Pro začátek jsem si vybral jeden za slabších snímků. Autor mi promine, stejně dobře jsem si mohl vybrat jiný, ale pak by mi musel promíjet jiný autor...
Zkrátka není v tom nic osobního a věřte mi, že já to za své fotky schytal mnohdy i hůř a většinou právem. Tak jako mě upozornili někteří fotografové na moje chyby, tak teď zkusím vysvětlit i já, co je špatně na následujícím snímku:

Posílat takovýto výtvor do fotografické soutěže, to vyžaduje buď hodně odvahy anebo velkou dávku nepochopení. Protože je to zřejmě fotka školou povinného kluka, bude to asi opravdu nepochopením toho, o co v takové soutěži jde. Doporučuji dávat podobné fotky raději do rubriky "Z lovu" nebo si tady založit fotoalbum.
Fotograficky je velmi těžké na takové fotce cokoli pochválit, zato se nabízí spousta věcí ke kritice. Ono v zásadě nevadí, když si vyfotíte "pstruha přes celé prkýnko". Jako dokumentační foto může mít tohle dílko pro autora i jistou osobní hodnotu. Jenže v soutěži se ucházíte o přízeň ostatních (zejména pak poroty) a tu si takovýmhle obrázkem nezískáte.
Co konkrétně mi na fotce vadí?
1) Kuchyňské fotky nikdy nebudou vzbuzovat pozitivní emoce. Když už, tak bych ryby alespoň naaranžoval jako snímek v kuchařce - položil kolem nůž, něco nádobí, pár přísad na vaření a pokusil bych se vzbudit v divákovi představu gastronomického zážitku.
2) Kompozičně je fotka úplně v háji. Předpokládám, že když někdo fotí rybu, tak ji aspoň vyfotí celou. Je možné fotit i hlavu ryby, ale co se vlastně fotilo tady?
3) Fotograf by měl své technice vládnout. Ono nestačí namířit krabičku a zmačknou čudlík. Tady byl odraz světla blesku od boku ryby tak silný, že je snímek přeexponovaný a plný vypálených míst. Už při pouhém focení lehce zešikma se tenhle nepříjemný efekt znatelně omezí, protože odražené světlo se nevrací zpátky proti objektivu.
Pokuste se naše fotosoutěže vnímat tak trochu i jako radu, jak fotit líp. Podívejte se, které fotky se dostávají na přední místa a přemýšlejte, jak udělat podobné. Zapomeňte na fotky, které mají v rohu napsané datum a už vůbec se nepokoušejte poslat fotku, v níž je vložená druhá menší.
Na rozdíl od soutěží profesionálních fotografů má naše soutěž ryze amatérskou úroveň a zatím rozhodně nepotřebujete ani drahou výbavu ani výjimečné schopnosti, abyste se v ní prosadili. Stačí dobré oko, cit pro světlo a trocha kontroly nad používanou technikou.
No a už je nejvyšší čas podívat se, kdo tentokrát vyhrál:

Holandská štika - autor Beli luk - číslo 570 - První místo
Tohle je povedená fotka hodná i publikování v časopisu. Perfektně zachycuje okamžik vylovení krásné štiky, zasazuje ho do prostředí a vtahuje diváka do děje. I po kompoziční a technické stránce je dost povedená.
Dalo by se diskutovat o mírně nakloněném horizontu (na lodi je to věčný problém), možnosti jemného ořezu (není rozhodně nutný), ale jinak dobrá práce.

Boj s vegetací - autor Neutron - číslo 478 - Druhé místo
Na téhle fotce je vidět pěkná práce se světlem a autor velmi oprávněně sáhl k černobílému podání. Fotka je zdařilá i kompozičně a tak trochu z ní dýchají časy Slávy Štochla (asi nejslavnějšího českého rybářského fotografa, který fotil ještě v "černobílé" éře).

Parma - autor Martin Schneider - číslo 532 - Třetí místo
Tento obrázek je celkem dobrou ukázkou toho, co dělá fotku fotkou. Hledáte pohled na věci kolem sebe, kterým ukážete víc než vidí prosté oko nezasvěceného pozorovatele. Tady šel autor až na úroveň hladiny, aby se podíval "do tváře" rybě, které vzápětí vrátí svobodu.
Snímku by se dal vytknout třeba nakloněný horizont v pozadí, možná by se dalo mnohé vylepšit úpravou v editoru, ale celkový dojem je dost dobrý a pocitově je to jedna z nejsilnějších fotek poslaných do soutěže.
Ostatní snímky jsou řazeny podle číslování bez ohledu na fotografickou kvalitu. Jediná úprava, kterou jsem s nimi provedl, je zmenšení na velikost 800 bodů po delší straně a mírné doostření, kterým jsem kompenzoval ztrátu ostrosti při změně velikosti.
U některých jsme dlouho diskutovali, zda by se neměly právě ony objevit na některém z prvních tí míst, ale nakonec porota rozhodla tak, jak rozhodla a autoři povedených snímků se mohou pokusit uspět v dalších kolech.

Číslo 434
Pěkné foto, má atmosféru a převedení do sépiového odstánu vůbec nebylo na škodu. Trošku je škoda, že se štika nevešla celá (chybí tak malý kousek, že to asi nebyl záměr).
Snímek má maličko horší technickou kvalitu - dost zrní.

Číslo 445
Klasická dobře udělaná dokumentační fotka z rybářské vycházky. Je ale lepší nechat vlasec vyjít z tlamy ryby spodem (dá se naučit, aby si to člověk hlídal). Možná by se snesl lehoučký ořez zleva a shora.
Takovéto snímky jsou dobrým základem osobního fotoalba každého lovce menších ryb, ale v soutěži se musí počítat s tím, že se najdou kreativnější fotky, které dosáhnou výš.

Číslo 494
Dobře udělané kaprařské foto, taková klasická fotka, které k lepšímu umístění chyběl kousek originality.
Osobně si myslím, že by si zasloužila trochu upravit, začal bych úrovněmi (kdo někdy pracoval s libovolným editorem, měl by vědět).

Číslo 495
Tohle také není špatná fotečka, ale v dnešní době plné předpažování ryba poněkud zaniká. Stačilo jít níž a blíž. I tak by zbylo dost místa na pruty a přírodu v pozadí.

Číslo 510
Tady je vše podstatné namačkáno v pravé dolní čtvrtině snímku, hlava ryby je tam už dost natěsno. Soustředil bych se při focení víc právě na hlavu ryby a nedával tolik prostoru tělu utopenému pod hladinou.

Číslo 517
Velmi pěkně naaranžovaná štika, ale foto je poněkud "vyblité". Automatiku fotoaparátu k tomu donutil tmavý pařez v popředí a některé světlé části ryby a rybářské výbavy. Chtělo by to trochu práce v editoru.
Pokud bych snímek fotil já osobně, vyhodil bych ze scény podběrák a smažil se jít blíž a lépe zakomponovat rybu do plochy snímku.

Číslo 556
Pěkná ryba i rybářka, ale nějak to není úplně ono. Dost jsme nad tím s porotou diskutovali a názory se různily, takže verdikt vezmu na sebe. Můžete mě pak za to virtuálně ztepat.
Pokusil bych se trošičku couvnout a fotit z o trochu větší výšky, aby přesvětlené nebe vzadu nedostalo tolik prostoru. A snažil bych se asi dát větší prostor hlavám obou aktérů.

Číslo 557
Tohle není špatně udalané foto, ale na druhou stranu ani ničím nevyniká. Porota ho celkem bez potíží přijala do užšího výběru, ale dál už se její pozornost upřela k jiným snímkům.
Možná by tomu slušel nějaký pohyb anebo by při této velikosti sumce bylo lepší pokusit se dostat do záběru celou rybu.

Číslo 558
Dobře zvládnuté foto, zejména po technické stránce, bohužel má příliš popisný charakter.

Číslo 596
Úsměvné kuriózní foto, určitě si zaslouží pozornost, ale případné umístění na předních příčkách by mohlo vyvolat nadměrný zájem o cílený lov obojživelníků a to jsme nechtěli:-))

Číslo 597
Opravdu pěkná klasická fotka. Takhle nějak by měla být dokumentována většina úlovků, které za to stojí (pokud rybář netouží být zvěčněn spolu s rybou).
Nakonec vyhrály snímky s větší atmosférou.

Číslo 598
Tenhle každopádně velmi zdařilý snímek svedl urputný boj o třetí místo s jiným snímkem parmy. Po technické stránce je podle našeho názoru dokonce lepší. Rozhodla ale větší emotivnost detailního snímku parmí hlavy (viz foto na 3. místě).
Zájemce o focení podobných obrázků upozorňuji, že písek je prevít a je lepší držet od něj navijáky dál. Sethy, který tenhle snímek pořídil, si tu mašinku určitě umí v případě nutnosti rozebrat a vyčistit, ale každý tak šikovný rozhodně není.
A jsme na konci. Příště nás čekají rybářky a jak tak koukám na doposud dorazivší snímky, máme se na co těšit.
Rozloučíme se jedním soutěžním obrázkem, který sice příliš nevyhověl zadanému tématu a obsahuje četné fotografické chyby, ale plně vystihuje chytejáckou zásadu důrazně proklamovanou na všech srazech a to tu, že pohoda na rybách je nade vše.

Text: M. Horáček - Osprey
Foto: účastníci listopadového kola soutěže
najas> To nebylo o nachytání. Překvapilo mne to a proto jsem se, možná překvapeně, ptal. Fakt je, že to nesleduju a tento produkt neznám. Beru tedy zpět.
M@gič> v pohodě, klid a mír, ale z té fotky to musí jít poznat. Velikost, emoce lovce apod. Tady není nic.
Tady je zajímavá vlnka a že sis dřepnul. To je o porotě, né o tvé fotce.
Hodně velkých parem.
nnnap> Já se ještě jednou vyjádřím k té fotce. Zadání soutěže znělo-Můj nej úlovek. Ta parma byla jedna s prvních, kterou jsem kdy chytil, chytil jsem ji na mušák a měla odhadem kolem 60cm.Nebyla nijak velká a ani to, že byla chycená na mušák není pro někoho nic zvláštního, ale pro mě ano a proto je to zatím pro mě můj nej úlovek což z mého pohledu zadání soutěže splnilo. Zdar a ať ti berou
no kluci, já vám musím napsat svůj dojem, že ta fotka parmy je totálně mimo mísu. Tu si porota neohlídala vlastní zadání soutěže. Je jedno, jestli je dobrá nebo špatná nebo zajímavá, nesplňuje zadání. Chytla se do vlastní pasti, ne co, ale jak, přitom zadání vyžaduje jak, ale i co! Fakt je sardinka tvůj životní úlovek? Byla myšlena ryba, myslím, né nej snímek.
sethy> Vážně jsem to nemyslel, byla to p…l :-). Jen jsem chtěl tím prvním příspěvkem napsat, jak vznikla ta fotka a podstatné v tom bylo to, že není ořezaná. Nic víc nic míň
M@gič> To nemyslíš vážně že ne? Přečti si celou diskuzi a pochopíš :)
A co je teda podstatné? Třeba to, že se někdo 13. 11. 2011 zaregistruje, do soutěže vloží jednu fotku a jako na sviňu se jeho fotka líbí? Není to náhodou o tomhle???
M@gič> To zda to není ořez nebo je je nepodstatné :)
sethy> K té mé fotce parmy č. 532. Pleteš se v tom, že je to ořez. Ta fotka je pořízená bez jakéhokoliv hledání nejvhodnějšího místa, aranžování ryby a zbytečného manipulování s rybou(není to narážka na žádnou fotku zde a ani na tvou). Byl jsem zabroděnej ve vodě a po zdolání a odháčkování jsem zapnul foťák, přepnul na makro, dal k hladině a před puštěním parmy do vody jsem zmáčknul spoušť foťáku. Toť vše o vzniku fotky, která má origoš rozměr 3648*2736 a 4,18 MB. Určitě není dokonalá s tím souhlasím, ale co vím na sto procent tak to, že není ořezaná.
chápu, že vám tu můj názor nechybí, ale přesto jej přidám :-)
Od otázky- proč fotit rybu, kterou pouštím, proč nefotit pouze úlovky se taktně, bez dožadování odpovědi přesunu k vyhodnoceným fotografiím.
Pořadí nebudu hodnotit, je vaše, pouze poznámky- převodem do černobílé se dá zachránit špatná barevná fotografie. A ta 2 je hodně špatná barevná fotografie. Je třeba vědět, že autor zachraňoval špatnou fotku. Nic víc.
Ano, sépie. Dalo by se ptát, proč sépie? Každý fotograf má v paměti zasunuto vývojku a její tón. Ale proč sépie u zimního snímku? U v podstatě barevně velmi střízlivé kompozice? Ospravednění je jediné- růžová nebo podobná barva kombinézy, lovce.
Tyto snímky nemají vyvolat reminiscence, ale zakrýt chyby.
Bohužel, nejsem kompetentní hodnotit snímky rybářek s rybou. Na žádném se totiž k úlovku nedoberu :-) Ale chci tu postavit proti sobě snímek 494 a 556. Na té první klučina presentuje- HELE, co JSEM chytil a ta druhá, presentuje rybu. Maličkost, jako je špatný přímý pohled do kamery, takový dětský má za následek to, že se na kapra vůbec nedívám. Dívám se do očí lovci, ryba mne nezajímá. Je to pochopitelné- nejdřív musím přečíst soupeře, pak se můžu věnovat zbytným věcem, jako mu pochválit rybu a pod. A protože jeho úspěch je pouze chycený kapr, neohrožuje můj sociální status a v podstatě mi tedy je jeho úlovek ukradenej.
To u té paní jeto se mnou tak, že ano, podívám se, co mi nabízíte, ryba, ano, pěkná, líbí se mi, děkuji, ale poté už nejsem schopen se dívat do jiného, jak druhého plánu fotografie, to je za rybu. Píšu, že nejsem schopen, je-li v hledáčku žena, se věnovat zbytným věcem. Proto mé doporučení rybářkám, ano, pochlubte se s úlovkem, ale vždycky dbejte na svou presentaci. Jste to hlavně VY, na těch fotkách, ryby nás až tak v této kombinaci nezajímají. A na případný mindrák s etalonem krásy zapomeňte- při vkusné prezentaci si vždy svého fanouška najdete.
No a složitě se dostávám k tomu, proč sem vlastně vůbec přispěl a to je fotografie 557. Buďte rádi, sumcaři, že tato fotografie vůbec vznikla. Ospravedlňuje a obhajuje lov těchto velkých dravců. Takových přiteplených fotek, vytahovaček na prsa, porovnávaček s lovcem, máte na triku každý pokokot. Je to důstojná fotografie pro poraženého soupeře- nebyl poražen teploušem! Ano, není na titulku. Pro tu by to chtělo možná přímý pohled do kamery a výraznější prezentaci ulovené ryby. Stačilo by přizvednout. A víte, že já jsem hrozně rád za to, že ji z vody netlačí? Za to, že se lovec spokojil s touto prezentací jsem hrozně vděčnej. Ostatně, než sem dopsal až sem, jsem ostatní, včetně vítězných fotografií, zapomněl.
Děkuji, pouze toliko jsem chtěl.
najas> Tak to by byl fakt zajímavý kousek. Jenže to asi odložím na dobu, kdy budu dělat nějakou revoluci ve své fotovýbavě.
Killbeggan> Já vím, autorem je sethy:-)
Technicky je ta žába celkem v pohodě. Možná by mohlo být zajímavější světlo nebo pozadí, ale za téhle situace bych ji cvakl tam kde je a snažil se jí to vyndat.
On je to s těmi fotkami problém. Fotograf chodí do terénu, aby chytil ideální světlo, já chodím, abych chytil rybu. Předpokládám, že to tak dělá většina z nás – i autoři soutěžních fotek. Když srovnám svoje fotky s tím, co produkujou profíci, tak bych se zastřelil. Jenže já běžím kolem vody, hele, to je zajímavý, cvak a běžím dál.
Fograf má vytipovaný flek, přijde před svítáním, postaví stativ, poladí si kompozici záběru a čeká na světlo. Když se mu zdá, že je to ono, udělá v klidu několik fotek a jde domů. A ty fotky pak sakra jinak vypadají.
Takže oni možná další lidi, co to hodnotí (třeba Radek Havlíček, který nechytá) fakt koukají, jak se ten člověk snažil něco udělat jinak, najít zajímavý úhel, vybrat detail, odlišit se. Proto je možná na třetím místě ta parmí hlava, jakkoli má několik zjevných nedostatků.
A jinak věř, že pro mě je role porotce ve fotosoutěži a kritika hodnotícího snímky zcela nová a neřekl bych že příjemná. Snažím se zvyknout si a být i objektivní. Ale bude to dřina.
David Havlíček>Kdysi jsem byl taky rád, když jsem někoho nachytal na švestkách. Je třeba věci sledovat. Doporučuji kliknout na e-shop Československé fotografie a podívat se na CIRCULAR POLARIZER KENKO ZÉTA EX. Zůstaneš stát jako opařený. Z ceny sice také, ale za kvalitu musíme občas sáhnout hlouběji do kapsy. Snížení jasu o pouhých 0,7 EV (v současnosti nejsvětelnější filtr na trhu), sklo o síle 0,8 mm, obroučka neuvěřitelných 2,8 mm tenká a při tom je přední příruba osazena závitem pro další filtr. Kromě speciální úpravy skel a doplňků potěší i nápis země původu:Made in Japan. Už se těším na Ježíška…
osprey> OK, samozřejmě rozumím. Co by se podle tebe dalo vytknout té žábě po technické stránce? POZN: Nejsem autor, ani ho neznám :-)
Killbeggan> Nějaké zásadnější moudro mě u té žáby nenapadlo, tak jsem to přehrál do roviny vtipu. Že je to dobrá fotka, o tom nikdo nepochybuje, taky se dostala mezi 15 nejlepších.
Další problém je, že se tu nemůžu osobně hádat, abych obhájil kompromis, který vzešel z rozhodnutí několika členné poroty. Mám dost co dělat, abych to rozumně druhý den napsal a nebyly tam jen moje názory.
A jinak všechny snímky z tohohle užšího výběru jsou dobré a většinu z nich někdo navrhoval na přední pozice. Nakonec to dopadlo tak, jak to dopadlo.
Ad foto se skokanem: „Úsměvné kuriózní foto, určitě si zaslouží pozornost, ale případné umístění na předních příčkách by mohlo vyvolat nadměrný zájem o cílený lov obojživelníků a to jsme nechtěli:-))“
Sorry, ale toto zdůvodnění mi připadá dost mimo.
Podle mně je zrovna tenhle snímek hodně dobrý a zároveň nejlíp vystihuje téma soutěžního kola. V tomto případě autorovi skutečně věřím, že to byl NEJ (kurióznější) úlovek. Jaké „lepší“ NEJ má černobílá štika z druhého místa ? Kilb.
najas> to je nějaký nový typ polarizačního filtru – tudíž není šedý?
osprey> Bydlíš daleko, kdo by tě mlátil :-D
Ne je jasné že každý má jiný názor a vidí to jinak. Ale ta parma na třetím místě – to fakt ne (ještě maličká vypadá jakštakš, ale když jí „rozkliknu“ tak je to jen nepovedený ořez). Bylo tam x-lepších fotek.
lewi>Dnes se vyrábějí takové polarizační filtry, že obavy o ztráty světla už téměř nejsou na místě. Je ale nutné respektovat úhel, pod kterým dopadá světlo, aby vše fungovalo tak jak má. Ještě se zmíním o reakci Míry Horáčka. Polarizák by měl sloužit, mimo jiné, právě pro práci s barvou. Představa, že slouží pouze k tomu, aby nebe bylo modré je chybná. A na závěr se ještě jednou vrátím k zrcadlovému obrácení záběru. Existují desítky slavných fotografií, kdy autor fotografii otočil a dal přednost kvalitě vnímaného obrazu před tzv. realitou. Jde prostě o to, že lidskému oku je přirozenější sledovat obraz odleva doprava a ještě lépe od levého spodního rohu do rohu pravého nahoře. Asi víte, že je to všeobecná poučka, tak mi, prosím, nepište, že jsem nějaký magor, co si hraje na nejchytřejšího.
s tim polarizakem souhlas uplne, zvlast, kdyz neni nijak kvalitni svetlo… najas> pravda, mel jsem si s tou 510-kou hrat vic, ale neotacel bych stejne…
najas> Mám tři polarizáky a jeden mám stále s sebou kdykoli u vody.
Přesto je na ryby skoro nepoužívám – žere to strašně světla a zkazil jsem s tím víc fotek než vylepšil. Ono je to taky dané tím, že chytám i fotím sám.
Kdybych byl řekněme na závodech a fotil závodníky s úlovky, tam si použití CPL dovedu představit.
Další věc je, že při focení ryby ve vodě to dělá psí kusy s barvami. Aspoň to tak vidím.
Robur> Je lepší, aby vlasce vyšel spodem, protože se pak neválí rybě na hlavě. Vypadá to líp.
sethy> Fakt je to těžké, když děláš pořadí a tři lidi to vidí každý jinak. Je to o kompromisech a ještě těžší je pak rozhodnutí poroty zdůvodnit, když to píšu se zpožděním a často se finální verdikt neshoduje s mým přesvědčením.
Takže oponujte, diskutujte, dokud mě nezačnete mlátit, je všechno OK.
Osobně si tvoje fotky velice cením.
sethy> to je pravda, překoukl sem se :-(
David Havlíček> Šak o té mrtvé (vidím mrtvou jen na 517) se nikdo ani nezmínil :)
Dyť je to fuk, každý to vidí jinak :-)
Jiris: mám i detail hlavy, ale mně se celá ryba líbí víc. Ještě by to mělo nakonec úspěch jak ořez parmy a co potom :-D
Ono je to fakt poměrně těžké. Opravdu kvalitních děl je minimum a shodnout se není snadné. Já na to vždy koukám tak, zda bych se na tu fotku dokázal koukat ve velkém formátu na zdi. Opakovaně. Třeba ta černobílá ve mě vyvolala emoce, zamyšlení co a jak se v tu chvíli dělo… Mrtvá, byť slušně naaranžovaná štika mě prostě tak nezaujala. O parmách se diskutovalo dlouze. Ta sethyho se mi líbila víc, ale nějak mě tam pořád za voko tahala ta vlnka na čumáku. Nakonec zvítězila ta druhá. Mimochodem – výběr probíhá tak, že stáhneme fotky a postupně odmazáváme. Z toho vyplývá, že známe pouze čísla, kdo kdy kde a jak to fotil vůbec netušíme…
S jedničkou bych souhlasil, pěkné.
Dvojka se mi nelíbí, kontrast nic moc a přijde mi to příliš šedivé. Tam je snad černá jen ta přepálená štika :-))
Třetí parma, bohužel souhlas se sethym ;-) Fotka se mi nelíbí kompozičně. Přijde mi, že má rušivé pozadí a kvalita fotky by mohla být také jinde.
Sethyho parma se mi líbí, jen už při jejím vzniku jsem říkal, že hezčí (z mého pohledu) by byl rypáček nad vodou. Sethyho štika je taky fajn, ale dělal bych jen detail hlavy, šel bych blíž a níže. Protože ta ryba je vyzáblá chcíplotina :-) Navíc ten břeh, takový typický český :-)
Jinak se mi tyhle soutěže taky líbí. Je jasný, že každýmu se líbí něco jiného.
Neuvažujete o tom natočit na dvd rozhovory nad vyhodnocováním fotek, to bychom se asi pobavili :-D
510 je zajímavá, řezal bych jinak.
Libor> Dík :)
sethy> ta tvoje štika se mi opravdu moc líbí, fakt pěkná.
Plně souhlasím s prvním místem,tomu není co vytknout,ale druhé a třetí?To si dělate srandu ne??Druhé místo bych dal parmu od Sethyho to je perfektní fotka!A na třetí bych dal dal rozhodně štiku (foto 597)ta je taky velmi zdařilá…nechápu co je tak dobré na té druhé fotce není zrovna moc kvalitní…a ta parma?:/docela dobrá ale Setyho rozhodně lepší.Nevím nevím no…
já osobně bych do první trojky zařadil: Číslo 557 (sumec s máničkou), číslo 532 (parma) a číslo 598 (Sethyho parma). Souhlasím s velkým nevyužitým potenciálem fotky 510 ale rozhodně bych to zrcadlově neotáčel, to už je pro mne změna reality. Editace typu srovnání horizontu, výřez, barevné korekce jsou ok, zrcadlové otáčení už neberu. A ještě k 557 – sumec s máničkou – pro mne jasný vítěz. Fotka se v tomhle rozlišení zdá technicky ok, kompozice ok (škoda jen toho „vajglu“ – jezdce zipu pod bradou) a má příběh. Fotka je to neobyčejná, narozdíl od takových štik, jako je na porotou vybraném prvním místě, kterých jsou plné časopisy.
V rámci zadané tématiky je zajímavé, že autoři ignorují používání polarizačních filtrů. Nakloněné horizonty jsou naší velkou bolestí a přitom stačí malá operace v počítači a je všechno v pohodě. Je mi to líto, ale s pořadím na druhém místě se nedokáži srovnat. Kromě černobílého tónu nevidím nic z popisovaných kladů. Práce se světlem je náhoda uplatněná pouze na podivně se vznášejícím klobouku a k tomu ta useknutá ruka… Řekl bych, že Štochl se drobet zavrtěl v hrobě. A opačný případ. Fotografie štiky s číslem 510. Pro mne jasný favorit, kterému bych přisoudil druhé místo. Stačilo fotografii malinko oříznout, aby se ploutev na levé straně nedotýkala hrany, zrušit v kompu bublinu v pravém horním rohu a hlavně (!) otočit fotografii zrcadlově tak, aby hlava ryby byla v rohu levém. Myslím, že by nebylo co vytknout. Jinak díky za podobné soutěže.
Ta parma na třetím místě, to jako vážně? Kolik jste toho před hodnocením zkonzumovaly :-D
proč je lepší nechat u fotky okouna vyjít vlasec spodem?
Gratulace výhercům