Toto kolo soutěže bylo vyhodnoceno poněkud jiným způsobem, protože porota se díky zaneprázdnění všech jejích členů prostě fyzicky nedokázala sejít. A tak jsme nakonec s Davidem provedli výběr asi 30 nejlepších snímků a každý z porotců mohl pěti fotkám, které jsou podle jeho názoru nejlepší, přidělit 5, 4, 3, 2 a 1 bod.
Porotci byli tentokrát 4, kromě klasické sestavy David a Radek Havlíčkovi + M. Horáček tentokrát hlasoval i sponzor celé soutěže, ředitel veletrhu Moderní rybář Martin Chmelík. Protože tentokrát neproběhla žádná vášnivá diskuze nad soutěžícími snímky, pokusím se je okomentovat sám. Veškeré názory a komentáře jsou tedy ryze moje vlastní a můžete mě za ně v diskuzi pod článkem směle kamenovat :-)
Jen na okraj tu zmíním nepříjemnou skutečnost, že se nám poprvé stalo, že do soutěže byly zaslány snímky, které byly staženy z jednoho fotografického serveru. Byla to spíš taková smutná záležitost, než snaha vyhrát za každou cenu, nicméně David se poškozeným jménem CHYTEJ.cz omluvil a vítězné snímky jsme pro jistotu pečlivě prověřili - tak dalece, jak jen jsme byli schopni. Prosím proto všechny soutěžící, aby v budoucnu hráli fér. Ve hře není tolik, abyste podobným jednáním špinili své jméno a naši pověst.
Ale zpátky k soutěži. Body byly přiděleny, posčítány a po bodovém součtu nám vzniklo následující pořadí:
První místo: snímek 1705 - 15 bodů

Cestou na ryby III. - Zakrmování
Autor fotografie: Martin Buček (Tino)
Pět bodů z těch patnácti má tahle fotografie ode mě, protože podle mě je v celém tom balíku asi nejvýraznější, ojedinělá a má skvělou atmosféru. I fotograficky je dobře zvládnutá, včetně ořezu, jen mi vadí to, že rybář na loďce splývá s okrajem ostrova (poloostrova, kosy,...). Snažil bych se ho oddělit a vyrýsovat čistě proti hladině, jen kousíček vpravo od místa, kde je teď. Jenže po bitvě je každý generálem.
Pokud máte dost velký monitor, najděte si snímek mezi ostatními tak, jak byl vložen a prohlédněte si ho v plné velikosti. Daleko víc pak vynikne to, kvůli čemu byl pořízen.
Druhé místo: snímek 1615 - 12 bodů

Takhle to mám rád - Jezero Vrbenský
Autor fotografie: Jiří Kohout (spartan)
Opět sugestivní fotografie s náladou podzimního rána. Snímku určitě prospěl převod do černobílé podoby a krásně vystihuje prchavou atmosféru chvíle, kdy slunce pomalu začíná stoupat nad obzor.
Kouzlo okamžiku umocňuje přelétající pták, bez něhož by byla fotka poloviční.
Třetí místo: snímek 1730 - 10 bodů

Podzimní atmosféra - přítok Synského rybníku
Autor fotografie: Josef Gajdoš (bobisky)
Podzim jak vyšitý. Jsem rád, že se nějaká taková fotografie na přední místa dostala. Nejde jen o to vyfotit spoustu barevného listí. V tomhle případě pomohlo i dobré světlo, dobře vyřešená kompozice (v malém náhledu to vypadá jak malba ruského realisty z 19. století) a i po technické stránce je fotka dobře zvládnutá. Navíc z ní ten podzim doslova čiší.
Mimochodem, na to, abyste na nějakém takovém místě podobný snímek udělali, máte zhruba tak dva až tři dny v roce. Takže si to pak musíte buď pečlivě hlídat anebo mít to štěstí, že jste šli ve správnou chvíli kolem.
Snímek 1669 - 8b

Krásný okamžik zachycený pohotovým a všímavým fotografem, jedinou vadou na kráse je kompozice snímku, jehož horní čtvrtina je prakticky bílá plocha. Tento problém se dá do jisté míry řešit ořezem, například takto:

Snímek 1648 - 4 body

Tohle je typická "kalendářová" fotka. Technicky a řemeslně poměrně dobře zvládnutá, líbí se mi kompozice (už proto, že bych tu scénu fotil velmi podobně). Výš nedosáhla zejména proto, že vítězné snímky byly osobitější, unikátnější a měly působivější atmosféru.
Asi bych zkusil několik různě dlouhých expozičních časů, aby byl dojem z "rozmazanosti" tekoucí vody ideální.
Snímek 1626 - 4 body

Tohle je určitě velmi fotogenická scéna. Autor snímku to viděl a statečně s tématem bojoval (taky bych bojoval, bylo by o co).
Z mého pohledu je špatně řešená kompozice - dole a vpravo mi chybí prostor. Objektiv fotoaparátu se navíc potýká s protisvětlem (levá část snímku, zejména nahoře). Proto mívají objektivy zrcadlovek slunční clonu. Majitelé kompaktů se mohou pokusit chránit svůj objektiv před dopadajícími paprsky rukou. Dělám to docela často a někdy to je skutečně znát.
Snímek 1627 - 3 body

Symetrický snímek, který dokáže zaujmout, možná až provokovat lidské oko. Ačkoli důvodem postoje obou rybářů je nejspíš jen snaha mít dostatek prostoru pro práci s prutem a proházet co nejpečlivěji okolí lodi, mozek takto stojící postavy vnímá jinak a snímek tak získává určité napětí.
K celkové atmosféře přispívá dramatická oblačnost a omezená škála barev. Autor podle mě odvedl daleko více práce než tomu je v případě předchozího snímku, svědčí o tom i vyrýsování hlav obou rybářů v světlejší vrstvě mraků.
Je fakt, že fotografie tohoto druhu nejsou až tak líbivé, ale nesou daleko větší osobní vklad autora.
Snímek 1704 - 3b

Mám pocit, že převážnou část jeho bodové dotace jsem tomuto snímku "nadělil" já, takže si to také mohu sám zdůvodnit.
Mě tahle fotka přijde jako jedna z nejazjímavějších v celé soutěži. Má dvě výrazně odlišné poloviny, které by samy o sobě mohly být použitelnými snímky. Vlevo je zarostlý břeh vystupující z ranní mlhy, vpravo abstraktní struktura vln svednutých jednoucím člunem. Spojením obojího vzniká zvláštní fotografie, která je do značné míry osobitá, svá a nutící k zamyšlení. Líbí se mi i kompozičně, všechno tu sedí, není co ořezávat ani není třeba plakat nad chybějícím detailem nebo tím, že něco by mělo být o kousek vedle.
A navíc mám slabost pro tuhle hru růžové a modré.
Snímek 1715 - 1 bod

Poslední bodovaný snímek má poměrně klasickou kompozici - výrazný detail umístěný do oblasti zlatého řezu a za ním pozadí dostatečně rozostřené na to, aby na sebe nestrhávalo pozornost a přitom schopné zasadit onen detail do prostředí. K tomu horizont v horní třetině - no jak říkám, klasika.
Možná bych šel ještě o chlup níž, aby kámen v popředí dostal ještě kousek prostoru.
Je to řemeslně dobře zvládnutá fotka někoho, kdo už má dost nafoceno, chybí jí jen kousek výjimečnosti.
Než jsem tenhle článek zpracoval, stačilo nám listí v opadat a z krás podzimu zbylo jen smutné dušičkové šedo. Ale i ono má svou atmosféru a tak, přestože na to téma žádná soutěž vypsaná není, zkuste vzít foťák a ponořit se do světa mlh a krajiny strádající nedostatkem barev, hledejte mezi stromy zbavenými listí výrazné tvary rýsující se proti zamračenému nebi, zeleň a jásavé barvy nahraďte dřevem, kamenem a odlesky světla na površích mokvajících vodou. Nebo si najděte něco úplně jiného. A foťte, protože fotografování není o výhrách. Je to způsob vidění světa a ten svět stojí za to být viděn. Skrze hledáček anebo i jen tak.
Text: M. Horáček
Foto: jednotliví autoři snímků
Míro, v podsdtatě je největší radost, že tentokrát bylo skutečně co hodnotit. Z mého pohledu velké pozitivum, velké. Z fotek je vidět, že se ještě někteří lidi dokáží okolo sebe dívat, jsou schopni vnímat atmosféru okolo sebe. Snad jen to třetí místo je dle mého taková fotka nefotka, i když ji nelze upřít, že autor podlehl kouzlu barev a někdy je těžké vyfotit to, co člověk vidí a cítí.
Pokud jde o mě, tak první dvě fotky byly i mými favority, ta třetí ne že by byla špatná, ale tak nějak vybočuje do obvyklosti i když určité kouzlo samozřejmě má.
V tomto kole fotosoutěže mi připadlo, že se sešlo asi největší množství slušnejch fotografií.
Moc pekne fotky. O kompozici clone, expozici atd. nevim skoro nic. Ale prvni a druhy snimek ma podzimni naladu, taky 1704 a 1626 jsou moc hezke. Snimek na tretim miste my rovnez pripada jak z kalendare.
osprey> Občas stačí otočit foťák na výšku a cvaknout 3 a více fotek s překryvem a v PC je poskládat do panoramatu. Tak to dělám v horách já. Jenže problém je, když se to nevejde do záběru ani na tu výšku… :D
PS: woblery mám z veletrhu dva! :D Jen přítelkyně nadávala, když jsem jí budil ještě za tmy, aby jsme je stihli… Ale všechno dobře dopadlo – I Ježíšek bude, a opět ve znamení ryze přívlačových specialit! :D
Téca> Taky bojuju s tím, že mám málo široké objektivy. Když jsem byl v Tatrách, tak jsem občas doslova kvílel, protože se mi tam ty kopce kolikrát prostě nevešly a couvat nebylo kam.
K vítěznému snímku není co dodat (kromě zmíněného doteku), ten vyšel opravdu na jedničku a od první chvíle bylo jasné, že jde pro vítězství…! O kvalitách druhého a zejména třetího snímku by se dalo polemizovat. Ale nezbývá než respektovat verdikt poroty! Každému se zavděčit pochopitelně nemůže!
A teď bych něco poznamenal k obrázku č.1626: Fotil jsem to na EVF zrcadlovku, která pochopitelně sluneční clonu má a byla nasazena (bez ní prakticky nefotím – i když je pod mrakem). Ano, výrazným mínusem je prostor, bohužel 35mm (EQ na kinofilm) je moc! To mi dá za pravdu každý, kdo se fotografii věnuje. V dnešní době je standard zhruba 27mm (po přepočtu) a těch 8mm mi prostě chybělo, respektive přebývalo :) A ve spojení s nedostatkem prostoru za zády nepochopitelně musí prostor chybět i na obrázku :)
Ale na veletrh se těším tak jako tak! O vstupenku nejde, jen mě mrzí, že nestihnu asi toho woblera, kvůli kterému jsem soutěžil zde! :D
První místo mě neoslovilo vůbec. Druhé místo se mi líbilo ze všeho nejvíc(ze všech prezentovaných fotek), akorát bych to teda nepopsal tak jak Míra. Pták a slunce jsou pro mě na fotce podružné. Třetí místo je utržený list z kalendáře – pěkné pro tisk tisícových sérií.
Když bych byl hnidopich, našel bych na každé fotce nějakou tu mouchu. Kompozice nekompozice, pokud to vyloženě nebije do očí, tak není důvod se držet nějakých pravidel. Naopak, myslím si že je to přinosnější občas to takříkajíc porušit. Musí to mít ale nějaké hranice. Otázkou zůstává co je přednější, když srovnám fotku z třetího místa a fotku Scanixe (1669), tak nějaké nebe bez kresby vem čert. Prostě pocitově na mě působí mnohem mnohem líp. Je tam vidět práce se světlem, má to kouzlo podzimu. Fotka z třetího místa je pouze ofocená realita bez světla, vlastně bez ničeho. To světlo se v tom naprosto ztrácí. Taková přesaturovaná omalovánka.
Jinak muj favorit vyhrál a ta druhá, proč ne.
Můj názor :-)
Osprey, ještě 1 postřeh k tvému hodnocení. Dost často píšeš, že bys chtěl, aby fotka měla víc prostoru vpravo, vlevo atp. To si myslím, že neděláš dobře. Protože nemůžeš vědět, jak by ta fotka vlastně vypadala. Jen si třeba namlouváš, jak by to mohl být hezké a v reálu tam přitom stojí třeba popelnice. Prostě myslíš to dobře, někdy to fotgrafa někam posune a někdy si to jen podprahově idealizuješ, že by ta fotka mohla být lepší a ona být lepší nemůže.
máte štěstí, že jsem nesoutěžil:-). Jdu se podívat, co soutěžilo za další fotky. Snímek s lodí a pavučinami se mně líbí moc, dvojku na lodi jsem si pracovně nazval Pat a Mat:-). Jezero Vrbenský je tuctovka.
Tino, gratuluju k fotce, je špica (ale já bych ještě více horizonálně řezal a trochu retušoval). Jako druhá by to u mne vyhrála ta 1704 (předposlední). Ostatní jsou nuda.