Chytej.cz

Daiwa Caldia 2500 vs. Shimano Stradic FC 3000

2.4.2010 vložil osprey | Navijáky | zobrazeno: 30.522×

Daiwa Caldia 2500 versus Shimano Stradic FC 3000

Daiwa Caldia 2500

Daiwa Caldia 2500

Daiwa Caldia 2500 patří dnes mezi to nejlepší, co si může vláčkař za ještě rozumný peníz přišroubovat na prut. Její obliba roste a pomalu už na tuto skutečnost reagují i obchodníci. Proto není divu, že se objevila v našem Duelu a může se směle postavit protivníkovi jakým je Stradic s přední brzdou. Cenově i vybavením patří oba tyto stroje do stejné kategorie, i když se v některých ohledech liší.

Protože ale číslování Daiwy a Shimana není totožné, Stradicu 3000 se velikostí nejvíce přibližuje Caldia 2500 - tu jsme také nasadili do Duelu. Velikost 3000 v provedení Daiwy se už zase blíží velikosti 4000 používané firmou Shimano. Proto by se čeští rybáři naučení na "shimaňácké" číslování měli u Daiwy vždy dívat na reálnou kapacitu cívky.

Daiwa se dlouhá léta nemohla na našem trhu výrazněji prosadit. Dovozy zboží této značky byly omezené, zahrnovaly jen některé řady výrobků (zpravidla nižších cenových kategorií) a ceny byly obvykle vysoce nadsazené. Dík kvalitě těchto produktů ale sáhla řada rybářů k dovozu zejména navijáků ze zahraničí a pověst značky Daiwa se začala rychle šířit i mezi fajnšmekry.

V současnosti u nás značka Daiwa – Cormoran založila vlastní zastoupení a hodlá výrazně zasáhnout do boje o pozice na trhu rybářských potřeb. A má co nabídnout.

Navijáky Daiwa jsou svými parametry tvrdými konkurenty doposud dominujícího Shimana a řada českých rybářů už jim dokonce dává přednost. Právě Daiwa Caldia je jedním z oblíbených navijáků, který si pořídila už řada našich vláčkařů a obvykle si ji velmi chválí.

 

Konstrukčně je Caldia celokovový naviják s přední brzdou. U Daiwy představuje jakýsi vstup do nejvyšší kategorie navijáků. Používá nejvyspělejší technická řešení (ve firemním názvosloví je sada těchto technologií označena názvem Real Four), je celokovová, velmi dobře zpracovaná s minimálními vůlemi a kromě jiného i dobře vypadá. Design se zádí ostře vybíhající do špičky je typický pro více modelů Daiwy, ale působí neokoukaně a přitažlivě.

Pokud si zatočíte, čeká vás zážitek v podobě velmi hladkého chodu, na kterém se už mnoho vylepšit nedá. Brzda je zpracovaná příkladně a je dostatečně jemná.

Výrobce udává, že naviják je utěsněný proti vodě a omyvatelný – v tomto ohledu nevím, co si přesně představit. Snad to souvisí s deklarovanou vodotěsností, takže se majitel nemusí příliš ohlížet na to, že by mu snad voda při omývání pronikla dovnitř navijáku (některá Shimana – např. starší Twinpower FA mívala po namočení tendenci „zatuhnout“ – výrazně se na nějakou dobu ztížil jejich chod).

Celkově se Caldii nedá mnoho vytknout – vše chodí jak má a je těžké objevit nějakou slabinu. Od Stradicu se nejvíc liší nižší hmotností, jednoduchou kličkou a pomalejším převodovým poměrem. Ten je částečně kompenzován o něco vyšším průměrem cívky  (toto řešení používá Daiwa u většiny svých navijáků), takže rychlost navíjení je stále dostatečná, ale o superrychlý stroj se rozhodně nejedná.

Překlápěč není z jednoho kusu jako u Stradicu a působí robustnějším dojmem. K zamotání vlasce ani pletenky by tu ale dojít nemělo - napojení oblouku je dobře promyšleno a vše funguje naprosto bezchybně.

Návin je perfektní.

 

Na většině e-shopů se dočtete, že se jedná o naviják vyráběný v Japonsku. Na krabičce Caldie, kterou jsem měl zapůjčenou, bylo ale napsáno Made in Malaysia a totéž mi potvrdili i známí na síti. Kvalita zpracování je ale plně srovnatelná s „japonským“ Stradicem, možná ho i převyšuje.

 

Technická data:

Hmotnost:  285 g

Převod:   4,7 : 1

Návin na jedno otočení kličky: asi 75 cm

Kapacita: 155 m vlasce 0,28 mm

Ložiska: 4 kuličková + 1 válečkové

Náhradní cívka kovová

Cena: kolem 4000 – 5300 Kč (zima 2009/10), převládají spíše ceny kolem 5000 Kč

Shimano Stradic FC 3000

Shimano Stradic FC 3000

Řada Stradic má ve výrobním programu firmy Shimano své místo už dlouhá léta. Protože toto obchodní označení si vydobylo v rybářském světě slušné renomé, prodávala se pod označením Stradic už slušná řádka navijáků. V první řadě je třeba vždy rozlišovat mezi navijáky s přední brzdou (označované písmenem F – např. FC) a kombincí zadní brzdy s brzdou bojovou (označované R, často s dalšími specifikacemi – např. GTM RB).

Původ obou písmen je v anglickém označení typu brzdy – F = Front drag (přední brzda), R = Rear drag (zadní brzda).

Zde v duelu bude řadu Stradic zastupovat aktuální model s přední brzdou, což je naviják konstrukčně i cenově nadřazený svým jmenovcům s brzdou na zadním konci. Zvolená velikost 3000 je z hlediska přívlače poměrně zajímavá a vrátila se do výrobního programu Shimana relativně nedávno. Je založena na kombinaci těla velikosti 2500 s větší, ale poměrně mělkou cívkou, z níž se dobře uvolňuje vlasec a díky nepříliš velké kapacitě není třeba zatěžovat naviják velkým množstvím podkladového vlasce. Na snímku je ovšem velikost 2500 - "třítisícovku" jsem prostě nesehnal.

 

Stradicy byly vždy navijáky s vysokým převodovým poměrem, obvykle kolem 6 : 1 – což platí i pro model 3000 FC. Díky tomuto charakteristickému konstrukčnímu rysu představují tyto navijáky vynikající volbu pro lov s matchovým prutem nebo přívlač, při níž vzniká potřeba rychlého vedení nástrahy (lov bolenů,…). Samozřejmě se uplatní i při jiných technikách lovu.

Dalším po léta udržovaným atributem řady Stradic je dvojitá klička.

U konkrétního modelu 3000 FC došlo oproti předchůdcům k výrazným změnám. Zejména jde o použití nové masivní zastudena kované skříně, která dává pocit bytelnosti a odolnosti, ale zvyšuje hmotnost navijáku na 340 g. Je to víc než váží např. Twinpower 4000 FC (ten má 320 g). V dnešní době, kdy je patrný trend zlehčování navijáků zaváděním dílů z hořčíkových slitin nebo kompozitních materiálů typu CI4, je to poměrně zajímavý krok.

Pocitově je Stradic 3000 FC naviják vyšší třídy. Robustní, kovový, s dobře pracujícím soukolím, na jehož chodu je ale u řady kusů cítit nepatrný šelest. Dík tomu, že převody jsou uloženy v olejové lázni, nemá tendenci zatuhávat za mrazivého počasí a snadno se udržuje kápnutím několika kapek oleje (je součástí balení) do speciálního mazacího otvoru na boku převodové skříně.

Velmi solidní dojem budí masivní cívky z hliníkové slitiny se speciálně tvarovanou odhozovou hranou mající prodlužovat hody. Návin je perfektní, jak by se v této cenové kategorii dalo očekávat.

Brzda Stradicu je kvalitní, přesná, slušně krokovaná a představuje vysoký standard, ne však absolutní špici. Pochvalu zaslouží i atraktivní design, zejména kombinace bílého těla a tmavé cívky se zlatavými doplňky.

 

Technická data:

Hmotnost:  340 g

Převod:   6: 1

Návin na jedno otočení kličky: asi 86 cm

Kapacita: 140 m vlasce 0,25 mm (jedná se o mělkou cívku)

Ložiska: 4 kuličková + 1 válečkové, všechna krytá s keramickou úpravou povrchů (Shielded AR – B)

Překlápěč z 1 kusu bránící zadrhávání šňůry

Náhradní cívka kovová

Cena: kolem 4600 Kč (zima 2009/10)

Klady

- robustnost, přesné zpracování
- minimální vůle
- kvalita použitých materiálů
- atraktivní vzhled

Klady

- robustnost konstrukce včetně cívek
- kvalita použitých materiálů
- vysoký převod při zachování relativně dlouhé životnosti
- atraktivní vzhled (pokud máte rádi bílou barvu)
- vyrábí se v Japonsku (hodně lidí to bere jako plus)

Zápory

- cenová politika dovozců - na území ČR je Caldia obvykle nabízena za neúměrně vysoké ceny

Zápory

- vysoká hmotnost
- chod některých kusů by mohl být o chloupek lepší

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Středa 27. dubna 2011 v 19:07® Tomáš Lán

mám tu Daivu a je hodně dobrá

Pátek 11. února 2011 v 15:13® rákosník
rákosník

mě se rozsypa caldia po 2 hodinách

Pondělí 26. dubna 2010 v 19:23® acam

tucnak11> „kamošovi se made in Japan FCrozsypal po 3 sezoneh“ ??? FC se tři sezóny nedělá.

Čtvrtek 15. dubna 2010 v 9:41® tucnak11
tucnak11

sethy> Jo jen viděl jisem i přes 5 tysic tak upřesnil jisem.a je to rozumějši a asi se nikdo vuli tomu nezlobi.

Středa 14. dubna 2010 v 17:12® sethy
sethy

tucnak11> šak je tam napsane 4000 – 5300Kč. Tebou udané ceny jsou mezi tím.

Středa 14. dubna 2010 v 9:16® tucnak11
tucnak11

Ta cena co pišete je menši co se jedna Caldi 25-ka 4150 kč 30-ka 4250 kč dival jisem se .U p.Prochyzky.

Pondělí 12. dubna 2010 v 15:40® osprey
osprey

pepa-č> Holt asi kapitalisti ve Švédsku zapomněli, jak se kalila ocel (nebo bronz, to už je jedno)…

Pondělí 12. dubna 2010 v 11:10® kerob
kerob

pepa-č> uz jsem to psal – staci cist. Ale pro mene pozorne to napisu jeste jednou a podrobneji: Zuby mely uplne jinej tvar, byly zdeformovany a chybely jim spicky. A to muzes cistit a mazat jak chces a fungovat to uz nikdy nebude.

Pátek 9. dubna 2010 ve 21:51profil byl smazán

kerob> a co s ním bylo, když jsi ho otevřel? něco zlomeného, něco chybělo? jestli ne, tak stačí vyčistit, namazal, složit, seřídit a točit a točit a točit. Jiná verze není možná.

Pátek 9. dubna 2010 v 17:21® tucnak11
tucnak11

Jedna se o Stradika nevim či kamoš ma FC přymo.

Pátek 9. dubna 2010 v 16:57® tucnak11
tucnak11

Ja mam jen Daiwy je pravd 1 třyda niž.Použivam Capricorny,jeden 4 sezonu na vlačku a druhy mladši braha take na vlačkui 2 sezona a pohoda,Shimy mě sklamaly i v tej vyzši kategori,a že piše made in China mi to nevadi duležite je že mi idou.kamošovi se made in Japan FCrozsypal po 3 sezoneh a přešel na Daiwy.Jen cena je tu přehnana aš moc.Proto mi kamoš poslal ot amiku a stal mě ve slevě 1000 kč a ten starši 2500 kč.

Pátek 9. dubna 2010 v 16:12® kerob
kerob

pepa-č> on do nej nikdy nelezl. Vlezl jsem do nej jenom ja a to az v okamziku, kdy byl na odpis. Jinak ty cca 2 funkcni roky byl zcela bez zasahu nebo i jen pokusu o nej. Jak uz jsem psal, chyba byla urcite nekde jinde nez u uzivatele. A to jestli veris nebo ne je ciste tvoje vec, nemam v planu nekoho presvedcovat.

Pátek 9. dubna 2010 v 15:19profil byl smazán

kerob> to není možný. Leda jestli to byl nějaký „kutil“ a pečoval o navijáky vskutku originálně. Za sebe, říkám, že tomu nevěřím, že jde Suverana chytáním ryb zničit.

Pátek 9. dubna 2010 v 9:16® kerob
kerob

osprey> mam to hozeny podobne. Shimano splnuje moje pozadavky jak z pohledu funkce, tak i z pohledu zivotnosti a designu. Proste nemam duvod hledat jinde (a vzhledem k tomu, co od navijaku pozaduju, bych stejne jinde nic nenasel). Tu a tam v zachvatu koupim neco jinyho, ale vetsinou toho pak lituju.

Pátek 9. dubna 2010 v 7:17® Fugas

kerob> možné to určitě je, na zmetek se dá narazit asi u každé značky.

Čtvrtek 8. dubna 2010 ve 23:11® osprey
osprey

kerob> Znám pár Suveränů, co si odtočily svý. Asi se holt špatný kus vyskytne všude. Sám jsem před lety koupil Shimana, mám je dodnes a tak se té značky celkem dost držím, sem tam zkusím i něco jiného, ale od Abu mám jen multíky. Ty vypadají, že by taky mohly něco vydržet.

Jinak cenová politika Kajmanu byla a dosud je dost šílená, neuvěřitelně navyšují ceny. Možná kdyby toho Suveräna prodával někdo jiný, dostalo by se jich mezi lidi víc.

Čtvrtek 8. dubna 2010 v 15:14® kerob
kerob

skwor> jak uz jsem psal – byl to jedinej suveren co jsem mel fyzicky v ruce. Kupovanej u Kajmana na Palacaku (cca 1999? to fakt hadam) a dopad jak dopad. Pouzivanej byl celkem intenzivne na stredni vlacku, do objeveni se prvnich priznaku problemu nebyl nikdy rozebranej. Majitel nebyl zadnej dobytek, proste normalni uzivatel. Jinak receno chyba uzivatele to na 99,9% nebyla.

Čtvrtek 8. dubna 2010 v 15:06® kerob
kerob

Fugas> CD to nebylo. Jinak jsem napsal jen svuj nazor, toho Suverena jsem pak mel v ruce a mel jsem moznost ho rozebrat a fakt byl uz na pohled uplne v riti (vymackany zuby a nejen to). Nevim jestli slo o nejaky zmetek z vyroby a nevim jhak si stal zbytek produkce – nikoho jinyho jsem s timhle navijakem nevidel, byl to jedinej kus, kterej jsem mel fyzicky v ruce a o jinym proste nevim. Jinak Abu mam taky rad, ale navijak jsem mel jen nejakej Cardinal a ten se taky rozpad (zlomil se vylisek na telu, ktery drzi lozisko, ve kterym je ulozenej snek co zkrz nej jezdi osa), ale to se dalo cekat – byl to srac za asi 1700 a neco malo odchytal.

skwor>

Čtvrtek 8. dubna 2010 ve 14:58® skwor
skwor

O odrovnaném Suverenu slyším poprvé. A to je hafo lidí, co ho používají na hard and heavy vláčku už delší dobu (PetrC, Had…)

Čtvrtek 8. dubna 2010 ve 13:04® Fugas

kerob> tak tohle až si přečte PetrC, to bude veselo :-). O rozpadlém Suverenu jsem teda nikdy neslyšel. Něco jsem zaslechl o „nespolehlivosti“ levněšího modelu CD. Mám starší Abu a jsem spokojenej, tak skočím nejspíše po Soronu, asi mám Abu z nostalgie rád. Šímo, Daiwu či Ryobi má dneska každej:-) a Quantum se mi nelíbit:-(.

Čtvrtek 8. dubna 2010 v 9:47® kerob
kerob

Fugas> se Soronem nemam zkusenost, ale kdysi Abu vyrobil navijak Suveren, kterej prezentoval jako nejlepsi navi vsech dob, stal strasnou dardu (vic nez Stradic tehdy) a U kajmana na nej peli nehoraznou chvalu… kamos si koupil Suverena a ja Stradica. Stradica mam na vlaceni dodnes a Suveren umrel po dvou letech vlaceni a to tak ze totalne – na vyhozeni, neslo pomalu otocit ani klickou. Od te doby Abu navijakum neverim a nekoupil bych si ani levnej a ani drahej Abu navijak.

Čtvrtek 8. dubna 2010 v 9:41® kerob
kerob

hecht> je fakt, ze jsem zatim vzdy shanel jen civky na shima se zadni brzdou… a tam jsou (az na design) vsechny stejny. K Exage (Al) je ma normalne skladem oficialni dovozce (Normark). Mam ji i na Aspire. Pokud se nepletu, tak civka pro navi s predni by mela byt taky dostupna…pokud si dobre pamatuju, tak mi ji v Normarku kdysi nabizeli. ale ted nevim, musel bych se zeptat (coz asi udelam az tam budu mit cestu)

Čtvrtek 8. dubna 2010 v 8:17® hecht
hecht

kerob> co se týče té sehnatelnosti cívek, tak to u toho Shíma teda není žádná sláva. Předloni jsem naháněl cívku na technium magnesium tak dlouho, že jsem nakonec musel koupit jiný technium z bazaru. Ano, těch plastovek a cívek na levné navy je dost, ale s tím dražším to je už problém.

Čtvrtek 8. dubna 2010 v 0:16® osprey
osprey

Fugas> Je otázka jak velkej rozdíl je velkej. Něco tam je. A nemyslím, že by byl Söron špatný naviják.

kerob: Ono se tu bude často srovnávat nesrovnatelný. Důležitý je hlavně ten proces srovnávání, argumenty, komentáře… Ta diskuze, co tu běží vůbec není nezajímavá.

Středa 7. dubna 2010 v 10:08® sethy
sethy

Stradica mam ve 4000. Zatím je ale na hodnocení čas. Jeho váha je pro mě spíš plus, neboť aspoň částečně vyvážil 3m prut. Caldia se mi vůbec nelíbí, jinak bych ji i zkusil. Když ale vemu že dnes se dá za cca stejnej peníz koupit U NÁS twin FC a Caldia, volil bych twina. Stradica uz jsem videl ve velikosti 4000 za 3500 peněz.

Středa 7. dubna 2010 v 8:37® Fugas

Je velkej rozdíl v chodu, vůlích a pod. mezi těmito strojky a třeba Söronem od ABU? Kromě ceny.

Úterý 6. dubna 2010 v 10:50® kerob
kerob

Opet se srovnava nesrovnatelny… nicmene z tehlech dvou bych bral (to bych neni na miste – ja ho mam) Stradica. Pokud za neco pro radost utratim takovy penize, tak se mi to musi i libit – Daiwa se mi nelibi. Navic na Shimano jsou bez problemu sehnatelne nahradni civky i dily, pripadne existuje zastoupeni se servisem. Dvojklicka je super a kdybych volil mezi dvema jinak rovnocennyma navijakama, tak by mohla i rozhodnout.

Pondělí 5. dubna 2010 ve 22:49® Mr.Stick
Mr.Stick

Mám Caldii 3000 něco přes rok a kromě lehké vláčky, kde používám jinou Daiwu, je to můj nejvytíženější strojek. Mám možnost téměř celoroční přívlače na několika soukromých revírech v okolí, takže slovo vytížený je opravdu na místě. Ačkoliv je po 14ti měsících brzo na hodnocení, je to dostatečná doba na to, abych si začal tvořit obrázek. A ten mi Caldia nastínila moc pěkný. Pokud ještě vydrží další 3 roky rolovat i velké odporové deep woblery bez jediného náznaku problému jako doposud, splní to, co před ní Shimano Stradic FB nedokázal.

Pondělí 5. dubna 2010 v 16:39® PetrC

osprey> zdravím! Naprosto upřímně zdravím…

Zbytek příště, tedy bude-li příště.

Pondělí 5. dubna 2010 v 15:56® tomashr

elhierro> Fakt teda je, že zrovna u navijáků je od jisté ceny trochu problém vidět reálný přínos vyšší ceny. Jo, možná bude delší životnost, ale pro většinu lidí se to pak dostane do té roviny co píšeš, tedy koupit jeden „supertopclass“ s (možná) delší životností anebo tři „dobré, a ještě normální“. Já si na „hezké hračky“ docela potrpím a občas si i mohu dovolit trochu „rozhazovat“, ale všechno má své meze. Třeba v modelařině mám shodou okolností tu absolutně nejlepší a nejdražší RC soupravu na trhu, jenže tam je za ty prachy řada neokecatelných výhod (samozřejmě se dá existovat i bez nich, nicméně člověk vidí za ty prachy něco reálného navíc). U navijáku mám ale docela problém nějaké zásadnější výhody za násobek ceny najít :-(

novější starší
Stránky:   2 1