Existence Existu

Při poslední rybářské výstavě v Brně jsem hledal nějaký „špek“, kterým bych obohatil svou výbavu. Hledal jsem dlouho a usilovně. Při pátrání jsem narazil na nepřehlédnutelnou expozici fy. Daiwa a… jejich "vlajkovou loď" – naviják Exist. 

 

 

Na první pohled mě zaujal futuristický design navijáku, ale také cena přibližující se hodnotě mé lehce ojeté škody Fabie. Neodolal jsem a poprosil jednoho ze zaměstnanců stánku, jestli bych si modýlek nemohl na chvíli půjčit a osahat. Prosklená vitrína byla otevřena a v dlani se mi ocitnul nejmenší typ z trojice vyráběných Existů. Na první kontakt naviják nevážil skoro nic! Skutečná hmotnost je neuvěřitelných 155 g! Tedy o dobrých deset deka míň, než má většina smekacích navijáků podobné velikosti. Zatočil jsem si kličkou a chod byl tak hladký, že jsem si připadal, jako bych ani nedržel kličku a točil ve vzduchu jen zápěstím. Ještě jsem vyzkoušel citlivost brzdy, funkčnost překlápěče a naviják radši vrátil zpět do vitríny. To aby mě nesváděl k nějaké finanční nerozvážnosti… 

 

Nakouknutí pod pokličku

Hlavou mi vrtalo, z čeho se asi takový poklad skládá a čím bylo docíleno jeho lehkosti a sametového chodu. Na zodpovězení otázek jsem nemusel čekat dlouho. Podle získaných informací měl na krátkou návštěvu výstavy dorazit až z Japonska pan Kenji Saraya, produktový manažer společnosti DAIWA. Doufal jsem, že si na mě najde chvilku času a představí mi Exist i z jeho skryté strany. 

Jelikož moje technická angličtina má pauzy jako chrup trofejního candáta, poprosil jsem o pomoc paní Věru Papírníkovou - vedoucí zastoupení společnosti Daiwa-Cormoran pro ČR a SK, která mi tlumočila. Klaplo to! A co zajímavého jsem se dozvěděl?

 

 

Při vzniku navijáku Exist se potkaly nejmodernější technologie s originálními patenty firmy Daiwa. Lehká konstrukce skeletu i rotor je vyroben z nového materiálu ZAION, který současně zajišťuje i jeho odolnost proti poškození. Precizně vysoustružené převody z jednoho celku oceli odolají mimořádné zátěži a zajišťují hladký chod. A ještě něco: Exist vznikl a je vyráběn v Japonsku. 

 

Magnetický olej - MAG SEALED

Úplnou raritou je použití magnetického oleje označovaného jako MAG SEALED. Tento olej byl vyvinut pro NASA, konkrétně pro přepravu pohonných hmot do motorů raket. Není to jen tak obyčejný olej. Jeho výjimečné vlastnosti jsou založeny na změnách pohybu molekul v „metalovém“ oleji. Jsou-li molekuly vystaveny magnetickému poli, shluknou se a vytvoří hustou tekutou zátku, která je nepropustná. Pokusy s magnetickým olejem ukázaly, že vrstva molekul dokáže utěsnit i otvor o průměru cca 15 cm! Toto těsnění založené na principu tekutého magnetického oleje dokonale zamezuje pronikání miniaturních částic a vody. Kromě toho nemá skoro žádné tření! 

 

 

No, nyní se dostávám k využití magnetického oleje ve světě sportovního rybolovu! Samozřejmě našel uplatnění z důvodu nepropustnosti vody, soli a prachových nečistot do těla navijáku. Tím zamezuje jakémukoli usazování špíny, vzniku koroze na soukolí, rotoru a kuličkových ložiscích – tím automaticky prodlužuje navijáku životnost. Současně se olej stará o hladký chod stroje.

 

 

Olej MAG SEALED se kromě těla navijáku nachází rovněž i v rolničce, přes kterou vede vlasec či šňůra. Magnetický olej zde opět zabraňuje vniknutí slané vody a prachových částic k ložisku. Ložisko má za úkol hladké otáčení rolničky a čistá rotace je nezbytná kvůli minimálnímu tření vlasce o rolničku. Znáte to, pokud se v rolničce usadí nečistoty nebo dokonce koroze, ložisko začne drhnout, a dramaticky se tím zvedá tření vlasce o povrch rolničky – a o to dříve do něj vlasec vytvoří zářez!

 




ZAION – geniální materiál

Materiál, ze kterého je vytvořen skelet a rotor navijáku Exist se nazývá ZAION. Jedná se o hustý karbon a jeho hlavními přednostmi jsou pevnost a především lehkost. „Síla“ ZAIONU odpovídá magnéziu a je o 20% vyšší než u materiálu nylon/ABS, který se běžně používá k výrobě těl jiných navijáků. Pro zajímavost – ZAION je o půlku lehčí než hliník!

 

 

Vysvětlení pojmů několika dalších vychytávek

AirRotor: Je rotor futuristického vzhledu vyrobený ze Zaionu. Má za úkol rozložit zátěž, která díky tahu vlasce na rolničku na rotor působí. Nový rotor je přitom o 15% lehčí než rotory jiných navijáků a díky nízkému těžišti podstatně lépe redukuje vibrace způsobené otáčením.

AirBail: Překlapěč Existu je dutý, takže je velmi lehký a přitom mimořádně odolný a pružný. Speciální konstrukce u rolničky brání zamotávání vlasce okolo překlapěče, což byl v minulosti problém hlavně u vláčecích navijáků. 

Twist buster II: Patent fy. Daiwa navržený pro omezení kroucení vlasce a snižující nežádoucí tření vlasce či šňůry o rolničku.

ABS (Anti Backlash systém): Nejlepší cestou jak omezit nežádoucí zamotávání vlasce je jeho široký návin! Navijáky Daiwa s ABS mají dostatečně široké cívky, které jsou konstruované tak, aby se vlasec navíjel dolů a rovnoměrně. Systém současně umožňuje mimořádně dlouhé náhozy.

Cross Wrap: Originální Daiwa systém křížové navíjení pletených šňůr. Křížové navíjení všeobecně prodlužuje náhozy, neboť zamezuje zařezávání smyček šnůry do návinu. U sytému Cross Wrap navíc zvyšuje rychlost reakce při záseku.

U.T.D (Ultimate Tournament Drag systém): Nový brzdný systém fy. Daiwa. Impregnované brzdící disky jsou 30x odolnější než ty běžné. Zvýšila se tím i efektivní síla brzdy. V neposlední řadě brzda funguje okamžitě, plynule a hladce.

Digi Gear II: Jsou digitálně zpracované převody vysoustružené z jednoho kusu ocele. Výsledkem je maximální výkon a značná odolnost proti poškození a opotřebení. Převody jsou uložené v hliníkovém pouzdru Hardbody Z. Otáčení kličkou se lehce a úsporně přenáší přímo na rotor.  

CRBB (Corrosion Resistant Ball Bearings): jedná se o vysoce kvalitní kuličková ložiska odolná proti slané vodě. Oproti běžným typům ložisek jsou 12x vyšší „imunitu“ proti korozi! V navijáku Exist je těchto ložisek umístěn celý tucet!

Washable: Navijáky s konstrukcí označenou tímto nápisem se mohou umývat a čistit pod tekoucí vodou. Nehrozí žádné riziko proniknutí vody do navijáku a tím jeho poškození.     

 

Závěrem

Firma Daiwa svou „vlajkovou loď“ - naviják Exist - představuje jako mezník v moderní výrobě smekacích navijáků. Ač příliš neholduji reklamním sloganům, s tímto vyjádřením musím souhlasit. Už dlouho jsem si nezkusil na vlastní pocit něco, co by bylo tak mimořádně povedené a přitom odlišné od stejně funkčních výrobků. Japonští vývojáři odvedli skvělou práci a zaslouží si uznání.

Nehodlám ani dlouze bádat nad relativně vysokou cenou navijáku. Vývoj něčeho převratného stojí vždy spoustu financí, které se ale někdy musí vrátit. Kdyby se měl technický pokrok zastavit na nedostatku peněz pro výzkum, tak bychom dodnes chodili k vodě pěšky a chytali na bambusáky.

Toro