V první řadě se omluvím za to, že nejsem žádný odborník na fotografii. Pokusím se prostě jen zdůvodnit rozhodnutí poroty, jíž jsem byl členem, nakolik toho budu schopen. Kromě toho se pokusím okomentovat jednotlivé snímky. V komentářích zazní jak můj názor, tak názory ostatních porotců, jak jen jsem si je dokázal uchovat v paměti. Pokud byste měli k práci poroty výhrady, pak pod článkem je dostatek místa k případné diskuzi a tam můžeme veškeré názorové rozdíly probrat. To, že se ne každý s rozhodnutím poroty ztotožní, je zcela jasné, protože hodnocení snímku je ve většině případů subjektivní záležitost.

V popisech snímků budu hovořit hlavně o chybách. Neberte to z mé strany jako aroganci. Nejsem si jistý, jestli jsem už někdy  životě udělal bezchybný snímek. Na všech svých fotkách ale hledám zejména chyby, abych se jich příště vyvaroval.

Bezchybná fotka je jen ideál, stejně jako nejsou bezchybní lidé. Vždycky je co vylepšovat. Pokud se nějaký snímek objevil v tomto článku, pak už jen to samo o sobě znamená, že je nadprůměrný.

Protože řada účastníků soutěže je podle svých prezentovaných výtvorů fotografickými nováčky, pokusím se napřed přiblížit, jak se dobrá fotografie pozná - tedy podle mě :-)

Skutečně kvalitní fotografie by měla diváka zaujmout nebo v něm vzbudit emoce, mít zajímavou náplň nebo atmosféru, prezentovat nějakou tvůrčí snahu fotografa (to zahrnuje výběr a prezentaci motivu, práci se světlem a hloubkou ostrosti nebo kompozici snímku) a obsahovat minimum technických chyb.

 

Je toho dost a zní to složitě, že? Jinými slovy to jde říct i tak, že dobrá fotka musí jevit jako mimořádně povedená a něčím výjimečná. Musíte to z ní cítit. Pokud máte u snímku pocit, že stačí vyběhnout ven a do hodiny přinesete deset podobných, pak byste ho asi neměli posílat do soutěže s nadějí na přední umístění. Samozřejmě vám nic nebrání poslat ho i přesto, ale nic víc od toho nečekejte.

Porota se tedy snažila vybrat snímky, které mají atmosféru, dokázaly její členy něčím zaujmout, bylo u nich vidět, že fotograf při pořizování snímku přemýšlel a dokázal se s ním po technické stránce vypořádat.

Celkově jsme vybrali 22 fotografií, které podle našeho názoru vyčnívaly nad úroveň ostatních. Z nich jsme postupně vyřazovali jednotlivé snímky, až zbyla trojice vítězů. Někdy rozhodovala atmosféra a působivost snímku, jindy technická kvalita, některé snímky vyřadila třeba i jediná, ovšem až příliš nápadná chyba.

Snímky jsem dál nijak neupravoval, jen jsem sjednotil jejich velikost.

 

Vítězná trojice nakonec vypadá takto:

 

Slezská Harta - autor kivi - číslo 190 - První místo

Snímek je klasické foto s jasnou kompozicí, barvy jsou možná až příliš ostré a snímek je lehce podexponován (hodně černé). Ocenili jsme zejména snahu fotografa pracovat s motivem - dobře zvolené osvětlení, zakomponování pařezu do plochy obrazu apod.

Pravděpodobně byla použita technika HDR (složení několika různě exponovaných snímků pro lepší prokreslení světel a stínů). V tomto případě se nám to zdálo být ku prospěchu věci.

 

Pařezy, samé pařezy - rybař13 - číslo 132 - Druhé místo

Dobře komponovaný snímek mající atmosféru. Ocenili jsme i podle nás správný přechod k černobílému podání. Snímek negativně ovlivňuje větvička v popředí, kterou by bylo vhodné před fotografováním odstranit.

 

Ráno na řece - karel 1 - číslo 102 - Třetí místo

Snímek s nádhernou atmosférou a osvětlením, technicky poněkud slabší. Po stránce kompozice chybí nějaký výraznější motiv v popředí.

 


 

Zbylé snímky uvádím seřazené podle jejich čísel bez jakéhokoli pořadí.

 

Číslo 86

Pěkné foto s atmosférou a dobře kompozičně zvládnuté. Snímek by podle našeho názoru zasluhoval mírný ořez v horní části (tmavý pruh vpravo nahoře ruší). Navíc se nám zdálo, že trochu odbočuje od soutěžního tématu.

 

Číslo 93

Barevně výrazná fotka schopná zaujmout. Technicky ovšem není příliš dokonalá, navíc celkový dojem trochu kazí dráty a hlavně - chtělo to zapracovat na popředí - udělat z nahozených prutů část obrazu (umístit  dál od krajů a nechat vyniknout proti hladině).

 

Číslo 120

Výtvarně je tohle docela zajímavý snímek. Malý čip kompaktního fotoaparátu ovšem trochu bojoval s obrovským dynamickým rozsahem scény  a mám dojem, že většině porotců tam chyběl nějaký výraznější motiv.

 

Číslo 125

Určitě zajímavý snímek, kterému chybí malinko výraznější barvy a osobně mu tak trochu nemůžu odpustit dotek hlavy rybáře s horizontem.

 

Číslo 143

Tady jsme se shodli, že snímek má rozhodně zajímavý námět, ale spíš dokumentační ráz. Chtělo by to zajímavější osvětlení, jiný úhel pohledu...

 

Číslo 164

Tenhle snímek mohl mít na to, aby vyhrál. Ovšem chyba v umístění tak zásadního prvku, jakým je loď v popředí, je do očí bijící. Ta loďka potřebuje víc prostoru - zasadit do obrazu, ne nalepit na jeho kraj. Škoda, fakt škoda.

 

Číslo 186

Tomuto snímku značně ublížil nakloněný horizont a ne zcela ideální zakomponování stojanu s pruty do obrazu. Docela to zamrzí, jinak je to taková krásná večerní idylka.

 

Číslo 194

Z tohoto okamžiku se dalo fotograficky vytěžit mnohem víc - obrazu naprosto chybí začlenění popředí, které tam pouze proniká rušivými stébly trav a větvičkami po pravé straně. Horizont je nakloněný a do jisté míry vadí i efekty, které  v objektivu vytváří ostré protisvětlo.

 

Číslo 195

Velice působivý snímek, velmi pravděpodobně pořízený s využitím techniky HDR. Na většinu porotců působil až příliš nepřirozeným dojmem.

 

Číslo 203

Poměrně efektní záběr, který ale mohl být po technické i kompoziční stránce o něco lepší.

 

Číslo 209

Kompozičně poměrně dobrá fotka využívající dlouhý expoziční čas, což svědčí o tom, že se nejedná o nějaký náhodný cvak. Dlouho se držela mezi kandidáty na vítěze, ale nakonec jí ze všeho nejvíc chyběla atmosféra a lepší světlo, takže ji předběhly působivější snímky.

 

Číslo 210

Tohle byl jeden z kandidátů na přední místa. Nakonec fotce nejvíc ublížil nedostatek prostoru pro umístění hlavního motivu. Chtělo to nastavit kratší ohniskovou vzdálenost nebo kousek couvnout. Docela dobře si umím představit, že ani jedno nebylo možné, ale na to se ve fotografii nehraje...

 

Číslo 211

Hezká scenérie, ale fotografovaná za příliš ostrého světla, které snímku dost ublížilo.

 

Číslo 246

Snaživý pokus, ale trochu nesedí kompozice a snad ještě víc práce s hloubkou ostrosti. Rámeček téhle fotce docela pomohl.

 

Číslo 262

Hezký podzimní den s fotogenickou oblohou, ale po stránce osvětlení a kompozice to není úplně ono.

 

Číslo 264

Zajímavý snímek s atmosférou, ze které se ale možná dalo vytěžit víc. Přinejmenším bylo vidět, že zájem poroty se rychle obracel k jiným obrázkům.

 

Číslo 272

Hezké, idylické, ale autor šel až příliš blízko. Kousek místa navíc by snímku nepochybně prospěl. Stojan s pruty by se určitě měl vejít celý.

 

Číslo 277

Příjemná atmosféra, dobrý ořez. Tenhle snímek se dlouho držel v boji o "medaile". Nakonec ho předběhly jiné.

Jenom detail - chtělo by to vyretušovat drobný rušivý objekt asi ve dvou třetinách dolního okraje.

 

Číslo 279

Tahle fotka nepochybně má atmosféru. Technicky je ale malinko slabší.

 

Myslím, že i když do profesionálních výtvorů měla většina snímků ještě hodně daleko, určitě bylo na co se koukat. Vždyť právě kvůli podobným scenériím chodí mnozí z nás k vodě.

Všem soutěžícím děkujeme, vítězům gratulujeme a  samozřejmě, pokud vás focení baví, těšíme se na vaši účast v dalších kolech soutěže.

 

Za CHYTEJ.cz   M. Horáček - Osprey