Přívlač je poměrně široké a atraktivní téma, takže se nám obrázků sešlo celkem dost, konkrétně 93. Těch opravdu skvělých nebylo zas až tolik, ale částečně to bylo i tím, že mezi snímky byla řada takových, které by byly skvělé, kdyby...

Mohl bych o tom vyprávět. Mám doma spoustu snímků, kterými bych se hrdě chlubil, kdybych ale v okamžiku expozice stál o kousek vedle, ohlídal si to či ono, měl lepší světlo, mohl použít kratší čas a tak dál. Prostě snímek, který by mohl být naprosto skvělý, kazí nějaká často i drobná, ale přece jen zásadní vada. I tohle je důvod, proč je špičkových fotek tak málo.

I když tady budu zase kritizovat a poukazovat na chyby, věřte mi, že si musím napřed vytáhnout obrovské břevno ze svého oka, abych mohl kritizovat smítko v oku někoho ze svých bližních. Anebo jinak - naprostou většinu chyb, které jsou tu k vidění, jsem v minulosti udělal také a mnohé dělám dodnes. Ale snažím se je nemilosrdně hledat a potírat.

Pokaždé v úvodu dávám nějaké mravokárné poučení a vyzdvihuji některou z věcí, na které je třeba při focení dávat pozor. Dnes bych zdůraznil, že je nesmírně důležité zvážit, co přesně má na snímku být a jak tyto věci uspořádat. Pokud se do plochy obrazového pole tlačí něco zbytečného, je třeba se toho zbavit. Na druhou stranu, ještě horší je, když se vám plánovaný záběr na plochu snímače nevejde. Takže myslet, myslet a myslet. To za vás sebelepší foťák nikdy neudělá.

 

Dál připomínám, že názor můj i poroty je pořád jen názor a je možné, ba pravděpodobné, že jiní porotci by hodnotili a argumentovali jinak. To je ale realita. Fotografie není skok do dálky, kdy stačí změřit vzdálenost a seřadit čísla podle velikosti. Vždycky tu bude subjektivní faktor a pokaždé se najdou jedinci, kteří se s hodnocením poroty neztotožní.

Berte proto naši soutěž spíš jako možnost porovnat své snímky s  fotkami ostatních, dozvědět se, jak je vnímají další lidé a pokud budete mít štěstí, třeba někdo i navrhne a předvede, jak by šla ta vaše fotografie vylepšit.

A ještě jeden detail. Stává se, že někdo obsadí na stupních vítězů třeba i dvě místa. Není to nějaká protekce, porota při hodnocení prostě stáhne z webu fotky a pak vyřazuje a vyřazuje, až zbyde pár nejlepších, nad nimiž proběhne urputná debata. Já osobně u naprosté většiny fotek v okamžiku rozhodování nevím, čí jsou a je mi to v té chvíli jedno.

 

Pojďme se tedy podívat, kdo se tentokrát umístil na prvních třech místech.

 

 1-soutezni-foto-1180.jpg

Ryby1 - Peter Zachar - xtr2007 - 1. místo

 

Tady není co dodat. Zajímavé atraktivní foto zahrnující současný pohled do obou prostředí. Dobře zaostřeno, solidně umístěný horizont. K dokonalosti mi chybí maličké posunutí rybáře směrem vpravo, čímž by se jednak zlepšila kompoziční stránka snímku a jednak by se jeho hlava lépe vyrýsovala proti nebi. Ale to už bych chtěl fakt moc. Vím, jak těžko se podobné snímky pořizují a sám takový zatím nemám.

 

Konětopy - Dominik Světlík - Domino.S - 2. místo

 

Tohle je poměrně hezký náladový snímek.  Myslím, že by mu pomohlo, kdyby autor udělal krůček dozadu a rybář stojící modelem popošel o 20 cm dopředu, aby se víc oddělil od druhého ze stromů v pozadí. Říkáte si, že je to prkotina? Do jisté míry ano, proto skončila tahle fotka na medailové pozici.

 

Ryby2 - Peter Zachar - xtr2007 - 3. místo

 

Pěkný portrét tlouště. Abych řekl pravdu, jsou tu fotky, které mají ambice být daleko zajímavější a lepší, ale mají nějakou tu chybu, která je sráží natolik, že na medailové pozice nedosáhly.

I tenhle snímek má jeden diskutabilní prvek. Nad hlavou ryby se táhne výrazná linie oddělující hladinu a břeh. Buď bych jí při focení poskytl více prostoru (je to jediná významná struktura na pozadí) anebo bych fotil jen proti hladině.

Pro někoho je to hrabání se v detailech, ale věci mají v obraze význam. Buď je tam máte a pak je do plochy pečlivě zakomponujete anebo je lepší je tam prostě nemít.

 


 

Tolik k vítězům. A teď se pojďme kouknout na snímky, které kvůli drobným nedostatkům zůstaly jen o chloupek za vítěznou trojicí.

 

Tenhle obrázek je hodně působivý. Barvy, nálada, jasné a ostré linie, samota rybáře vláčejícího ze starého mola při východu slunce... I technicky se fotka celkem povedla.
Ale autor to prokoučoval na poli kompozice. Vemte si jenom, kolik různých věcí se motá kolem krajů - listy vpravo nahoře, odlesk prutu podél dolní hrany, rašící semenáčky topolů. Rybář je příliš vytlačen doleva a za zády má  z fotografického hlediska tak trochu chaos. V takovéto situaci bych běhal kolem (začal bych krokem doprava), nacvakal klidně třicet fotek z nejrůznějších úhlů a hledal ideální kompozici. Ne, že bych byl líný u focení myslet, ale čas je neúprosný a východ slunce je prchavý okamžik. Nevíte, jestli na tu ideální fotku máte minutu nebo deset.
 
O tom, že snímek porotu rozhodně zaujal, svědčí následující dvě úpravy:

Takto by scénu nafotil David Havlíček (spodní část je dodělána v editoru).

 

Toto je výřez, který jsem z původního snímku vytvořil já. Chce to čisté linie - rybář, molo a pak už jen růžové pozadí s vycházejícím sluncem. Cokoli navíc je zbytečné.

 

S trochou štěstí mohl být tenhle obrázek vítězný. Fotograf se ale dostal až příliš blízko a scéna se mu do obrazového pole prostě nevešla. Zejména hlava rybáře natlačená do okraje fotky nevypadá dobře. Věčná škoda.
Obecně je pro fotografie tohoto typu dobré, když ryba a rybář nejsou v jedné linii. Tady by se dal klidně uříznout slušný pruh nevyužitého prostoru po pravé straně snímku a ničemu by to neuškodilo, spíše naopak.

 

Tohle je rovněž působivý obrázek. Dost dlouho jsme se nad ním dohadovali. Nemá zásadní chybu a věřím, že by se našli lidé, kteří by ho upřednostnili před fotkou tlouště na třetím místě.
Zvažovali jsme, jestli poměrně netradiční pozice ryby fotce prospěla či nikoli, debatovali jsme nad tím, jestli je ostré světlo zprava ideální a řešili jsme i ořez. Nakonec fotka na třetí místo nedosáhla.
Na závěr si dovolím jednu poznámku. Fotky tohoto typu je třeba fotit jednoznačně na výšku.
 

Tady je ukázka, jak mohla vypadat bez ořezu na plný kompaktový formát 4:3 (samozřejmě je ale vždycky lepší mírný ořez, než když se fotografovaná scéna do plochy snímku nevejde).

 

Podvodní snímky bývají velmi atraktivní a tenhle se docela povedl. Z bojů o přední příčky ho vyřadila mírná neostrost daná zřejmě jednak trochu delším expozičním časem a jednak vysunutím hlavy ryby daleko od roviny zaostření. Obrázek je trochu mdlý, pokusil jsem se ho doupravit.
Jestli jsem mu tím pomohl, to nechám na vaší úvaze.
 
 
Dobrý obrázek, rozhodně jeden z těch lepších. Zaujme netradiční úhel pohledu, i technicky je to povedené. Jenom jsme se v rámci poroty shodli na tom, že štika je na ploše snímku poněkud utopená. Určitě by se tam měla vejít celá hlava a lehce bych pootočil fotoaparátem doleva, protože vpravo je místa dost, zatímco vlevo se ho tak trochu nedostává.
 
 
Dobře nasvícený a pěkně vyfocený okoun. Snímek je dost popisný (prostě ryba v ruce naplno z boku - idální do atlasu ryb), ale jinak mu v zásadě není co vytknout.
Pro zajímavost  - nedokázal bych dostat levou ruku do téhle pozice a pravou pořídit fotku. Kroutím tu teď rukou, ale nedám ji tak ani za boha. To jen abyste viděli, co všechno člověka při té práci napadne... :-)
 
 
Fotka dost podobná předchozí, jen ryba je podstatně zajímavější. Samozřejmě je to jedna z lepších fotek přihlášených do soutěže, ale je to spíš dobrý dokumentační snímek.
Malinko odbočím - zejména pokud fotíte kompaktem, točte rybu tmavým hřbetem proti světlu. Světlé břicho má sklony k přepalům.
 
 

 
 
A přichází řada na snímky, které zaujaly, ale bylo jasné, že do boje o vítězství nezasáhnou. Některé zaujaly třeba i evidentní chybou, ale dávám je sem proto, abych ji na nich demonstroval.
Chybami se člověk učí a můžu říct, že kvalita fotek pořizovaných rybáři se v poslední době zvedá, což je dobře.
Pokud k tomu alespoň trochu přispívá i naše fotosoutěž, pak jsme jedině rádi.
 
Fotky bojujících ryb jsou velmi atraktivní. Fotograf má dvě možnosti - buď rybu "zmrazit" v pohybu krátkým expozičním časem nebo naopak udělat snímek "umělecky" rozmazaný, což je paradoxně těžší, protože zdaleka ne každá rozmazaná fotka působí na diváka oním uměleckým dojmem.
Pokud chcete mít zmítající se rybu skutečně ostrou, je třeba používat velmi krátké expoziční časy. Pětisetina stačí jen v malém procentu případů, lepší je tisícina a raději ještě méně. Pokud není dost světla a nemáte světelný objektiv nebo foťák s vysokou citlivostí snímače, jste v řadě případů ze hry.
 
Tyhle dva snímky uvázly někde mezi oběma popsanými případy. Spoušť sice byla zmáčknuta v ideálním okamžiku, ale chtělo to větší kontrolu nad technikou.
 
 
Celkem solidní snímek. Nakloněný horizont by se dal při focení z lodi do jisté míry přetrpět, ale něco tomu stejně chybí. Nikdo z poroty to nedokázal konkretizovat, ale prostě nás to táhlo k jiným fotkám.
 
 

Mám rád vtipné a nápadité snímky a tenhle se mezi ně určitě řadí. Jen to chce přidat k tomu i kousek fotografického řemesla. Vyplnit scénou celé obrazové pole, správně exponovat a případně trochu doupravit.

Asi takhle...
 
 

Černobílá fotografie je hra se světlem. U tohoto snímku se autor docela snažil, ale nějak přehlédl "bordel" u levého okraje. Ty rušivé světlé plochy tam nemají co dělat a musejí pryč.

 

Takhle tu zůstalo jen to, co je opravdu důležité.
 

 
A podobná situace pro změnu v barevném provedení. Na horním okraji fotky jsou kameny a odlesky, které ničemu nepomáhají, jen odvádějí pozornost a rozmělňují obraz.
Jejich odříznutím se vůbec nic nestane, naopak - snímek je jednodušší a ryba na něm víc vyniká.
 
 

Další variace na stejné téma. Snímek se jmenuje "Operace" a evidentně šlo o to zachytit tu změť rukou a kovových pomůcek při odháčkovávání candáta. Fotograficky je to docela dobrý nápad a sám jsem se o podobný výtvor v minulosti pokoušel.

 

Všechno důležité se ale vešlo do tohoto výřezu - takhle nějak měl být obraz dle mého názoru exponován.
 
 
soutezni-foto-1164a.jpg
V tomto případě šlo jít o kousek blíž (viz dolní snímek) a hlavní důvod, proč jsem tento obrázek vložil, je ten, že je dobrou ukázkou toho, jak mohou vadit stébla trávy lezoucí do záběru. Tady to není ještě nijak zlé, ale stačí dvakrát škubnout a zas máte fotku o kousek lepší.
 
 
soutezni-foto-1209a.jpg
Tyhle extrémní hrátky se širokým ohniskem moc nemusím. Ale zajímavé to je, o tom žádná. Chtělo by to ale trochu zvýšit kontrast.
 
 
Další ukázka, jak pokazit jinak skvělou fotku. Jednak tu je dost vypálených míst, protože malý čip kompaktu se nezvládá vyrovnat s prudkým světlem, ale s tím fotograf moc nenadělá.
Ovšem nechat si v záběru vlastní nohy, to je v tomto případě fatální chyba.
 
 
Tohle není špatné, ale řekl bych, že fotograf se natlačil možná až příliš blízko. Kromě toho mi vadí, že oko ryby je už evidentně mimo hloubku ostrosti.
 
 
Fotografové si často navzájem přejí "dobré světlo" a tady je vidět proč. Scéna je osvětlena zvláštním poměrně rušivým protisvětlem a nějak to není ono, i když fotograf jistě dělal, co mohl.
 
 
Opět jeden ze snímků, kdy šel autor tak blízko, až se mu povedlo celý záběr nenávratně poškodit. Ve směru pohledu ryby by mělo zůstat nějaké místo a hlavní objekt by měl mít určitý odstup od krajů. Jak moc, to závisí na konkrétní situaci, ale tady je to opravdu extrémní.
 
 
Svým způsobem variace na předchozí téma. Fotka pěkná, slušná práce s hloubkou ostrosti, ale ta ryba je tam prostě moc narvaná.
 
 
I tahle fotka je v jistém smyslu podobná předchozím dvěma. Tentokrát je tu spousta zbytečného místa za rybou, ale nedostatek před ní.
 
 
Pokus o vláčkařské zátiší. Ale má tam být ten naviják nebo ne? Pokud ano, proč tam není celý a není zaostřeno na něj?
 
 
Tady bych autora pochválil za to, že se dívá i na pozadí snímku. Všimněte si, jak hřbetní ploutev okouna vyplňuje okno mezi zrcadlícími se stromy a díky tomu krásně vyniká. Pokud pravidelně a cíleně usazujete fotografovaný motiv podobným způsobem do pozadí, je to známka, že už jste zase o nějaký ten level výš.
 
 
A když už jsme u toho chválení - tohle je taky docela slušná práce.
 
 
No, myslím, že už toho bylo dost, možná až moc. Snad jste se při tom dokázali pokochat, přivzdělat anebo aspoň pobavit (třeba i mou neschopností). Pokračujeme ani ne za měsíc a tentokrát nás bude čekat kaprařina.
 
 
Text: M. Horářek - Osprey
Foto: jednotliví autoři