Fotografovat podvečerní atmosféru je do jisté míry složité. Jednak se musíte dobře vyrovnat se složitými světelnými podmínkami a druhak se fotografování nesmí zvrhnout v dokumentaci různě osvícených mraků.
Sám jsem si tímhle obdobím prošel. Mám kousek od domu stohektarový rybník, na němž jsou krásné západy slunce, takže stačilo podívat se z okna, skočit na kolo a záhy byla na disku další várka fotek večerního nebe. Pak mi došlo, že tohle už není tvůrčí práce, ale skutečně jen hromadění záběrů lišících se pouze rozmístěním mraků a jejich nasvícením. Tak jsem toho nechal.
Předchozí odstavec jsem napsal proto, abych nějak vysvětlil, proč "tak krásný západ" nebo "tak úžasné mraky" neobsadily žádnou z předních příček. Kdyby se soutěž týkala aut, také by pouhá skutečnost, že jste vyfotili Ferrari, nebyla dostačujícím předpokladem k vítězství.
Takže kdo nakonec vyhrál? Musím říct, že to bylo těžké dohadování, shoda názorů byla minimální a každý měl svého favorita - obrázek, který ho něčím oslovil. Pořadí se nakonec dohodnout muselo a dopadlo to takto:

Zavážíme až do nebe - Beli luk - 1. místo
Tahle fotka se nejvíc líbila Davidovi. Ale rozhodně má něco do sebe. Je tam ta atmosféra, prostor, samota...
Dohadovali jsme se, zda rybář na loďce už není příliš nízko, ale ono to chce to vysoké nebe. I název fotky vypovídá o tom, že si je toho autor vědom. A nevím, jestli to cítíte, ta fotka volá po tom být zvětšena - mít dva metry na výšku a viset na zdi. Protože pak naplno vynikne to, co se pokouší sdělit.

Jen kdyby ryby braly - Rendy - 2. místo
Tohle je snímek, který asi nejvíc odpovídá tématu soutěže - Podvečerní lov. Je tam ten klid, očekávání i atmosféra. Jenom bych asi dostal do obrazu větší kus popředí anebo bych o krok couvl a doma doladil snímek k dokonalosti mírným ořezem.

Zlatej kouř - Beli luk - 3. místo
A toto byl pro změnu můj favorit - fotka, které si mezi všemi ostatními nejde nevšimnout. Je svá, osobitá a má zajímavou kompozici. Dokonce nutí i přemýšlet o tom, zda to gesto ruky, které dává obrazu silnou diagonální linii a bez něhož by ta fotka nikdy nebyla taková, bylo neplánované nebo ho rybář udělal na přání fotografa.
Zajímavých snímků je samozřejmě mnohem víc. Jako tradičně, některým unikla přední místa jen o chlup, ať už díky nějaké drobné chybičce nebo subjektivnímu ohledu porotců. Každopádně stojí za to se na ně podívat.

Na snímku je zachyceno velmi pravděpodobně ráno a nikoli večer, ale na tom by zas tolik nesešlo. Téhle mimořádně sugestivní fotce chybí především víc místa pod nohama rybáře. Nevím, jestli už nešlo zoomovat víc do široka nebo couvnout, ale v takových situacích pořizuji klidně dvacet fotek a jsem schopen i lézt po zemi, jen abych požadovanou scénu do hledáčku dostal. Každopádně je to jedna z těch, co zůstaly krůček od "medaile".

I tohle byl jeden z aspirantů na příčky nejvyšší. Je to samozřejmě aranžovaná fotka a vytkl bych jí ze svého pohledu dvě věci, které se při tom aranžování daly vyřešit - kontakt temene rybáře s horizontem a hlavně to, že postava příliš splývá se slunečním odrazem na hladině. Pokusil bych se tu svělou linii (slunce a jeho odraz) a tmavou (postava rybáře) víc oddělit. V praxi by to pro fotografa znamenalo krůček doleva.


Celá tahle koláž vypadá velmi pěkně a dovedl bych si ji představit někde na zdi. V naší soutěži ale dáváme přednost jednotlivým snímkům. Z použité čtveřice se mi nejvíc líbí ten vlevo.
Samozřejmě hodně soutěžních snímků zachycovalo západy slunce. V jejich případě to chce nesoustředit se jen na pestrobarevnou oblohu, ale pokusit se dostat do záběru i kus popředí a náležitě ho tam zakomponovat. Záběr, kdy na obzoru zapadá s dramatickou kulisou sluneční kotouč a vpředu je zleva půl tripodu a zprava půl bivaku, je dost tragický (takové jsem sem nedal).
Pár hezkých západů se nám tu ale sešlo.

Tohle zrcadlení je docela příjemná fotečka, možná trochu tmavá. I když si myslím, že fotograf a zejména jeho kompaktní přístroj dělali, co mohli.


Jednoduché, čisté, pěkné. Ze všech sil bych se snažil stoupnout si na špičky, aby i vlevo pokračovala vodní hladina jako zřetelná plocha. Spodní část snímku bych ořízl - posunulo by to horizont níž a dalo obrázku dojem většího prostoru.

Pěkný západ, je tam i nějaká snaha o výraznější motiv v popředí, ale je to tak trochu popisné. Musím říct, že mi to připomíná hodně mých vlastních fotek:-))

Výrazná, jednoduchá, v některých věcech až přetažená fotka. Můj šálek čaje to není, ale nebyl jsem v porotě sám...
Osobně bych očekával trochu výraznější motiv v popředí (i když je mi jasné, že postrkovat zakotvené lodě kvůli fotce asi moc lidí nebude. Ten obrázek jsem sem vložil spíš jako naznačení cesty založené na mottu, že v jednoduchosti je síla.
No a po západech slunce tu máme závěrečnou všehochuť.

Dobrý snímek, ale možná měl být exponován o něco dřív, kdy bylo nebe jasnější a kontrast vyšší.
A jen jako tip - zkuste při focení podobných scén fotit z různé výšky - ze stoje, z pokleku, ale klidně i z leže. Výsledný dojem z obrázku se tím nechá dost ovlivnit. Tady bych šel o něco níž, abych proti nebi vyrýsoval větší část těla rybáře.

Celkem povedený snímek s atmosférou, myslím, že i ta černobílá mu sluší.

Dobrý nápad, i nakloněný horizont má svůj smysl, objekty jsou uspořádány dost rozumně bez vzájemných kolizí, ale přesto mi přijde, že to není úplně ono. Se stejným pocitem občas hledím na vlastní snímky a slova se někdy hledají těžko.

Další dobrý nápad, i kompozičně se mi to líbí, ale chtělo to fotit dřív, dokud na kačenu dopadalo světlo. Vrchol anténky by se pak proti kopci rýsoval daleko lépe.

Tohle je také celkem pěkný snímek, možná spíš do rodinného alba. Ale proč ne, třeba si ten kluk svůj podvečerní lov užívá víc, než to dokážeme my dospělí.

Snímek v částečném protisvětle, v oparu a na neutrálním pozadí má určitou atmosféru, ale nevím jak to říct... Použiju frázi z nějaké fotodiskuze - nebaví mě ta kompozice. Chtělo to s tím tématem víc pracovat. Jak, na to se mě neptejte:-))
Zase jednou mám vyhodnocení soutěže za sebou. Vždycky je to pro mě jakožto fotografického samouka hrozný boj - snažit se být spravedlivý, psát o reálných přednostech a nedostatcích snímků a neutrhnout si moc velkou ostudu. Věřte, že dělám, co můžu.
Připomenu tedy už jen to, že nám běží další soutěž věnovaná krásám podzimu a pokud někoho fotografování baví, vložte tam své snímky - třeba se tentokrát dokážete prosadit zrovna vy.
Text: M. Horáček
Foto: jednotliví autoři
LuboO> nemusí to být papír. Traduje se to, učí na školách. Přenos zkušeností, spíše se to dědí.
Co se týče out a in- na to si hrají ti , kteří to mají zapotřebí- trhan, kravaťák,jedno kdo jest.
Co se týče úspěchu- ocení lidé za života, to je většinou brak nebo po smrti autora, až k tomu jednotlivci dozrají.
Mám tady v kraji jednoho žijícího malíře, který je těžce z podnikání za vodou a říká, že vydělal prachy jenom proto, aby mohl svobodně malovat. Mám možnost si koupit jeho díla, prakticky pouze za materiál, přesto mne neláká. To je těžko, anežko, brak, kvalita… Umělec by měl mít hlad. Ti nejlepší by měli umřít hladem. Ale oni na mě kálej, že porše taky není špatný :-)
nnnap> pana Fibonacciho aj zlaty rez poznam, vdaka, ale povedz mi, kde su tie storocne skusenosti hodene na papier? A je to jeden papier, alebo x papierov? Podla poctu odbornikov (umelcov, kritikov, novinarov, a inych…)? Preco sa to sablonuje? Ved nieco esteticke pre mna nemusi byt pre teba. A uz vobec nie pre ospreya.
Cize ked nafotim tazky gyc so zapadom slnka a capnem ho na net bez slovka, tak budem out, ale ak si k tomu vymyslim trucdovod, tak budem in? Ak si necham narast dlhe vlasy, nebudem sa umyvat, budem hanobit a pranierovat verejne komerciu a konzumny sposob zivota, a nafotim tzv. vycvaky rozmazane a hnusne, budem in, lebo som rebel a undergroundmen, ktory protestuje proti beznym konvenciam a standardom? Zije tak, prezentuje sa tak, foti tak, maluje tak, tak tak to ma byt…:DD
LuboO> to není napísané, to je vysledované. to jsou staletí, kdy se člověk,jako druh odpozoroval. To, že to je někde na papíru znamená, že ty zkušenosti pouze někdo hodil na papír a tím usnadnil cestu druhým, protože nemáme jaksi příležitost tápat 800 let. :-)
Jsou to nefotografické požadavky, prolíná se tu více zobrazovacích technik. Estetika, ta bych tak řekl to shrnuje a kombinuje předměty v barvách a prostoru. Zlaté řezy, tedy nejlépe možná umístění v obrázcích je dáno citem, převedeno pouze do matematického vyjádření, jako pomůcka lidem, kteří tento cit nemají. Potom i šimpanz udělá normální fotku. A ten cit, to zas není nic jiného, jak odpozorovaná příroda. Tady ti doporučím jednoho amatérského matematika Fibonacciho, ten to dovodil i matematicky. http://cs.wikipedia.org/…_posloupnost
Tedy máme to i vědecky na papíře.
Je to doporučení. Dá se pracovat i mimo jakékoliv estetické hlediska. Záleží, co a jak chceš vyjádřit. Takže zrovna u romantické kýčařiny typu západ slunce je vhodné všechny tyto hlediska uplatnit. Vnášet neřád tam, kde pracuje pro mne. Jenom tak, z trucu, jo, normální člověk si všimne, že autor " trucoval", ale se zároveň zeptá proč trucoval a nenajde li důvod, pak je jasné, že s obrázkem pracoval pouze nepoučený laik. Lajka. Tu taky strčili a vystřelili. Slavný, obyčejný pes.
osprey> ta opravdova umelecka porota to vyhadze na zaklade coho? Nejakych noriem? Pravidiel? Subjektivnych pocitov? Kde je napisane, ako ma vyzerat dobra večerná fotka? Rad by som si to precital, ak nieco take je. Určovat normy esteticna, osemetna to zalezitost, podla mna…
osprey> a niekto aj srnky na zapade…
Robur> Neboj, fotí se i západy a srnky.:-))
Mates(původní)> Dobrá, tohle už je vyjádření. Pokud jde o mě, co jsem napsal, za tím bych si měl stát.
Jak sám říkáš, samotné západy jsou nudné. Mě ta fotka na třetím místě zaujala a dokonce i tou rukou.
Chtělo by to mít to před sebou na stole, sedět a debatovat. A samozřejmě – dostat to opravdová umělecká porota, vyhází to všechno a moje fotky, kdybych je tam dal, by letěly taky. Ber to tak, že z fotografického hlediska jsme tady něco jako okresní přebor.
Díky za názor a měj se.
Robur> tomu ty vobec nerozumies, intelektuali vidia veci uplne inak, ako my bezni smrtelnici…
západ slunce nepovažuji za kýč, stejně jako srnky. Když se věc udělá dobře, tak je to prostě pěkná, dobře udělaná věc. Proto, že jsou srnky na pasece kýč tam přece nebudu malovat trabanta. Takže i pěkný západ slunce u vody je hezčí než vidět zprávy v TV ve stejnou dobu.
osprey> Focení plně proti slunci je podle mě cesta do pekel a fotka s atomovou zářivou koulí se mi asi nikdy líbit nebude. Tisíc západů, různě nafocených budou stejně furt na jedno brdo a je fuk jestli do toho strčíš člověka, nebo prut, furt to bude žlutočervená kýčovka. Jinak třetí místo to je fakt nářez. S tím konstatováním o kompozici, to myslíš vážně? Druhý místo je to co jsem výše popsal a u prvního místa bych napsal asi tolik, že takhle jsem dost často fotil taky a dost často jsem dostal kopr hlavně za ten nudnej prostor přes půl fotky.
David Havlíček> Ty si vztahovačnej jako stará nervozní správcová. Ono se ani nic jiného čekat nedalo, než západy slunce. Když dáte téma raní rybaření, tak tam zas budeš mít hafo východů a mlžných rán, ve kterých pomalu neuvidíš vercajk, akci, rybu..... to samé chybělo mě v posledním hodnoceném kole. Já jsem vyjevil své očekávání už v diskusi u hodnocení předchozího kola a to se mi splnilo. Nikde jsem nenapsal, že je to na hovno, nebo, že tomu nerozumíte. Pro mě je tohle velká škola. Vnímám míru vkusu většiny a to je pro zveřejňování fotek kruciální věc.
Mates(původní)> Já jsem spíš odporná porota.:-))
Ale ber to takhle. Můžeš k tomu zaujmout konstruktivní postoj – kritizovat věcně, konkrétní věci, upozornit na kvality fotek, které jsme nedokázali ocenit a podobně.
Nebo to uděláš, jak jsi to udělal.
Samozřejmě, je to tvá svobodná volba, jenom mi tvůj postoj přijde trochu laciný.
Já samozřejmě nemám na vybranou. Budu pokračovat dál až do hořkého konce (dnes tím směrem spěje víceméně všechno).
Přeju hezký den. Dneska se docela poved.
Mates(původní)> hochu nepořádáš, ale kritizuješ a ironizuješ. Hochu. A to, že neukážeš na fotku, po těch komentářích, vnímám jako zbabělost nebo strach vyjádřit svůj názor. Nedivím se ale. Každý jít na trh s kůží nedokáže ;-)
Kritika, která působí zhruba ve stylu „to zase ty nicky vybrali shit, tomu narozdíl ode mě vůbec nerozumí“, Ti ale jde skvěle.
Jak zpívá Igor z Noname „…a kritik nenapíše pieseň…“
David Havlíček> Co já bych vybral? Já pořádám soutěže? Já jsem odborná porota? Ne hoši, to je váš boj. Mě to jenom učí jak kdo které fotky vnímá.
Mates(původní)> Čekal jsem od tebe konstruktivnější reakci. Fakt si zkus těch 121 fotek projít a řekni mi, která…
Protože pak se budeme moci dohadovat, jestli jo anebo ne.
uff. To je snad ještě větší autorská bída, jako když se fotili kámošky u vody, či co to bylo.
Některé kapraře by měl zakázat zákon, mám takový dojem.
Poslat sem nemastrované fotografie, to snad byl hodně velký optimismus! To bylo naivní, kolegové, velmi naivní!
Prostě tu nedostatečnou dynamiku musíte skrýt do černé! Prostě syté omalovánky. Prakticky nic jiného nemá smysl.
No a ukazuje se, že všeho moc pěkného, škodí. Prostě, jak se to tak sejde po kupě, vyjde lacinost tématu okatě najevo.
Ale, žijeme jen jednou, jsou to naše chvíle, vzpomínky, tak proč ne.
Jdu se uklidnit do dnešních svých cvakanců. Doufám, že něco vyšlo. To je dobrý, na těch mizerných displájích u zrcadel, že se můžete těšit jako malej kluk, jestli z toho nakonec vyleze, co jste ve skle tušili. :-)
Mates(původní)> Co by jsi vybral Ty a proč?
Inu, inu. Odborná porota se musela zapotit. Ale na konec jak jsem předpokládal, mezi vítěznými fotkami kýčovité západy slunce. Ale je to fajn. Člověk se tu naučí vnímat míru vkusu virtuální většiny a je to dost poučné. Držím celému tomuto podniku palce a těším se na vyhodnocování dalších kol soutěží.