Rybařina nabízí spoustu vizuálních zážitků a kdo se umí dívat, pravděpodobně dokáže i zachytit ojedinělé výjevy pomocí fotoaparátu. A funguje to i opačně - snímky (zejména ty dobré) otvírají lidem oči, učí je vidět a vnímat svět kolem sebe a nacházet krásu i tam, kde ji leckdo donedávna třeba neviděl. Proto si myslím, že fotografie má pro rybařinu obrovský význam a i když jsem velmi průměrný fotograf, budu se snažit ukázat druhým to, co na těch fotkách vidím.

Vyhodnocení fotosoutěže mi k tomu každý měsíc nabízí určitý prostor a třebaže výsledky samy jsou jednoznačně dány rozhodnutím poroty, doprovodný komentář, i když se snažím být objektivní a zohlednit názory porotců, bude vždy poplatný mému pohledu na věc.

A teď už k tématu. Dávno jsou pryč doby, kdy rybářské náčiní plnilo jen ryze účelovou funkci. Dnes je cajk mnohdy i opečovávanou pýchou svého majitele, který láskyplně leští kovové povrchy svých navijáků, rozplývá se nad ohybovou křivkou svého prutu, vychutnává si siluetu stojanu osazeného pruty proti hladině ozářené zapadajícím sluncem, sbírá wobblery, protože jsou krásné anebo váže mouchy, které nejsou o nic chytlavější než jiné, ale prostě skvěle vypadají. V rybářském cajku je ukryta krása a úkolem červnového kola naší fotosoutěže bylo pokusit se tuto krásu zachytit.

Musím říct, že se mezi soutěžícími celkem rychle vyděluje skupina lidí, kteří mají dar dívat se na věci hledáčkem fotoaparátu a prezentují pěkné a povedené snímky a za nimi následují ti, kteří to prostě jen tak "zkusí".

K těm druhým mám prosbu - zkoušejte to dál. Nevadí, že nevyhrajete. Ale jste přitom, můžete porovnat své snímky s obrázky šikovnějších kolegů a pokud o to budete stát, dozvíte se tu ledacos o tom, co dělá dobrý snímek dobrým snímkem. Možná se i postupně naučíte vidět věci jinak - podrobněji i komplexněji zároveň a časem zjistíte, že si umíte scény viděné i vyfotografované daleko víc vychutnat.

 

Tolik na úvod a teď k samotné soutěži. Ani teď nebylo rozhodování poroty snadné. Celkem bez obtíží jsme se shodli na sedmi snímcích výrazně převyšujících ostatní a nad nimi jsme se tradičně zhádali. Asi po dvou hodinách argumentace, kdo a proč si zaslouží některou z pomyslných medailí, jsme vyzvedli na stupně vítězů následující trojici:

 

Muškařské vybavení - Rendy - 1. místo

 

Hezké "kalendářové" foto od člověka, který už má dost nafoceno. Pěkná scéna, příjemné barvy, dobrá práce s hloubkou ostrosti a navíc - prostě se to lidem líbí.

 

Prut, jenž mi nosí štěstí - Kačka - Kacicek88 - 2. místo

 

Zajímavá a originální fotka. Má nápad, prospělo jí černobílé zpracování a krásně se tu pracuje s hloubkou ostrosti. Důležité je i čisté jednolité pozadí, které dává vyniknout tomu, co je na snímku důležité.

Vadou na kráse je nevyretušovaný flek způsobený nečistotou na snímači u pravého lokte dívky. Někdo si ho ani nevšimne, kdo ale podobné věci na svých fotkách retušuje každou chvíli, vidí to hned.

 

Zimní plavaná - Jakub Tesař - sethy - 3. místo
 
Jednoduchá, barevně poněkud strohá, ale přesto nesmírně efektní fotografie. Ten splávek musel vypadat přesně tak, jak vypadá (bílé tělíčko, silná červená anténka), jinak by byl dojem poloviční.
Je dobře, že si sethy všiml, jak působivě se tváří jeho zimní loviště a uchoval ten okamžik v podobě fotografie. Dovedl bych si tohle foto představit i na zdi, zejména v nějakém moderním interiéru.
 
 

 
 
Psal jsem, že o první místa se ucházelo hned několik snímků a tak se teď podíváme na ty, které neměly tolik štěstí. Od předních příček je dělila nějaká drobnost, možná by stačila jen jiná porota.

 

Tohle je snímek, nad nímž se strhla asi největší názorová bitva. Autorem je  zkušený fotograf Mates(původní) a rozhodně to není žádný náhodný cvak, ale celkem cíleně realizovaný autorský záměr.
EXIF informace připojená k snímku udává čas 4 s a hodnotu clony 36. Jde tedy o snímek pořízený po pečlivé přípravě, ze stativu, se snahou po maximální hloubce ostrosti, navíc za umělého osvětlení, které ovlivnilo celkové barevné vyznění.
Autor své záměry evidentně realizoval a my se hádali, zda žlutooranžové barevné ladění a téměř absolutní hloubka ostrosti snímku prospívá anebo naopak ne a zda jsou ty krásně vyvázané jepice umístěny optimálně.
Ve finálním hlasování na snímek vyšla "bramborová" medaile a pokud bude mít někdo zájem, diskuze může pokračovat pod článkem.
 
 
I tenhle obrázek vysoko vyčnívá mezi ostatními. Autorovi (jiris) se povedlo dobře zvládnout expozici, snímek je čistý, pěkný a nedá se mu mnoho vytknout. Já bych se snažil o trošku detailnější pohled, přijde mi, že je tam až příliš mnoho volného místa, ale to je věc názoru.
Rozhodně se jedná o velmi dobrou fotku vysoce vyčnívající nad většinu ostatních.

 

Fotograf přispívající pod přezdívkou Beli luk je rovněž pravidelným účastníkem našich soutěží a jeho snímky dlouhodobě potvrzují, že ví, co a proč fotí. Osobně si myslím, že obsahově je tohle vynikající fotka.
Trochu mi nesedí jásavá barevnost scény v kombinaci s rybářovým zamyšlením (představte si místo té zeleně nějaké podzimní tóny) a konstrukce křesílka narušující linie navijáku v popředí.
Mám takový rozporuplný pocit - jsem si vědom skvělého nápadu a určité výjimečnosti fotky, zmíněné věci mi na ní ale vadí a zároveň nevím, jak bych to nafotil jinak.

 

Další dobrá fotka, která dokázala porotu dost dlouho zaměstnat. Řešili jsme na ní kdeco - od toho, zda je lepší mít neostrou zónu raději vpředu nebo vzadu, přes možnost vyretušování části oka v pravém dolním rohu až po to, zda by nebylo lepší zaostřit na oko delšího wobbleru vpravo dole a pojmout snímek trochu jinak.
Řešili, ale nevyřešili.
On právě jeden z důvodů, proč vyhrály ty snímky, které vyhrály, je ten, že byly prostě "jasné" - přesně, čistě a srozumitelně zachycovaly autorův záměr a v podstatě nenabízely prostor ke spekulacím, zda by se tam něco dalo udělat jinak nebo lépe.

 


 

Další obrázky už jsou nedosahují kvalit předchozích, ale přesto jsou něčím zajímavé, nápadité nebo se na nich dá demonstrovat, čeho se mohl autor při focení vyvarovat.

 

Problém malého ostrého objektu v popředí, za nímž dominuje rozostřené pozadí je ten, že ta malá věc vpředu musí být dostatečně velká a vhodně umístěná, aby na sebe dokázala strhnout dostatek pozornosti. David se pokusil trochu si se snímkem pohrát a takhle se nám to zdá lepší:
soutezni-foto-1381-edit.jpg

 

Prut ležící u vody nebo dokonce ve vodě (kupodivu zejména muškařský) je vděčným objektem k fotografování.

Pokud je dobré světlo, vznikají pohledné fotečky a celý problém je pak hlavně zakomponování prutu do nějakého líbivého prostředí. Tady je scéna trošku "řídká" a kameny jsou narovnány velmi pravoúhle.
 
David se pokusil upravit snímek v duchu svých představ (výsledkem řezání je i mírný náklon).
 

Muškařské pruty - hned dva a trošku jinak.

Tráva je problematický podklad. Věci mají sklony do ní zapadat, je těžké uhlídat všechna stébla, aby nerušila na důležitých místech a je těžké docílit působivé jednoduchosti. Tady navíc trochu vadí výrazné listy v popředí.

 

Fotit jednou rukou, jak druhá ruka zdolává rybu, to je vždycky hromada starostí. Většinou pak člověk má problémy všechno do obrázku nějak rozumně zapasovat. Něco o tom vím...

Tady chybí trochu místa nahoře, trochu přebývá po stranách a protože se voda zvířená bojující rybou na dolní hraně nevešla pořádně do obrázku, asi bych ji vyretušoval. Mám dojem, že kdyby byl snímek pořízen na výšku, byla by možná naděje na lepší výsledek.
soutezni-foto-1433.jpg

 

Tohle je poměrně zajímavý způsob, jak vyfotit wobbler. Snímek by si ale zasloužil pár úprav editoru. Je světlý, nekontrastní a podle horního okraje už prosvítá odraz stromů na hladině, který působí rušivě.

 
Provedl jsem tedy ořez, snímek ztmavil (úrovně) a zvýšil mu kontrast. Předek wobbleru jsem lokálně ztmavil a výsledek vypadá takto:

 

Tady chtělo jednotlivé části obrazu lépe narovnat. Snímek mohl být užší a montáž nemusela kolidovat s pruty na pozadí. Posunul bych ji doprava mimo osu obrazu, někam mezi pruty a rákosí.

 

Tohle nebyl úplně špatný nápad. Ale naviják i koncovka prutu doslova drhnou o kraje obrázku. Prostě to chce víc prostoru.

Navíc se do pozadí vloudil kus protějšího břehu. Daleko lepší by bylo ohlídat si, aby pozadí tvořila pouze vodní hladina.


Tohle opravdu byla situace hodná fotky. Zapadající slunce, ozářený vlasec na cívce, světla a stíny...

Chtělo to ještě víc si hrát s kompozicí - dole stojan kopíruje okraj snímku, zadní prut splývá s držákem rolničky. Ale myšlenka dobrá. Opravdu.


Podobně pojatý snímek. Určitě velmi dobrý nápad a scéna, která za fotku rozhodně stála. Asi bych se tam pokusil dostat větší kus země a vzhledem ke kontrastu scény bych zvážil možnost přechodu na černobílou fotografii.

 

Pěkný detail, dobře zvládnuté pozadí, ale špatně využitý prostor. Prut by měl ležet víc našikmo.

 

Často se najdou fotky, které jsou zajímavé prostě buď tím, že zachycují nějakou mimořádnou situaci nebo obsahují originální nápad. Prut, ze kterého vyrůstá strom, rozhodně zaujal.

Jako fotka je to ne zcela ideálně komponované, přesvícené, ale na rozdíl od jiných si ji budu nějakou dobu pamatovat.
soutezni-foto-1424.jpg

 
Tohle je scéna, která si o fotku skutečně říkala. Ale židlička, která tu hraje naprosto klíčovou roli, skončila odstrčená úplně ke kraji, kde drhne o hranu snímku. Škoda.
Pokud tam ta sesle ještě stojí, tak být autorem, pokusím se udělat snímek znovu a zakomponovat všechny prvky lépe - pro klid vlastní fotografické duše.

 

Opět dobrý nápad a opět do zdárné realizace chybí pořádný kus. Pochválit lze ruku s navijákem pěkně vyrýsovanou proti vodní hladině. Obrovským problémem je ale nahromadění klíčových prvků uprostřed obrazu - hlava rybáře, nástraha, slunce, jeho odraz, horizont...

A u všech podobných snímků je potřeba vyrýsovat hlavu osoby proti světlému pozadí - nebi nebo vodě.


 
Zase jednou jsme u konce. Dělal jsem se svým fotografickým (ne)vzděláním a estetickým cítěním, co jsem mohl.
Věřte, že fotografie je ve většině případů produktem lidské tvůrčí činnosti. Jen málokdy se podaří přijít na místo a zfleku exponovat hotový snímek. Většinou je to o hledání, zkoušení a přemýšlení - leckdy s vědomím, že času není nazbyt.
Proto je dobrý snímek tak vzácné zboží.
 
Přeju všem fotografům dobré světlo a za měsíc se sejdeme nad obrázky s atmosférou večerů strávených na rybách.
 
 
Text:   M. Horáček - Osprey
Foto:   jednotliví autoři