno, nebo je třeba překonat určitý počáteční zvýšený odpor. Nevím jak to nazvat, ale říká se tomu že brzda „lepí“. To je samozřejmě nežádoucí jev.
Čtvrtek 26. září 2013 v 11:49® HaD
HaD

double-j> to bych neřekl, že je to jako Nikon a Canon. Spíš bych to přirovnal jako kompakt a zrcadlovka. Přední brzda je vesměs citlivější, jak píše peta128 je s ní lepší manipulace – u větší ryby se většinou přibržďuje cívka rukou a brzda je tak na dosah. Sahat někam dozadu je silně nepraktické. Navíc bývají přední brzdy výkonnější a mají větší životnost, což je dáno konstrukcí a velikostí brzdných podložek. Ty se navíc snáze mění. Když se podíváš na nejdražší a nejvýkonější navijáky na velké ryby, je to téměř vždy přední brzda. A to není náhoda.

Jsou ale techniky, kde je zadní brzda s baitrunnerem smysluplná. Třeba na kapry. Nicméně stejně třeba Michal Kučera, Martin Hrdý a mraky dalších špičkových kaprařů stejně chytá modely s přední brzdou bez BR.

Čtvrtek 26. září 2013 v 10:37® peta128
peta128

Co se týče manipulace a brzdy tak jasně vede přední,jednou rukou můžeš přibrzdit cívku a zároven prsty dotáhnout brzdu jak potřebuješ,hlavně rychleji a efektivněji;-)

Čtvrtek 26. září 2013 v 9:31® Bigpista
Bigpista

double-j> V podstatě to tak je.

Čtvrtek 26. září 2013 v 9:02® double-j

Já si myslím, že jestli přední nebo zadní je asi taková otázka, jako kdyby ses fotografů zeptal, jestli Canon nebo Nikon. Existují v zásadě dvě skupiny lidí :-) jedna razí jedno, druhá druhé…si myslím. Je to spíš o osobní preferenci.

Čtvrtek 26. září 2013 v 8:51® Bigpista
Bigpista

Fishbet> Na feederových a kaprových prutech provozuju baitruner. Na kapráku je to jasné, na feederu to ani tak není kvůli záběrům typu jízda, jako spíš kvůli pohodlí při plnění krmítka nebo při převazování montáží apod. Jinak preferuju přední brzdu. Dřív jsem byl zastáncem zadní, protože se mi s ní lépe manipulovalo, ale nakonec jsem zjistil, že mezi předobrzdami je i daleko větší výběr a samotné ovládání je spíš o zvyku.

Čtvrtek 26. září 2013 v 8:41@ Fishbet

Koukám, že diskuze pokračuje, takže dík za další podněty. Ještě k navijáku: pročítal jsem různé diskuze a skoro každý doporučuje přední brzdu. Předpokládám, že přední brzda je lepší, protože vzhledem k většímu průměru má citlivější seřízení, což předčí výhodu zadní brzdy, tj lepší přístup. Je to tak? Takže zásadně přední brzdu?

Neděle 22. září 2013 ve 21:56® fishingboys

fishingboys> oprava odkazu: http://www.rybolov24.cz/…345cm_30-/21 Ještě k tomu výběru, kolegové mají pravdu v tom, není dobré vybírat prut dle toho, jak se dopravuji k vodě, ale spíš podle toho, jak mi vyhovuje. Existují však i pickerové nebo feederové pruty v teleskopickém provedení a nedá se říci, že by byly vyloženě špatné. Možná by nebylo od věci zvážit i tuto alternativu. Jinak příklad zde: http://www.rybolov24.cz/…lepicker/167

Neděle 22. září 2013 ve 21:02® hraji
hraji

jepice> přiznám se bez mučení, na ryby jdu pěšky, tramvají a nebo autem. Jiný dopravní prostředek nepoužívám. A nikdy bych si nevybíral prut podle toho, na čem jezdím na ryby, ale vždy podle zamýšleného účelu použití. Možná je to tím, že mi je dopřáno si skutečně vybírat, co si koupím, a nemusím dělat dopravní kompromisy.

Neděle 22. září 2013 v 8:52® fishingboys

Fishbet> Zdravím, letmo jsem proběhl tuto diskuzi a vesměs souhlasím s názory začít s feederem. Myslím, že ti plně vyhoví tento: http://www.rybolov24.cz/…/21&return=2 a v kombinaci s předobrzdovým navijákem, např.Daiwa Laguna (najdeš tamtéž) z toho bude dobrá sestava.

Sobota 21. září 2013 v 16:49® jepice-zruseno

Fishbet> Ještě bych chvilinku počkal, jestli se neozve někdo další. Bohužel mi přijde, že tuto diskuzi nenavštěvuje moc lidí. Doporučuji „progůglovat“ starší příspěvky a různé diskuze na téma naviják na feeder nebo naviják na plavanou a podobně a pak jít na nákup (nebo objednávat).

Sobota 21. září 2013 ve 13:52@ Fishbet

jepice> Dík

Pátek 20. září 2013 ve 20:52® jepice-zruseno

hraji> No možná nejezdíš tak často na ryby na kole, nebo tam máte nějakou rovinku. Když se jede třeba lesem na ryby na kole po kořenech z kopečka, tak nejen že hrozí pád, ale často tím vemu o větve a tak. Proto taky s oblibou chytám na teleskop trabucco antrax 400 http://www.chytej.cz/…rax-trt-400/. Jezdí se mnou i vlakem a tak. Sehnat dneska teleskop na plavačku, kterej se doslova vejde do baťohu, je docela kumšt. Tatínek má nějakýho starýho Balzera, kterej má jemnější špičku, než ten můj a dokonce korkovou rukojeť. To je ale v praxi téměř nesehnatelná věc, zřejmě se už ani nevyrábí. A taky stál dvakrát tolik. Né že by byl problém přepravit třídílnou mačovku, ale občas někam jedu na dýl s tím, že půjdu třeba dvakrát na ryby, nebo jedu prostě na tom kole na ty ryby někam dál a vejde se mi celej vercajk i s pixlou kukuřice v klidu na nosič a nejsem z toho celej křivej. Volit pruty podle způsobu dopravy a přepravní dýlky se někdy hodí. Třeba velmi oceňuji, i takovou prkotinu, že si můžu dát prut do kufru od favorita, což se daří u přepravní dýlky do cca 125cm. Jinak to mám na zadní sedačce a nemůžu si bejt nikdy jistej, že když zaparkuju, někoho to nezaujme a neukradne mi to.

Pátek 20. září 2013 ve 20:35® jepice-zruseno

Fishbet> Musíš si rozmyslet, jestli chceš radši přední nebo zadní brzdu. Když jsem začínal, měl jsem radši zadní brzdu, protože jsem nechtěl šahat kolem vlasce. Ty navijáky taky vypadaly trochu jinak, než dneska. Teď se dá obecně říct, že je lepší přední brzda, na feeder je to dle men dle vkusu každého soudruha. Pak existuje ještě bojová brzda (sympatická věcička), nebo úniková brzda (baitrunner), se kterým nemám zkušenosti. Na feeder se dá použít cokoliv. Navijáky mají různé velikosti, na feeder doporučuji naviják 30, 35 nebo 40, což dříve odpovídalo tomu, že se na cívku vejde např. 100m vlasce 0,30. Teď už jsou ty velikosti různě zmatený, taky díky tomu, že navijáky mají někdy sice velkou, ale mělkou cívku, takže velikost navijáku odpovídá třeba velikosti 40, ale vejde se tam třeba jenom 100m vlasce 0,20mm. Vlasec budeš používat asi slabší, třeba 0,18, takže ho musíš koupit víc, nebo to podmotat silnějším (když je cívka moc hluboká). Pokud jde o přímo o konkrétní navijáky, který nejsou uplně hned rozpadací, ale nestojí majlant, tak za sebe můžu doporučit Shimano exage (maj ho skoro všude, má přední nebo zadní+bojovou brzdu), nějaký klon Ryobi ecusima (prodává se i pod jinými značkami, např. Spro passion) – zde je duel: http://www.chytej.cz/…cusima-2000/?…, Abu Garcia Cardinal C3 (jediný s kovovým tělem) http://www.kajman.cz/…3-p-183.html. Tohle všechno máme doma (něco já a něco tatínek) a funguje to zatím spolehlivě, byť ani jedno není žádnej megadržák – ale kvalita tak nějak odpovídá ceně. Pak s drobnou výhradou mohu doporučit Fujitsu dragtech http://www.rybarske-potreby-kral.cz/…tm-2000.html. Ten mám na feederu já (ve velikosti 2500) a musím mu vytknout, že s vlascem Stroft 0,12 (ve skutečnosti je to 0,14) mi občas zapadával vlasec pod cívku, takže nyní ho používám výhradně na feeder, kde mám vlasce 0,16 a 0,18 a je to bez problému. Pak dva kamarádi úspěšně feederují s Okumou longbow, ta má únikovou brzdu, což se na plavanou asi vůbec k ničemu nehodí.

Tento příspěvek byl editován 20.9.2013 20:39:20 uživatelem jepice-zruseno.
Pátek 20. září 2013 ve 14:59@ Fishbet

nemyslel jsem jesli, ale jaký :-)