Chytej.cz
Jigy Teflon RUGBY LURE HOLDER

TEST: Naviják OKUMA TRIO 30S PB necteno

8.7.2014 | Testujeme pro Vás | 8.535 čtenářů | hodnocení: velmi dobrý | komentáře: 8

TEST: Naviják OKUMA TRIO 30S PBKaždého zkušeného rybáře, který vezme naviják Okuma Trio 30S PB do svých rukou, zaujme jeho netradiční design a hmotnost. Jedná se vzhledem k jeho velikosti o lehký naviják (305 g), což v první řadě ocení především všichni vyznavači přívlače. Nízké hmotnosti v poměru k již zmíněné velikosti navijáku dosáhla Okuma použitím hliníku a odlehčeného grafitu při výrobě jeho těla. Vytvořila tím kompozit s přední brzdou, který dokáže dokonale vyvážit i velmi lehké vláčecí pruty. ..

 

 p1.jpg

 

Naviják Okuma Trio 30S PB má velmi netradičně působící vzhled. Černo – oranžová barva, jeho konstrukce a použité materiály dávají tomuto smekacímu speciálu dokonale futuristický nádech. Tělo a rotor navijáku je hybridní kombinací grafitu a hliníku. Aluminiové uložení brzdy jen dokresluje přesný chod cívky. Ta následně s velmi pevným a robustním anodizovaným překlápěčem tvoří elegantně pracující soukolí. S jeho výrobou je prostě spjato využití nejnovějších technologií. Trio má mj. počítačem vyvážený systém rotoru, je osazen 9 ložisky (8 kuličkových, 1 jehlové jednocestné ložisko z nerezové oceli) a patentovaný eliptický oscilační systém. 

 

p2.jpg

 

„Překlápěč není vyroben z jednoho kusu a působí docela robustním dojmem. Napojení jeho oblouku na tělo rotoru je dobře promyšleno a vše funguje naprosto bezchybně. Během testu nedocházelo k zamotání vlasce, ani pletenky.“ 

Základem těla navijáku je lisovaný hliník. Ten je vtělen kostře navijáku a slouží k pevnému uchycení převodů i grafitových bočnic. Ty dostatečně snižují hmotnost kompozitu a logicky i jeho výrobní náklady. Podobně je konstruována i karbonová cívka s kovanou aluminiovou hranou. 

„Revoluční konstrukce z odlehčeného grafitu a aluminia. Dokonalé využití vlastností hliníku a grafitu. Na namáhaných místech hliník, na méně namáhaných částech lehký a pevný grafit. Osobně považuji tento výrobní počin za jeden z nejzajímavějších za posledních několik let.“ 

 

p4.jpg

 

Převodové ústrojí HDG II je obráběné strojně a vyrobeno jest z lodní mosazi v kombinaci s antikorozním ozubeným převodem s vysokou hustotou. Kovaná, aluminiová klička působí velmi pevně. Návrháři je pak zdůrazňována vysoká kvalita brzdy, která je navíc utěsněna proti pronikání vody a prachu. Dle mého - výborná, dostatečně jemná, vícestupňová přední brzda, která je příkladně zpracována. 

 

p3.jpg

 

„Velmi mě zaujala spojka tření brzdy (Multidisc). Je docela velkého průměru. Tím pádem s docela širokým rozsahem seřízení. Za zmínku stojí také okamžitý antireverz.“ 

Když jsem vzal naviják poprvé k vodě, potvrdila se mi další důležitá skutečnost (vlastnost Tria), které jsem si všiml už při přebírání zboží ve velkoskladu. Totiž neuvěřitelně čistý a naprosto tichý chod. Věřte nebo ne, naviják v této cenové relaci (cca 1 500 Kč) s tak pohodlným navíjením a hladkou rotací jsem dlouho v ruce neměl. Zřetelně byla a je cítit majestátní síla točivého momentu, kvalita brzdy, ale i převodový poměr. Musím říct, že právě tyto vlastnosti mě přiměly Triu důvěřovat. 

„Pokud si najdete čas, vezmete Trio do rukou a zatočíte kličkou, čeká vás opravdový zážitek v podobě velmi hladkého chodu, na kterém se podle mne už mnoho vylepšit nedá.“ 

Při brouzdání mořem internetových zpráv jsem zachytil zajímavou recenzi jednoho amerického rybáře, který Trio používal po celou sezónu k lovu lososů. Lovil denně až 20 ryb, některé i přes 10 kg. Naviják vše vydržel a americký rybář si pochvaloval mimořádnou kvalitu brzdy. Dle jeho slov podobnou nemají ani mnohem dražší modely. 

 

p5.jpg

 

V době psaní této recenze jsem měl s Triem odchytáno zhruba 70 až 80 hodin. Naviják zvládal všechny situace a použité nástrahy s vysoce profesionálním přehledem. Při rybolovu si udržoval strojově přesnou hladkost rotace (ať už jsem honil twistera, učil plavat wobler nebo vláčel rotačku). Vlasec je navíjen rovnoměrně a přesně (používal jsem monofil o průměru 0,18 mm a 0,20 mm). Vysoká cívka nezklame a dokonale udržuje vlasec na správném místě. Původně neodbytný pocit, že mně právě tento naviják pomohl prodloužit délku hodů, se stal po čase realitou. A že by jeho vlastnosti narušily častokrát nepříznivé přírodní podmínky? I na tuto otázku je jednoduchá odpověď. NE.

 

p6.jpg

 

p7.jpg

 

„Výrobce udává, že naviják je dokonale utěsněný proti pronikání vody do jeho těla. Předejít namočení a následné tendenci navijáku „zatuhnout“ (tzn. výrazně ztížit chod navijáku po dobu částečného nebo úplného proschnutí) je prioritou moderních konstruktérů navijáků.“

Triu se mnoho vytknout nedá. Všechny vlastnosti „anoncované“ výrobcem souhlasí a je těžké objevit nějakou slabinu. Od ostatních navijáků stejné kategorie se odlišuje již zmíněnou hmotností, použitými materiály a rychlejším převodovým poměrem. Ten je navíc podpořen vyšším průměrem cívky.

 

p8.jpg

 

Celkový dojem je zhruba takový, že se jedná o dobrý, spolehlivý a univerzální naviják v příznivé cenové relaci. Několik typů velikostí umožňuje najít ten správný model pro každého rybáře. Vše běží hladce, Trio je zkrátka a dobře fit. Testování neodhalilo žádné problémy, které by rybáři zabránily v provozování rybolovu. Možná ale bude mít dost rybářů problém přijmout za své jeho netradiční design. Děkuji tomuto navijáku za krásné chvíle u vody. Jeho odměnu jsem si už vybral, ten můj dárek pro něj je pět hvězdiček! Mějte se pěkně.

 

Text a foto: Mgr. David Starnovský

 

CHARAKTERISTIKA

ADC: Aluminiové uložení brzdy pro přesný chod cívky

CRC: antikorozní metoda nanášení povrchového povlaku

DFD: Patentovaný systém dvojí síly brzdy (jemná a silná)

EOS: Patentovaný eliptický oscilační systém (navíjení do kříže)

HDGII: antikorozní ozubený převod vysoké hustoty

RES II: Počítačem vyvážený systém rotoru

• 9 kuličkových a 1 jednocestné ložisko z nerezové oceli (Stainless steel)

• Anodizovaný překlápěč

• Grafitová cívka s aluminiovou hranou (průměr 43 mm, výška 19 mm), náhradní NE

• Hybridní grafitová a hliníková konstrukce těla navijáku a rotoru

• Kovaná, aluminiová klička

• Převodové ústrojí z lodní mosazi(strojně obráběné)

• Vodě odolné těsnění brzdy

 

Jak se Vám tento článek líbil?

  • bezvýznamný
  • nic nepřinášející
  • dobrý
  • velmi dobrý
  • vynikající

7 hodnocení, v průměru 4.1 hvězdičky

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k článku

Neděle 4. ledna 2015 v 9:03® rybar465

Možná trochu s křížkem po funese.Chci si pořídit naviják s vyšší rychlostí převodů.Proto jsem se dostal k této recenzi.V zásadě souhlasím s kolegou Palivcem,že výše uvedený článek je spíše reklama,nežli recenze.Tím nemyslím,že tento naviják musí být špatný,ale na druhou stranu při ceně téměř 1800,–Kč mě překvapuje absence náhradní cívky.

Tento příspěvek byl editován Neděle 4. ledna 2015 v 8:17 uživatelem rybar465.
Středa 16. července 2014 v 15:38® noba
noba

Mám taktéž 2 černé a jsem max spokojen.

Pátek 11. července 2014 ve 21:58® Nils Master
Nils Master

ja mam tu cernou verzi ve velikosti 20 a muze jen doporucit, je fakt super na privlac a poradil si hrave i s par 10kg+ rybama… Chci jeste jeden, ted je nova bila verze s prevodem 5:1, takze do nej pujdu

Pátek 11. července 2014 ve 14:01@ Palivec

Autor by si měl ujasnit, co je to kompozit. Určitě se tak nenazývá díl z plastu s kovovou vložkou. Také soukat do „recenze“ reklamní kecy výrobce je nechutné. Ty kecy o „počítačem vyváženém systému rotoru“ jsou technicky naprosto nesprávné a ke všemu blbé. Jistě, jednodušší čtenář si pod tím představí něco zázračného. Něco jako pertinaxový karburátor (Jáchyme hoď to do stroje), nebo „teflonové háčky“. Digitální řízení, má dnes každá blbá vyvažovačka v pneuservise. Toto není recenze, ale reklamní hovadina, za kterou byl „autor“ odměněný nejspíš nějakými krámy.

Středa 9. července 2014 ve 13:16® Kubis01

Skvow: Má to cívku stejnou jako ostatní Okumy, takže je vyšší a hlubší, rozhodně není širší než jiné 30, ale naopak se blíží k 20 jiných firem. Podle mne si autor trochu plete výšku se šířkou (vyšší průměr).

Středa 9. července 2014 v 8:07® jepice-zruseno

Ten test není asi moc objektivní. Například hmotnost navijáků přes 300 gramů není určitě nic zvláštního. Jinak proti triu nic nemám, poměr cena výkon bude asi slušnej. Namátkou třeba tohle s kovovým tělem, to má můj tatínek, je levnější a lehčí: http://www.obchod.kajman.cz/cardinal-3 Našel bych asi řadu navijáků podobných vlastností a ceny, které budou lehčí právě pro to, že nebudou hybridní.

Středa 9. července 2014 v 5:44® Jožko

Na môj vkus priveľmi kladné hodnotenie. Skutočne je dokonalý ?

Tento příspěvek byl editován Středa 9. července 2014 v 5:50 uživatelem Jožko.
Úterý 8. července 2014 v 16:58® skwor
skwor

Mě se u té rychlé verze Tria nelíbila klička, víc mi seděl pomalejší model. Překvapuje mě, že se píše o širší cívce. Co se Okum týče (mám VS 30), zdá se mi, že v porovnání s ostatními firmami je mají spíš užší a vyšší.