Jak bylo v zadání soutěže napsáno - porota akceptovala fotografie s vloženým textem. Co by koneckonců bylo rybářské PF bez pořádného přání? Sešla se celá řada fotografií (více či méně vydařených), jejichž součástí byla i různá grafická zpracování. Po delší debatě jsme však došli k závěru, že hodnotíme fotografickou soutěž a proto jsme u svých rozhodnutí ke kvalitě grafického zpracování nepřihlíželi. Hodnotili jsme pouze fotografie, které byly k tvorbě novoročních přání použity.
Dalším důležitým rozhodnutím poroty bylo, že v rámci tohoto kola bude udělena tzv. „bramborové medaile“. Je vcelku složité hodnotit cizí snímky, protože každý z nás má malinko jiný vkus a slepé dodržování předepsaných pravidel není ku prospěchu věci, což každý fotograf bezesporu zná.
Tolik na vysvětlenou a nyní mi dovolte, abych se vyjádřil k samotnému vyhlášení výherců.
Místo I. - snímek č. 1815, autor fotografie: Ivo Novák - Rendy

Místo II. - snímek č. 1838, autorka fotografie: Blanka Drozenová - Blanka

Místo III. - snímek č. 1780, autor fotografie: Martin Brázda – Mates (původní)

Ač tato fotografie byla podle popisu jako nesoutěžní, rozhodli jsme se jí do soutěže přidat. Příjemná kompozice muškařovy dílny v nás vyvolala pohodovou náladu, a i z toho důvodu dostala „bronzovou medaili“. Jako vždy jsme se ve snímku „pošťourali“, až jsme nějaké nedostatky přece jen objevili. Např. z pravé strany do snímku částečně vstupuje nějaký neidentifikovatelný předmět , celkově by asi scéně prospěl širší záběr a také narovnání horizontu.
Místo IV. - snímek č. 1805, autor fotografie: Beli Luk

Originální snímek rybáře v chumelenici nás pro tentokrát donutil vyhlásit i „bramborovou“ pozici. Shodli jsme se, že takto jedinečně zachycenou zimní atmosféru nikdo z nás zatím nejspíš neviděl. V porotě proběhl spor o šíři záběru. Já jsem prosazoval užší a výraznější záběr rybáře, zatímco David se klonil širšímu zachycení celkové atmosféry a umocnění anonymity muže na loďce.
Další favorité…
Dále bych rád uvedl několik poznatků k dalším fotografiím, které se dostali do užšího výběru. Zde bych poukázal na některé nedostatky, kterých by se autoři měli v budoucnu vyvarovat.
Snímek č. 1763 + 1765

Snímek č. 1763

Úprava autorem - snímek č. 1765
Jedná se o dvojici snímků se stejným motivem, ale s různým ořezem. Autor si pravděpodobně uvědomil, že na původním snímku je několik rušivých prvků a hlavně spousta „hluchého“ prostoru. Ořez fotografii pomohl, ale z mého pohledu chybí náprava zásadních chyb. Třeba narovnání nakloněného horizontu (pro příklad se můžete podívat, jak bych si ořez představoval já). Jako výtku bych ještě zmínil výraznou ztrátu kvality u snímku, kde se autor snažil o ořez.

Úprava redakce
Snímek č. 1770

Zde se jedná o klasický pohlednicový motiv. Snímku by pomohla změna požitého času závěrky. Použitím delšího času by autor docílil většího rozmazání tekoucí vody v pozadí a vyzvednutí hlavního motivu zamrzlé větve.
Snímek č. 1773

Černobílé úprava snímku je rozhodně vhodnější, než kdyby byla v barvě. Pokud by se jednalo o snímek bez vloženého novoročního přání, bylo by v jeho horní části příliš volného prostoru. V případě PF je místo velmi dobře využité nápisem. Hromada mrtvých ryb v popředí není, podle našeho názoru, zcela vhodný motiv na novoroční přání. Pokud by na snímku zůstala jen vyvrtaná dírka s prutem a stopami mizícími do dáli, jednalo by se o velmi vkusnou a tématickou fotografii.
Snímek č. 1774

I přes nižší technickou kvalitu fotografie je motiv lovícího muškaře vcelku sympatický. Bohužel dodatečné vytvoření koláže v kombinaci s mrtvým duhákem s okousanými ploutvemi - celek degradoval.
Snímek č. 1781

Zde nebylo téměř možné hodnotit fotografii jako takovou, neboť úpravy byly velmi zásadní a z původního snímku nezbylo téměř nic. Přemíra grafických úprav jej posunula až do komiksové podoby.
Snímek č. 1784

Originální motiv a dobrým prokreslením a barevností. Snímku by ale prospělo více prostoru okolo hlavního motivu. Za závadu lze považovat i stín (pravděpodobně objektivu) dopadající na levou část ploutve.
Snímek č. 1794


Úprava redakce
Snímek č. 1796

Snímek č. 1813

Podvodní záběry jsou obecně zajímavé a divácky vděčné, ale v tomto případě je sumec v obraze příliš natěsno a vousy mu mizí mimo záběr. V případě zachycení snímku na šířku by se stal adeptem na medailovou pozici.
Snímek č. 1814

Snímku není téměř co vytknout. Snad jen drobnost – hladina by měla být ve většině případů vodorovná. Bohužel stupně vítězů jsou vždy jen tři...
Snímek č. 1818

Pruty se ztrácejí ve tmě protějšího břehu. Koneckonců pruty by tam nemusely být vůbec. Snímek je zajímavý už jen díky „kýčovitě“ zbarvené obloze.
Snímek č. 1820

Zátiší i detaily náčiní jsou zajímavé, ale umělé ztmavení v horní části fotografie zcela zařízly barevnost a plasticitu snímku.
Snímek č. 1835

Barevnost i ostrost jsou velmi pěkné! Bohužel prut i ryba působí lehce „protaženým“ dojmem, což má na svědomí pohled pod hladinu. V této podobě je to lehce matoucí. Snímku by prospěla zčeřená hladina, nebo jiný úhel záběru - aby byl motiv zachycen úhlopříčně.
Snímek č. 1836

U tohoto snímku jsme strávili hodně času, ale nakonec jsme došli k závěru, že se nejedná až tak o rybářské téma, jako spíš o velmi zdařilé zachycení přírody. Snímek je tematicky zaměřen na muškaře, ale stejně tak by udělal radost i entomologům. Zachycený hmyzí objekt má kolem sebe zbytečně moc prostoru.
Text: R. Havlíček a T. Rozsypal
Foto: jednotliví autoři snímků
Nenervujte se, praskne vám žilka :-D
Tohle je web o rybařině a ne o fotografii a předpokládám, že právě byly hodnoceny spíše na prvním místě emoce a dojem než technické parametry
Téca> A vůbec nevim, co mi to tu udělalo za formátování :D Že by se už i web hněval za to, co to na něm musí viset za hrůzy? :D
nnnap> naprosto souhlasím… Vítězná fotografie je obyčejná tuctovka, navíc moc špatně zaostřená (pokud si správě pamatuji, tak to samé bylo vytýkáno i mně v tématu Přívlač), v tom případě nechápu, co dělá taková fotka na 1.místě, když právě ostrost je to, co se na snímku hodnotí na prvním místě (pokud to zrovna není nějaké superemoční street photo z WorldPressPhoto). K fialové hlavně, praporu a ocasu se netřeba vyjadřovat. Fotograf hodný prvního místa by tento problém za 3 minuty odstranil v jakémkoli fotoeditoru a tento bod bychom nemuseli řešit.
A měl bych tu možná jeden návrh. Veškeré snímky by měli v první řadě projít selekcí u redakce a ty, které jsou výsměchem fototématu, rovnou bez varování a zveřejňování smazat! Autor takových snímků by alespoň nebyl veřejně pro smích. Viz: http://www.chytej.cz/…oto-1810.jpg http://www.chytej.cz/…oto-1789.jpg http://www.chytej.cz/…oto-1795.jpg http://www.chytej.cz/…oto-1767.jpg
http://www.chytej.cz/…oto-1778.jpg
A mohl bych pokračovat… Odstraněním těchto mazanic byste na webu ušetřili prostor pro něco smysluplnějšího. Třeba zrovna na článek zabývající se teorií tvorby fotografie. Ať už s tématikou obecnou a nebo rybářskou.
PS: pokud jsem se někoho z autorů mnou poukázaných ...... (nemůžu to snad ani nazvat fotkou) dotknul, omlouvám se. Tady jde ale už o zdraví!!!
Petrův zdar a dobré světlo! (těm, kteří s tím umějí naložit)
Můj favorit, Bolen 74cm se neumístil! Co si mám myslet o kompetentnosti poroty…
Musím říct, že takhle dobře jsem se už dlouho nebavil. Ne hodnocením, ale průběžnou stupňující se eufórií vkladatelů soutěžních fotografií. Dobře to shrnul Robur. Bohužel se povedl docela kuriózní kousek, kdy žádná ze soutěžních fotografií nedosáhla kvality první Davidovi nesoutěžní ukázky. Ano, lze se nad tou fotkou zhádat, šmahem ji odsoudit jako kýčovité časové cvičení. Ale které peefko není sračka. Jsou to všechno estetická a emoční cvičení, jelikož jde o stylizované sdělení. Už z principu PeeFka. A já chci aby mne někdo na vánoce pěkně pohoupal. Je to i o emocích. Ostatně, bylo to přímo v zadání.
Tedy moc lidí se do zadání netrefilo. Nekritizuji, jenom konstatuji. Sám sem pro to, aby to tak nebylo, nic neudělal.
Gratulace vítězům. Nebudu se piprat ve vítězných fotografiích, zejména rendy by si mohl po minulé debatě myslet, že jsem si snad na něj zasedl, jenom drobná poznámka ke dvěma prvním snímkům – oběma utekla fialová. Druhé méně. Lze se tvářit, že to tak může být, ale někteří víme, že jde o nezvládnutý lom paprsků. Je jedno, jestli je to chyba nebo vlastnost objektivu nebo se jedná o lom na rozhraní dvou prostředí. Prostě je to zkreslení, věc na kterou by si pokročilejší autor měl dát pozor. Jestli to tam někteří nevidíte, nevadí. Nic se neděje.
Pak jenom několik poznámek- nízké pudy jsou moc moc moc fajn :-), ta krabka je ořezaná zřejmě proto, že ji autor tahal z vody palcama.
Pro mě je zase zajímavá fotka č.1805 jinak celkem souhlas s porotou.A co se týká hmyzáka,vážky,nebo třeba Ephemera danica – májovky,která je snad vůbec nejznámějším zástupcem jepic a která pro mě znamená symbol muškařské sezóny tak taky naprosto chápu,že pro tu část rybářů nemuškařů je to jen nějaká moucha na PF která je neosloví,takže plošně pro rybáře zvolené nevhodné téma.Rybářské téma určitě ano.
Dobrej.Já jakožto laik sem měl favorita hned jak jsem uviděl foto lipana,krásně spracovaný,pak se my velice líbil snímek č.1836 je to krásný detail vážky amyslím si že do kategorie rybářství patří a za třetí bych dal rybáře v chumelenici,taktéž velice zdařilé,takže z toho vyplívá že jsem se s porotou docela shodnul a s jejím vyhodnocením se shoduji.
Jen můj názor. Fotka z prvního místa je děsivá omalovánka, ani ve snu by mne nenapadlo, že by mohla zabodovat. Mým favoritem byl muškařskej herberk Matese (původního). Asi dalším kandidátem na bodovaný místo je hmyzák JirkyF i když jeho tématické zaměření není přímo rybářské, ale o mic rybářštější nejsou ani krápníky nebo sirky s nápisem český kapr i když tohle je zase vcelku originální nápad a líbí se mi. Byly tam i jiný fotky co byly slušný, ale tohle mne v kontextu hodnocení tak trochu praštilo do očí.
Možná je taky dobré se zamyslet nad tím, jaký je zadání soutěže, pokud je soutěžní téma PFko, tak to naprostá většina lidí pojme jako PFko a ne fotku i když ta je původním motivem a provede do ní zásahy který by do fotky jako takové nikdy neudělali, což je možná i případ první fotografie.
Pěkný PF-ka, vytknul bych někdy méně vkusu ve formátech těch textů (barva textu, nevhodný font atd, včetně umístění ve snímku).
David Havlíček> To je kus přípravku na vyvazování oček prutu, to tam patří. Kdybych ten stůl měl uklízet tak se radši zabiju. Mám na tom stole i ježka v kleci…
Mates(původní)> chtělo to maličko oriznout.
V muškařově dílně je spousta neidentifikovatelných předmětů. Co by to asi mohlo být? :-)
očko je tak jednoduché, až je krásné, jak by vypadalo, kdyby st o PF 2013 jakoby na tom vlasci zdolávalo?
Mě zaujalo to očko. Prostě takový obyč teleskop, obyč očko, obyč vlasec a vida – může to vypadat zajímavě. Lipan, který vyhrál je obyčejná fotka, tedy já tomu nerozumím, ale prostě lipan. Zaostřit ho správně v živé podobě by bylo asi dost těžké.
Mrtví duháci mi nevadí, naopak je to fotka pěkná. Je problém udělat v čechách takovou fotku z dírek bez duháků. Kdyby to bylo bez toho břehu a třeba s okounama, byla by to suprovka (nějaké velké severké jezero nabo zmrzlá volha … ) Pokud už jsou fotografovi vytýkáni mrtví duháci, já bych tam viděl jiný problém – nějak mi neladí prut s navijákem. Jsou jaksi každý z jiného století, nebo to na mě aspoň tak působí.
wop> Fotka je opravdu dobrá, s tím musím souhlasit. Mě osobně vadí, že je hodně ostrosti na listu před jepicí – odvádí to pozornost. Prostor by se ubrat dal. Teoreticky by stačilo použití panoramatického formátu a hodně věcí by to pro mě vyřešilo… Co se tématu píše, je to hodně na hraně a většina fotografií se rybařině přiblížila více. Kdyby „hmyzák“ seděl například na síťce podběráku, byla by situace úplně jiná. Jak je napsáno v článku, hodnocení mnoha aspektů se odvíjí od subjektivního dojmu.
Jen k tomu snímku jepice – přijde mi nejlepší :-) a nemyslím, že by to nebylo rybářské téma. A oříznout více snímek by byla chyba. Nalevo to nejde, protože jepka tam má štěty, a dole tvoří kompozici listy. To dodává fotce rozměr a zasazení do přírody. Mám rád, když na fotce není jen jedno téma, ale můžu si v detailu najít další. Tady třeba ohyb listu, na kterém jepice sedí :-)