Naviják Okuma Trio 30S PB má velmi netradičně působící vzhled. Černo – oranžová barva, jeho konstrukce a použité materiály dávají tomuto smekacímu speciálu dokonale futuristický nádech. Tělo a rotor navijáku je hybridní kombinací grafitu a hliníku. Aluminiové uložení brzdy jen dokresluje přesný chod cívky. Ta následně s velmi pevným a robustním anodizovaným překlápěčem tvoří elegantně pracující soukolí. S jeho výrobou je prostě spjato využití nejnovějších technologií. Trio má mj. počítačem vyvážený systém rotoru, je osazen 9 ložisky (8 kuličkových, 1 jehlové jednocestné ložisko z nerezové oceli) a patentovaný eliptický oscilační systém.
„Překlápěč není vyroben z jednoho kusu a působí docela robustním dojmem. Napojení jeho oblouku na tělo rotoru je dobře promyšleno a vše funguje naprosto bezchybně. Během testu nedocházelo k zamotání vlasce, ani pletenky.“
Základem těla navijáku je lisovaný hliník. Ten je vtělen kostře navijáku a slouží k pevnému uchycení převodů i grafitových bočnic. Ty dostatečně snižují hmotnost kompozitu a logicky i jeho výrobní náklady. Podobně je konstruována i karbonová cívka s kovanou aluminiovou hranou.
„Revoluční konstrukce z odlehčeného grafitu a aluminia. Dokonalé využití vlastností hliníku a grafitu. Na namáhaných místech hliník, na méně namáhaných částech lehký a pevný grafit. Osobně považuji tento výrobní počin za jeden z nejzajímavějších za posledních několik let.“
Převodové ústrojí HDG II je obráběné strojně a vyrobeno jest z lodní mosazi v kombinaci s antikorozním ozubeným převodem s vysokou hustotou. Kovaná, aluminiová klička působí velmi pevně. Návrháři je pak zdůrazňována vysoká kvalita brzdy, která je navíc utěsněna proti pronikání vody a prachu. Dle mého - výborná, dostatečně jemná, vícestupňová přední brzda, která je příkladně zpracována.
„Velmi mě zaujala spojka tření brzdy (Multidisc). Je docela velkého průměru. Tím pádem s docela širokým rozsahem seřízení. Za zmínku stojí také okamžitý antireverz.“
Když jsem vzal naviják poprvé k vodě, potvrdila se mi další důležitá skutečnost (vlastnost Tria), které jsem si všiml už při přebírání zboží ve velkoskladu. Totiž neuvěřitelně čistý a naprosto tichý chod. Věřte nebo ne, naviják v této cenové relaci (cca 1 500 Kč) s tak pohodlným navíjením a hladkou rotací jsem dlouho v ruce neměl. Zřetelně byla a je cítit majestátní síla točivého momentu, kvalita brzdy, ale i převodový poměr. Musím říct, že právě tyto vlastnosti mě přiměly Triu důvěřovat.
„Pokud si najdete čas, vezmete Trio do rukou a zatočíte kličkou, čeká vás opravdový zážitek v podobě velmi hladkého chodu, na kterém se podle mne už mnoho vylepšit nedá.“
Při brouzdání mořem internetových zpráv jsem zachytil zajímavou recenzi jednoho amerického rybáře, který Trio používal po celou sezónu k lovu lososů. Lovil denně až 20 ryb, některé i přes 10 kg. Naviják vše vydržel a americký rybář si pochvaloval mimořádnou kvalitu brzdy. Dle jeho slov podobnou nemají ani mnohem dražší modely.
V době psaní této recenze jsem měl s Triem odchytáno zhruba 70 až 80 hodin. Naviják zvládal všechny situace a použité nástrahy s vysoce profesionálním přehledem. Při rybolovu si udržoval strojově přesnou hladkost rotace (ať už jsem honil twistera, učil plavat wobler nebo vláčel rotačku). Vlasec je navíjen rovnoměrně a přesně (používal jsem monofil o průměru 0,18 mm a 0,20 mm). Vysoká cívka nezklame a dokonale udržuje vlasec na správném místě. Původně neodbytný pocit, že mně právě tento naviják pomohl prodloužit délku hodů, se stal po čase realitou. A že by jeho vlastnosti narušily častokrát nepříznivé přírodní podmínky? I na tuto otázku je jednoduchá odpověď. NE.
„Výrobce udává, že naviják je dokonale utěsněný proti pronikání vody do jeho těla. Předejít namočení a následné tendenci navijáku „zatuhnout“ (tzn. výrazně ztížit chod navijáku po dobu částečného nebo úplného proschnutí) je prioritou moderních konstruktérů navijáků.“
Triu se mnoho vytknout nedá. Všechny vlastnosti „anoncované“ výrobcem souhlasí a je těžké objevit nějakou slabinu. Od ostatních navijáků stejné kategorie se odlišuje již zmíněnou hmotností, použitými materiály a rychlejším převodovým poměrem. Ten je navíc podpořen vyšším průměrem cívky.
Celkový dojem je zhruba takový, že se jedná o dobrý, spolehlivý a univerzální naviják v příznivé cenové relaci. Několik typů velikostí umožňuje najít ten správný model pro každého rybáře. Vše běží hladce, Trio je zkrátka a dobře fit. Testování neodhalilo žádné problémy, které by rybáři zabránily v provozování rybolovu. Možná ale bude mít dost rybářů problém přijmout za své jeho netradiční design. Děkuji tomuto navijáku za krásné chvíle u vody. Jeho odměnu jsem si už vybral, ten můj dárek pro něj je pět hvězdiček! Mějte se pěkně.
Text a foto: Mgr. David Starnovský
CHARAKTERISTIKA
ADC: Aluminiové uložení brzdy pro přesný chod cívky
CRC: antikorozní metoda nanášení povrchového povlaku
DFD: Patentovaný systém dvojí síly brzdy (jemná a silná)
EOS: Patentovaný eliptický oscilační systém (navíjení do kříže)
HDGII: antikorozní ozubený převod vysoké hustoty
RES II: Počítačem vyvážený systém rotoru
• 9 kuličkových a 1 jednocestné ložisko z nerezové oceli (Stainless steel)
• Anodizovaný překlápěč
• Grafitová cívka s aluminiovou hranou (průměr 43 mm, výška 19 mm), náhradní NE
• Hybridní grafitová a hliníková konstrukce těla navijáku a rotoru
• Kovaná, aluminiová klička
• Převodové ústrojí z lodní mosazi(strojně obráběné)
• Vodě odolné těsnění brzdy
Možná trochu s křížkem po funese.Chci si pořídit naviják s vyšší rychlostí převodů.Proto jsem se dostal k této recenzi.V zásadě souhlasím s kolegou Palivcem,že výše uvedený článek je spíše reklama,nežli recenze.Tím nemyslím,že tento naviják musí být špatný,ale na druhou stranu při ceně téměř 1800,–Kč mě překvapuje absence náhradní cívky.
Mám taktéž 2 černé a jsem max spokojen.
ja mam tu cernou verzi ve velikosti 20 a muze jen doporucit, je fakt super na privlac a poradil si hrave i s par 10kg+ rybama… Chci jeste jeden, ted je nova bila verze s prevodem 5:1, takze do nej pujdu
Autor by si měl ujasnit, co je to kompozit. Určitě se tak nenazývá díl z plastu s kovovou vložkou. Také soukat do „recenze“ reklamní kecy výrobce je nechutné. Ty kecy o „počítačem vyváženém systému rotoru“ jsou technicky naprosto nesprávné a ke všemu blbé. Jistě, jednodušší čtenář si pod tím představí něco zázračného. Něco jako pertinaxový karburátor (Jáchyme hoď to do stroje), nebo „teflonové háčky“. Digitální řízení, má dnes každá blbá vyvažovačka v pneuservise. Toto není recenze, ale reklamní hovadina, za kterou byl „autor“ odměněný nejspíš nějakými krámy.
Skvow: Má to cívku stejnou jako ostatní Okumy, takže je vyšší a hlubší, rozhodně není širší než jiné 30, ale naopak se blíží k 20 jiných firem. Podle mne si autor trochu plete výšku se šířkou (vyšší průměr).
Ten test není asi moc objektivní. Například hmotnost navijáků přes 300 gramů není určitě nic zvláštního. Jinak proti triu nic nemám, poměr cena výkon bude asi slušnej. Namátkou třeba tohle s kovovým tělem, to má můj tatínek, je levnější a lehčí: http://www.obchod.kajman.cz/cardinal-3 Našel bych asi řadu navijáků podobných vlastností a ceny, které budou lehčí právě pro to, že nebudou hybridní.
Na môj vkus priveľmi kladné hodnotenie. Skutočne je dokonalý ?
Mě se u té rychlé verze Tria nelíbila klička, víc mi seděl pomalejší model. Překvapuje mě, že se píše o širší cívce. Co se Okum týče (mám VS 30), zdá se mi, že v porovnání s ostatními firmami je mají spíš užší a vyšší.