Chytej.cz

Kormorán velký - chráněný škůdce?

Pondělí 19. prosince 2011 ve 13:44 vložil(a) HaD | Pořady Chytej TV | 103.641 zhlédnutí

Dokument, který mapuje zřejmě nejožehavější problém současného rybolovu – kormorána velkého.

V dokumentu se k problematice vyjádří zástupce Ministerstva životního prostředí, Ministerstva zemědělství, zástupce krajského úřadu Královohradeckého kraje, Českomoravské myslivecké jednoty, zástupci ČRS a zástupci produkčních i sportovních rybářů. Rovněž se dozvíte o škodách, jaké kormorán působí včetně možných řešení současného stavu.


Nefunguje vám toto video? Dejte nám prosím vědět.
     

Informace o videu

  • délka: 26:30
  • autor snímku: CHYTEJ.TV
  • datum natočení: 2011
  • zdroj: Chytej.cz

Hodnocení videa

  • špatné video
  • podprůměrné
  • průměrné video
  • nadprůměrné
  • vynikající video

86 hodnocení, v průměru 4.8 hvězdiček

rybářská videa | vložit video | vložit toto video na vlastní stránky

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k videu

Sobota 24. prosince 2011 ve 23:29@ Výr

XAXAP: Prišiel som na základe Tvojho pozvania na MRK-u kde si napísal:„sem proti vraždění a plašení a jakémukoliv zásahu člověka proti přirozenému chování kormoránů.“…ja som za to aby sa vystrieľalo 90% z terajšieho stavu kormoránov a nezdá sa mi to vôbec hlúpe ani alibistické.,,,,keď tak nad tým rozmýšľam podstatne hlúpejšie a alibistickejšie sa mi zdá s kormoránmi nič nerobiť.....resp. robiť to čo doteraz

Sobota 24. prosince 2011 ve 13:54® osprey
osprey

jepice> Souhlasím s tvým posledním příspěvkem.

XAXAP> Chtělo by to, abys tu prezentoval něco konstruktivního. Prozatím jsi tu prezentoval jen své stanovisko nezasahovat a pár frází jako tu o tom, že přírodě je třeba dát čas a prostor.

Člověk svými zásahy vybudoval to, čemu říkáme kulturní krajina a tu udržuje. Dáš-li přírodě čas a prostor, vznikne ti jako klimaxové stadium třeba lužní les, který je sice velice cenný z pohledu biodiverzity, ale ne z pohledu života lidí. Tak jako musíme pečlivě zvážit, kolik procent našeho území bude tvořit lužní les (což jsme udělali a stále se o tom diskutuje), tak bychom měli zvážit množství zimujících kormoránů.

Takže konečně kromě systematického zpochybňování názorů ostatních bys tu mohl předvést svou vizi.

Sobota 24. prosince 2011 v 0:44® Jenda17

konečně něco co má smysl moc se mi to líbí, mám absovovanou ekologickou školu zaměřenou na ochranu vody a konečně je snaha dostat řešení, chce to akorát vyvinout velikej tlak na obě ministerstva, jak se řiká rybáři maj neuvěřitelnou sílu v lobingu, je jich veliký množství a je třeba toho hodně využít aby se zachránily řeky který maji už na mále pokud nejsou uplně mrtvý

Pátek 23. prosince 2011 ve 23:10® Stavba

Video se mi líbilo. A to, že je nevyvážené? No a co. Znám několik jednostranných dokumentů, které jsou filmovými kritiky a fanoušky velmi dobře hodnoceny, např. Uloupené Kosovo. Důležité je pro mě to, že pracuje s podloženými údaji, což se někdy nedá říct o výplodech některých ochránců a ornitologů. A to že je např. vytýkáno nezohlednění „chyť a pusť“ ve statistikách úlovků PO? To bych zase mohl na druhou stranu argumentovat, že ve statistikách není zohledněn technický pokrok (pruty, nástrahy …) a třeba dostupnost informací (info o vysazování, internetové diskuze apod.). Za mě palec nahoru a poděkování.

Pátek 23. prosince 2011 ve 21:54® pepanek

XAXAP> Kdo je u tebe blb????Ochranářu!!

Pátek 23. prosince 2011 ve 20:35® jepice-zruseno

XAXAP>

Kinrobov má naprostou pravdu v tom, že v ochraně přírody jsou naprosto přemnožení ornitologové, ti moudří z nich (skoro všichni) však již vědí, že kormorána nemá cenu chránit. Důvod ochrany kormorána je naprosto přesně vysvětlen ve videu – v současné době nemá nic společného s ochranou přírody (kromě vyhlášky, ve které je uveden) ani se zdravým rozumem. To s vývojem krajiny je také vlastně pravda a ochrana přírody se s tím potýká také. Nepříklad celá třeboňská soustava by byla pravděpodobně ohrožená příchodem bobra. Jinde si ale jeho návratu mohou lidé vážit. Zajistit to, aby se bobr nestal postrachem rybníkářů a hydrologů je velice komplikované. Tento problém je ale třeba řešit již teď a né až bude pozdě jako s kormorány.

Pátek 23. prosince 2011 ve 20:28® XAXAP
XAXAP

osprey> celej průšvih jsou pohledy rychlořešitelů … přírodu nelze vnímat očima jedné generace, je potřeba ji dát čas i prostor

a je naprosto nevhodné na ni koukat očima rybáře, protože ty mají sakrametntsky úzký pohled

Pátek 23. prosince 2011 ve 20:25® XAXAP
XAXAP

Kinrobov> víš úplné hovno o porkytectví, zato konstruovat fabulace umíš dobře

Pátek 23. prosince 2011 ve 20:23® XAXAP
XAXAP

pepanek> reaguješ mimo míso, blbové si nezaslouží argument

Pátek 23. prosince 2011 v 19:28@ Kinrobov

Podívejme se na to z trochu jiného úhlu. Příroda na celém našem území je po staletí, ne-li po tisíciletí přetvářena člověkem a to tak, aby mu to vyhovovalo v době, ve které žil, dnes žije a ve které bude žít v budoucnu. Velkoplošné vypalování a kácení lesů s následným zakládáním polí bylo ve své době nezbytné, stejně jako vyhubení velkých šelem, které se dnes snažíme do naší přírody vrátit – ovšem ne v těch počtech a na všech prostorách, kde žily ve středověku. Před dvěma stovkami let bylo určitě v našich řekách i zcela jiné složení rybích druhů. Některé zmizely do nenávratna /mihule říční, vyza velká/, některé se udržely jen vlivem péče člověka /úhoř říční/, jiné se za vynaložení obrovských nákladů snažíme vrátit zpět /losos/ a další jsme sem úmyslně či náhodně introdukovali /amur, tolstolobik, maréna a další/. Tak to prostě je a bude… Vědecké poznání lidstva v současné době je na takové výši, že se snažíme zabránit vymizení jakéhokoliv živočišného druhu – nejen ryb – protože vyhynulý druh již nelze nahradit. Že ochrana všech ohrožených druhů je nutná, to je dnes jasné snad každému. Ale proboha, proč chránit ausgerechnet kormorána, který nepatří k ohroženým druhům ani u nás, ani v celé Evropě, decimuje rybí obsádky bez ohledu na to, zda se jedná o rybu původní či člověkem vysazenou a navíc působí mnohamiliónové škody ? Chceme-li ho zde v určitém počtu zachovat a já věřím, že ano, dopřál bych mu plnou ochranu na hnízdištích do skončení odchovu mláďat. Všude jinde bez milosti střílet a vyplácet zástřelné ! 90% zde zimujících ptáků beztak k naší populaci nepatří a pokud bychom je zde postříleli a třeba i na nocovištích, aby to přineslo patřičný efekt, silně pochybuji, že by se po nich někomu v zemích, odkud sem přiletěli, stýskalo. Jenže praxe je taková, že cizí kormorány musíme chránit víc než naše ryby, protože kormorán má peří a ryba jen šupiny. A pokrytecky budeme tvrdit, že příroda si musí poradit sama a že člověk na takový zásah nemá právo. Potom bychom ale nesměli hubit ani potkany, to je přece také živočišný druh a součást naší přírody…

Pátek 23. prosince 2011 v 19:22® jepice-zruseno

68richard> Já jsem nikde neřekl, že kormorány je třeba chránit, pouze míním, že střílení kormoránů nad řekami situaci nevyřeší a problém je někde jinde (jak tu již psali i jiní a sám film to naznačuje). cituji: A ty tví granuláči první roky od plůdku může žrát granule ale když se nassdí na přirozenou vodu tak se zněj stává predátor který se živí !vším co je v potoce! – to je přesně to, co mi na nich vadí – neříkám že v Lipně, Vltavě v Praze a jiných degradovaných vodách, ale pro toky s relativně přírodním chatakterem to dle mne může být docela pohroma – jinýmy slovy žere jak potravu původním rybám, tak samotné ryby, které mohou snižovat počty. Můj názor na granuláče je již několik let neměnný. Mám vztek, když v MP potoce dva metry širokém je po každé větší vodě naplavenina 30 – 38 cm velkých granuláků z ještě menšího pstruhového přítoku. Než doroste do takové velikosti v tak malém potoce jiný dravec (např. nevysazený tloušť), musí několik let bojovat o život. Přistane mu tam pak každé jaro do tůně deset takových „kamarádů“ a má to o to těžší. Nevím, co to udělá s populacemi malých ryb, obojživelníků a dalšími – teda pokud je, jak píšeš ty, opravdu nesežere všechny. Asi by se to složitě prokazovalo, nebo by se těžce prokazoval opak, nicméně ohrozit populaci jakéhokoliv druhu nějakým zásahem je trestné. Takže si střílejte si klíďo píďo kormouše kde chcete, akorát dávejte pozor třeba v Praze u Národního divadla, ať někoho nesejmete. Jestli se vám jich podaří vystřílet tolik, že to sníží škody na polovinu, bude to jen dobře. držím palce.

Čtvrtek 22. prosince 2011 ve 23:33® pepanek

XAXAP> Tak větší blbost jsem už dlouho nečetl.Když mi divočáci budou chodit na brambory,tak je nemám pěstovat???Takové hejno sedne na řeku a vyžere ji do mrtě,bez ohledu na tvé argumenty.

Čtvrtek 22. prosince 2011 ve 23:03® Prichy
Prichy

XAXAP> chranime a vykrmujeme…resit problem se zavedenim polaritne spatne zpetne vazby je snad jeste horsi nez to co rikas ty nedelat nic.....cili vlastne mas pravdu, bohuzel ne rychle reseni

Čtvrtek 22. prosince 2011 v 18:39@ Výr

XAXAP: keď tak nad tým rozmýšľam podstatne hlúpejšie a alibistickejšie sa mi zdá s kormoránmi nič nerobiť.....resp. robiť to čo odteraz.

Čtvrtek 22. prosince 2011 v 18:32@ Výr

XAXAP: Prišiel som na základe Tvojho pozvania na MRK-u kde si napísal:„sem proti vraždění a plašení a jakémukoliv zásahu člověka proti přirozenému chování kormoránů.“…ja som za to aby sa vystrieľalo 90% z terajšieho stavu kormoránov a nezdá sa mi to vôbec hlúpe ani alibistické.

Čtvrtek 22. prosince 2011 ve 14:46® osprey
osprey

XAXAP> Myslím, že v rámci studia jsem těch prací četl dost a Darwinův Původ druhů mám doma.

A mimo jiné i proto vím, že příroda se s ničím nepáře. Pro ni není problém, že něco vyhyne, stávající rovnováha se zhroutí a v průběhu času se vytvoří jiná založená na jiných druzích.

A zapomínáš na to, že lidé rovnováhu neustále porušují. V přírodě by po poklesu množství potravy klesl počet kormoránů. My ale pořád odchováváme nové a nové ryby. Jenže ne v tom druhovém spektru, jak z řek mizí.

Opravdu s tebou souhlasím, že redukce počtu kormorána není konečné řešení a většina tebou zmiňovaných problémů je skutečně přednějších. Jenže zároveň náročnějších a dlouhodobějších. I ten kormorán se v této zemi řeší řadu let a nic se kolem něj nevyřešilo. A samotná regulace počtu – regulujeme přímo nebo nepřímo počty všech velikostně výraznějších obratlovců. Některé chráníme a vysazujeme, jiné lovíme, další hubíme. Docela mě u tebe překvapuje šíření představy, že necháme věci, aby se děly samy. Tahle strategie totiž vyžaduje prostor a čas. Prostor je v této zemi malý a čas měříme životy v současnosti existujících generací našeho druhu. A když už jsi nakousl ty biologické práce – říká ti něco třeba efekt hrdla láhve (coby biologický termín)? To momentálně hrozí většině našich původních druhů ryb.

Noba > V čem spatřuješ průser toho, že by se stavy kormorána upravily na úroveň cca 90. let?

Čtvrtek 22. prosince 2011 ve 13:59® Netipa
Netipa

XAXAP>Tak já to teda jakože napíšu sem.

V podstatě (co sem tak četl, je možný, že jsem v těch x diskusích na toto téma něco překouknul) jen zmiňuješ důvody přemnožení kormorána a nastiňuješ pouze řešení laissez faire ve smyslu, ono to nějak dopadne, hlavně už do toho nezasahujte, nebo to poserete ještě víc než to je? Tohle prostě nikdo neudělá. Stejnak ve finále to dopadne tak, že tlaky budou už tak velké, že to soukolí mašinérie byrokratických či legislativních zádrhelů někde povolí (pod zvyšujícím se tlakem), a stejnak se nakonec vezmou brokovnice a půjde se to vystřílet. Člověk není schopen nechat přírodu napokoji a stávající průser, který zavinil, vyřeší s noblesou dalším průserem a tak dále.

Čtvrtek 22. prosince 2011 ve 12:14® HaD
HaD

XAXAP> To je chvályhodné. Ono těch diskuzí bude bohužel stejně mnoho. Dokument se totiž postupně objevuje na mnoha sitech a bude se dál šířit. Což je dobře.

Čtvrtek 22. prosince 2011 ve 12:06® XAXAP
XAXAP

David Havlíček> jsem právě zjistil, že debat o kormoránovi je na obou velkých ryb.serverech 5. Napsal jsem do některých na MRKu pozvánku k diskusi zde, bo mi přijde pitomé lítat ze strany na stranu a psát furt dokola ty stejný věci. Limitoval jsem to jen tím, že bych byl rád, aby se jí účastnili homo sapiens sapiens nejen podle přírodovědné nomenklatury.

Čtvrtek 22. prosince 2011 v 11:56® HaD
HaD

XAXAP> Tak příště, jo? :-)