Když se podíváte na vítězné fotografie, zjistíte, že všechny spojuje to, čemu se říká "malá hloubka ostrosti". Hlavní motiv je dokonale ostrý, ale pozadí je rozostřené a to, co je na snímku opravdu důležité, díky tomu daleko více vyniká.

Samozřejmě malá hloubka ostrosti není nutnou vlastností dobrého snímku. Ale právě při focení zvířat se využívá poměrně často. Většina živočichů má totiž snahu splývat se svým prostředím a na ostře vykresleném pozadí se prostě ztrácejí.

A jak to tedy udělat, aby se pozadí takhle pěkně rozostřilo?

Vliv na to má několik věcí. Jednak je to nastavená ohnisková vzdálenost objektivu (a to skutečná, nikoli přepočtená na rozměry snímače o velikosti filmového políčka). Protože ale většina fotoaparátů dnes využívá malé snímače a s nimi se fyzicky zmenšují i rozměry objektivů včetně jejich ohniskové vzdálenosti, dosáhnete malé hloubky ostrosti nejsnáze s těmi fotoaparáty, které mají největší velikost snímače - a to jsou především digitální zrcadlovky.

Dále pak ovlivňuje hloubku ostrosti nastavení clony. Čím víc je clona otevřená (nastavíte menší clonové číslo), tím je hloubka ostrosti menší. No a konečně čím blíže k objektivu, tím je hloubka ostrosti menší.

Nejmenší hloubku ostrosti tedy budete mít, pokud budete fotit zrcadlovkou s co největším snímačem osazenou dlouhým objektivem nějaký velmi blízký předmět (typicky makrofotografie).

A na vítězném snímku si to rovnou můžete ověřit. Hloubka ostrosti na této krásné fotografii vážky je jen pár milimetrů. Důležité ale je, že v této ostré zóně leží vše, co je třeba, aby byl snímek působivý.

Vážka - Ladislav Mlynarovic ml. – LacikeM - 1. místo
 
Autor sice poslal snímek "mimo soutěž" s odůvodněním, že byl pořízen s pomocí kamaráda, to ale není v rozporu s našimi pravidly. Ze soutěže je vyřazena jen porota a osoby jim blízké, jinak může soutěžit libovolný registrovaný návštěvník.
 
Ke snímku nemám, co bych dodal - pěkně provedená makrofotografie a dobře zvládnutá práce s hloubkou ostrosti. Líbil se všem členům poroty a rozhodnutí o jeho prvenství bylo v podstatě jednomyslné.
 

Pod tíhou gravitace II - Jaromír Dvořák – MP-E65mm - 2. místo

 

Pěkný, technicky zdařilý snímek, kterému je těžké něco vytýkat. Mě sice o trochu více oslovila jiná autorova fotka (Pod tíhou gravitace - bude o něco níž), ale porota je tříčlenná :-)

Každopádně MPčkovy obrázky jsou hodně kvalitní, o čemž svědčí i velký počet preferenčních hlasů od návštěvníků.

Opět se tu můžete podívat na hloubku ostrosti, o níž si majitelé kompaktů mohou nechat jen zdát (ona to ale není vždycky jen výhoda, takže máte-li kompaktní fotoaparát, nemusíte hned brečet).

 

Prcek - Jan Štěpnička - leguan4 - 3. místo

 

Na rozdíl od předchozích dvou snímků, tento nepatří do kategorie "makro", ale byl pořízen teleobjektivem. Technicky je povedený a bizarnost mladeho "nutriáka" nás (tj. porotu) nadchla.

Kdo sleduje hodnocení soutěží pravidelně, ví, že mám tendenci poměrně dost ořezávat, i tady o tom pořád trošku uvažuju...

 


 

Dále budou následovat snímky, které měly na to, aby se "popraly" o přední místa a ostatně to i dělaly. Ta první trojice to rozhodně neměla lehké.

 

 Pod tíhou gravitace.jpg

Pod tíhou gravitace

Další snímek od MP-E65mm, který jsem já osobně hodnotil výše než rosničky na druhém místě. Autor tady v plné míře využívá schopnost dlouhého teleobjektivu "vypíchnout" zaostřený objekt z okolí. Rozostřené popředí i pozadí je součástí celé scény a kdybyste v tomto případě ořezávali, zbyl by vám "jen" obraz ptáka.
Zajímavá a promyšlená fotka v poměrně úzké, ale působivé škále barevných odstínů.


 Motýlice lesklá

O kus výše jsem psal, že velká hloubka ostrosti u kompaktů může být někdy výhodou. Tento snímek je toho dokladem. Autorovi se podařilo zasadit motýlici do jejího životního prostředí a ostré pozadí tu vůbec nepůsobí rušivě, naopak - bez něj by snímek zdaleka nebyl takový.

Pan labuťák

Výtvarně hodně zajímavá fotografie a ukázka toho, že exponovaný snímek může být víc než jen pouhý popis skutečnosti.
Zajímavá práce s černou a bílou, poměrně odvážný (ale dobrý) ořez. Proč to není na jednom z prvních tří míst?
Nevím. Snad proto, že jsou ta místa jen tři...
Jedinou vadou, která mě u téhle fotky napadá, je to, že rovina zaostření je někde na úrovni labuťákovy "brady". Oblast ozobí a čela už je díky tomu trošku neostrá.
Možná je to ale v porovnání s celkovým vyzněním snímku jen detail.


Labuť

A ještě jednou využití silného kontrastu a černobílé škály při fotografování labutě. Tentokrát je tu celá a důležitou roli zde hraje i její odraz na hladině. Zase jeden snímek, při jehož exponování i zpracování se myslelo.

Příprava na lov

Všimněte si, že i s kompaktem se dobře fotí makro. Tady je jeho větší hloubka ostrosti do jisté míry i výhodou - pokud ji umíte využít.
Pavouk je dobře nasvícen a krásně barevně kontrastuje se zelenými listy. I kompozičně se mi tahle fotka líbí. Dovedl bych si ji představit v nějakém atlase bezobratlých, v odborném článku či na jiném místě, kde je důležitá popisná stránka snímku.

Dogsounder

 

Dobře zachycený moment, navíc jediná z vybraných top fotek, která je jednoznačně spojena s rybařinou. Celkem dobré uspořádání objektů na ploše snímku a rozumně provedený ořez. Přednost dostaly "výtvarněji" pojaté fotografie, ale i tak si myslím, že tahle si zaslouží alespoň zvláštní zmínku.

 


 

Protože soutěžních snímků bylo vážně hodně, přidám ještě některé další, k nimž mě napadl nějaký komentář.

Na vítězném snímku byla vážka, podívejme se tedy na další snímky těchto krásných zástupců z říše hmyzu. Jsou pořízeny kompaktními přístroji a tudíž na rozdíl od toho vítězného disponují daleko větší hloubkou ostrosti. Problém je to hlavně u posledního snímku, kde působí pozadí skutečně rušivým dojmem.

Protože většina z nás fotí u vody právě kompaktními fotoaparáty, měl bych tu jeden tip. Zkuste u detailních (makro) záběrů fotit s větší ohniskovou vzdáleností (prostě vyzoomovat a mírně couvnout). Mělo by se to projevit jednolitějším a více rozostřeným pozadím.

 

 

Existují snímky, u nichž je obsah cennější než forma. Pokud by někdo pořídil kvalitní snímky mimozemšťana, lochnessky nebo yettiho, asi by nikdo neřešil kompozici nebo kvalitu kresby v rozích fotky. I u vody se dají pořídit neobvyklé snímky a určitě si je každý s radostí prohlédne.

Následující dvojice je nepochybně zajímavá, i když zasloužila by si větší péči při zpracování v editoru. Čuníkům by prospěl ořez a u kapra, jemuž se usadil na hlavě rozvášněný ropušák, si zase můžete všimnout mnoha tmavých nevyretušovaných skvrn, jimiž se projevuje prach na čipu zrcadlovky. Kromě toho by bylo možné pokusit se snížit rozdíl kontrastu mezi ponořenou a vynořenou částí ryby.

 Překvapení.jpg

 

Mezi soutěžními snímky se vyskytlo několik obrázků s mravenčí tématikou. Svědčí to o všímavosti jejich autorů i o možnostech dnešní fototechniky. Aby ale plně vynikl skutečný obsah snímku, chce to nekompromisně ořezat všechno, co je navíc. Mravenec odnášející červa musí být "hrdinou" snímku a vše kolem něj jen dokreslovat pozadí situace. Podobně i mravenci a jejich stíny na uchu hrnku s kávou budou při detailnějším pohledu daleko působivější.

 

 

Na chvíli bych se zastavil u následujícího snímku. Je fotografovaný v protisvětle, zajímavě pracuje s hloubkou ostrosti a navíc se evidentně jedná o rybářský snímek, což je v soutěži na rybářském serveru nutno ocenit.

Hlavním motivem je tu skokan plující na hladině a ten potřeboval dostat prostor mezi listy, očkem prutu a hlásičem. Jeho kolize s jedním z listů snímek hodně poškodila. Navíc by chtěl celý záběr posunout o kousíček doprava, aby i hlásič dostal maličko víc místa.

Považuju tenhle snímek za kus dobré fotografické snahy a je škoda, že se ho nepodařilo dotáhnout do lepší podoby.

 


 

Na závěr přidám ještě pár vybraných snímků, které se podle mého názoru docela povedly, i když se nemohou měřit s těmi vítěznými a většinou by snesly nějaký drobnější editační zásah. Beru to jako vzkaz autorům, že jejich práce nebyla marná a rozhodně by měli ve svém úsilí pokračovat. Speciálně Robura pak musím pochválit za vzorný ořez snímku, na němž jeho věrný druh Lexa očuchává hlemýždě :-)
 
No a teď už nezbývá než popřát všem fotografům dobré světlo a těšit se na vyhodnocení další fotosoutěže.
 
 

 

Text:  M. Horáček - Osprey

Foto:  jednotliví autoři