V první řadě se omluvím za to, že nejsem žádný odborník na fotografii. Pokusím se prostě jen zdůvodnit rozhodnutí poroty, jíž jsem byl členem, nakolik toho budu schopen. Kromě toho se pokusím okomentovat jednotlivé snímky. V komentářích zazní jak můj názor, tak názory ostatních porotců, jak jen jsem si je dokázal uchovat v paměti. Pokud byste měli k práci poroty výhrady, pak pod článkem je dostatek místa k případné diskuzi a tam můžeme veškeré názorové rozdíly probrat. To, že se ne každý s rozhodnutím poroty ztotožní, je zcela jasné, protože hodnocení snímku je ve většině případů subjektivní záležitost.
V popisech snímků budu hovořit hlavně o chybách. Neberte to z mé strany jako aroganci. Nejsem si jistý, jestli jsem už někdy životě udělal bezchybný snímek. Na všech svých fotkách ale hledám zejména chyby, abych se jich příště vyvaroval.
Bezchybná fotka je jen ideál, stejně jako nejsou bezchybní lidé. Vždycky je co vylepšovat. Pokud se nějaký snímek objevil v tomto článku, pak už jen to samo o sobě znamená, že je nadprůměrný.
Protože řada účastníků soutěže je podle svých prezentovaných výtvorů fotografickými nováčky, pokusím se napřed přiblížit, jak se dobrá fotografie pozná - tedy podle mě :-)
Skutečně kvalitní fotografie by měla diváka zaujmout nebo v něm vzbudit emoce, mít zajímavou náplň nebo atmosféru, prezentovat nějakou tvůrčí snahu fotografa (to zahrnuje výběr a prezentaci motivu, práci se světlem a hloubkou ostrosti nebo kompozici snímku) a obsahovat minimum technických chyb.
Je toho dost a zní to složitě, že? Jinými slovy to jde říct i tak, že dobrá fotka musí jevit jako mimořádně povedená a něčím výjimečná. Musíte to z ní cítit. Pokud máte u snímku pocit, že stačí vyběhnout ven a do hodiny přinesete deset podobných, pak byste ho asi neměli posílat do soutěže s nadějí na přední umístění. Samozřejmě vám nic nebrání poslat ho i přesto, ale nic víc od toho nečekejte.
Porota se tedy snažila vybrat snímky, které mají atmosféru, dokázaly její členy něčím zaujmout, bylo u nich vidět, že fotograf při pořizování snímku přemýšlel a dokázal se s ním po technické stránce vypořádat.
Celkově jsme vybrali 22 fotografií, které podle našeho názoru vyčnívaly nad úroveň ostatních. Z nich jsme postupně vyřazovali jednotlivé snímky, až zbyla trojice vítězů. Někdy rozhodovala atmosféra a působivost snímku, jindy technická kvalita, některé snímky vyřadila třeba i jediná, ovšem až příliš nápadná chyba.
Snímky jsem dál nijak neupravoval, jen jsem sjednotil jejich velikost.
Vítězná trojice nakonec vypadá takto:

Slezská Harta - autor kivi - číslo 190 - První místo
Snímek je klasické foto s jasnou kompozicí, barvy jsou možná až příliš ostré a snímek je lehce podexponován (hodně černé). Ocenili jsme zejména snahu fotografa pracovat s motivem - dobře zvolené osvětlení, zakomponování pařezu do plochy obrazu apod.
Pravděpodobně byla použita technika HDR (složení několika různě exponovaných snímků pro lepší prokreslení světel a stínů). V tomto případě se nám to zdálo být ku prospěchu věci.

Pařezy, samé pařezy - rybař13 - číslo 132 - Druhé místo
Dobře komponovaný snímek mající atmosféru. Ocenili jsme i podle nás správný přechod k černobílému podání. Snímek negativně ovlivňuje větvička v popředí, kterou by bylo vhodné před fotografováním odstranit.

Ráno na řece - karel 1 - číslo 102 - Třetí místo
Snímek s nádhernou atmosférou a osvětlením, technicky poněkud slabší. Po stránce kompozice chybí nějaký výraznější motiv v popředí.
Zbylé snímky uvádím seřazené podle jejich čísel bez jakéhokoli pořadí.

Číslo 86
Pěkné foto s atmosférou a dobře kompozičně zvládnuté. Snímek by podle našeho názoru zasluhoval mírný ořez v horní části (tmavý pruh vpravo nahoře ruší). Navíc se nám zdálo, že trochu odbočuje od soutěžního tématu.

Číslo 93
Barevně výrazná fotka schopná zaujmout. Technicky ovšem není příliš dokonalá, navíc celkový dojem trochu kazí dráty a hlavně - chtělo to zapracovat na popředí - udělat z nahozených prutů část obrazu (umístit dál od krajů a nechat vyniknout proti hladině).

Číslo 120
Výtvarně je tohle docela zajímavý snímek. Malý čip kompaktního fotoaparátu ovšem trochu bojoval s obrovským dynamickým rozsahem scény a mám dojem, že většině porotců tam chyběl nějaký výraznější motiv.

Číslo 125
Určitě zajímavý snímek, kterému chybí malinko výraznější barvy a osobně mu tak trochu nemůžu odpustit dotek hlavy rybáře s horizontem.

Číslo 143
Tady jsme se shodli, že snímek má rozhodně zajímavý námět, ale spíš dokumentační ráz. Chtělo by to zajímavější osvětlení, jiný úhel pohledu...

Číslo 164
Tenhle snímek mohl mít na to, aby vyhrál. Ovšem chyba v umístění tak zásadního prvku, jakým je loď v popředí, je do očí bijící. Ta loďka potřebuje víc prostoru - zasadit do obrazu, ne nalepit na jeho kraj. Škoda, fakt škoda.

Číslo 186
Tomuto snímku značně ublížil nakloněný horizont a ne zcela ideální zakomponování stojanu s pruty do obrazu. Docela to zamrzí, jinak je to taková krásná večerní idylka.

Číslo 194
Z tohoto okamžiku se dalo fotograficky vytěžit mnohem víc - obrazu naprosto chybí začlenění popředí, které tam pouze proniká rušivými stébly trav a větvičkami po pravé straně. Horizont je nakloněný a do jisté míry vadí i efekty, které v objektivu vytváří ostré protisvětlo.

Číslo 195
Velice působivý snímek, velmi pravděpodobně pořízený s využitím techniky HDR. Na většinu porotců působil až příliš nepřirozeným dojmem.

Číslo 203
Poměrně efektní záběr, který ale mohl být po technické i kompoziční stránce o něco lepší.

Číslo 209
Kompozičně poměrně dobrá fotka využívající dlouhý expoziční čas, což svědčí o tom, že se nejedná o nějaký náhodný cvak. Dlouho se držela mezi kandidáty na vítěze, ale nakonec jí ze všeho nejvíc chyběla atmosféra a lepší světlo, takže ji předběhly působivější snímky.

Číslo 210
Tohle byl jeden z kandidátů na přední místa. Nakonec fotce nejvíc ublížil nedostatek prostoru pro umístění hlavního motivu. Chtělo to nastavit kratší ohniskovou vzdálenost nebo kousek couvnout. Docela dobře si umím představit, že ani jedno nebylo možné, ale na to se ve fotografii nehraje...

Číslo 211
Hezká scenérie, ale fotografovaná za příliš ostrého světla, které snímku dost ublížilo.

Číslo 246
Snaživý pokus, ale trochu nesedí kompozice a snad ještě víc práce s hloubkou ostrosti. Rámeček téhle fotce docela pomohl.

Číslo 262
Hezký podzimní den s fotogenickou oblohou, ale po stránce osvětlení a kompozice to není úplně ono.

Číslo 264
Zajímavý snímek s atmosférou, ze které se ale možná dalo vytěžit víc. Přinejmenším bylo vidět, že zájem poroty se rychle obracel k jiným obrázkům.

Číslo 272
Hezké, idylické, ale autor šel až příliš blízko. Kousek místa navíc by snímku nepochybně prospěl. Stojan s pruty by se určitě měl vejít celý.

Číslo 277
Příjemná atmosféra, dobrý ořez. Tenhle snímek se dlouho držel v boji o "medaile". Nakonec ho předběhly jiné.
Jenom detail - chtělo by to vyretušovat drobný rušivý objekt asi ve dvou třetinách dolního okraje.

Číslo 279
Tahle fotka nepochybně má atmosféru. Technicky je ale malinko slabší.
Myslím, že i když do profesionálních výtvorů měla většina snímků ještě hodně daleko, určitě bylo na co se koukat. Vždyť právě kvůli podobným scenériím chodí mnozí z nás k vodě.
Všem soutěžícím děkujeme, vítězům gratulujeme a samozřejmě, pokud vás focení baví, těšíme se na vaši účast v dalších kolech soutěže.
Za CHYTEJ.cz M. Horáček - Osprey
hlavně u obou soutěží postrádám odkaz na všechny fotky, ze kterých se vybíralo
gratulujem vitazom a zaroven dakujem za komentar k mojej fotke.. nefotim a s vybavenim bezneho cloveka nefotografa som s vysledkom nadmieru spokojny.. dufam ze coskoro bude tema ktora mi sadne :) som motivovany:)
Všem výhercům gratuluju, myslím, že porota vybrala po zásluze ty nejlepší.
já jsem se o tuto soutěž nijakým způsobem nezajímal, šla mimo mne, tak se tedy cítím naprosto kompetentním ke kritice/ hodnocení/ výsledku soutěže. Protože ale nejsem úplně nesoudný, dovolím si soudit pouze co vidím, tedy soubor 22 fotografií a výsledek práce Odborné komise při Ministerstvu Digitálních foťáků, jeho rozvoje, technizace a estetizace lidových vrstev včetně analýzy dopadu na její trávení v závěru Televizního zpravodajství v části- Zvířátko, tedy poroty.
Tedy- neměli jste z čeho vybírat. Nezávidím a oceňuji, co pro nás, masy děláte. Možná tedy nastavená pravidla výběru byly příliš tvrdá, vzhledem k úrovni prací. A protože opravdu není co hodnotit a s čím polemizovat, mé hodnocení se scvrkne do pár vět. Kdybych já měl k dispozici tento soubor 22 foografií, byly mé, tak bych si dovolil poslat pouze snímek 102, tedy 3. místo. S tím, že tady nesouhlasím s tvrzením poroty, že fotografii chybí výrazný motiv v předním plánu. To by bylo příliš prvoplánové, jistě- kýčovitému formálně technistickému populismu vhodnější, ale první plán tady nedělá silueta, ale pohyb, děj. Toho je tam nádherně, přímo přehršle. Tedy za mne hodnotím jako vítěze fotografii 102. Toliko k soutěži. Ovšem za co jediné bych dal peníze, je fotografie č. 120. Ta jediná je nejvíce mimo téma, tedy s přesahem do jinam, proto nehodnotím do soutěže. U té fotografie je úplně jedno, jak se s tím popral nebo nepopral grafický čip, dovolím si tvrdil, že filmová emulze by si s tím neporadila lépe nebo lépe- výsledná fotografie by stejnak musela být editováno přesně do této podoby. Autorovi se tedy nejlépe povedl snímek s daným nářadím s přesahem do umění. To je v příkrém rozporu s jedním z kritérií a předpokladu výběru- technická stránka věci. Tedy se 102 bych se potěšil, 120 koupil.
Děkuji za vyslechnutí mé oponentůry, věnujte nám i nadále dostatek svého času.
Fotosoutěže by se mohli za nějaký čas dovyvinout do stádia neveřejného sběru a uveřejnění v jeden čas, s možností hodnotit plebstu daná díla, tedy nám s tím, že redakční cenu, tedy celkového vítěze si vybere porota redakce. Vítěz v amatérském lidovém hlasování by mohl obdržet nějaké virtuální chehtáky/ fišbony/
Neveřejný sběr by se mohl projevit v obrazotvornosti jednotlivých přispěvatelů, velkých očí ze soupeřů, což by mohlo zvýšit kvalitu zaslaných dílek. Po té, co z několika kol bude zřejmé, co jednotliví soupeři dokáží. Když nebude dostatek soupeřících autorů, bude se možno vrátit ke sběru recyklovaného papíru.
Za sebe mohu říci jen tolik, že vybírání opravdu nebylo jednoduché. Nic záviděníhodného :-)
Jinak moc pěkné fotky… Prostě u vody je krásně…
sus1> No jo to by nebyl Armor, aby nehodil nějaké moudro, co? Jako vždy… :D
Zase do toho kecají ti,co nedali nic a tet jsou generál major.: )) nebo generál Armor?? Já už s v tom nevyznam.:( )))
psala jsem, budeme přemýšlet, :-)toto je řešení toho, že nějaká fotka je tam od začátku, a jiná přidaná ke konci soutěže .....Počítali jsme s tím, že to budeme ještě „pilovat“ :-)
HaDová> byl to samozřejmě jen návrh a asi by bylo dobré předem u lidí ověřit zda by o to byl vůbec zájem. Pokud by to bylo zbytečně v jakémkoliv směru obtížné, nemá smysl to vůbec rozjíždět.
Něco vymyslíme, aby tam byla cena za nejoblíbenější fotku či prostě fotku, která se bude nejvíce líbit lidem, ale vše až od listopadu, říjnová je rozjetá a tohle musíme promyslet a domyslet :-)
Kazan> děkuji :-(
osprey> hlasoval by registrovaný člen pod svou přezdívkou z mejlíku. Hlasovalo by se po ukončení kola v době než profiporota vybere vítěze. Něco jako když se zde dělají ty minisoutěže, no a veškerá agenda se hodí na paní Davidovou H. a máš to vyřešený :-D
osprey> Je pravda, že někteří soutěžící by klikání určitě zneužívali a při systému líbí/nelíbí by nepomohlo ani omezení podle IP adresy. Srovnání u fotek vložených na začátku a konci soutěže by určitě pokulhávalo, přiznávám, že to jsem nedomyslel. Dobře, nemuselo by se tedy jednat o soutěž, ale byla by to jen zajímavá informace pro soutěžící, ať už by se palce nahoru zobrazovaly hned po přidání, nebo až po uzávěrce soutěže. Na hlasování poroty by to nemělo vliv. Nemyslím, že by to bylo pro šikovného programátora nějak obtížné, tobě by to čas neužíralo a líbí/nelíbí by dostalo smysl. Proč mám hlasovat, když je to k ničemu?
Allberto Armore> Jediná moje věta: A viděl jsi ten zbytek?
JHolc> V první řadě neznáš cenu mého času, ve druhé řadě je úžasné, co se dá naklikat, když na počtu kliků záleží.
A jak bys srovnával pořet kliků u fotky vložené na začátku měsíce a u druhé vložené den před uzávěrkou soutěže?
Souhlas s Kazanem, bylo by fajn zveřejnit u fotek kolikrát se „líbila“ , nebo „nelíbila“.
Protože máme možnost pro jednotlivé snímky hlasovat,možná by bylo zajímavé do budoucích soutěží zařadit i vyhodnocení hlasů nás laiků, kteří hodnotíme pouze pocitem líbí nelíbí. Něco na způsob foto ,,sympatie,, :-D Patrně by bylo zajímavé, nakolik by se lišil výběr jednotlivých porot a kde by se shodovaly
Prý jsou vybrané „vyčnívající“ fotky. Nevidím šmajhlíky, tak aspoň checheche. Vyčnívá akorát ten most numero 143 z vody. Mnoho fotek je dobrých, ale některé sem nepatří. Numero 209 není ničím nápaditá a napsat „kompozičně dobrá fotka“ chce asi mít tak 1 promile. Nebo 2 ? Já bych musel mít asi minimálně ty 2. A nedávat si bacha. Numera 186 a 272 jsou ojetá jak staré ku..y v Praze a nic nového nepřináší. Idylický pohled na dva klacky proti zapadajícímu Slunci – jak dojemné!!! A jak objevné! A jak kompozičně dokonalé! Asi nebylo z čeho vybrat… Havlíčkovi radím, najat příště za guláš nezatíženou externí porotu z amatérských fotografů, nespojených s chytej.cz. Osprey má sám mnoho lepších fotek a čemu podlehl při hodnocení, netuším. Možná zbytku komise. Asi Hadové… Je to krásnééééééééé! Je to vaše, pište si, co chcete! Ukazuje se, že furt platí „po fšeckém je hovno, enem po fčelách je med“.
Du na štiky povláčit. Že bych cvaknul fotku Slunce a prutu? Bylo by to kompozičně dobré. A narvu to do RAW a při FF bude mít fotka minimálně 10 mega. Dá se s tím potom tapetovat.