Chytej.cz
Nástrahy.cz
smartCHYTEJ

Daiwa Morethan Branzino 3000 vs. Shimano Stella 4000 FD

20.7.2010 vložil osprey | Navijáky | zobrazeno: 13.342×

Souboj špičkových přívlačových navijáků

AKCE ADLER

Daiwa Morethan Branzino 3000

Daiwa Morethan Branzino 3000

Před časem kdosi poznamenal, že zajímavým Duelem by bylo srovnání dvou „vlajkových lodí“ velkých konkurentů ze země vycházejícího slunce - Daiwy a Shimana. No, proč to nezkusit?

Jenom se bojím, že samotný výsledek bude záviset spíš na sympatiích hlasujících k té či oné značce či na tom, jak dalece se jim konkrétní naviják líbí. Ale už jsem tu mockrát psal, že na nějakém výsledku nezáleží. Srovnáváme, diskutujeme a po tom všem bychom se nakonec měli cítit o něco moudřejší. Teoreticky…

 

Takže jaký je Morethan Branzino? Osobitý, zvláštní, inovativní, lehký, výkonný a… samozřejmě také patřičně drahý.

Osobitý a zvláštní je tento naviják svým vzhledem. Černá barva kombinovaná se zlatavými doplňky působí exluzivním dojmem a designéři rozhodně odvedli dobrou práci.

Velice zajímavá je cívka tohoto navijáku. Kombinuje kov a uhlíkovou tkaninu, díky níž je mimořádně lehká a vypadá dost zajímavě. Designérské prvky použité na tomto navijáku už byly i kopírovány – jisté společné rysy s Branzinem mají například Ryobi Arctica nebo Okuma Trio.

Použité materiály jsou nejlepší možné - tělo je vyrobeno z materiálu Hardbody Z (pravděpodobně hliníková slitina) a rotor je z hořčíkové (magneziové) slitiny. Naviják je díky tomu velmi lehký. Odlehčená cívka tomu rovněž napomáhá.

Převody tohoto navijáku nesou označení Hyper Digigear a jsou odvozeny od mořských navijáků ze série Saltiga. Jsou mimořádně výkonné a trvanlivé. Na mě osobně udělaly převody navijáků Daiwa (zkoušel jsem ale jiné modely) opravdu dojem. Hebkost chodu kolovrátků od Daiwy možná o chlup zaostává za Shimanem, ale nekompromisní záběr ozubeného soukolí je opravdu cítit.

U navijáku je napsáno, že je omyvatelný – v podstatě to znamená, že se počítá s tím, že např. po lovu na moři ho vezmete a omyjete proudem vody pod kohoutkem, aniž byste si museli lámat hlavu, zda mu to udělá dobře.

Cívka je široká, upravená pro daleké odhozy a je fakt, že na délce hodů je to znát.

Pokud jde o užitné vlastnosti, tak tohle je naviják extra třídy, kterému je možné jen máloco vytknout. Snad jen cívka by mohla být pevněji usazena – u kusu, s nímž jsem si opakovaně pohrával v obchodě, mi přišla hodně volná.

 

Podobně jako jeho soupeř se tento naviják dodává bez náhradní cívky, kterou si ale není problém dokoupit. Její cena je ovšem vysoká – v podstatě na úrovni celého vláčecího navijáku nižší střední třídy. Pokud v tom vidíte problém, jste na tom podobně jako já – nejste cílovou skupinou uživatelů, pro niž je tento výrobek určen:-) .

 

Technická data:

Hmotnost:  280 g

Převod:   4,8: 1

Návin na jedno otočení kličky:  81 cm

Kapacita: 185 m vlasce 0,30 mm

Ložiska: 11 „CRBB“ kul. ložisek

Překlápěč dutý speciálně upravený proti zamotání vlasce

Náhradní cívka:  není součástí balení

Cena: kolem 13 500 – 14 500 Kč (léto 2010)

Shimano Stella 4000 FD

Shimano Stella 4000 FD

Stella vévodí nabídce Shimana už řadu let a vyskytuje se už v několikáté verzi. Představuje vrchol nabídky a bývala proto náležitě drahá. V poslední době se ale nabízí téměř o čtvrtinu levněji než v nedávné minulosti a cenově se tak dostala asi o tisíc korun pod úroveň Branzina.

Ačkoli na snímku je velikost 3000, je reálnější srovnávat s Morethanem Branzino velikost 4000. Číslování Daiwy a Shimana se liší a tyto velikosti si téměř odpovídají.

 

Stella je Branzinu více než důstojným protivníkem. Pokud bych je měl srovnat, přijde mi, že má lepší chod a povrchovou úpravu, zatímco Branzino má bytelnější převody a o kousek dál hází. Ale to se pouštím na pole spekulací, protože konfrontovat oba navijáky během jediné vycházky přímo v terénu jsem nemohl a moje pocity jsou pořád jenom pocity.

Co mě na Stelle fascinuje, je její chod. Pokud máte povedený kus, je naprosto dokonalý a hladký. Designéři rovněž odvedli vynikající práci a je třeba ocenit povrchovou úpravu, která chrání tělo z hořčíkové slitiny před účinky korozivního prostředí (např. mořská voda).

Vyzdvihnout by se dal i jednodílný překlápěč navijáku, na němž ani ta nejchlupatější pletenka nemá šanci se zachytit, velké válečkové ložisko, které je jednou z příčin skvělého chodu nebo třeba dokonalou vícediskovou přední brzdu.

Pokud jde o provedení, je těžké najít na Stelle nějakou chybu. Kdyby se našla, inženýři Shimana by se určitě postarali, aby v další generaci těchto navijáků přestala existovat.

Použité materiály, přesnost opracování, spousta ložisek (navíc antikorozivních s keramickými povrchy) a celá řada technologií a patentů Shimana z ní dělá skutečně špičkový kus rybářského hardwaru.

 

Nedodat s takovým navijákem náhradní cívku asi patří k bontonu – v tomto ohledu si Daiwa se Shimanem mohou podat ruce. A pokud si budete chtít náhradní cívku objednat, opravdu dobře se informujte o ceně, abyste předešli případnému překvapení.

V případě, že byste byli fakt při penězích, byste asi udělali nejlépe, kdybyste si dnešní duelanty koupili oba (samozřejmě každý i s náhradní cívkou) a rozštípli tu otázku, který z nich je lepší, sami za sebe někde u vody. V reálu už je to opravdu spíš otázka názoru než objektivního hodnocení.

 

Technická data:

Hmotnost:  295 g

Převod:   4,8 : 1

Návin na jedno otočení kličky:  76 cm

Kapacita: 180 m vlasce 0,30 mm

Ložiska: 13 kuličkových + 1 válečkové

Překlápěč vlasce z 1 kusu bránící zadrhávání šňůry

Náhradní cívka - není součástí balení

Cena: kolem 12 500 – 13 500 Kč (léto 2010)

Klady

Jedinečný design
Kvalita použitých materiálů
Vyrábí se v Japonsku

Klady

Jedinečný chod
Kvalita použitých materiálů
Vyrábí se v Japonsku

Zápory

Absence náhradní cívky

Zápory

Absence náhradní cívky

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Čtvrtek 5. ledna 2012 ve 14:30® Fanda 81
Fanda 81

elhierro> Ahoj, mám od Shima Stellu Fd 4000 a je to samá vůle/klika,středová osa,rotor,cív­ka,../.Píšeš ,že máš tři Stelly ,jak jsou na tom u Tebe. Já první stellu reklamoval ohledně vůlí,obdržel jsem novou a ta má vůle stejné.Druhou reklamaci mi zamítli,že vůle jsou normální,protože Stella má vše uloženo v plovoucích pouzdrech.To jako technik nechápu,že osa s ložiskem, má vůli.Jinak pěkně ukládá,má stále sametový chod a žádný problém.Mám jni 1.5 sezony a dost nachytala.Dík za tvůj názor. Ahoj Fanda 81

Sobota 29. ledna 2011 ve 20:59® vondras

tyhle dva kusy asi normální rybář ani hodnotit podle kvality nemůže !!?

Pátek 24. prosince 2010 ve 12:38@ baano

Takže ja má asi desať navijakov značky shimano. Po novom roku ich obohatí Stella 2500 FD, za výbornú cenu, 320 Eur. Servisný otvor si pochvaľujem, napríklad u twina a aspire s bojovkou mi po páde do vody začali zadrhávať, stačilo pár kvapiek oleja, ktorý je v balení a navijáky idú zase ako po masle…

Pondělí 13. září 2010 v 18:42® zagor

Su to oba celkom slusne navijaky, ale daiwa je lepsi, aspon pre mna. Na stelle je lepsie ale mechanizmus co zabranuje spatnemu chodu. A mozno praktickejsie ja na stelle matica brzdy tym, ze nie je symetricka a zasrobovanie klucky (lachsie sa triefa nez na daiwe). Ale celkovo je daiwa lepsi, aspon pre mna :)

Neděle 25. července 2010 ve 14:21® PetrC

kerob> to nevadí, dej ty obrázky třeba do přívlače. Díky.

Neděle 25. července 2010 ve 13:48® kerob
kerob

bylo to presne jak jsem myslel, neslo to ani poradne rozebrat, po prohlidnuti vnitrku a stavu lozisek jsem to nasypal do pytliku :-D

skoda ze sem nejde dat foto…

Sobota 24. července 2010 ve 22:25® PetrC

tomashr> podle mého názoru jde o ojedinělý jev, se kterým se tu setkáváme tak jednou za deset let…

:-) :-)

Sobota 24. července 2010 ve 21:47® tomashr

PetrC> No mě to taky trochu zaskočilo – mám navijáků pěknou řádku, ale na podobné „zatuhnutí“ po krátké době jsem narazil jen u tohoto. Pevně věřím, že to je opravdu spíš výjimka.

Sobota 24. července 2010 v 16:58® PetrC

tomashr> to mi připadá velmi zvláštní a nikdy jsem se tím nesetkal. A i když pominu po jakou dobu mohla být vazelína uskladněna než byla aplikována a pak ještě dobu než se naviják dostal k tobě… Zvláštní, velmi zvláštní.

A nedělám si iluze o kvalitě maziv používaných u navijáků „spotřební třídy“. Jo a byl jsem se teď kouknout na vazelínu, kterou tu mám minimálně deset let a i na naviják ve vitríně touto vazelínou promazaný a oboje je použitelné. Podotýkám, že se jedná o obyčejnou vazelínu zn. Pan Oil.

Sobota 24. července 2010 v 15:21® tomashr

PetrC> Právě že moc dlouho bez údržby nebylo – tak maximálně rok, spíš jen tak 9 měsíců, to je nový naviják koupený loni. Prostě asi tak v době, kdy by se mělo v klidu přemýšlet o pravidelné údržbě byl ten naviják už pořádně chcíplý – fakt jsem přesvědčen, že použitá vazelína nebyla právě nejlepší.

Sobota 24. července 2010 v 10:42® PetrC

tomashr> samozřejmě, každá vazelína jednou ztuhne, ale nějaký čas jí to trvá. Respektive jsem se zatím nesetkal s takovou, co by tuhla tak rychle. A rozebiratelnost je stejně zachována, na rozdíl od působení slané vody. To se pak do sebe součástky s obsahem hliníku pěkně zažerou.

No a teď se veřejně přiznej, jak dlouho jsi nechal ono nebohé Trabucco bez údržby, no?

:-) :-)

Sobota 24. července 2010 v 9:58® tomashr

PetrC> Bohužel nemáš tak docela pravdu – některá mazadla ztuhnou fakt téměř do nerozebratelnosti. Rozdíl v náročnosti vyčištění „ještě včas“ a „už pozdě“ je pak opravdu řádový :-( Jak by to bylo u toho Trabucca naštěstí nemusím zjišťovat, každopádně jsem se do něho dal ještě včas :-)

Sobota 24. července 2010 v 9:50® PetrC

tomashr> mám-li být upřímný, tak za naprostou většinu těchto problémů si může sám uživatel.

Samozřejmě připouštím, že výrobce použil méně kvalitní mazadlo, ale ani to za jednu sezonu nevyschne tak, aby znehybnilo naviják. A ještě tě uklidním – naviják by určitě přečkal i ty dva další měsíce, třeba i další rok a nic by se mu nestalo. Ve finále bys měl stejně tolik práce jako když jsi po zimě zjistil, že se ti naviják netočí.

Jsem hodňoučký, že? Tak se na mě nezlob…

:-) :-)

Sobota 24. července 2010 v 7:20® tomashr

kerob> Asi to znáš, ale vřele doporučuji prostříknout „čističem brzd“ třeba od Sonaxu – velmi slušné na uvolňování starých vazelín. Modeláři znají jako „čisticí sprej“ třeba od HVP, původ je ale u čističe brzd.
Pokud je to ale už úplně kouslé, tak to asi bude něco horšího, kdyby ale šlo jen o „vyplavení“ staré vazelíny, tak to funguje výtečně.

Jinak pro PetraC k tomu „…jak můžou lidé dopustit, aby se s navijákem nedalo zatočit?“ – občas to přijde nečekaně rychle, já teď po zimě zjistil, že mi skoro nejde točit jedním Trabucco – ještě s původní vazelínou výrobce, zjevně do toho dávají pěkný shit, který tuhne. Kdyby to leželo ještě o dva měsíce déle, tak bych možná měl dost problém, takhle to ještě bylo OK, stačilo rozebrat a znovu namazat.

Pátek 23. července 2010 v 18:25® PetrC

kerob> určitě to zajímá i ostatní a navíc to bude poučné. Takže foť.

Pátek 23. července 2010 v 16:51® kerob
kerob

PetrC> pokud to bude zajimave, urcite poridim foto

Pátek 23. července 2010 v 15:53® PetrC

kerob> dovolím si odhadnout, že toho bude sežrané až na kost a že se to celé rozpadne, možná odolaly díly z mosazi.

Ba ne, určitě přežilo všechno vyrobené z plastu, a proto plastu zdar a za plast do každého navijáku – nazdar!

:-) :-)

Pátek 23. července 2010 ve 14:38® kerob
kerob

PetrC> pan byl upozornen, ze to zaplati i kdyz to nevyjde, takze se o to klidne pokusim… stejne jsem zvedavej, jak je to „srostly“ vevnitr :-D

Pátek 23. července 2010 ve 14:21® PetrC

kerob> v tomto ohledu jsem nejen nešikovný, ale ani nemám prostředky a ani náhradní díly, byť použité, takže případnou potřebu řeším přímo s výrobcem. Naštěstí vlastním navijáky, které se moc (v podstatě vůbec) nekazí a jediný škůdce jsem já sám.

Domnívám se, že jakýkoli pokus bude jen plýtvání času a prostředky. Přitom stačilo po použití naviják důkladně (DŮKLADNĚ!!!) opláchnout sladkou vodou.

;-) ;-)

Pátek 23. července 2010 ve 14:08® kerob
kerob

PetrC> ja jsem schopen nahradit/opravit i nektere poskozene, zlamane dily, pripadne jsem schopen nektere dily z jiz nepouzitelnych strojku naroubovat na jine, aby se jim zivot prodlouzil. Kdyby slo do tuheho, dokazal bych i nejaky zlomeny plastovy dil znovu vyrobit (laminace do formy nebo odliti do formy).

A to ze je ten navi mrtvej je naprosto jasny a jasny to je i tomu panovi, ale mam to zkusit rozpohybovat :-D

Pátek 23. července 2010 ve 13:05® PetrC

kerob> v servisu nikdy nebudou navijáky ošetřeny s takovou láskou…

Kromě čištění navijáků nic jiného „neservisuji“ a ani tuto službu nikomu nenabízím. Je to pro mě časově náročná činnost a můj čas je drahý. Ale také si za svou prací stojím a vím, že se na své navijáky mohu za všech okolností na 100% spolehnout. Jediné co neumím je oprava poškozených dílů. Před pár dny jsem měl menší nehodu a zlomil jsem si kličku, takže se budu muset obrátit na výrobce. Ale co, v životě se dějí horší věci…

Jo tak moře, to je prevít. No a pokud se zkombinuje srágora + slaná voda + prdění na údržbu + uskladnění, tak to je jasný konec! Domnívám se, že by pro majitele bylo výhodnější pořídit si novou srágoru.

Pátek 23. července 2010 ve 12:48® kerob
kerob

PetrC> Ja taky servisum neverim :-), ale za veci, ktery vyservisuju ja, jsem ochoten dat ruku do ohne. A je fuk, jestli to je zlamanej klacek nebo navijak. Nikdy jsem nemel jedinou ztiznost na servisni prace a opravy a zakaznici se vracej… :-D

a ze nekdo je schopen dostat navijak do stavu, ze se uz ani netoci, me zas tak neprekvapuje (konkretne tenhle je nejaka sragora cca za 1000 kc a evidentne byla dukladne vykoupana ve slany vode a pak nejakej cas lezela a vesele korodovala, na nekterych dilech zvenku neni vubec povrchova uprava, jen vyzranej matros)

Pátek 23. července 2010 v 11:39® PetrC

kerob> pro řadu lidí jsou navijáky spotřební zboží…

Rosolovitá žlutá hmota bude asi pozůstatek nějaké vazelíny, bůh ví s čím byla smíchána (naředěna). Jak můžou lidé dopustit, aby se s navijákem nedalo zatočit?

Souhlasím s tebou, že by pro mnohé bylo lepší nechat údržbu údržbou, než do navijáku cpát třeba sádlo apod., případně svěřit naviják servisu. Ale osobně servisům nevěřím, stejně tak mazacímu otvoru. Čemu ale věřím a na co spoléhám je selský rozum.

:-) :-)

Pátek 23. července 2010 v 10:31® kerob
kerob

PetrC> zrovna vcera jsem dostal na servis navijaky, ktere si majitel udrzoval svepomoci… kolem mazaciho otvoru Stradika je jakasi rosolovita svetle zluta hmota :-) , co me ceka uvnitr uvidim. Jednim navijakem nejde vubec otocit :-) Takze servis svepomoci muze dopadnout vselijak… pro nekoho je lepsi do toho vubec nelezt a nedelat zadnou udrzbu – to je totiz lepsi nez delat udrzbu uplne blbou a takovymu cloveku by se mel ten mazaci otvor zalepit, nicmene pokud clovek jen trosku chape ktera bije, tak ten otvor nemuze nic zkazit.

Čtvrtek 22. července 2010 v 17:29® PetrC

kerob> přesně tak, je to otázka názoru.

Domnívám se, že dvě až tři kapky kápnuté v půlce sezony (nebo jednou/dvakrát/tři­krát za rok) do vnitřku navijáku nezpůsobí nic závratného a pro soukolí podstatného.

Rozebrání a ošetření navijáku dvakrát do roka mi naopak přijde účinnější, ale tuto činnost praktikuji výjimečně. A na tahání těžších a těžkých nástrah používám výhradně MP (multiplikátory zase ošetřuji „denní údržbou“).

Zmínil jsi některé jedince, co se o údržbu snaží svépomocí, ano, jsem jedním z nich, ale určitě se o své navijáky postarám lépe, než… Ale máš pravdu v tom, že jistý druh údržby od jistých jedinců neudělá navijákům dobře. No a pak jsou ještě tací, co jsou přesvědčeni o zbytečnosti této činnosti a kvalitní naviják není potřeba několik let ošetřovat.

Ano, mazací otvor považuji za zbytečný a kdybych ho na svých navijácích měl (ještě že nemám), tak bych ho zvesela vesele ignoroval.

;-) ;-)

Čtvrtek 22. července 2010 v 10:46® kerob
kerob

osprey> taky mam par oldschoolu, kterejm k plnoletosti moc nechybi – Stradic 1995, stradic 1998, Aero GT 1995, VX 1995 a pak mam takovyho malyho vlaceciho navijaka (ma rychlooteviraci preklapec) a ten je tak z 1992 ne-li starsi… a vsechny jsou plne funkcni, Stradiky a GT jsou vytuneny jednim loziskem navic (to teflonovy futro na prave strane tela navi, co drzi hlavni ozubene kolo se do 10ti let vybeha a chod navi se rapidne zhorsi). Vsechny ty navijaky jsou 100% funkcni a imho jeste dlouho budou. Jsem si jist, ze ty starsi kousky prezijou i ty novejsi shimana co mam jako Exage nebo Aspire :-D

Čtvrtek 22. července 2010 v 10:27® kerob
kerob

PetrC> otazka nazoru. Osvedcilo se mi v pulce sezony pres ten mazaci otvor kapnout 2–3 kapky na sneka a na konci sezony navijak rozebrat, vycistit a namazat cistym mazivem. Rozebirat ho 2× do roka mi prijde zbytecny. Urcitej efekt toho domazani je patrnej (zvlast pokud tahas tezky nastrahy). Nicmene mas naprostou pravdu, ze to hodne technickych analfabetu svadi k tomu, ze si „servisujou“ navijaky sami a tem to vubec nedela dobre, coz me nevadi, aspon mam pak dost prace a vetsi vydelek :-D

A pokud nekomu ten mazaci otvor prijde jako nesmysl, muze ho vesele ignorovat a delat, ze ho tam nema… jinak receno je tam a jestli ho pouzijes nebo ne je na tvy svobodny vuli.

Středa 21. července 2010 ve 22:37® osprey
osprey

kerob> Pokud budu počítat i muškařského Biocrafta, tak máme těch Shiman stejně. Akorát u mě jich polovina za chvilku bude plnoletá (a přece se točí).:-)

vagusoid > Ono vláčet se dá s kdejakým cajkem. Krásné náčiní je především pocitovka. Ale nějaká ta užitná hodnota je tam taky – i když rozhodně neroste lineárně s cenou.

Středa 21. července 2010 ve 21:40® vagusoid

Dík za duel ke kterému jsem dal před časem podnět protože mám Branzino tak jsem chtěl vědět jestli jsem pořídil dobře.Stella se mi taky už dostala do ruky, branzinem mám taky už něco naházeno příjde mi že jsou oba skvělí a je to hlavně o oblíbené značce a vizuelním vkusu!Každopádně nelituju a na vláčku se vždy těším už jenom kvůli tomu navijáku.

Středa 21. července 2010 v 19:20® troutkiller

Daiwu mám o schudek níž v modelu,zázvor­kovou se měl pujčenou od kámoše.Oba jsou to pěkný strojky ale hlasuju pro Daiwu!Jako předseda nemužu jinak:-)))

novější starší
Stránky:   2 1