Další otázkou byly fyzické parametry jako velikost navijáku, jeho hmotnost a kapacita cívky. Zjistil jsem, že v tomto ohledu mi současné navijáky moc ideálně řešené nepřipadají. Pro moje potřeby univerzálního rybáře holdujícího vláčce, feederu a plavané optimálně vyhovují navijáky ve velikostech 2500 – 4000. Plus mínus hmotnostně ladí s používanými pruty, jsou dostatečně bytelné (na ty naše čudly určitě), mají rozumný průměr cívky i přijatelnou rychlost navíjení. A co kapacita cívky? Z mého pohledu je pro většinu situací předimenzovaná.


Už spoustu let mám stará černá Shimana Aero. Nejstaršímu je 20 let. Postupně jsem nashromáždil tři těla a sedm cívek ve třech různých kapacitách. Jedna z nich je matchová. A celou tu spoustu roků si říkám, proč jen jedna? Vždyť kolik toho vlasce člověk na navijáku potřebuje? Sto, možná sto padesát metrů osmnáctky dnes stačí na obrovské procento rybářských situací. A sto metrů pětadvacítky se mi snad ještě z navijáku ven nepodívalo (ne, že by to nešlo, ale fakt si nejsem jistý, že bych tu situaci už někdy zažil). Na velké ryby nebo na vyvážku se pak obvykle používají mnohem větší navijáky.


Prostě je to tak, že potřebuji určitou velikost navijáku, abych vyvážil prut, abych navíjel dostatečně rychle, aby se mi nekroutil vlasec, abych ho mohl víc zatížit třeba taháním větších nástrah nebo krmítek. Ale dvě cívky s kapacitou 180 m třicítky, což je u velikosti 4000 jakýsi standard, to je dnes ve většině případů skutečně předimenzované. Někdo to určitě využije, ale drtivá většina lidí bude mít jenom starost, jak tu cívku smysluplně zaplnit.


Řeknete si, že kolem toho nadělám – vždyť si můžu namotat na cívku nějaký ten podvin a pak už jenom měnit posledních x metrů vlasce. No ano, jinak to neřeším. Ale ptám se proč? Proč si mám koupit naviják a rovnou zaplnit tři čtvrtiny objemu cívky balastem, který, pokud budu u vody, nespatří světlo světa. Výrobci dnes honí každý gram hmotnosti, vyrábějí hořčíková a uhlíková těla nebo rotory navijáků, ty mašinky to prodražuje o tisíce korun a pak si tam jen tak pro nic za nic musíte namotat hromadu zbytečného vlasce?
Proč nejsou schopni dodat naviják i s mělčí cívkou? Bylo by to drahé, marketingově složité? Asi ano. Ale proč to řešit, vždyť on si to každý podmotá…

A tak jsem už tenkrát před lety dumal dál. Co takhle nějaký návlek? Kus lehkého pevného plastu za pár korun. Nacvaknete na jádro cívky a navinete si opravdu jen to, co potřebujete. Naviják bude o pár gramů lehčí a ušetříte za podvin. A taky starosti s odhadováním jeho množství, čas s navíjením a já nevím, co ještě. Navíc by takových návleků mohlo být pro jeden naviják několik, abyste si mohli kapacitu libovolně upravovat.
Nápad to byl hezký, ale nějak jsem ho neměl komu pošeptat do ucha a vyrobit si takovou redukci kapacity sám, na to jsem byl příliš líný. Nakonec časem máte doma starých vlasců dost a tu cívku si prostě podmotáte.

Ale protože evidentně nejsem jediný na světě, kdo občas používá hlavu a výrobcům konečně začíná docházet, že možnost snížení kapacity cívky je velmi pozitivní krok, dočkal jsem se profesionálního řešení.
V letošním roce firma Shimano uvádí na trh nové modely navijáků, které jsou vybaveny plastovou redukcí cívky. Přesně takovou, jakou jsem vždycky chtěl. Některé navijáky mají i dvě různé velikosti. Když jsem to uviděl, zajásal jsem a pokusil se okamžitě k takové mašince dostat. Nakonec to byl Stradic 5000 FC, který si podrobně prohlédneme v jednom z příštích Duelů. Ale mají to i nové navijáky Aero FA ve verzích Spinning, Feeder a Match. A možná i některé další. Konečně…

Ona je to korunová záležitost, u navijáku za 4 - 5000 Kč se to ztratí v nákladech jako nic, ale jeho užitnou hodnotu to zvedne možná víc než nějaká patentovaná vychytávka, kterou rybářovo oko bez použití šroubováku nikdy nespatří.

 

Samozřejmě jsem celou tu věc při první příležitosti vyzkoušel. Plast je tuhý, pevný a poměrně lehký. Na cívku ho napasujete opravdu natvrdo, zbyde jen malá skulinka, která se zřejmě bude svírat, pokud se bude stupňovat tlak návinu. Abyste mohli tu věc z cívky opět sejmout, je v místě dotyku obou polovin malá drážka pro šroubovák. Zapáčíte a jedna z půlek odpadne. Druhou už snadno sundáte sami.



První dojem je perfektní. Na obrovskou cívku Stradicu 5000 FD jsem přes redukci namotal asi 120 m vlasce 0,20 mm a mám naviják na boleny jak malovaný. Tedy teoreticky. Teď na konci roku už jim asi moc hřívu nenačechrám a do příští sezóny bude naviják nejspíš dávno vrácený.


Co říct na závěr? Uvidíme, jak se tahle záležitost ujme. Já bych byl pro to, aby se šířila, jak jen to jde. V nejhorším si sice nový vlasec na cívce vždycky něčím podvinu, ale tohle řešení mi přijde takové elegantnější.

 

Text i foto:  M. Horáček - Osprey