Jak bylo v zadání soutěže napsáno - porota akceptovala fotografie s vloženým textem. Co by koneckonců bylo rybářské PF bez pořádného přání? Sešla se celá řada fotografií (více či méně vydařených), jejichž součástí byla i různá grafická zpracování. Po delší debatě jsme však došli k závěru, že hodnotíme fotografickou soutěž a proto jsme u svých rozhodnutí ke kvalitě grafického zpracování nepřihlíželi. Hodnotili jsme pouze fotografie, které byly k tvorbě novoročních přání použity.
Dalším důležitým rozhodnutím poroty bylo, že v rámci tohoto kola bude udělena tzv. „bramborové medaile“.  Je vcelku složité hodnotit cizí snímky, protože každý z nás má malinko jiný vkus a slepé dodržování předepsaných pravidel není ku prospěchu věci, což každý fotograf bezesporu zná.


Tolik na vysvětlenou a nyní mi dovolte, abych se vyjádřil k samotnému vyhlášení výherců.


Místo I. - snímek č. 1815, autor fotografie: Ivo Novák - Rendy

 Fotografie zdolaného lipana byla adeptem na vítěze od chvíle, kdy ji hodnotící komise spatřila. Není divu, že se dostala do nejužšího výběru a nakonec opravdu zvítězila. Jediné, co by se fotografii dalo vytknout – ostrost je posunuta na hřbet ryby a nikoli na její hlavu. Ovšem i přes tento drobný nedostatek předčil snímek všechny ostatní a získal nejvyšší příčku.


Místo II. - snímek č. 1838, autorka fotografie: Blanka Drozenová - Blanka

 Při hodnocení snímku koncového očka prutu jsme se shodli, že bychom si takovýto obraz klidně pověsili do obývacího pokoje. Velmi se nám líbilo barevné podání i ostrost.  Jedinou výtku měl David ke kompozici snímku. Pro lepší rozložení motivu by byl vhodný lehký ořez z levé strany.


Místo III. - snímek č. 1780, autor fotografie: Martin Brázda – Mates (původní)

 Ač tato fotografie byla podle popisu jako nesoutěžní, rozhodli jsme se jí do soutěže přidat. Příjemná kompozice muškařovy dílny v nás vyvolala pohodovou náladu, a i z toho důvodu dostala „bronzovou medaili“. Jako vždy jsme se ve snímku „pošťourali“, až jsme nějaké nedostatky přece jen objevili. Např. z pravé strany do snímku částečně vstupuje nějaký neidentifikovatelný předmět , celkově by asi scéně prospěl širší záběr a také narovnání horizontu.


Místo IV. - snímek č. 1805, autor fotografie:  Beli Luk

Originální snímek rybáře v chumelenici nás pro tentokrát donutil vyhlásit i „bramborovou“ pozici. Shodli jsme se, že takto jedinečně zachycenou zimní atmosféru nikdo z nás zatím nejspíš neviděl. V porotě proběhl spor o šíři záběru. Já jsem prosazoval užší a výraznější záběr rybáře, zatímco David se klonil širšímu zachycení celkové atmosféry a umocnění anonymity muže na loďce.


Další favorité…

Dále bych rád uvedl několik poznatků k dalším fotografiím, které se dostali do užšího výběru. Zde bych poukázal na některé nedostatky, kterých by se autoři měli v budoucnu vyvarovat.


Snímek č. 1763 + 1765

Snímek č. 1763


Úprava autorem - snímek č. 1765

Jedná se o dvojici snímků se stejným motivem, ale s různým ořezem. Autor si pravděpodobně uvědomil, že na původním snímku je několik rušivých prvků a hlavně spousta „hluchého“ prostoru. Ořez fotografii pomohl, ale z mého pohledu chybí náprava zásadních chyb. Třeba narovnání nakloněného horizontu (pro příklad se můžete podívat, jak bych si ořez představoval já). Jako výtku bych ještě zmínil výraznou ztrátu kvality u snímku, kde se autor snažil o ořez.

Úprava redakce


Snímek č. 1770

Zde se jedná o klasický pohlednicový motiv. Snímku by pomohla změna požitého času závěrky. Použitím delšího času by autor docílil většího rozmazání tekoucí vody v pozadí a vyzvednutí hlavního motivu zamrzlé větve.


Snímek č. 1773

Černobílé úprava snímku je rozhodně vhodnější, než kdyby byla v barvě. Pokud by se jednalo o snímek bez vloženého novoročního přání, bylo by v jeho horní části příliš volného prostoru. V případě PF je místo velmi dobře využité nápisem. Hromada mrtvých ryb v popředí není, podle našeho názoru, zcela vhodný motiv na novoroční přání. Pokud by na snímku zůstala jen vyvrtaná dírka s prutem a stopami mizícími do dáli, jednalo by se o velmi vkusnou a tématickou fotografii.


Snímek č. 1774

I přes nižší technickou kvalitu fotografie je motiv lovícího muškaře vcelku sympatický. Bohužel dodatečné vytvoření koláže v kombinaci s mrtvým duhákem s okousanými ploutvemi - celek degradoval.


Snímek č. 1781

Zde nebylo téměř možné hodnotit fotografii jako takovou, neboť úpravy byly velmi zásadní a z původního snímku nezbylo téměř nic. Přemíra grafických úprav jej posunula až do komiksové podoby.


Snímek č. 1784

Originální motiv a dobrým prokreslením a barevností. Snímku by ale prospělo více prostoru okolo hlavního motivu. Za závadu lze považovat i stín (pravděpodobně objektivu) dopadající na levou část ploutve.


Snímek č. 1794

 Pokud se oprostíme od nízkých pudů, které by snímek vyšvihly na medailové pozice, tak se fotografii dá vytknout příliš ostré světlo. Fotce by v tomto případě pomohlo převedení do černobílé verze (nebo alespoň utlumit její barevnost).  Dále by stálo za úvahu snímek oříznout do panoramatického formátu, čímž by zmizel rušivý vliv břehu za rybářkou.
 

Úprava redakce

 

Snímek č. 1796

Dobrý a vcelku originální nápad! Avšak samotné provedení již pokulhává - motiv je lehce neostrý a celkově by snímku prospělo, kdyby byl vyfocen na výšku. Tím by byla zachycena celá krabička.


Snímek č. 1813

Podvodní záběry jsou obecně zajímavé a divácky vděčné, ale v tomto případě je sumec v obraze příliš natěsno a vousy mu mizí mimo záběr. V případě zachycení snímku na šířku by se stal adeptem na medailovou pozici.


Snímek č. 1814

Snímku není téměř co vytknout. Snad jen drobnost – hladina by měla být ve většině případů vodorovná. Bohužel stupně vítězů jsou vždy jen tři...

 

Snímek č. 1818

Pruty se ztrácejí ve tmě protějšího břehu. Koneckonců pruty by tam nemusely být vůbec. Snímek je zajímavý už jen díky „kýčovitě“ zbarvené obloze.


Snímek č. 1820

Zátiší i detaily náčiní jsou zajímavé, ale umělé ztmavení v horní části fotografie zcela zařízly barevnost a plasticitu snímku.


Snímek č. 1835

Barevnost i ostrost jsou velmi pěkné! Bohužel prut i ryba působí lehce „protaženým“ dojmem, což má na svědomí pohled pod hladinu. V této podobě je to lehce matoucí. Snímku by prospěla zčeřená hladina, nebo jiný úhel záběru - aby byl motiv zachycen úhlopříčně.


Snímek č. 1836

U tohoto snímku jsme strávili hodně času, ale nakonec jsme došli k závěru, že se nejedná až tak o rybářské téma, jako spíš o velmi zdařilé zachycení přírody. Snímek je tematicky zaměřen na muškaře, ale stejně tak by udělal radost i entomologům. Zachycený hmyzí objekt má kolem sebe zbytečně moc prostoru.

 

Text:  R. Havlíček a T. Rozsypal
Foto:  jednotliví autoři snímků