Obecně lze říci, že fotoaparát můžeme vybírat podle následujících kritérií:
1. Podle fotografa a účelu
2. Podle vlastností a funkcí fotoaparátu
1. Podle fotografa a účelu
Před koupí a výběrem fotoaparátu by si měl každý rybář (i nerybář) říci, jak vlastně hodlá fotit. Znamená to uvědomit si, na co vlastně fotoaparát chcete a jak budete s pořízenými snímky dále nakládat.
A) Rybář, který si chce bez složitého nastavování vyfotit svůj úlovek a uložit si jej ve svém počítači a použít jej ke zhotovení menších fotografií, ev. jej vložit např. do své galerie na www.chytej.cz.
Jste-li tímto typem rybáře-fotografa, doporučuji koupi tzv. "automatu" = kompaktní digitální fotoaparát s plnoautomatickým režimem. Výhodné pro Vás bude i možnost manuálního režimu - pro případ, že by jste časem přeci jen chtěli zkoušet fotit s manuálním nastavením. Dnes již tuto možnost má většina kompaktů, ale přesto se předem na tuto možnost dotažte. Rovněž doporučuji poohlédnout se po fotoaparátu, který má výklopný display. To oceníte především v okamžiku, kdy budete chtít fotit např. rybu ve vodě v detailu. Na trhu se dají nalézt v cenové hladině +- 10000,- Kč i vodotěsné fotoaparáty, což velmi doporučuji. Naše vody jsou sice ve většině případů „nefotitelné" pod vodou (z důvodu čistoty), nicméně malá koupel, zmoknutí apod. není u rybářů nic výjimečného. U takových fotoaparátů je ovšem potřeba smířit se s tím, že za stejnou cenu můžete sehnat jiný přístroj, který podá "na suchu" lepší výsledky. Zkrátka je to "něco za něco".
Rozlišení bohatě postačí do 6 MPx, i 4 MPx je pro amatérského fotografa až až. Navíc nebudete potřebovat pro archivaci snímků tolik místa.
Ohniskovou vzdálenost objektivu je vhodné vybírat co nejnižší (čím nižší, např. 35 mm, tím širší scénu můžeme vyfotografovat a rovněž můžeme docílit efektu vytažení ryby "na dlouhých rukou" ze snímku. Tento efekt, pokud není přehnaný a použitý k "rybářské latině", je velmi šikovný a umožní i menší rybě, o kterou jde na snímku především, vyniknout. Za optimum považuji 28 mm, což je maximum, které lze u kompaktů sehnat. Za rozumné maximum považuji cca 300 mm (cca zoom 10x). Více (zoom 12x a více) sice není na škodu, ale nijak zvlášť to nevyužijeme. Už u 300 mm (zoom cca 10x), pokud nemáme k dispozici stativ, či opravdu hodně světla, bude dosti náročné zhotovit ostrou fotku.
Výhoda kompaktu: Jednoduché ovládání, malé rozměry, příznivá cena.
Nevýhody: Většinou pomalá odezva, nízká kvalita snímků díky nekvalitní optice a malému čipu
Fotoaparáty okolo 4000,- - 5000,- s rozlišením 4-5 Mpix
B) Rybář, který již ví jak fotit, chce docilovat lepších snímků poloautomatickým režimem či zcela manuálním nastavením. Své výtvory hodlá prezentovat širší veřejnosti na internetu, v časopisech apod.
Pro takového rybáře bude již tzv. "krabička od mýdla" nedostatečná, byť i s některými takovými kompaktíky vznikají pěkné snímky. Vhodným fotoaparátem pro pokročilého amatéra (jak jej zde budu nazývat) je kompaktní fotoaparát střední či vyšší třídy a nebo "falešná" zrcadlovka s mnoha manuálními nastaveními a pestrou funkční výbavou. Výhodou bude stejně jako v předchozím případě výklopný display. Rozlišení fotoaparátu by mělo postačovat od 4 do 8 MPx. Záleží na tom, jak budete fotografie dále používat. Pro ilustraci mohu říci, že i ze kvalitní čtyřmegové fotky (bez ořezů) se dá udělat slušná titulka rybářského časopisu. Stejně jako v předchozím případě doporučuji vybírat fotoaparát s nejmenší ohniskovou vzdáleností 28 mm. 35tka je sice dostatečná, ale znatelný rozdíl, který mnohdy oceníte, existuje. Rozumným maximem je pak také 200 až 300 mm.
Výhoda lepšího kompaktu či falešné zrcadlovky: Focení budete mít více pod kontrolou, výsledky budou méně dílem náhody. Většinou bude i rychlejší odezva spouště (focení ryby v pohybu) a fotografie budou kvalitnější, tedy i použitelné např. do časopisu, vytvoření vlastního plakátu apod.
Nevýhodou takových fotoaparátů je většinou větší rozměr a váha (o nevýhodě větší váhy fotoaparátu by se samozřejmě dalo polemizovat - totiž čím těžší fotoaparát, tím lepší stabilita, menší třes rukou apod., takže větší váha je současně i výhodou). Pro fotografického zelenáče pak i mnohdy zbytečně složité ovládání a samozřejmě i vyšší cena.
Fotoaparáty okolo 10.000,- - 15.000,- s rozlišením 6 - 10 Mpix
C) Profesionální rybář-fotograf, který své snímky dělá (i) za účelem profesionálního využití.
Pro takového fotografa jsou myslím moje rady zbytečné, protože ji dobře ví co chce a je mu jasné, že jedinou cestou je kvalitní DSLR (digitální zrcadlovka) s výměnnými objektivy. Obecně lze říci, že zrcadlovky skýtají tři zásadní výhody oproti kompaktům.
1.Především je to možnost výměny objektivu, což umožní použít takový objektiv, který je pro danou scénu nejvhodnější a navíc objektivy pro zrcadlovky jsou nepoměrně kvalitnější, než u kompaktů.
2. Druhou zásadní výhodou je pak rychlost fotoaparátu a spouště. Při focení ryb např. při výskoku můžeme exponovat (fotit) okamžitě, resp. je exponováno v podstatě hned po stisknutí spouště, tedy bez prodlevy známé u kompaktů a "falešných" zrcadlovek.
3. Hovoříme-li o výhodách, tak tou třetí, neméně důležitou, než předchozí dvě, je velikost čipu. Ten je totiž podstatně větší, než čipy kompaktů a při stejném rozlišením vznikají nepoměrně kvalitnější snímky. Velikosti čipu jsou obvykle 1,5 x menší, než klasický kinofilm, méně často pak poloviční velikosti a některé zrcadlovky mají naopak velikost čipu odpovídající velikosti kinofilmu. Existují samozřejmě i čipy větší, ale to už jsme někde úplně jinde...
2. Vybíráme digitální fotoaparát podle jeho vlastností a funkcí
Pokud jste se v dané kategorii našli, ale přesto nevíte, jaký fotoaparát v dané třídě zakoupit, jsou tu další rady a vysvětlení různých funkcí a vlastností a dozvíte se, co je vlastně důležité a co už je jen reklamním tahákem.
Vlastnosti
Rozlišení
Rozlišení je dnes velmi často hlavním údajem, který vám prodejce "nutí". Rozlišení sice důležité je, ale jak již vyplynulo z řádků výše, ne zase tolik, jak by se na první pohled zdálo. Množství "mega" totiž vůbec není jediným rozhodujícím faktorem pro kvalitu snímku. Je to sice překvapivé, ale pro tisk fotografií o rozměru 10x15 cm bohatě postačí 2MPix fotoaparát! Z toho vyplývá, že honba za co nejvyšším rozlišením postrádá pro běžného smysl. Alespoň ne pro běžného uživatele, který nehodlá dělat výřezy a velké zvětšeniny.
Udělejte si z údajů níže představu o tom, jak velkou fotografii lze z danného rozlišení vytisknout.
Rozlišení (MPix)/Velikost (cm): 2 / 10x15; 3,1 / 18x13; 4 / 20x15; 5 / 22x16,5; 6 / 24x18; 7,1 / 26x20; 8 / 28x21
Samozřejmě hovoříme o originále, ze kterého lze ještě udělat větší snímek, bez výrazně znatelného snížení kvality.
Než tedy koupíte foťák s "ohromným" rozlišením, přemýšlejte nad tím, zda jej skutečně potřebujete. Je důležité vědět, že větší rozlišení je dražší, potřebujete dražší kartu, déle se zapisuje na kartu a zabírá více místa v počítači.
Zoom
Jedná se vlastně o vlastnost objektivu přibližovat a oddalovat fotografovaný objekt. Čím je násobek zoomu větší (např. 10x) tím více objekt můžeme přiblížit. Obecně platí, že čím vyšší zoom máme, tím méně kvalitní bude objektiv. Optimální je vlastnit zrcadlovku s výměnnými objektivy a mít např. dva 3x zoomy. Abych nebyl nařknut z nepravdy, musím zmínit, že nejkvalitnějších snímků docílíme s tzv. pevnými skly, tedy s objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností a obvykle výbornou světelností (např F 1,4-2,8), které ovšem nejsou příliš praktické. Je to opět něco za něco.
Při zjišťování zoomu různých fotoaparátů si dejte pozor na tzv. digitální zoom. To je pouze reklamní trik! Jde o to, že fotoaparát pouze udělá výřez z fotky, který zvětší, čímž dojde ke snížení kvality. A to dokáže jakýkoliv grafický editor také!
Zoom 1 x
Optika
Optika je základ dobré fotografie. To platilo, platí a platit bude. Proto, pokud vám na výsledcích záleží, vybírejte fotoaparát s co nejlepší optikou, hledejte reference, zkoušejte, chtějte vidět fotky apod. Obecné měřítko kvality skla neexistuje. Srovnávat můžeme pouze provedení (plast, kov, sklo apod.) a světelnost.
Světelnost
Světelnost objektivu je podstatný údaj. Znamená kolik světla objektivem projde k čipu. V podstatě jde o to, že pokud dostaneme objektivem k čipu více světla, můžeme použít kratší čas a tudíž udělat ostřejší fotku i v prostředí s malým množstvím světla. Čím menší je číslo udávající světelnost skla, tzv. F, tím je objektiv světelnější, tedy v tomto směru lepší. Takže např. 2,8-4,5 je lepší než 3,5-5,6. Obvyklé profesionální objektivy k zrcadlovkám mívají světelnost 2,8 v celém rozsahu, některá pevná skla pak 2,0 či dokonce 1,4.
Světelnost 3,5
Světelnost 5,6
Prodleva spouště
Prodleva spouště je slabina většiny kompaktů a "pseudozrcadlovek". Při fotografování nejprve u digitálního fotoaparátu namáčkneme spoušť, fotoaparát zaostří, a pak teprve po domáčknutí přístroj fotí. A zde nám vznikají prodlevy, které jsou za určitých situací nekonečné (jedná se o desetiny sekundy až "šílené" 2 vteřiny). Fotíme-li například rybu v pohybu, ve výskoku, pak je výsledek zcela dílem náhody. A to přeci nechceme. Prodlevu spouště si proto vyzkoušejte, než fotoaparát zakoupíte. Dobrý prodejce by Vám to měl s radostí umožnit. A zkoušejte dobu od ostření po vyfotografování jak za světla, tak i v šeru. Často se totiž stává, že z poměrně svižného foťáku na světle se stává hlemýžď v šeru.
Materiál těla
Zdálo by se, že jde o nepodstatnou záležitost, ale právě my rybáři bychom měli na kvalitou těla přemýšlet více než obvyklí "plážoví" fotografové. Často totiž fotíme za ztížených podmínek, pouze jednou rukou apod. A tak se občas může stát, že fotoaparát upadne na zem, pocáká ho voda atd. Proto je lepší mít fotoaparát kovový, než plastový. Kovový samozřejmě neznamená nerozbitný, ale vyšší odolnost vůči pádům a nárazům prostě je.
Funkce
Režimy fotografování
Režimy fotografování jsou všeobecně čtyři: Automat (P), 2 Poloautomaty (priorita clony (A), priorita času (S)), Manuální (M).
Automat je režim, který sám nastaví clonu i čas a nad ničím nemusíte přemýšlet. U některých přístrojů a zrcadlovek lze i v tomto režimu upravit clonu a čas se nám automaticky přepočítá. Poloautomaty fungují tak, že nastavíte clonu nebo čas a fotoaparát druhý parametr dopočítá a nastaví sám. V manuálním režimu pak nastavujete vše sami a absolutně řídíte výsledek expozice. Zde je již zapotřebí slušných zkušeností. Některé fotoaparáty přesto fotografa upozorní na přeexponování (přesvětlený) či podexponování (málo světla) snímku.
Scénické režimy
Scénické režimy jsou dobrou metodou pro amatéra, jak bez znalostí zákonitostí "hry" clony a času dosáhnout optimálních výsledků. Nastavíme-li např. režim portrét, začne fotoaparát nastavovat co nejnižší clonové číslo pro dosažení malé hloubky ostrosti a „vytažení" osoby ze snímku. Naopak při režimu krajina nastaví fotoaparát co nejvyšší clonu s rozumným časem, aby byla fotka ostrá v celém rozsahu. Podobné je to u nočních scén, apod. Mnohdy se ovšem stane, že je výsledek stejný jako při automatickém režimu. Pak nezbývá než se ponořit do teorie fotografie a začít pracovat v manuálním režimu.
vysoká hloubka ostrosti docílená manuálně nastavenou clonou 22 - ostrý je téměř celý rozsah (takového efektu scénickým režimem dosáhneme stěží, částečně však nastavením režimu krajina)
malá hloubka ostrosti docílená manuálně nastavenou clonou 3,5 - ostrá je defakto pouze špička prutu (takového , nebo podobného efektu dosáhneme nastavením režimu portrét)
Stabilizátor obrazu
Stabilizátor obrazu dokáže částečně eliminovat chvění rukou při delších časech (např. v šeru apod.) nebo při velkých zoomech. Je potřeba si ale uvědomit, že mimo větší spotřebu energie způsobuje i menší celkovou ostrost snímku (které si možná ani nevšimnete). Obecně funguje jako gyroskop, kdy je jedním členem optické soustavy objektivu pohybováno v závislosti na třesu rukou. Druhým typem stabilizace je pohyb samotného čipu. Který systém je lepší nevím, osobně používám u jednoho z mých objektivů první typ.
Makro
Makro je název pro režim fotoaparátu, při kterém je možné zaostřovat na velmi blízké předměty (např. od 2 cm). V tomto režimu pořídíme detailní fotografie šupin, rybího oka, mušek, nebo třeba hmyzu a květů. Za makro lze považovat ostření od 2 do cca 20 cm. Více již nikoliv. Kompakty často tuto možnost mají, naopak u zrcadlovek budeme mít spíše smůlu, resp. si na makro focení budeme muset pořídit speciální makroobjektiv.
Měření expozice, bodové ostření, manuální vyvážení bílé
Bodové měření expozice, bodové ostření, manuální vyvážení bílé atd. Tyto funkce jsou velmi užitečné pro pokročilejší fotografy. Díky nim lze dosáhnout přesně takových výsledků, kterých dosáhnout chcete. Bodovým měřením expozice docílíme přesného světelného vyfocení konkrétního objektu ve fotografované scéně. Tzn., že např. osobu v místnosti před oknem vyfotíme tak, že jí bude vidět do tváře a nebude pouze tmavou siluetou, anebo naopak černé siluety záměrně docílíme a dobře uvidíme objekty venku, které byl v prvním případě zcela bílé (tzv. přepálené). Stejně tak při bodovém ostření dosáhneme ostrosti toho místa, které chceme mít ostré. Ne jinak je tomu u vyvážení bílé pro zachování skutečných barev snímku. Automatický režim zkrátka nezvládne všechny situace a mnohdy možnost manuálního nastavení využijeme. Nejčastěji je to pak při focení v místnosti za různého umělého osvětlení.
plošné měření expozice - celý snímek je vyvážený
bodové měření expozice - pozadí je sice přepáleno, ale je dobře vidět detail očka a omotu
chybné vyvážení bílé pro danné osvětlení
správné vyvážení bílé pro danné osvětlení
chybné vyvážení bílé pro danné osvětlení
správné vyvážení bílé pro danné osvětlení
Co se týká ostření obecně, doporučuji si vyzkoušet, jak si poradí fotopaparát s ostřením v šeru. Znám totiž přístroje, které za slabšího osvětlení prostě nezaostří, tudíž ani snímek nepořídí. A to je pak fotografický "šach mat".
Doufám, že Vám moje povídání neudělalo v hlavě „ruský boršč" a trochu pomohlo při výběru fotoaparátu na ryby. Až informace vstřebáte a fotoaparát pořídíte, honem k vodě a fotit!
Budu se těšit na Vaše snímky ve fotogalerii na Chytej.cz!
Příště už se vrhneme na praxi a budeme si povídat o základech focení.
David Havlíček
PS: velmi uvítám dotazy, připomínky a náměty v komentářích, které zpracuji v dalších dílech
můj autoportrét :-)
No hlavně se odprostit od vzorce více Mpx = lepší foťák :). Za mně se okolo desítky dá pořídit funkční základ úplně v pohodě :).
ja jsem kupoval Panasonic Lumix na Alze a jsem moc spokojeny, na foceni ryb i v horsich svetelnych podminkach je to super fotak a zaroven se vejde klidne do kapsy.
Ty závěry nejsou moc zobecnitelné. Vždy prostě záleží na konkrétním modelu. Doporučuji proto při výběru mobilu na focení mrknout na nějaké opravdu hodně obsáhlé srovnání.
Hele já myslím, že pořizovat kompakt nebo digitál je v dnešní době zbytečnost. Pokud mi telefon nafoti minimálně stejné, né-li lepší snímky, používám ho jako 2v1 (jako foťák a jako mobil), tak si radši připlatím za nějaký ten fotomobil 10 a více tisíc Kč. Mám v tom i voděodolnost, někdy se to u vody hodí. Aktuálně to nejlepší je tady https://www.smartmag.cz/…-fotomobily/ a očividně tam sežente něco jakž takž dobrého i kolem 5 tisíc Kč.
Nejlepší mobil na focení je Huawei P30 Pro. Stojí sice 25 tisíc, ale dělá prostě bezkonkurenčně nejlepší fotky. Hlavně ten zoom je úžasný. Recenze i s fotkami a videi je tady https://www.testado.cz/…wei-p30-pro/
Já si beru na focení fotomobil. Nemusím mít úplně top fotky. Když si s tím člověk pohraje, tak z toho lezou docela dobré fotografie. :-) Doporučuju mobil si vybrat tady: https://www.testino.cz/fotomobily
No tak to nevím. Fotomobily budou těžko konkurovat zrdcadlovce na kvalitní focení. Levnému kompaktu možná. Ale když už tak doporučuji kouknout na něco relevantnějšího https://www.arecenze.cz/…/fotomobily/
Dneska už digitální kompakt nepotřebuješ, stačí nějakej lepší mobil – https://www.covybrat.cz/…-fotomobily/ . Nemusíš mít dvě zařízení a fotí to stejně.
Ahoj, kdo poradí, jaký kupit digitální kompakt? V ceně kolem 7000,–-Kč ? Jakou značku? Má někdo Samsung?
Je nějaké pokračování po tomhle dílu?
taky fotím s „krabičkou od mýdla“
HaD: nerozeberes nekdy foceni detailu..napr musek a nastrah i napr pro joudy s kompaktem (napr. ja mam k dispozici Kodak C553 a Olympus C370) jako jsem ja. Jde mi o napr pouziti pomucek osvetleni apod (slysel jsem o pouzivani odrazovych folii, nekolika zdroju svetel apod.)
Priznavam, rovnou, ze jsem tomto oboru uplny „hlupak“ a nic moc s tim nehodlam (studovat a kupovat atd)delat (ostatni veci mi zaberou dost casu, takze ani nemuzu a asi by me to ani nebavilo). Dokud mi nikdo nerekne, ze tato ci tato fotografie ma takovou chybu, tak si toho nevsimnu. Zvlast u tech detailu by me to zajimalo......neznamena, ze jsem uplny laik, ze musim fotit byt kompaktem jako sedlak :-) Mozna by stacilo zde v diskuzi pod clankem, par ukazek ci chyb, co se vetsinou delaji pri foceni detailu.
A je to vubec mozne delat „tak nejak dobre“ tema orezatkama, co vlastnim ?
Článek jinak suprový ;)
Co říkáte tomuhle chlapi? ;) FALEŠNÁ ZRCADLOVKA !!!! www.mattaweb.com :)
ZN: To jsi napsal moc hezky. Tenhle způsob konverzace mám rád. Ať ti to fotí.:-)
Mirek: pleteš se. Hodiny na fotowebech už dávno netrávím. Fotografii jsem už v životě věnoval hodně času. Napřed díky studiu, později ze záliby. Dnes už se prakticky zajímám jen o oblíbence a prohlížení různých webů se věnuji docela málo. I když se čas od času něco pro mě zajímavého objeví. Už jsem viděl v životě tolik fotek, že to stejně nejsem schopen vstřebat. A možná ani nechci. Čert ví. Užívám si života a focení je pouze koníček, stejně jak rybaření a pár dalších čiností. Žádné přehnané ambice už nemám.
ZN: Aha. Doteď jsem si myslel, že ti rozumím dost dobře. Teď už si to teda nemyslím. Co do toho taháš Davida a jeho článek? Je to dobrý článek a já s ním souhlasím do puntíku… Pouze jsem částečně nesouhlasil s tvým názorem. To je vše. Link je zbytečný. Určitě stejně jako já trávíš hodiny na fotowebech.
Mirek: nějak si pořád nerozumíme. HaDův článek je o foťácík, ne o fotkách. A myslím, že docela dobře a srozumitelně vysvětluje, co od kterýho foťáku může člověk čekat. Není to o nějakém hádání, fotkách nebo neobjektivních domněnkách či soudech, která fotka je dobrá či špatná. Nemá to s tím článkem nic společnýho. Myslím, že poslání článku je o něčem jiném. Btw., já viděl fotky z dírkové komory bez objektivu, které udělal náš pan profesor. Luxusí. A mohl by jsi mi poslat link na ty fotky? Třeba osobkou. Dík
ZN: S tím v podstatě můžu souhlasit. I já vím, že DSLR je DSLR. Co jsem chtěl říci je snad zřejmé. Místo dlouhých, planých keců můžu doporučit zkouknout fotovlákna na netu. Jsou tam stovky skvostných snímků z EVF a tisíce tragických fotek z pravých zrcadlovek.
HaD: souhlasím :-)
ZN: u focení v přírodě jsem to vyvážení bílé nikdy zvlášť neřešil a automat postačil, ale třeba jak fotím ty koncerty, tam se hoooooooodně vyplatí si nastavit teplotu světla ručně.
Mirek: já to skutečně nijak radikálně nevidím. Jsou to prostě objektivní fakta. Jasně, že fotografii dělá fotograf a ne foťák, ani ti neberu názor o EVF, ale prostě zrcadlovka je zrcadlovka, i když fotku nedělá. Ale jsou objektivní, měřitelné hodnoty, které stejný člověk při stejných podmínkách a podobné situaci s rozdílnými foťáky zvládne rozdílně.
Snake:
Tokina a Tamron mají skutečně některé objektivy na „hovno“. Na druhou stranu, v objektivních testech např. stovkových makro objektivů jasně vyhrál Tamron, a to se značným náskokem před Nikonem i Canonem. Na druhou stranu, setové objektivy nejsou určitě od těchto značek.
A prosímtě, můžeš vysvětlit, jak jsi došel k názoru, nebo kde jsi přečetl, že nejlepší drahé zrcadlovky jsou CANON?
HaD: ještě k té vyvážení bílé. Troufnu si tvrdit, že na podstatnou většinu situací stačí automatické vyvážení. Popravdě, třeba já to používám na 99 procent. Drbat se pořád s vyvážením mě nebaví a ani výsledky tomu nijak zvlášť neodpovídají. Krom toho je nutné podotknou, že ten kdo fotí do RAWu (NEFu) si toho všímat nemusí vůbec.
Milky: možná, ale hráli pěkně ;-)
Článek je to dobrý, ale Čuně-k by jistě vytkl, že příklad na vyvážení bílé sis nevybral správný :o)
Kopi: byl jsem to já :-) Raf: několik let jsem fotil na kinofilm, než jsem začal používat digitál. Je jasný, že digitál není jediná cesta a že klasika je klasikou a ještě tu asi dlouho zůstane. Nicméně trendy jsou jasné a s tím nic neuděláme. Fajnšmekři a profíci možná u kinofilmu zůstanou, ale těm tenhle seriál určený není… A většina zásad pro focení až na různé drobnosti (např. vyvážení bílé, rozlišení apod.) je pro kinofilm i digitál obdobná či stejná.
ZN: No, tak radikálně bych to neviděl. Pokud mohu porovnávat, tak několik přístrojů EVF dokáže v ideálních světelných podmínkách udělat srovnatelné snímky s pravými zrcadly se setovými objektivy. Za stížených nebo jenom horších světelných podmínek to neplatí. To souhlasím. Faktem je, že dobrá EVF nabízí za hubičku poměrně velmi mnoho. Ale co je vůbec nejdůležitější, fotografii dělá v první řadě ten co mačká spoušť. Dobrý fotograf dokáže s nejobyčejnějším kompaktem mnohem více, než mnohý hrdina se zrcadlem za desítky tisíc…
S tým článkom to bolo vymyslené naozaj dobre
a hlavne je napísaný zrozumiteľnou, ľudovou formou aj pre takých „odborníkov“, ako som ja. Konečne som pochopil aj také veci, ktoré som si doteraz iba predstavoval, alebo domýšľal. Vďaka.
Velmi dobré. Těšim se na další díly, ve kterých by bylo, minimálně z úcty k historii fotografie, dobré zmínit, že digitální fotografie není jediná cesta, byť je to samozřejmě cesta nejpraktičtější.
Davide moc hezkej článek. Ty holt fotit umíš a s mím fotákem si mě vyfotil s kapříkem na Horusický pískovně moc pěkně. Jestli se nepletu a byl si to ty. :-)
HaD > mám na mysli všemožná nastavení a k čemu jsou dobrá – třeba nastavení portrétu, polohy A, P, Av, M, šedé oblohy, slunné oblohy, atd. Požívám jen makro a klasiku.
sander: a co konkrétně máš na mysli?
Moc zajímavý článek. Díky Davide.
Ale bohužel jsem se dozvěděl, že fotím s krabičkou od mýdla :-))
A vlastně jsem si uvědomil, že doposud jsem pořádně nepročetl návod k použití a snažím se to dohonit v Zoneru. Napravím to…
Už mi prošlo pod rukama několik desítek přístrojů a objektivů na skušební foto, a z vlastní zkušenosti můžu říct, že některé objektivy od firem Tamron a Tokina mají hodně špatné vykreslení, optické vady atd… Jinak objektivy od Nikkoru jsou hodně kvalitní i v nejmenší cenové relaci, a to platí i o zrcadlovkách od nikonu, jinak fotoaparáty vyšší cenový kategorie jsou kvalitnější od canonu, ale to už je profi nejvyšší kategorie, a stojej pěknej balík. Jo a mimochodem nikon Coolpix 8800 přestali vyrábět, protože až moc konkuroval zrcadlovkám se seťáky.
Svůj předchozí komentář ještě v kontextu s komentářem ZN upřesňuji tak, že souhlasím s tím, že je velmi důležitá optika, ale ZN má pravdu v tom, že se těžko může sebelepší kompakt vyrovnat zrcadlovce, byť se setovým objektivem. Notabene když např. můj setový objektiv NIKOR DX 18–70 podává hodně slušné výsledky. Možná budou mít některý kompakty „lepší“ světelnost, ale jen světelnost kvalitu optiky rozhodně neudává.
Snake: žádná, podotýkám ŽÁDNÁ, „falešná zrcadlovka“ nebo lepší kompakt se nemůže při trošce znalostí vyrovnat se zrcadlovkou. Celé je to nesmyslné. Neznám žádnou zrcadlovku, i s horším objektivním hodnocením, které by se mohl vyrovnat sebelepší kompakt. Jinak, souhlasím s tebou, že nahánění mgpx je nesmysl a záleží na velikosti čipu.
Snake: zcela souhlasím, proto jsem také psal, že optika je základ pro kvalitní fotku! Ale díky, že jsi to ještě zdůraznil!
Good článek, jen bych chtěl dodat, že sebelepší zrcadlovka se špatným objektivem má horší kvalitu, než nějaké kompakty vyšší třídy, tím chci říct že "falešné zrcadlovky, mají mnohokrát lepší optiku, než zrcadlovka se setovými objektivy, ale velkou nevýhodu vidím ve velikosti čipu falešných zrcadlovek, které pak ve špatných světelných podmínkách velmi šumí, boužel poslední trend je nahnat co nejvíc pixelů, ale velikost čipu jaksi zaostává. Takže se podle mě vyplatí zrcadlovka jen s kvalitními skly. jinak pěknej článek