Natáčení videa jako takového je věc, která nám ze všech činností kolem zabere asi nejméně času. Potřebujeme k tomu kameru nebo jiné zařízení, které je schopné pořídit videozáznam. Dobrou a neocenitelnou pomůckou je stativ, stačí nám klidně ten, který využíváme u fotoaparátu.
Pokud to jde, používám vždy stativ
Pokud chceme natáčet rozhovory nebo jiné mluvené slovo či zvuk, je dobré připravit si kousek molitanu. Tím v případě větru překryjeme mikrofon, aby se nepromítaly rušivé elementy do záznamu v podobě ruchů.
Emotivní projevy s rybou jsou na videu daleko zajímavější, než strnulé pózy pro fotoaparát
U kamery je pro mne jeden z nejdůležitějších údajů délka záznamu, který je schopna kamera natočit na jednu baterii. To hlavně proto, že k vodě jezdím na delší dobu. Z kvality nahrávky se dá občas upustit, zvláště když video chceme umístit jen někam na internet. Bohužel, když se nám vybije baterka, jsme „namydlení“. Proto doporučuji sehnat si ke kameře nejlépe dvě náhradní baterie. Pokud je nemáme, musíme si daleko více hlídat stav baterie v kameře.
Krmení kobrou - na videu stačí 2-3 hody
Před samotným natáčením doporučuji připravit si předem stručný scénář. Co bychom na videu chtěli mít, o čem to vlastně bude. Když má snímek nápad, je to vždy velikánské plus. Pokud děláme sestřih nějaké výpravy nebo celé sezóny, je vhodné vymyslet a sepsat do scénáře posloupnost událostí. Ušetří nám to práci.
Pouštění ryby, krásné zakončení videa
Když chceme udělat nějaký návod na rybolovnou techniku nebo tvorbu krmení či montáží, dají se dle připraveného scénáře vcelku dobře naplánovat jednotilvé záběry. Pokud máme jednoduché míchaní krmení natočeno 3×, pokaždé z jiného uhlu, stačí nám, abychom do mikrofonu mluvili jen na jednom záznamu. Scény se dají překrývat, takže působí daleko profesionálnějším dojmem.
Funkčnost montáže, s rozumem, nejlépe v akci například s rozpadajícím se PVA
Pokud si vše předem promyslíme a naplánujeme, natáčení daleko lépe postupuje.
Když si vymyslíme rozhovor s kamarádem, který chytil překrásnou rybu, připravíme si otázky předem a vše půjde hned lépe. Vyhneme se prostojům a průpovídkám typu: „Ty, hele, když já nevím…“
Tady se parťák zrovna krmí mušlovým extraktem
Scénář je prostě nedocenitelný a hodně podceňovaný. Jak se říká, „štěstí přeje připraveným.“ Bohužel nemůžeme počítat s tím, že umí každý na kameru mluvit. Když se na sebe na záznamu podíváme, zjistíme, že se to vlastně nedá poslouchat a nedá se na nás snad ani dívat. Proto doporučuji natrénovat si nějaké jednoduché situace a mluvení doma v klidu. Když si tyhle scény pustíte za týden, uvidíte více než po pěti minutách.
Podíváme se teď na základní principy práce s kamerou:
1) Snažit se omezit roztřesené záběry použitím stativu
2) Hlídat si horizont, aby nám netekla voda z kopce (stejně jako u fotek)
3) Točit vše zajímavé kolem, ne jen ryby
4) Netočit za chůze, nemá to smysl
Zpomalený záběr házení, tím neurazíte
Záběr na část hejna tolstolobiků přiblíží atmosféru panující u vody
Dobré jsou i detailní pohledy na rybářovu výbavu
Souboje s rybou jsou na videu moc pěkné
Pokud máme dostatečné množství záznamů, můžeme přejít ke stříhání videa. Tato část je asi nejnáročnější a to hlavně časově. Musíme počítat s tím, že v případě kvalitnějšího záznamu je potřeba i výkonnějšího počítače na sestříhání videa. Možná se můžete zeptat, proč časově náročné, ale když si člověk vyzkouší, o čem to je, přijde na to sám. Pokusím se celý proces popsat níže.
Stříhání videa se skládá z několika kroků:
1) Nastavení kvality videa v použitém stříhacím softwaru
2) Poskládání základní struktury videa dle scénáře (pořízené záznamy upravit a dát je dohromady je takový výchozí bod, z kterého začneme). Doporučuji po sestavení uložit si tento základ budoucího videa někam bokem, abychom se v případě nějaké zásadní chyby mohli vrátit do bodu 0.
3) Sestříhání jednotlivých scén, ořezaní záběrů, zrychlení, zpomalení, veškeré zásahy do délky scén
4) Renderování (vyexportujeme video v jednom souboru), v nějaké menší kvalitě, ať se můžeme podívat na hrubý produkt, jak to máme sestaveno. Někdo by mohl namítnout, že máme k dispozici náhled. Ne vždy tam vidím vše, co potřebuji, proto volím raději tu delší a složitější cestu. Krom toho to tak moc nevytěžuje počítač.
5) Opakování bodů 3 a 4, dokud nejsme maximálně spokojeni
6) Přidáme přechody mezi jednotlivými sekvencemi. Osobně v jednom videu nepoužiju víc než jeden nebo dva přechody, aby video nepůsobilo přeplácaně a překombinovaně. Hodně často nepoužiji žádné.
7) Opět renderujeme, abychom se mohli podívat na dané změny, popřípadě upravit ty, které nesedí.
8) Přidáme hudbu, dá se vyladit i dle obrazu nebo scén, je to ale obtížnější, a musíte hýbat s obrazem, což ne vždy je žádoucí.
9) Efekty: pokud máme chuť, můžeme přidat efekty starých filmů, obraz v obraze a spousty dalších.
10) Renderování v maximální kvalitě, následné úpravy pro DVD nebo stream či youtube
Tahle ryba si pár sekund záznamu rozhodně zaslouží
Děti snažící se odplout s člunem - mnohdy zajímavější než samotná vyvážka
Krásně zbarvené záběry přírody nikdy neomrzí
Pro střih videa se dá použít X různých programů. Jsou v různé cenové relaci a jinak uživatelsky náročné. Zpravidla se dají stáhnout z Internetu zkušební verze, ve kterých si můžete vyzkoušet veškeré funkce dané aplikace. Nejznámější a pro mne nejpoužívanější aplikace jsou tyhle tři:
Pinacle Studio
Asi nejjednodušší a nejpřátelštější střihový program s širokou škálou možností. Od stažení videa do počítače, až po vypálení na DVD či Blu-ray. Velice oblíbený mezi amatérskými tvůrci domácích snímků. Neměl jsem ale rád dlouhé renderování. Občas se mi stalo, že program „havaroval“ a já přišel o rozpracovaný projekt. Na druhou stranu to mohlo být i nestabilním systémem. Kdo ví. Nicméně pro začátky stříhání videí je to určitě velice dobrá volba.

Adobe Premiere Elements
Daleko profesionálnější oproti Pinacle Studiu, nicméně o něco náročnější na ovládání. Obsahuje velké množství filtrů, efektů a dává uživateli o něco více možností. Mně osobně se velice líbilo propojení mezi ostatními Adobe produkty, jako třeba Adobe After Effect, který je velice zásadní při tvorbě různých speciálních efektů.

Sony Vegas
Hotová bomba mezi střihovými programy, spousta efektů, práce s HD videem, titulkovače. Můj velký favorit. Dle recenzí se jedná o výborný profesionální nástroj pro střih a úpravu videa. Bohužel od jeho pořízení může odradit vysoká cena, což je bohužel dost zásadní. Nyní se ale dají zakoupit i ořezané verze za zajímavější cenu. Nicméně, říká se, spěchej pomalu, takže jde určitě vyzkoušet trial verze (zpravidla na 30 dní zdarma ) a pak se člověk může rozhodnout.

Další užitečnou aplikací pro vytváření efektů je Adobe After Effect, práce v něm není jednoduchá, ale dají se v něm dělat neuvěřitelné kousky. Létající texty, 3D efekty, psaní, světelné efekty, to vše a mnohem více dokáže šikovný člověk. Výsledné video se pak posune do úplně jiné roviny.
Na závěr bych napsal nějaké tipy, které se snažím během tvorby videí dodržovat. Pokud mám dost obrazového materiálu, nevkládám už do videa statické obrázky, dle mého jsou náhražkou nepořízeného nebo zkaženého záznamu. Když mi video přijde nedodělané nebo neúplné, přiložím i obrázky, ale pokud to jde bez nich, je to vždy lepší. Pokud obrázky do videa vložím, udělám to tak, aby se nějakým způsobem pohybovaly (nejjednodušší je třeba zoom) a působily filmovým dojmem. Pro diváka je to pak zajímavější.
Značnou pozornost si zaslouží i zvuk. Hlídám si hlasitost hudby oproti mluvenému slovu ve videu. Pokud je ve videu monolog, rozhovor, popřípadě zvuky okolí, je dobré je zachovat, působí to daleko víc přirozeně, než když se přebijí hudbou. Doporučuji točit delší záběry, aby bylo z čeho vybírat. Vyhněte se švenkování, což je pohyb kamery zleva doprava a zpět, nabídněte divákům ucelené a plynulé záběry. Zoom využívejte velmi opatrně a pomalu. Mnohdy je lepší se k objektu přiblížit. A poslední věc, jako kameraman nikdy nemluvte. Nejste tam od toho, aby jste snímky komentovali, vždy je lepší mlčet a nechat ať za Vás mluví obrázky. Nebo někdo, kdo je před objektivem.
I některé ryby ze závodů se dají natočit, když je čas
Západ slunce, krásné ukončení dne
Tvorba videa je suprová věc na dlouhé zimní večery. K vodě se moc nejezdí a tak je dost času věnovat se této neřesti. Není na škodu vytvořené video nechat třeba týden odležet a potom se na něj znovu podívat. Jsem si jistý, že najdete nějaké drobnosti, které ještě bude potřeba doladit. Není to sice rybařina, ale pomáhá nám uchovat vzpomínky na krásné chvíle s rybami spojené a to je to hlavní.
Dokud to jde, hurá k vodě.
Text i foto: Martin Havránek – thundarr
já jenom doplním, že pohodlnej soft na střih videa je třeba tento MPEG Video Wizard DVD. Používám jej proto, že zbytečně nerekomprimuje mpeg soubory po střihu. Počítá pouze spojované místo, jinak do kvality záznamu nešahá. Nechcete li.
David Havlíček> a jéje. Moribundus vagneri? :-)
Mrakoš> mno, letos sem si teda zařval :-)
hehe … ono se to rekne byt prirozeny …, spousta lidi mysli jaka to neni pohoda … nekdo na to ma talent, nebo zkusenosti …, hlavne hodne pomuze clovek ktery drzi kameru a rekne co je spatne … kazdy vi jak by to udelal, ale udelat to tak neni legrace … :)
David Havlíček> Není nic horšího než u toho řvát jako velký blondýn :)
Já bych ještě doporučil na nic si ve videu nehrát a být sám sebou. Alespoň mě k tomu vždy v našich filmech vedl profesionál David Bonaventura. Není nic horšího, než neumělé hraní, moderování apod.