Lubina

Je 11.5.2007 a já peláším směr Příbor. Zde se na malé říčce Lubině koná první kolo sezóny. Sice na jednu stranu o nic nejde, ale na druhou stranu se již tady rozehraje hra, ze které za půl roku vyjdou vítězové a poražení. A i když bude ještě dostatek prostoru a času výsledky vylepšovat, bude to v případě špatného začátku těžké. Ačkoliv není závodění v první lize mou životní prioritou, nechci udělat ani sobě, ani serveru Chytej.cz, za nějž chytám a reprezentuji jej, ostudu. Proto vyrážím z domova již ráno, abych třistakilometrovou štreku ujel co nejdříve a mohl si zatrénovat - zachytat na závodní řece. Abych si osahal místní ryby a získali jsme představu o tom, co, jak a na co se vlastně bude chytat.

Tréning

Na místo dorážíme s Jirisem odpoledne a procházíme se okolo Lubiny. Jedná se o malou mělkou říčku o šířce cca 10 m. Polarizačky odhalí skupinky tloušťů. Mají zde být i parmy, štiky, okouni a zřídka i další dravci, výjimečně pak i salmonidi. Strategie padá na tradiční rotačku zn. Mepss a miniwoblírky Illex. Zakrátko přijíždí i Tomáš a jdeme trénovat. Každý z nás zkouší jinou nástrahu. Tomáš dvojnulku longa ve zlatě, Jirka tuším stříbrnou a já oblíbeného woblerka v barvě potočáka. Asi za hodinu a půl nachytá jí každý z kluků asi 5 ryb a já něco málo pod deset. Mezi úlovky je především tloušť, já navíc měl jednu parmu okolo 35 cm a menšího duháka, TR pak navíc i mini potočáka. Obě nástrahy "makají" vcelku dobře, takže i v závodě je zřejmě použijeme nejvíce. Takže standardní průběh.

Večerní veselí

Večer probíhá losování a poté volná zábava. Jelikož jsme se dlouho se závodníky z konkurenčních týmů, kteří jsou ale především kamrádi, neviděli, bylo večerní veselí převeliké. Z restarurace jsme se napřed asi v deseti lidech přesunuli k TR na pokoj a pak ve složení Horálek, já, Dolejš, Tichý a tuším ještě někdo, přesunuli na nějakou diskotéku. Setkání jsme prostě museli oslavit. O to bylo složitější ranní vstávání a závodění. Vesměs však slavili ti členové týmu, kteří v sobotu ráno nechytali...

Závod č. 1: "První prohrání do kapsy nahání"

Obyčejně se říkává "první vyhrání, z kapsy vyhání". Zde je tomu však naopak. Tom se na svém úseku trápí více než by bylo vhodné. V klidném úsek nadjezí není vidět ani částečná rybí aktivita. Škerda nad Tomem po dlouhém úsilí vytáhne v malém proudku na jiga tlouštíka, D. Maixner sem tam taky nějakou rybu vytáhne.

David Maixner při lovu

Tom však háže a háže a ryby nejeví ani náznakem zájem. Snažím se mu polarizačkami najít nějakého tlouště, kterého by mohl přemluvit, ale nenacházím jej. A tak první půle ranního závodu končí bez ryby. Za nástrahy sloužily rotačky velikosti 00 a woblírek illex. Po rotaci se situace opakuje. No tak to je tedy začátek. 16-tka jak vyšitá. Ale i to se stává a: "kdo neměl šestnáctku, není chlap", říkává s oblibou Tomáš. Odpoledne to bude na mě. Uvidíme. Vítězem ranního závodu je Tom Krejča s 2102 mm - 14 ryb. Hlavní lovenou rybou byl tloušť v menších velikostech a také spousta nebodovaných tlouštíků (pod 15 cm) a hrouzků.

TR se nevzdává a bojuje do konce

Nestor České přívlače - Jirka Škeřík

...a má ji

Závod č. 2: Souboj parem a nervů

Po krátkém obědě se vrhám do auta a jedu se podívat na závodní úsek. Měl bych trochu "zatáhnout", aby se trochu raní fiasko srovnalo. Po příchodu však ztrácím veškerý optimismus. Rovný regulovaný úsek bez viditelných překážek. No tak to bude "paráda". Strategie je jasná. Trpělivě a strojově musím prochytat celý úsek a doufat, že se moje nástraha potká s rybou. Bez přemýšlení sázím na oblíbeného woblírka. A jak jsem řekl, tak jsem i udělal. Házím, tahám, házím, tahám, házím, tahám... BUCH. Na nástrahu útočí ryba! Ale překvapivě se háčky nezachytnou. No to snad neee. Hážu tedy dál, tentokráte mírně proti proudu a asi po desátém hodu se situace opakuje. Ovšem ryba na háčku uvízne a já zdolávám krásného tlouště lehce nad 30 cm. Paráda. Stejnou strategií během 30 minut dostanu ještě jednoho. Pak přichází ostrá průtrž mračen. Komplet promočen, ale nevzdávám se. Ovšem ryby to vzdávají a další už nezdolám. Ale aspoň něco. Přecházím na druhý úsek. Polarizační brýle mi odhalují hejno parem. Tem zrychlí na cca 220 za minutu a nemohu se dočkat začátku. Tady musím udělat dobrý výsledek! Start. První hod směřuji nad hejno. Jedna parma se odlepí ode dna a sleduje woblírek v barvě potočáka. Jemně do něj drbne a ztratí zájem. Opakuji hody a situace se opakuje. Zřejmě to nebude jen tak. Asi po deseti minutách jednu konečně přesvědčím. Souboj nabere plné obrátky a v okamžiku, kdy se snažím sáhnout pro podběrák, aby byl po ruce, povoluje vlasec. Do prd...! Půlmetrová parma je fuč i s nástrahou, která byla v této barvě jediná. Udělal jsem zkrátka chybu a dvanáctka vlasec za to nemůže. Snažím se to napravit a během půl hoďky zdolám menší štiku. Supr! Poté přecházím na spodní část mého úseku a z vody dostanu parmu necelých 40 cm a podobnou štiku. Nálada je ihned lepší. Krátce před koncem závodu ještě pokouším parmy. Veškeré pokusy však končí pouze ztrátou dalšího woblerka. Postaraly se o to ostré štičí zoubky. 5 ryb v celkové délce 1819 mm mě dostává na slušnou sedmou pozici. První je "překvapivě" Jirka Špáda s 3520 mm ve 20 rybách.

Vždy usměvavý Jirka Špáda alias Špádič alias ŠPD

Petra, nastávající maminka a skvělá rybářka

často lovenou rybou je "podměrečný" tloušť

Večerní rekapitulace, příprava na neděli

Večer se s kluky domlouváme, že v neděli ráno bude chytat Jiris a já odpoledne. Tom je rád. Voda mu vůbec nesedla a tloušť není rybou, ketrá by ho nějak zvlášť bavila. Uvidíme ráno...

Závod č. 3: čas jigů

Ranní závod je těžký. Ryby berou málo a když, tak je to malý hrouzek, který má hodnotu jednoho bodu. Snažím se jirise povzbudit a poradit mu, ale sám jsem v koncích. Prostě je to velké trápení. Za necelé tři hodiny lovu Jirka dostane 5 hrouzků. Už se smiřuji s tím, že bude výsledek špatný. Krátce před koncem však nasazuje do akce malého černého jiga a jak dar z nebes dostává záběr od tlouště. A od bodovaného!!! 167mm. S celkovým součtem 172 mm (6 ryb) se dostává na velmi dobré 8. místo. To jen dokazuje, že v neděli ráno to byla skutečně "obžaloba". Závod stejně jako v sobotu vyhrává Jirka Špáda se šesti rybami, ovšem v celkové délce 980 mm. Jika Team Mladá Boleslav si prozatím pěkně našlápl. Dvě první místa pro "ŠPD" a 3 místo pro "Šimoťáka". Tak to je mazec...

Jiris v akci

Závod č. 4: vodní erotika

Do odpoledního závodu nastupuji já. úseku, kde se budu snažit zabodovat je spousta tloušťů. Jsem doslova natěšen jak si zachytám a věřím, že udělám supr výsledek. Jelikož je voda čistá a ostré sluníčko, měním strategii lovu. Chytat budu buď na černou rotačku nebo na černého woblírka. Ani jednu nástrahu v černé však nemám. Proto si od Jožky Foltýna půjčím lihový fix a nástrahy upravím. Chytat budu po proudu. Tzn. že začnu na horní části úseku a budu postupně sestupovat po proudu. Po zahájení prohážu horní úsek woblerem. Ryby však nejeví zájem. Nasadím tedy černou rotačku mepss long 00. Prvním hodem dostávám záběr, ale ryba padá. Systematicky tedy prohazuji řeku a sestupuji po proudu. Vůbec se mi ale nedaří přesně házet. Naštěstí to příliš nevadí. Tloušti jsou všude. Jejich reakce na nástrahu jsou však naprosto náhodné a řídké. Začali se totiž třít a to příliš velký apetit nemají. Ani se jim nedivím. Já přitom taky na jídlo moc nemyslím. Vždy až po akci :-) Ale zpět k rybám. I přes mírný nezájem se mi daří asi 4 tlouště přemluvit. Poté přichází krátká pauza v záběrech. Nához podél břehu a pomalé přitahování proti proudu. Z pod kamene vypálí dravec. A háčky sedí. Štika! Sice menší, ale je to nejméně 400 bodů. Po krátkém souboji plném adrenalinu je v podběráku. Raduji se. Do konce závodu zdolám ještě tři tlouště a jednu štiku. Na jednu stranu jsem spokojen, na druhou si říkám, že jsem mohl chytit více. Jo, znáte to: s jídlem roste chuť... Po rotaci se již s rybou nepotkám. Je krátce před vyhlášením výsledků a já s napětím vyzpovídám Bezďu, který chytal po mě. A jeho zpráva mě potěší. Ulovil pouze jednoho malého tlouštíka. Tak jsem asi nechytal úplně špatně, když lepší závodník po mě nenachytal. Samozřejmě se změnilo i světlo, ale přesto jsem spokojen. Mnozí mě ubezpečují, že jsem s 9 rybami a 1983 body závod vyhrál. A vypadá to tak. Až při vyhlášení vidím, že jsem se mýlil. Porazil mě Láďa král s 5 šikami v celkové délce 1989 mm. O 6 mm :-) To je život. I tak je to skvělé. Byl jsem druhý a tým Chytej na tom nakonec nebude tak zle. Celkové sedmé místo je dobrý start sezóny. Co říkáte?

Jožka, kamarád, který mi půjčil lihový fix

Rekapitulace

Závod byl skvělý. Ačkoliv byly okamžiky a místa, kde se moc ryb nechytlo, zachytal jsem si skvěle. A nejen já. Nejčastěji se lovil tloušť, sem tam okoun, poměrně dost štik. Viděl jsem i bolena a několik parem. Z nástrah nejčastěji bodovaly tradiční rotačky Mepps, smáčci od Nástrahy.cz a malé woblírky Illex.To jsou ostatně dlouhodobě úspěšné nástrahy, takže žádné překvapení. Z Lubiny jsme odjížděli velmi spokojeni. Vždyť průběžné sedmé místo bylo velmi dobrým základem pro celou sezónu. I když vloni jsme na druhé kolo odjížděli s obdobnými pocity. A proto nejsem tentokrát přehnaný optimista a zůstávám na zemi. A k výsledkům? Ty jsou jaké jsou. Mimořádný výkon podal Jirka Team. Dvě jedničky, trojka a šestka je vynesla na první místo a navíc jim zajistila velmi pěkný náskok. Závodníci "ŠPD a Šimoťák", kteří se dlouhodobě nejvíce baví v noci i nejvíce chytají. Že by souvislost? :-)

čekání na vyhlášení výsledků

48 15. KREDIT Pardubice
51 16. HYRO Team Nové Strašecí

Vltava v Týně nad Vltavou

Druhé kolo se koná na řece Vltavě ve městě Týn nad Vltavou. V místech, kde jsme si s Tomem před měsícem skvěle zachytali velké tlouště, okouny, štiku, candáta. V místech, kde jsme před několika týdny i natáčeli část instruktážních DVD s Rudolfem Hrušínským a D. Bonaventurou o přívlači a feederu. O řece tedy něco víme. A máme cíl. Našlápnout si do posledního kola. Ale našlápnout si doopravdy. Ne jako vloni. Jdeme na to...

Vltava v Týně na Vltavou

Závod č. 1: Lov v "žumpě"

Jelikož jsme s TR sami dva, oba náhradníci účast v závodu odmítli, spěcháme na vylosovaný sektor. To abychom společně vymysleli strategii lovu, protože při závodě samotném budu dělat rozhodčího o 5 míst dále. Já navrhuji wobler a smáčky. Tom však smáčkům moc nevěří a nechytá je, nasazuje woblírek Illex, polský woblírek Siak a rotačku.

zálov na sektoru Toma před závodem

Po zahájení závodu se však ledacos mění. Hněvkovická přehrada totiž pustila vodu a tak hladina rychle stoupne, proud zesílí a co je nejhorší - plave ohromné množsví vodní trávy. Z rybolovu, který by měl být mimo soutěžení i zábavou, se stává očistec. Téměř každý nához je zakončen čištěním nástrahy. Hrůza. Ryby moc neberou a pokud se nějaká uloví, je to malý okoun. Jak se dalo čekat. Po prvních devadesáti minutách závodní pole rotuje. Tomáš vydoloval 4 okouny. Tím se drží někde zhruba v polovině pole. Snad to udrží. Ale už teď to vypadá, že se debakl ze Sázavy konat nebude. V druhé půli je velkým pozdvižením ulovení velkého bolena. T. Čepelákovi v úseku několikrát zalovil a nakonec se mu jej podařilo přelstít. Po dramatickém souboji se ryba mohla vložit do měřícího korýtka. Rovných 700 mm. Tak to si zaslouží potlesk, zejména pak na dvanáctku vlasec! Náš Tom dopolední závod ukončuje se sedmi rybami v celkové délce 1288 mm a obsazuje dobrou 8. pozici. První místo pak Tom Čepelák s 18 rybami v délce 2553 mm.

TR s "plnou polní"

Závod č. 2: Wobler a smáčkohra

Odpoledne je to na mě. Jelikož Tomovi ráno fungovaly woblírky, sázím na ně také. Na jeden z prutů nasazuji také Illexe, na druhý "Poláka" a na třetí bílý mikrotwster. Uvidíme jak to půjde. Smáčka zatím nedávám, neboť mě od něj Tom zrazuje. Ačkoliv se jeví flek dost nadějně a dostávám několik záběrů, ryb moc neulovím. Úspěšný jsem pouze na potápivého "poláka" a smáčka, kterého nakonec nasadím. Každá nástraha si na své konto připíše malého okounka. Pár záběrů z půlky řeky na mikrotwistra neproměním.

Po rotaci nastupuji na prochytaný flek. Nálada není nejlepší, neboť většina závodníků dvě až čtyři ryby ulovila a jsou i tací, kteří jich mají okol osmi až deseti. Moje pozice tedy není nejlepší a musím zabrat. Rozhoduji se pro prochytání úseku proti vodě. Začínám s woblírkem. První hod mi dává okouna a konečně vidím to, co jsem potřeboval vidět. Jedou za ním další!!! Ihned sahám po smáčkovém prutu a po dopadu na hladinu dostávám záběr a další okoun letí k rozhodčímu. A další, a další. Několik mi jich spadne, protože lovím pod nohama a smáček je na třímetrovém pickeru. Převazovat však nechci, to by byla ztráta času. Po ulovení 7 okounů je pauza. Přecházím výše stejnou strategií ještě dva vyndám. Asi pět minut před koncem se vracím na úspěšné místo a jako zázrakem se mi ještě dva podaří. Tak to je bomba. Mám 13 ryb. To by mohlo dopadnout dobře. TR mi jde naproti a já mu hlásím pouze dvě ryby. Kysele se zatváří a sdělí mi, že jsem to pěkně podělal, že budu nejlépe dvanáctý. Po sdělení pravdy chvíli nevěřícně čučí, jak vyvoraná myš, a pak zajásá! Bude to asi dobré. A je! Jsem čtvrtý s 13 rybami a 1895 body. Radujeme se. První je Míra Zvolánek z MO Tábor s 18 rybami a 2727 mm.

Večerní rekapitulace, příprava na neděli

Večer se právem bavíme a rekapitulujeme den. Vcelku nám vyšel a hlavně jsme si "nenašlápli" jako minule. To byl náš cíl a byl beze zbytku splněn. Uvidíme co přinese neděle. Usínám s pocitem dobře odvedené práce...

Závod č. 3: Tomášův triumf

Raní závod se koná ve velmi podobných podmínkách jako ten sobotní. Tomášovi doporučuji použít mou úspěšnou strategii z předešlého dne. A kupodivu ji přijímá. Připravuje prut na "smáčkohru" a polského potápivého woblírka v barvě okouna. Já pískám poprvé v historii mého závodění Jožku Foltýna a ob flek je Tomáš Čepelák. Je to radost pohledět. Jsou to skuteční borci.

Jožkův zamotaný okoun s polským woblírkem

T. Čepelák: nejen dobrý rybář, ale i srandista :-)

A i když je Jožka vynikající "pretěkár", radím mu i přes to, že je konkurent, nasadit smáčka a poláka. A funguje to. Smáček je prostě fenomenální nástraha. A i proto je v našem připravovaném DVD velká pasáž od duchovního otce smáčkování v Čechách Milana Rozsypala. Při rotaci zjišťuji, že má TR 18 ryb. Strategie vyšla na výbornou. Sice je pár závodníků s větším počtem ryb, např. T. Čepelák 27, ale i tak jsme hodně vpředu. Bravo Tome!

Rozhodčí "ŠPD" s M. Kučerou při přechodu na sektor

Po rotaci si To vylosuje skvělý úsek s velkou nadějí na dobrý lov. Jožka pak chytá přesně v místech, kde jsme spolu s Rudou Hrušínským natáčeli instruktáž o feederu a přívlači. Na místě, kde jich Tom nalupal mraky. A Jožka nasazuje poláka a tahá také jednoho za druhým. Tohle je opravdu kolo, kdy si každý zachytá. A jak tohle kolo dopadlo? TR končí s celkem 26 rybami a 4239 mm na vynikajícím 5. místě. K tomu dopomohl i krásný okoun přes 30 cm. Jó okouny Tomáš prostě umí... První je Tom Čepelák s 42!! rybami a 6551 mm. Neskutečné. Krásný závod.

Jožka při náhozu

Občerstvení? Ne, jen legrace :-)

Závod č. 4: Jooooooooooooooo!

Do posledního závodu tohoto kola, v neděli odpoledne, nastupuji s velmi smíšenými pocity. Na jednu stranu o nic příliš nejde, protože cíl nepokazit víkend již byl splněn. Na druhou stranu je tu šance na dobrý výsledek, takže nastupuji nervóznější než jindy. Snažím se své pocity zakrýt a myslet věcně. Při příchodu na můj sektor však vybouchnu vzteky. Možná až příliš, ale deset metrů od sektoru stojí mladý rybář a rotajdu pere až k hranici závodního úseku. Zhurta na něj spustím. Rozčiluju se, jakto že tu chytá, když je zde zákaz... Přitom zjišťuji, že je to člen jednoho ze závodních týmů. No tak to bych nečekal. Věřím, že být na mém místě více ambiciózní závodník, jistě by večer podal protest a zřejmě by onen tým hořce plakal. Jenže já to zase tolik moc neprožívám, takže žádný oficiální stížnost nepodávám, pouze informuji kolemjdoucího organizátora. Rychle celou věc pouštím z hlavy a procházím svůj úsek. Nepěkná regulace, ve vodě sem tam lakušníky a na konci sektoru pár leknínů. Strategii oproti předešlému dnu neměním. Zkusím okouny vydráždit malým Polským woblírkem a pak je dochytávat se smáčky. Strategie se však míjí účinkem a za hodinu a půl dostávám jen čtyři okounky. Čtyři záběry, čtyři ryby. Z tohoto pohledu dobré. Při rotaci zjišťuji, že na tom nejsem až tak zle, že by to někde okolo půlky pole mohlo být. Do posledních 90 minut celého víkendu už nastupuji celkem v klidu. Vím, že slušného výsledku jsme již dosáhli a tak si už jen zachytám.

můj poslední závodní úsek

Tak nějak jsem podlehl tento víkend dvěma nástrahám. Polskému woblírku a smáčkům. A ani není divu. Instruktáž Milana Rozsypala byla tak srdcová, že kdykoliv zapomenu vést smáčka správně, stačí vzpomenout na jeho "buch buch" a už to zase maká. Začínám woblírkem. Prvních třicet minut nemám ani potah. Místo toho se peču na slunci jak prase na grilu. Škub... a je tu první okoun. A za chvíli další. Pak zas chvíli nic. Nasazuji smáčka a zase dva vyndám. Pak zas tři na woblírka. Je to skvělé a pomalu troufale pomýšlím na medailové umístnění. Asi deset minut před koncem ještě dva dostanu a jsem na vrcholu blaha. Mám celkem 13 ryb a to bude hodně dobré. Pár minut před koncem si řeknu, že ještě pomalu projdu pár náhozy celý úsek. Když jsem v půlce, přichází u dna na woblera jemný záběr. O to je však větší tah podvodního predátora. Rozhlédnu se kolem sebe po podběráku. Mám dva. Jeden na kraji úseku a druhý v půlce. Ale nenosím je. Okounům dávám houpačku. Podběrák je metr ode mě. Natáhnu se pro něj a za rybu zaberu. Na hladině se objeví štika okolo 40 cm. "Tak jestli tohle klapne, tak je to bomba!", říkám si v duchu. A je to tam. Podběrákem štiku naberu a nesu ji rozhodčímu a přitom řvu jak na lesi:" joooooooooooooooooooooooooooooooooooooo". Položím ji na zem a můj rozhodčí ji měří. V tom ukončí závod klakson auta. Tak tomu říkám "zprdeleklika". S TR se radujeme a očekáváme vyhlášení. Jsem druhý. Jsem DRUHÝ! 14 ryb a 2340 bodů mě poslalo takhle dopředu. Přechytal mě pouze Michal Čepelák, který dostal tuším dva boleny a zvítězil s celkem 19 rybami a 2969 mm.

Resume

Parádní závod. A regulérní. Místa byla vesměs rovnocenná a ryby byly skoro všude. A celkem braly. Především to byli okouni. Pak i několik štik, bolenů, jeden candát, nějací tloušti... A jak jsme vlastně dopadli? No bedna to nebyla. Měli jsme s TR stejný počet bodů jako třetí Lovy Brno a tak rozhodovaly tzv. CIPS body, tj. počet mm za celý víkend. A těch jsme měli 9762 a Lovy Brno 9917. Ano. V takovém závodě rozhodne o medailistech i pouhých 155 mm, tj. malý okounek. Ale tak to chodí a my jsme nad míru spokojeni. Jak s organizací, tak s počasím, rybami a samozřejmě výsledky. A obdobné pocity mají i ostatní. Tedy kromě výsledků, protože každý závod má i své poražené. A jak je to celkově? Celkově jsme si tedy skutečně našlápli. Z velmi dobrého sedmého místa jsme se posunuli na vynikající 4. pozici a jsme na dostřel k medailím. Uvidíme, jak se vše vyvrbí. Myslím, že do poslední chvíle to bude boj. Ale kamarádský boj za účasti našeho koníčka - rybařiny. Petrův zdar kluci a přívlači obzvláště!

krátce po závodě...

čekání n výsledky druhého kola

zleva nahoře: J. Foltýn, T. Krejča, J. Špáda, J. Šimota, zleva dole: T. Čepelák, M. Čepelák

Průběžné výsledky

51 14. HYRO Team Nové Strašecí
53 15. MO ČRS Choceň "A"
54 16. GRILL TEAM Mladá Boleslav

Průběžné výsledky po dvou kolech