Syntetické dabingy, jak už název sám napovídá, jsou vyrobeny z umělých vláken. Stejně jako ty přírodní je dělíme dle barev a podle hrubosti. Výhodou syntetických dabingů je především barva, kdy jsme schopni získat zajímavé a pestré barevné odstíny, které bychom barvením přírodního materiálu dosáhli jen stěží. Jemnost je dána délkou a tloušťkou vláken. Čím jsou vlákna delší a tenčí, tím je dabing jemnější obr. 1. Bohužel zde nelze rozlišovat jemnost dle druhu zvířete, ze kterého je dabing vyroben. Při výběru je třeba se řídit pouze instinktem a opět vědět, na co jej potřebujeme. Zmiňovat výrobu syntetických dabingů je vcelku zbytečné a bezpředmětné. S tím si mohou lámat hlavu výrobci. Důležité pro nás jako vazače je použití a možnosti práce s tímto materiálem. Způsobů, jak využít tento umělý materiál, jsou spousty. Můžeme z něj nadabovat klasické tělíčko nebo použít delší lesklá vlákna ke zvýraznění křidélek streamerů nebo malých mušek obr. 2. To jsou jen některé z možností. Osobně vidím velkou přednost umělých materiálů v tom, že při namočení minimálně změní ve vodě barvu. Toho lze využít tak, že smícháme (namixujeme) umělá lesklá vlákna s přírodním dabingem. Ten pak dostane lesk, ale zachová si přírodní vzhled, což z mušky činí velkou a účinnou zbraň v rukou muškaře obr. 3. Jsou dvě možnosti, jak si snadno a rychle vyrobit takovýto mix doma. První varianta je asi nejrychlejší, kdy se použije již zpracovaný přírodní dabing a nějaký druh spectra dabingu vyrobeného pouze z lesklých vláken. Tuto směs několikrát promneme společně dokud se oba duhy materiálu nespojí. Potom můžeme dabingový mix použít. Při vyčesání se budou vlákna spectra dabingu lesknout a účinnost mušky se tak několikanásobně zvýší. Tato metoda je nejlepší, když si chceme vyrobit menší množství pouze na několik mušek. Druhá možnost je vhodnější, když potřebujeme větší množství. Budeme potřebovat mlýnek na kávu nebo straší mixér (může být i nový, pokud vám to drahá polovička dovolí, ale troufám si pochybovat). Do mixéru umístíme surovou tj. ostříhanou srst z kůže a delší lesklá vlákna. Několik málo vteřin promixujeme a dabing je hotový. Zde je opravdu důležité použít nezpracovaný materiál, protože pokud bychom do mixéru umístili hotový dabing a krátká vlákna, tak by se po roztříštění v mixéru vše rozmixovalo na malinké částice a materiál by byl téměř nepoužitelný, což by byla škoda.


obr. 2

obr. 3



obr. 4

obr. 5

Samozřejmě, že nelze míchat všechny dabingy navzájem, ale je vždy dobré si mix vyzkoušet na menším množství. Syntetické dabingy lze dle lesku rozdělit do třech skupin. První skupina jsou čisté bez lesklých vláken - takové dabingy používám minimálně, ale samozřejmě mají i své výhody. Do druhé skupiny bych zařadil dabingy obsahující základní barvu a lesklá vlákna. Takovéto dabingy používám skoro nejčastěji, jejich využití je všestranější. Do poslední skupiny patří čistá lesklá vlákna. Právě ty jsou nejlepší na mixování, protože lze použít jen lesk a přírodní dabing nebude rušen žádnou další barvou obr. 4. Některé dabingy jsou vhodné opravdu jen jako příměs k ostatním materiálům, protože jejich lesk je opravdu „ostrý“ a silný - proto nejsou k použití jako samotné moc vhodné. Osobně mám však k využití lesklých dabingu jednu specialitu. Nejen dabing, ale i jiné lesklé materiály se dají použít jako podklad. Něco takového jsem naznačil již v minulé lekci. Tam se dabing použil čistě technicky jako podklad pro snadnější modelaci tělíčka. Použití lesklých vláken jako podklad pro bodyglass či vinylový pásek obr. 5. Kreativita a nápaditost práce s dabingy už však záleží na každém, jakou léčku na mazané ryby vymyslí.


háček s delším ramínkem č.10, bílý a perleťový dabing, bílá kroužkovací nit, srpky z kohouta, paprsky z pera páva, olověný drátek..


Přírodní s flashem : Mix přírodního dabingu a flashe dodá přírodním muškám zajímavý nádech.


Jemný dabing : Jemný dabing je také výborný na dabování tenkých tělíček pakomárů.

Věřím, že během vánočních prázdnin a dovolených si každý začínající poctivý vazač sednul ke svému svěráčku a trénoval si vázací techniky z minulých lekcí. Dnes je čas zúročení, protože si navážeme pracnější mušku, na které procvičíme různé techniky a postupy z minulých lekcí jako je: dabování, práce s paprsky pera páva atd.
Muška, kterou si dnes navážeme, bude Paví nymfa. Je to zatížená muška pro lov u dna s univerzálním použitím pro lov lipanů, pstruhů a tloušťů. Paví nymfu používám jako koncovou mušku spolu se zatíženou nymfou na horním přívěsu. Ve světlém provedení je to výborná muška do mírně přikalené vody. Přírodní barvy jsou vhodné převážně na podzim, kdy je čistší voda. Na Paví nymfě je už více druhů matriálů i vázacích operací. Proto je důležité od samého začátku dodržovat vázací postup včetně všech poměrů.

Postup vázání:

krok 1

vodorovně a pevně si upneme háček do svěráčku



krok 2

navážeme vázací nit klasickým způsobem



krok 3

od srpku kohouta zbarvení grizzly odtrhneme snopeček několika větviček a přichytíme na je ramínko háčku



krok 4

štěty začneme postupně navazovat až na úroveň protihrotu, kde uděláme jeden ovin pod štěty jako pojistku. Délka štětů by měla být zhruba 1/3 délky ramínka háčku.



krok 5

na ramínko háčku přichytíme bílou nit, kterou budeme hotové tělíčko finálně kroužkovat. Vytvoříme tak článkování.



krok 6

navázání nitě ukončíme stejně jako štěty na úrovní protihrotu



krok 7

nyní natočíme olověný drátek tak, že začneme cca 3mm od očka
a pokračujeme směrem k obloučku. Oviny ukončíme 2mm před místem, kde jsme skončili s navazováním štětů a nitě. Musí zde zůstat volné místo na nadabování konického tělíčka.



krok 8

začneme dabovat tělíčko, nejprve si však zarovnáme přechod mezi olověným drátkem a ramínkem háčku. Na nit přiložíme velmi malé množství dabingu a stočíme na vázací nit.



krok 9

Tenký knotek natočíme na přechod a převážeme několika oviny nití. Vznikne tak základ pro dabování tělíčka. Olověný drátek převážeme několika oviny nití.



krok 10

na nit přiložíme přiměřené množství dabovacího materiálu – zde je použit bílý mix dabingů z polární lišky a lesklého perleťového spectradabingu. Dabing začneme stáčet mezi palcem a ukazováčkem směrem od shora dolů. Nadabujeme si tak zadní tenkou část.



krok 11

Postupně dabujeme a tvarujeme tělíčko. Předem podotýkám že tělíčko nebudeme nakonec příliš vyčesávat suchým zipem, proto teď dabing postupně během natáčení utahujeme.



krok 12

stejným způsobem nadabujeme druhou část. Pokud bude muška menší lze dabování provést najednou, nicméně výsledný efekt musí být takový, že tělíčko bude tuhé a konické.



krok 13

Pokud se vše podařilo, můžeme začít kroužkovat. Uchopíme bílou nit a začneme natáčet pravidelné oviny. Nitě bývají většinou kroucené a při natáčení na tělíčko povolují a zplošťují se což je pochopitelně nežádoucí. Doporučuji proto před každým ovinem nit mírně zkroutit.



krok 14

až dojdeme s oviny nakonec, přichytíme bílou nit vázací nití o odstřihneme ji. Měl by vzniknout plynulý přechod mezi nadabovaným tělíčkem a ramínkem háčku protože v následujícím kroku budeme navazovat hlavohruď z paprsků pera páva a ty by mohly jinak po nerovném přechodu sklouzávat.



krok 15

za špičky navážeme dva až tři paprsky z pera páva. Záleží na velkosti mušky a požadovaném objemu hlavohruďi.



krok 16

paprsky stočíme do snopečku s vázací nití a vytvoříme si tak knotek. Při stáčení si dejte pozor na překroucení paprsků. Pomocí cca třech ovinů vytvoříme hlavohruď. Zde je potřeba si nechat místo na nožičky!



krok 17

jestliže máme hlavohruď hotovou, můžeme opatrně vyplést paprsky z nitě a třemi pevnými oviny je zafixujeme



krok 18

odstřihneme přebytečné paprsky



krok 19

zešikma navážeme srpek z kohouta zbarvení grizzly



krok 20

srpek pevně uchytíme do pérového skřipce a začneme dělat oviny



krok 21

natočíme zhruba 3 oviny. U tohoto druhu nymf nemusí být nožičky husté jako u suchých mušek. Opravdu bohatě postačí 2 maximálně 3 oviny. Záleží na kvalitě srpku.



krok 22

finálně zafixujeme srpek, odstřihneme jeho zbytek



krok 23

tělíčko mírně vyčešeme suchým zipem



krok 24

muška je hotova !

Do dnešní lekce jsem se rozhodl zařadit krátkou část o vázání ztracených uzlů. Technicky měla být tato důležitá část vázání mušek zařazena již ze začátku, nicméně to nebylo z kapacitních důvodů možné. Ztracené uzly slouží k tomu, abychom si mušku pojistili proti zpětnému rozmotání vázací nitě a rozpadnutí. Ztracené uzly zná určitě každý, kdo navazoval kaprové háčky s lopatkou. Zde je princip skoro stejný s tím rozdílem, že nemáme k navázání tolik prostoru. Proto je nutné použít speciální nástroj. Pochopitelně jde ztracený uzel navázat pouze za pomoci prstů, nicméně to bych doporučil zkušenějším vazačům, protože je zde potřeba větší citlivosti v prstech. Asi nejjednodušší vázání ztraceného uzlu lze provést pomocí konce z propisovací tužky. Tento způsob je rychlý a vhodný pro začátečníky. Jedinou nevýhodou je zde použití u malých mušek, kde je problematické se trefit na malinké očko. Postup můžete vidět na obrázcích. Tento postup se používá na úplném konci vázání mušky. Zde je však použit pro lepší názornost čistý háček.


Krok 1: navážeme si vázací nit.

Krok 2: Konec propisovací tužky přiložíme k očku mušky.



Krok 3: Vázací nití na něm uděláme dva až tři oviny, které si přidržíme ukazováčkem, aby nesklouzly.

Krok 4: Konec propisovací tužky nasadíme na očko háčku a po usazení stáhneme oviny dolů a utáhneme.

S nastávajícím novým rokem bych Vám rád popřál hodně úspěchů a spokojenosti nejen u vody. Ať vám mušky v další sezóně dobře létají!

Petrův zdar pro rok 2006 přeje Tomáš Vítek

Případné dotazy můžete zasílat na e-mail : tomucha.info@seznam.cz


Tento a další články naleznete v lednovém vydání časopisu KAJMAN