Delší úvod do této problematiky není potřeba, a to z toho důvodu, že tento článek je svým způsobem výstřelem do tmy a hlavně se bude týkat pouze vrhacích multiplikátorů. Smekací navijáky jsou sice v našich končinách rozšířenější, ale multiplikátory svírá v ruce stále více rybářů a právě jejich údržba je jednak v porovnání se smekacími navijáky nejen snazší, ale je zároveň pro tyto navijáky klíčová. A co výborná kondice vrhacího multiplikátoru pro majitele znamená, snad ani nemusím zdůrazňovat.
Ještě větší roli hraje údržba multiplikátorů při mořském rybolovu, kdy je mořská voda schopna během krátké doby negativně poznamenat jakýkoli naviják, byť je konstruován i pro použití ve slané vodě. Proto je nutné po každém lovu na moři multiplikátor opláchnout sladkou vodou.
Multiplikátory (dále jen MP) jsou, na rozdíl od smekacích navijáků, mnohem více zatěžovány přímým kontaktem s vodou a je jedno, jestli sladkou nebo slanou. Důvodem je konstrukce těchto navijáků a především návin na cívce. Právě obsah cívky má na svědomí poměrně velké množství vody, kterou už po krátké době lovu nalezneme uvnitř MP.
Ani navinutím vlasce namísto pletenky se nevyhneme tomuto jevu. Voda má na svědomí vyplavování mazadel a chtě nechtě zanáší naviják částicemi, které jsou v ní obsaženy. Zanášení nečistotami ale není až tak kritické, jako provozování MP na sucho (bez mazadel).
Samotnou údržbu dělím na údržbu denní, občasnou a sezónní.
Denní údržbu provádím po každém lovu.
Občasná závisí na počtu a délce vycházek, ale vesměs ji praktikuji po každém pátém až desátém použití.
Sezónní údržba znamená kompletní rozebrání MP, jeho dokonalé vyčištění nejen od starých maziv, kontrolu nejexponovanějších součástí, promazání a následnou kompletaci. Ve většině případů provedu sezónní údržbu jednou za rok, ale někdy je nutná i několikrát za sezónu.
Podotýkám, že zde bude řeč o údržbě denní a občasné. Pokud ale bude o tuto problematiku zájem, může se zrodit i pokračování a třeba i o smekacích navijácích.
Ještě si dovolím malou poznámku ohledně MP, který je pro názornost použit, je jím starý dobrý a nesmrtelný Abu Ambassadeur řady C.

Nepřekonatelnou výhodou této klasiky i některých odnoží této řady je rozebrání na jednotlivé bloky, tím pádem rychlé vyschnutí navijáku a snadné promazání všech klíčových součástí.
U ostatních MP a hlavně nízkoprofilových „vajíček“ je často servisní demontáž z konstrukčních důvodů do jisté míry ošizena, což sice není zásadní, je to ale určitě omezující. Přesto se níže popisovaný postup údržby dá bez problémů přenést na všechny typy MP.
Nakonec bych rád poděkoval za projevenou důvěru kamarádovi Fugasovi, který bez váhání svěřil svůj MP do mých rukou a mohl ho tak nechat zvěčnit pro potřeby tohoto článku.
Denní až občasná údržba krok za krokem
Ze všeho nejdříve zajistím vlasec/šňůru na cívce, usnadní to zpětnou montáž. Pokud je potřeba, naviják otřu a očistím. Pak už nic nebrání rozebrání navijáku. Obavy z poztrácení součástek jsou zbytečné, nic nevypadne a nic nevyskočí.

Nyní stačí povolit tři šrouby, které drží bok navijáku…

...naviják „rozpůlím“…

...a nechám vyschnout. V tomto případě jsem vlasec nezajistil, což mi při montáži trochu zkomplikovalo život.

Po vyschnutí kápnu dvě až tři kapky oleje na osu kola náhonu řadiče…

...a jednu kapku do pouzdra osy cívky. To zajistí u kvalitních MP skutečně trvale citlivé seřizování mechanické brzdy.

Sejmu cívku z osy. Tento krok samozřejmě platí pro takto konstruované navijáky. U ostatních typů MP vyjmu cívku i s osou.

...a vyjmu ji.

Na tu část osy, která je vně pastorku, aplikuji jednu kapku oleje. Také lze použít malé množství voděodolné vazelíny a tak tento krok údržby zařadit do údržby občasné. Ale u navijáků, jejichž cívka má osu jako neoddělitelnou součást a řady Rekord od Abu, je vhodné požívat pouze olej, a ten aplikovat vždy při denní údržbě. Je na místě zdůraznit použití skutečně malého množství mazadla, které jinak ulpí na bubínku odstředivé brzdy a změní tím její vlastnosti.
Pozn.: o smyslu úmyslně promazané odstředivé brzdy se dá samozřejmě diskutovat, což ale neplatí u MP s magnetickou brzdou - v té nemá olej co dělat.

Namazanou osu vložím zpět a mírnou silou zatlačím, dokud neucítím její uchycení v pojistce, bránící jejímu samovolnému vypadnutí. Neplatí u Abu řady Rekord, kde je osa volná.

Hotovo, osa je na svém místě.

Další postup se již týká občasné údržby. Do servisních otvorů kápnu po jedné kapce oleje...

...takto promažu pákový mechanismus, uvolňující cívku od převodu oddálením pastorku od cívky.

Nasadím zpět cívku. Dávám přitom pozor, aby byly kamínky odstředivé brzdy na svém místě, tzn. na vnitřním okraji věnečku. V opačném případě nejde MP sestavit. To platí i pro modely s odstředivou brzdou na opačném konci cívky.

Sesadím obě „poloviny“ navijáku tak, aby jejich plochy k sobě dosedly. Upozorňuji, že u MP s ploškou pro uvolnění cívky (na snímku zcela nahoře) se musí dát pozor, aby byla v horní poloze. Jinak k sobě obě části nedosednou.

Vhodným šroubovákem povolím šroub a sejmu krytku...

Třemi až čtyřmi kapkami oleje ošetřím dutý hřídel kličky, čímž zároveň promažu závit zdolávací brzdy. Nasadím krytku a zajistím ji šroubkem.

...a na pojistku držící osu cívky kápnu dvě až tři kapky oleje. Tento krok občasné údržby se samozřejmě týká všech MP bez rozdílu konstrukce a opět hraje důležitou roli v citlivosti nastavení mechanické brzdy.
Zpět našroubuji ovladač, sloužící zároveň jako víčko.

Podle potřeby promažu madla kličky.

Posledním bodem se stává samotný řadič, který je ale nutné ošetřovat vždy po každém lovu! Kápnu jednu, maximálně dvě kapky oleje do mazacího otvoru jezdce řadiče...

...několikrát otočím kličkou navijáku a na každou stranu hřídele řadiče dám nanejvýš jednu až tři kapky oleje - záleží na velikosti (šířce) MP. Stále držím naviják vzhůru nohama a otáčením kličkou nechám řadič několikrát přejet z jedné krajní polohy do druhé. Tím zajistím rovnoměrné promazání hřídele.
Je nutné podotknout, že u synchronních řadičů, tedy těch, co jsou v pohybu i při náhozu, je třeba použít olej s co nejnižší viskozitou. Také by se mohlo zdát, že je řadič nutné více mazat, ale pokud nestojím o mastná kola na vodní hladině (i když se hezky lesknou a ta pěkná duha, že...), tak není žádoucí používat víc mazadla než je skutečně zapotřebí.

Tak a je hotovo:-)
Může se zdát, že to celé byla velmi složitá komplikace, ale ve skutečnosti tato činnost zabere několik málo okamžiků, které si rozhodně technika, jež nám umožňuje příjemné skotačení u vody, plně zaslouží a naši péči nám posléze oplatí nejen bezproblémovým provozem, ale i takřka neomezenou životností.
Text: PetrC
Foto: M. Horáček - Osprey
kerob> paráda, díky.
sys-el> http://www.tobex.cz/…loziska.html
http://www.tobex.cz/…loziska.html
kerob> to dá rozum, to by totiž muselo být kostičkové ložisko. Pokud se samozřejmě nemýlím.
Máš nějaký typ, třeba i značku, popřípadě kde ho sehnat? Nejlíp přes internet.
sys-el> No, kosticky tam budou tezko :-D Jinak samozrejme vymenit a urcite koupit nejaky lepsi.
Tak jsem jedno ložisko rozebral a koukám, ony tam jsou kuličky? Je to vůbec možné?
Tak se celkem zadařilo, ale zjistil jsem, že jsou nejspíš v háji ložiska v cívce, drhnou, zasekávají se. Ptám se, má smysl ložiska rozebrat a zkusit je zprovoznit, nebo koupit nová?
A myslí si tady někdo, že je rozumné ho rozebrat, ošetřit a poskládat?
Prosím, mohl by mi někdo poradit jak postupovat viz můj předešlý dotaz. Případně kde bych našel nějaký článek na toto téma?
Pořídil jsem si použitý multiplikátor a chtěl bych mu dopřát nějakou větší údržbu. Ptám se, nemá autor v úmyslu napsat něco na téma celkové a důkladné údržby?
To se tady fakt nenajde nikdo kdo by mi poradil? Kazdej se tady predvadi jak tomu rozumi a kdyz pride na vec tak je ticho po pesine. Skusim to jeste jinde.
Vloni sem si koupil novej multík rekord od abu a mam jeden problem. No a ted sem tu nasel tenhle clanek tak snad mi nekdo poradi. Kdyz sem chtel multik celej promazat tak sem ho rozebral vycistil a castecne promazal. Castecne proto protoze mi nejde vyndat takovy to plastovy kolecko co pohani sneka na radic. U staryho abaka vyndat de tak mi poradte jak to udelat u rekorda. Dik.
Vydrýsek> u smekacích navijáků pokus/omyl nehraje tak velkou roli. A když nepoužiješ živočišné tuky, tak se v nejhorším případě stane to, že v chladu ztuhne mazivo, a tak i chod navijáku. Nebo další extrém je vysoká teplota nevhodná tuková náplň vytéká.
Samozřejmě budu rád, když se se svými závěry podělíš.
To máš pravdu, pro výrobce je výhodnější, když má výrobek omezenou životnost, ale když si člověk připlatí, tak je možné, že se dočká vyšší životnosti. To ale nic nedokazuje o spolehlivosti, že?
Určitě vhodná údržba zvýší životnost a bezporuchový chod a tím pádem trochu návrháře potrápit. Jenže ti spoléhají na většinu uživatelů a jejich přístup…
Vydrýsek> Tak si kup Abu C3 u Kajmana, tam mají ještě ty s dvoupinovou odstředivou brzdou. Ty jsou akorát správně uleželý:-))
PetrC> Jasně, beru. Metodu pokus – omyl asi podstoupím taky, vydám se směrem průmyslových maziv … a na srazu ti poreferuju závěry. A sám si snad dobře uvědomuješ, že výrobci už dávno nepočítají s dlouhou životností, tím chci naznačit, že my, co jsme nakoupili navijáky v nedávných letech se můžememe pouze snažit překvapit jejich návrháře nadstandartní péčí.
osprey> co není, může být. Stejně mám v plánu vydat se na oběžnou dráhu a tam prožít jiný stav. Tak si s sebou vezmu místo jednoho ručníku jeden MP…
:-) :-)
Vydrýsek> My se dycky chováme správně a vzorně. Tak nekecé.To vostani só tupi. Fšeci.
Snahu autora třeba ocenit. Na webu je ale takových instrukcí plná ........ I lepších. Ale ne každý zná jazyk a ne každý si dokáže spustit automatický překladač (třeba od Googleu), který, i když kostrbatě, všechno přeloží. Nakonec tolik řečí, zná málo kdo…
PetrC> A nestalo se ti, že bys měl navijáka v jiném stavu? :-)
Vydrýsek> vždyť vím, že jsi slušňák a k tomu hlava otevřená.
:-) :-)
Pokud se týká tření, tak znám jen dva stavy – dře to a nedře to.
Jo a ještě jeden k tomu – ten supravodivý…
Jo a ještě tkalcovský – ten dřevěný.
Jak jsem psal, je tolik maziv, že se v tom asi vyzná jen odborník a znalec, což rozhodně nejsem a nabyté zkušenosti jsem získal metodou pokusů a omylů + obyčejný selský rozum.
Nikdy jsem nesvěřil své navijáky do cizích rukou a vždy jsem si údržby dělal sám. Vím totiž, jak to v „odborných“ servisech chodí a měl jsem možnost nahlédnout pod pokličku. Zkrátka a prostě, co si mohu udělat sám, si sám udělám.
No počkej, velký podíl na vysoké životnosti má hlavně výrobce, já jen udržuji jejich stav v dobrém stavu, nic víc.
:-) :-)
PetrC> Zapomněl jsem tě slušně pozdravit, nazdar Jardo (nekeří jihomoraváci sa neumijů chovat …). Děkuji ti za vyčerpávající odpověď. Beru ji na vědomí, je škoda že žádný z tebou uvedených výrobců neuvádí třídu vazelín, podle mých omezených tribologických znalostí by se na převody navijáků mohla hodit vazelína 00, případně 000 na rolničku. Už jsem chtěl nakoupit 00 od mogulu, ještě popřemýšlím.
Taky už se mi nechce vyhazovat peníze za autorizovaný servis, který navíc nemusí dopadnout úlpně podle představ … Jo a teď už se opravdu nedivím, že tvoje navijáčky jsou nesmrtelné, když mají tak sofistikovanou údržbu :-D
Vydrýsek> zdravím tě Tome. Předpokládám, že je tvůj dotaz mířený na mě.
Nerad něco doporučuji, ale mohu tady napsat, čím mažu své smekací navijáky.
Na mazání převodů používám universální vazelínu určenou pro ozubená kuželová soukolí křovinořezů a je značky Husqvarna.
Velmi dobrá je i litná vazelína značky Pan Oil. A loni jsem zkusil vazelínu určenou na kola od Motorexu. Všechny jmenované se mi osvědčily, ale první dvě jsou vážně skvělé.
Pro mazání a konzervaci překlápěčů používám vazelínu Red Devil od Yarroline.
A pro mazání kladky překlápěče (rolničky) používám voděodolnou vazelínu Racing Suspension, také od Yarroline.
Některé z těchto mazadel používám i na MP, ale to se týká kompletní údržby…
Samozřejmě je mazadel celá řada a vyzkoušel jsem kde co, ale s výše jmenovanými jsem už dlouhá léta spokojen.
A netěsné skříně? Tak to neznám, proto doporučuji navijáky s tělem z jednoho kusu…
A když to nejde jinak a vím, že se vyžívám v máčení navijáků viz sethy, tak si naviják utěsním nějakým tmelem a guferem.
:-) :-)
Wunderschön, Wunderschön … Zajímavý článek, poučný, názorný, tak jako ostatní kolegové se budu těšit na pokračování, týkající se smekacích navijáů ;-) Rád bych se vrátil k otázce mazání. Co bys nám, smekáčům, doporučil k mazání převodů v netěsných skříních ?
Fugas> také se budu snažit se letos dostat k vodě častěji.
Za článek neděkuj, pro grafomana jako jsem já to byla brnkačka…
:-) :-)
Údržbu určitě zvládneš, jak jsi sám viděl, nic na ní není. A se srazem to také nemám letos jisté. Obávám se, že loňský rok byl výjimkou. No, uvidí se.
PetrC> Vynasnažím se. Jo a dík za článek, letos se budu muset s údržbou poprat sám, protože na sraz se asi nedostanu.
Fugas> přesně tak, máš ho pěknýho. Toho navijáka…
:-) :-)
A s těmi docházkami bys měl něco udělat! Na druhou stranu nejsem na tom o moc lépe.
Pěkné motátko:-). Vedle piva mu to vyloženě sluší! PetrC: ještě jednou díky za servis! Pro mě je to vzhledem k počtu docházek údržba sezónní…
Stanik> otázka jaká maziva používat je celkem zajímavá, ale většině stačí to, co jim kdo v obchodě strčí do tašky.
To je samozřejmě ta lepší možnost, protože dav na jakoukoliv údržbu kašle a to malé zbývající procento je schopno naviják vystříkat WD čtyřicítkou a jen pár promile uživatelů dělá něco smysluplného.
Pokud jde o diskuzi na téma vhodných mazadel, tak jsem pro. A jestli dojde na sepsání dalšího povídání o údržbě navijáků, tak to se teprv uvidí. A není to ani tolik o lenosti, jako spíš o tom mít trochu toho času.
Stanik> Já kupuju to, co se dodává jako oleje a vazelíny na navijáky. Možná zbytečně utrácím, protože v těch tubách je něco, co bych koupil za polovinu ceny, ale při mé spotřebě…
Mám ty cykly kapku delší než PetrC a ne do každého smekáče lezu. Akorát Red Arca jsem jednou rozebral na atomy.
Ač nejsem majitelem MP tak mě článek zaujal. Zajímalo by mě jaké oleje a mazadla používáte při údržbě navijáků, nejen MP ale i smekáčů? Podporuji návrh na sepsání a nafocení článku o údržbě smekacího navijáku, to by myslím oslovilo ještě více čtenářů.
osprey> právě že vím jaký jsi fotograf.
Myslíš, že kdybych nevěděl, tak bych tě to nechal fotit?
:-) :-)
PetrC> Právě, že nevíš, jaký jsem fotograf. Ještě že jsem to fotil dvakrát:-))
sethy> šťouro! :-D
osprey> což o to, říci mohu. To hlavní je ale čas.
Máš pravdu, článek o údržbě SN by pár lidí určitě zaujal a možná by to bylo i přínosnězáslužné.
Máš pravdu, posílat na běžnou údržbu navijáky do servisu je z mého pohledu plýtvání peněz. Navíc nemáš jistotu, že je údržba 100%. Zkrátka, co si můžeš udělat sám, sám si udělej.
Tak o kvalitu snímků jsem se nebál. Navíc si myslím, že jsi vše pro jistotu fotil minimálně dvakrát a vím o tobě jak jsi dobrý fotograf.
A snímky se povedly.
sethy> že tím nechceš naznačit, že nemám cit a oko fotografa, že? Že jsou mé snímky otřesné a v podstatě kazí jinak skvělý dojem na mou osobu.
No, mám se urazit?
:-) :-)
To je pravda, dá se toho na toto téma najít spousta, ale k dokonalosti, jakou by mělo video natočené TV Chytej, tomu hodně schází. Hlavně ten cit a vyjádření takové té surové lidské lásky k detailu a pohledu na svět, který tu panuje čtyřiadvacet hodin denně a sedm dní v týdnu.
:-) :-)
PetrC> S focením není problém, stačí říct. Myslím, že i článek o údržbě smekáčů by zaujal dost lidí. Když jsem posílal na běžnou údržbu čtveřici Shiman (ta moje černá), vyšlo mě to skoro na litr.
A musím říct, že jsem se bál, že v těch polních podmínkách to focení dopadne i hůř.
PetrC> to je pravda, kdybys to fotil ty, tak by výsledek byl stejný jako bez obrázků :-D
Ale tak ono toho je na internetu dost, dokonce i celá videa jak to kompletně očistit a promazat :-)
sethy> je potřeba si uvědomit, že pro potřeby článku bylo nezbytné nafotit pár obrázků a fotilo se venku. Pro odkládání sloužil kámen a Míra, který fotil, chvílemi seděl a chvílemi ležel (byl po probdělé noci velmi unaven).
Psaní o kompletní údržbě také potřebuje pro názornost nějaký ten snímek a nedovedu si představit, že bych za těchto polních podmínek rozebíral celý naviják. Navíc jsem nebyl patřičně vybaven.
Vlastně jsem nebyl vybaven ani na toto, takže třeba sehnat šroubovák byl celkem problém a nakonec byl použit „šroubovák“ Abu, který je součástí balení MP. Ještě že mi visel u pasu jeden funkční.
A pokračování? Hmmm, tak to nevím. A pokud ano, tak bude potřeba opět fotit, a to znamená…
;-) ;-)
Jo a správný mazaný mazač maže mazadlem nejen prsty, ale i trochu tu magnetickou brzdu.
Článek dobry, ale kdybych měl čekat s tou kompletní „očistou“ jak jsi říkal, na tento článek, asi bych se nedočkal :-(
Ještě že jsi tam tuhle poznámku napsal, už jsem tě chtěl opravit : Pozn.: o smyslu úmyslně promazané odstředivé brzdy se dá samozřejmě diskutovat, což ale neplatí u MP s magnetickou brzdou – v té nemá olej co dělat.
:-D
Takže kdy že bude to pokračování?