Možná přece jenom osobně trochu nadřazuji naviják nad prutem. Ze svých zkušeností vím, že pokud vyrazím s nevhodným prutem, tak dokáži správným seřízením kvalitního navijáku situaci trochu vylepšit. Pokud budu mít sebou naviják, který během lovu například začne trochu ,,zlobit, tak to sebelepším prutem nikdy nedohoním.

Podle čeho vybrat dobrý naviják na pstruhovku?

To není zase těžká otázkou, ale odpověď bude zřejmě delší. Těch sledovaných aspektů je několik.

Ideální velikost navijáku

Velikost navijáku

Pokud budu přemýšlet o lovu na pstruhových vodách z hlediska toku malého nebo i středně velkého, tak nemusím pomýšlet na naviják nijak zvlášť veliký. Jeho velikost by měla začínat u velikosti 1000 a končit u 2500, maximálně 3000. Lov na pstruhových vodách není zrovna procházkou po nábřeží, tudíž očekávejme náročné přírodní podmínky. Intenzita hodů je velmi vysoká a únava organizmu může být také značné. Z toho vyplývá, že každý nadbytečný gram bude znát v našich rukách, ramenou a zádech. Velký naviják bude hlavně v nesouladu s menší a hlavně lehčí pstruhovou udicí a nebude ji správně vyvažovat. Což na těle velmi rychle rybář pozná. S velikostí navijáku hlavně souvisí velikost cívky. Ta je pro nás velmi důležitým faktorem spojeným s odhozovou schopností navijáku.

Tento naviják zdobí vynikající jemná brzda

Velikost cívky

Jak jsem před malým okamžikem naznačil, tak navijáky se dělí do tříd podle velikostí. Velikosti se udávají hlavně podle kapacity cívky.

Cívky mohou mít však různou výšku, hloubku a průměr. Kapacitu vlasce v různých průměrech nám dává výrobce a tento údaj najdeme nejčastěji na spodní části cívky. Tyto údaje bývají poměrně dost přesné, ale bohužel hlavně pro silnější vlasce než ve skutečnosti používáme. Obvykle začínají kolem 0,18mm a výše. U takového průměru však většinou končím, nebo ho ani nedosáhnu, neboť tak silný vlasec téměř nepoužívám.

Po pár letech sbírání zkušeností vyhledávám dnes již cívky s co největším průměrem. U těchto cívek nemám problém s velmi dalekými a přesnými hody za různých průměrů vlasců.  Samozřejmě dbám na to, abych před vycházkou nebo závodem vždy doplnil vlasec do požadované meze. Mám rád cívky doslova naplněné až po okraj.

Tip: Jakmile na podvaz navazuji vlasec nový, tak uzlík přelepím průhlednou páskou. Vždy tak vím, kdy se blížím ke konci kapacity a případně mi uzlík nezpůsobuje problémy při nahazování i s ubývajícím vlascem na cívce. U slabých vlasců to velmi pomůže, neboť jejich mocnost se velmi špatně sleduje.

I větší pstruh se dá zdolat na slabý vlásek

Materiál, ze kterého je cívka vyrobená mě tolik nezajímá. Pokud je vlasce na cívce dostatek, tak nemám problém s nahazováním a také nepozoruji nějaké poškozování vlasce. Ale co si budeme povídat, kovová hranka vypadá lépe a kovová cívka ještě lépe. Osazení nevhodné cívky dokáže naviják i přetížit.Když lovím na menších říčkách, kde používám vlasec hlavně 0,10-0,12mm, tak si vystačím s velikostí 1000-2000. Bez jakýchkoliv problémů nahazuji do potřebné vzdálenosti a hlavně přesně. Také ryby zde bývají menší, takže si vhodně seřídím celou udici a užívám si rybolovu. Pokud se šířka zvětší a i tok je silnější, tak už nasazuji 1500-2500, a to i se stejnou sílou vlasce. Ovšem v takových úsecích už raději používám 0,12mm. Mohu si více dovolit zatížit vybavení. To samé platí i při lovu na komerčních přehradách, kde si dá očekávat úlovek větších ryb, k tomu přizpůsobím i silnější vlasec, případně použiji návazec ze silnějšího vlasce nebo fluocarbonu. Nesmím zapomenout upozornit, že každý výrobce má tyto velikosti podle svých norem. To znamená, že například velikost 1500 od jednoho výrobce není stejná jako od druhého výrobce.

Tip: U některých výrobců lze naviják menší velikosti osadit cívkou o třídu většího navijáků. Vše funguje podstatně lépe, odhozová vzdálenost je určitě  o několik metrů větší.

Malým pstroužkům je nutné upravit brzdu

Brzda navijáku

Dle mého názoru dělá brzda to, co dělá naviják navijákem. Jakmile nemá naviják kvalitní brzdu, tak naše naděje na úspěch v podobě mnoha krásných úlovku je pryč.

Osobně používám navijáky jak s brzdou přední, tak i se zadní, případně bojovou. V posledních letech však navijáky se zadní brzdou nasazuji tak v 10%. Ne snad, že by nebyla kvalitní. Vadí mi spíše větší délka navijáku. Vyvážení kratších prutů je pak velmi špatné a rybolov se stává dřinou a ne zábavou. Při použití delších prutů už tento problém nenastává.

Ovšem citlivost přední brzdy je o něco lepší. Navíc opravdu prut lépe vyváží, což při několika hodinovém rybolovu velmi oceňuji.

Kvalita brzdy je však u výrobců velmi různá. Výběr tedy není jednoduchý. Neměli bychom ho vůbec podcenit. Jde převážně o námi investované peníze do vybavení, které budeme chtít využívat delší dobu.

Pstruh se občas při útoku mine a nástraha končí mimo ústa. Boj tak bývá podstatně větší a naše brzda to musí nárazově zvládnout.

Tip: Pokud to jde, tak si v prodejně namotejte několik metrů vlasce a seřiďte brzdu tak, aby naviják pomalu, ale stejnou rychlosti klesal svojí vahou k zemi. Jakmile začne výrazně zrychlovat nebo se zastaví, tak takový naviják nechtějte a zkuste další.

Brzda navijáku musí pracovat při různé síle vlasce a korespondovat s gramáží prutu. Musí jít seřídit na všechny možné a nemožné podmínky. Jste to sice vy, kdo musí počítat se vším, ale zvládnutí je hlavně na ní.

Rada: Pokud vám ryby z ničeho nic padají, tak jedním z aspektů může být nevhodně seřízená brzda k tuhosti prutu, síle vlasce, velikosti nástrahy a velikosti lovených ryb. Zkuste ji trochu povolit  a s rybou si více pohrát.

Malý navijáček s kvalitní přední brzdou

Klička navijáku

Jakmile nesedí klička v prstech, tak většinou tento naviják u každého prohraje bez ohledu na další kvality. Občas už i bývá možnost provést výměnu. To však něco stojí, takže je lepší poohlédnout se po jiném kousku.

Občas se také stane, že klička sedí, ale je příliš krátká a vy máte malou páku. I zde je nutné uvážit případnou výměnu za delší, například z většího modelu. Dokáže to často změnit naviják k lepšímu.

Naviják se zadní bojovou brzdou s možností výměny cívky za větší

Rolnička a rameno překlapěče

Při nákupu se vždy zajímám, zda má rolnička ložisko. V dnešní době je už jeho přítomnost nutností. Správně pracující rolnička velkou měrou zabraňuje kroucení se vlasce, tedy zabraňuje hlavně peklu s rozmotáváním uzlíků, tvoření paruk atd. Rameno překlapěče by mělo navazovat na rolničku bez jakýchkoliv výstupků, které by mohly zabraňovat plynulému přesunu vlasce do rolničky. Jakmile toto nebude fungovat, tak se nám vlasec bude špatně ukládat na cívku a případně dojde i k jeho narušení. Toho si většinou všimneme až v krizové situaci, a pak to hlavně může i zamrzet. Mám takovou zkušenost z velmi vypjatého závodu I.ligy před několika lety na Lubině. Tak dlouho se mi nevědomky vlasec odíral, až jsem se připravil o rozhodující rybu. Naviják po tomto zjištění skončil velmi nehezky…

Mistr světa musí umět lovit pstruhy i na desítku

Ložiska

Nehledejme přehnané množství ložisek. Důležitá je jejich kvalita a uložení. Ložiska by měla být dnes už samozřejmě na kličce, rolničce a na brzdě. Pokud je jich více, tak záleží na jejich kvalitě, použití podložek a zapouzdření. Kvalitu zřejmě nepoznáme při nákupu, ale u spousty značek je už tradicí použití kvalitních materiálů. Pokud při nákupu už něco v navijáku chrčí, tak se nenechme ukecat na to, že se to brzy rozchodí.

Za své působení v přívlači jsem vyzkoušel spoustu navijáků všech kategorií. Se spoustou jsem spokojený řádku let, jiné odkládám po jedné vycházce. Buď se potom vracím k tradicím, a nebo vyhledávám další novinky. Dnešní vývoj v rybářském průmyslu postupuje velmi rychle, takže je neustále co sledovat, co osahávat, čím se kochat a pro co nově nadchnout.

Nedá se dnes říci na 100%, že tento naviják je zrovna nejlepší. Každý má své místo, každý může mít to své nej a každý dokáže oslovit někoho jiného. Chytám s navijáky různých značek všech cenových kategorií. Dokážu s klidným svědomím říci, že brzda celkem levného navijáku mě oslovuje někdy více, než super drahé novinky. Ovšem u těch dražších bývá určitá známka kvality a předpoklad, že naviják vydrží delší dobu. V mnoha případech tomu tak opravdu je. Pokud ale vybočím do závodní linie, tak navijáky, i když velmi kvalitní, mívají poměrně kratší dobu životnosti. Jejich zatížení je u některých vlákařů tak intenzivní, že ani oni nevydrží napořád. Bohužel…nebo bohudík? Klasickým vyznavačům vláčení však dokáží vydržet ohromnou řádku let a vymění je jen proto, že už by konečně mohli nasadit po letech novinku.

Všem pstruhařům přeji šťastnou ruku a klidnou mysl při nákupu nového mazlíka.DamPříště něco ,,málo“ o nástrahách