Kvůli tomuto pohledu se každoročně těším na hlavatkovou zahájenou!

Výprava první

Hlavatková zahájená roku 2015 vycházela na neděli, ale pro jistotu jsme vyrazili na Slovensko už v pátek. Výpravy jsem se účastnil já a Marek, který obvykle loví hlavatky na Oravě, ale chtěl zažít lov královen na Hronu.

Cesta nám uběhne jak říční proud a míříme rovnou k mému kamarádovi Leovi. Večer už se s ním vítáme v Lopeji v místní hospůdce. Domlouváme se, že ráno vyrazíme na lipany a duháky s mušákem. Hodláme navštívit horní úsek Hronu, kde hospodaří MO Brezno. Tam jsem ještě nikdy nechytal.

Hned ráno zapřáhnu do muškařské sestavy sirupčíka a svého svatojánka. Ryby víc prosazují sirupčíka, ale celkově to je úžasná chytačka. Berou lipani všech velikostí a mezi ně se občas zamíchaji i duháci do 38 cm. Dlouho jsem se tak s mouchami nepobavil.

Večer nachystáme hlavatkové systémky a těšíme se na ráno

Hurá na ně! Začneme obvyklé kolečko - v Majeři, pak Smrčina, zde už potkáme první „konkurenty s pruty“. Prý už chytili hlavatku 78 cm. My zatím nic. Přesuneme se pod čerpačku do místa, kde jsem chytil při Bystričské mušce na streamera hlavatku 65 cm.

Je kolem deváté a já říkám Markovi: „Nejlepší čas máme za sebou, teď už tomu moc nevěřím.“ V té chvíli dostanu záběr! Jsem z něj tak překvapený, že mi ryba vzápětí padá. Tůň znovu důkladně proházíme, a pak postoupíme níž, až do míst, kde mi předloni na poslední vycházce upadla velká hlavatka.

Proderu se vrbičkami a házím. Přímo pod nohama dostávám druhý záběr. Sekám a ve vodě se zatočí „hlavaňa“ jako poleno. Určitě přes metr délky! Mám ji dost nakrátko a k tomu utaženou brzdu. Ryba se vydává svižně proti proudu. Snažím se ji zastavit a silou se opírám do prutu. Aniž by zpomalila, ze sestavy spadne. Když vytáhnu nástražního jelce, hned vím proč. Dravec mi narovnal ownery! Nebyla to však chyba trojháčků, ale spíš moje. Příliš razantně jsem zdolával.

Posunu se na loučku uprostřed tůně a nahazuji k druhé straně. V půlce řeky dostávám opět záběr. Chvíli napětí vystřídá radost. Zdolávám svou první hlavatku sezóny 2015. Měří 85 cm. Proběhne foto a ryba upaluje zpátky do rodného živlu.

Slabá útěcha po předchozí uniklé rybě.

Přesouváme se pod Plavno. Dostávám tip od Lea, že je tu opravdu velká hlavatka. Předloni na podzim mu spadla a předtím v létě mu vyjela po zdolávaném lipanovi na mušáku. Dravce tipoval na dobrých 120 cm. Nebudu předbíhat, ale daleko od pravdy jeho odhad nebyl…

Potkáváme zde kamarády hlavatkáře. Peřej a tůň už prošli a chytili jednu hlavatku 80 cm. Lovili na umělé nástrahy, takže si s Markem říkáme, že vodu po nich ještě jednou prověříme. Dobře jsme udělali.

Úplně na konci pláně, než sjede do peřejí, dostávám záběr. Tak přece se nechala přemluvit! Hlavatka má kolem 80 cm. Pouštím ji a jedeme do Lučatína. Tam si dáme oběd a poklábosíme s přáteli. Kolegové z Prahy nám hlásí také úlovky. Procházíme Cikány, JZD a Koleno. Po hlavatkách ani vidu ani slechu. Večer nám to nedá a jedeme znovu do Majera. V horní části dostávám záběr. Za chvilku vytahuji první „noční“ hlavatku - rovných 85 cm. Přijímám gratulace. Vydržíme chytat do sedmé hodiny, ale další záběr už nepřijde. I tak to byla úspěšná zahájená. Tři ryby venku jsou super výsledek!

Má poslední ryba ze zahájené.

Výprava druhá

Za 14 dní jsem zpátky. Vyrážíme s Leem na Podbrezovský úsek s předsevzetím, že prochytáme jeho horní úsek. Brzy mi dvě hlavatky kolem 70 cm spadnou. Leo je na tom o dost lépe, má dva záběry a oba zužitkuje, menší ryba má zhruba šedesát, a ta větší rovných osmdesát centimetrů.

Potom zamíříme k Cikánům u Kvatimechu. Konečně zaboduju s „tubičkou“ 45 cm. Sice je malá, ale počítá se. Horní úsek máme prochytaný a míříme do Dubové a Nemecké. Zde mi u výtoku z elektrárny vyjede hlavatka, ale do rybky jen drcne. Je vidět, že už asi visela na háčku a je tedy opatrná. Několik podobných letmých ťukanců vyfasuje i Leo. Není se čemu divit, uběhly dva týdny od zahájené a ryby jsou dost vyškolené. Prochytáváme Brusno a velkou tůň pod ním. Zde se mi konečně podaří zaseknout slušnější rybu. Na vtoku dostávám hlavatku v délce 80 cm.

Menší kousek se také počítá.

Potom přicházíme pod Mezibrod. Zde je naše známá „dvoujamka“. Leo začíná lovit na první tůni a já na spodní části, kde se proud stáčí pod strom. Leo mi hlásí: „Pod tím stromem dostanu každý rok nějakou královnu!“ První hod směřuji nad strom a nechávám nástrahu splouvat ke kořenům. Bum! Dostávám prudký záběr! Začíná boj. V prvních okamžicích se domnívám, že mám na prutu nějakou hlavatku kolem devadesátky. Z omylu mě vyvede až mohutná ocasní ploutev, která se zjeví na hladině. Volám na Lea: „Mám gibona!“

Napřed mi nevěří, ale v tom se hlavatka vyvalí na konci tůně a oběma se nám zatají dech. Snažím se neudělat chybu a nepustit rybu z tůně do proudu. Daří se mi rybu navést na mělčinu. Má dobrých 12 možná i 14 kg! Zůstává ležet na mělčině. Prosím Lea, ať mi ji jde vylovit. Místo toho zápas točí na video a prohlásí, ať ji vytáhnu sám, protože je kameraman. Chtě nechtě jdu na věc. Samozřejmě špatně. Místo toho abych rybu obešel a vynesl ji, začnu ji páčit prutem ke břehu. Hlavatka se najednou splaší, postaví se na ocas a trhne hlavou. Tím si vyrazí systémek z tlamy. Neváhám a skáču za ní do řeky. Pozdě! Je ta tam.

Když vylezu ven, třese se mnou vztek. Nejraději bych si nafackoval. Takhle blbě promarnit trofejní rybu.

Rybolov končíme až večer s nerozhodným skóre 2:2.

V některých úsecích řeky byste hlavatky asi nehledali, ale přesto tam jsou.

Ráno vyrážím s Tomem a dělám mu průvodce. Tomáš chytá svou první hlavatku v délce 67 cm. Má z ní opravdu nefalšovanou radost. Další ryba mu upadne odpoledne, ale to já už jsem na zpáteční cestě do Brna.

Tomova první minihlavaňa.

Výprava třetí

Opět se vracím po dalších 14 dnech. Konečně začalo mrznout, tak se snad hlavatky trochu víc rozežerou. Druhý den vyrážíme s Leem k vodě. Zatím ani jeden z nás netuší, že nás čeká den snů.

Hned v Majeři chytám hlavatku 78 cm a pod Šalkovou dvě shodně po 75 cm. Leo dostává jednu rybu 80 cm. Postupujeme proti proudu, až dorazíme do Kolena. Leo vyráží na začátek tůně do proudnice a já si stoupnu na nejfrekventovanější místo uprostřed tůně. Hned prvním hodem dostávám záběr. Útočník však na háčku dlouho nevydrží. Oznamuji to parťákovi, ale moc nevěří. Pošlu druhý hod do tůně. Přichází ostrý záběr a já po napínavém zdolávání vytáhnu krásného samce – 92 cm! Vyfotíme ho a mašíruje zpátky do vody. Leo se otočí, že se vrátí na svoje místo a já už provedu třetí nához. Záběr přichází okamžitě! Z jednoho místa vydrtím druhou hlavatku, tentokrát samici s mírou 85 cm. Leo jen kroutí hlavou. Za pět minut dvě ryby z jednoho místa. To mu hlava nebere.

Krásný mlíčák v délce 95 cm.

Pokračujeme v chytání, ale hlavatky přestávají žrát, a tak se jdeme najíst alespoň my. Po pozdním obědě zase monitorujeme vodu. Těsně před soumrakem přicházíme k Moštěnici. Zde dostáváme další dva kousky - já sedmdesátšestku a Leo o dva centimetry kratší rybu.

Pro mě to byl nejlepší hlavatkový den v dosavadním životě, chytil jsem 6 ryb a další dvě se mi setřepaly.

První cesta ráno míří pod Mezibrod do tůně s údajně velkou „hlavaňou“. Dostávám tu sice brzy záběr a vylovím z vody jen mladý kus okolo 70 cm. Po „tečkované obludě“ není ani vidu ani slechu.

Procházíme spodní úsek, ale hlavatky nemají zájem. Přejíždíme do Podbrezové. Leo chytí jednu třičtvrtěmetrovou rybu a já jen slabou sedmdesátku. Potom se celý zbytek dne trápíme bez záběru. Navečer se ještě jednou vrátím k tůni obývané velkou hlavatkou. Chytám zde až do sedmi a nic.

Je neděle a my se domlouváme na kaprový úsek pod Bystricu. Začínáme v Iljaši a postupujeme po proudu. Lea nechávám samotného a přejedu zatím autem až k velké tůni. Tuším, že se v ní ukrývá největší královna Hronu. Stoupnu na pařez a systematicky prohazuji tůň. Přichází záběr! Sekám! Stodvacítka hlavatka to není, ale i „osmdesátsedmička“ potěší. Právě přichází Leo a gratuluje mi.

Jedna z mnoha menších ryb.

Jedeme na úplně spodní hranici revíru, kde jsem ještě nikdy nechytal. Jsou tu hluboké a táhlé tůně. Hned v druhé z nich Leo dostává krásnou devadesátpětku. Je to mohutně stavěná ryba. Její přemožitel ji pustí a pokračuje dál po proudu. Já zatím přejíždím na další tůň proti vodě. Na jejím konci dostávám záběr. Hlavatka urputně bojuje, ale nakonec ji na břeh přeci jen dostanu. Měří 92 cm a je i pěkně vypasená. Musím uznat, že ryby jsou zde o poznání těžší než na horních a mnohem proudnějších úsecích. Rybu fotím a posílám zpátky do tůně. Vracím se za Leem a společně lovíme do oběda. Po něm se rozloučím a zamířím domů.

Vypasená dvaadevadesátka ze spodního úseku.