Rybáři, zastav svůj krok!
Vezmu Tě do země, kde není třeba slov.
To místo které v srdci mám,
teď pro Tebe jenom otvírám.
Může rybář překročit hranice běžného rybaření? Poznat něco výjimečného? Zažít dobrodružství, při kterém stydne krev v žilách? Rybařit u nás v místech, kde ještě nikdy nestanula noha člověka? Chvět se vzrušením i chladem, vypětím i radostí z nevšedních zážitků? Ano, to vše je možné!
A dá se prožít ještě víc, jen je třeba mít jediné, vlastnit BOAT! Boat je podivuhodné plovoucí křeslo pro rybáře. Do našich končin přišlo ze západu. Kolébkou jeho vzniku byly Spojené státy Americké, kde dnes pod označením Float Tubes je možné naleznout celou řadu těchto plavidel. Liší se od sebe konstrukcí, materiálem, provedením, výtlakem a spoustou dalších doplňků. Jedno mají ale společné. Většinou jsou to dva (až tři) gumové nafukovací vaky, které jsou uložené v pevném nylonovém plášti. Samotný lovec musí být vybaven brodícími kalhoty (tzv. „prsačkami“) s potápěčskými ploutvemi na chodidlech. Takto vybavený rybář potom sedí na sedátku mezi plovoucími vaky boatu. Pohyb a změny směru na hladině obstarává rybář kopáním nohou s ploutvemi.
Po dlouhých letech rybaření z boatu je mé křesílko vybledlé. „Vyšisovalo“ ho déšť, sníh i žár letního slunce. Stopy náročného rybolovu jsou patrné na každém jeho kousku. Můj boat statečně odolával síle vln, ryb i nástrah, ale vždy mě bezpečně a spolehlivě donesl až ke břehu. Mohu zodpovědně říci, že se dávno zaplatil, a že se jedná o naprosto bezpečné plavidlo. Přeze vše i tady platí více než kde jinde: Nepřeceňuj svoje síly a spolehlivost boatu! První i poslední pravidlo je vždy pravidlo šťastného návratu.
Čím více propadám kouzlu rybaření z boatu, tím více vidím, že se musím stále více učit. Poznatky a zkušenosti se pomalu zúročují v úspěšném rybolovu.
Kvůli různým nečekaným situací a také kvůli většímu pohodlíčku při lovu postupně vznikla různá „udělátka“ a úpravy, které v rozhodujících chvílích přináší větší jistotu a maximální klid. Jsou k nezaplacení! Díky boatu jsem poznal jiný svět. Svět, který ze břehu a ani z lodi neobjevíte. A tak možná následující seriál pomůže některým z Vás tento svět objevit, a těm kteří už boat používáte pomůže napravit některé chyby, které jsem i já zpočátku dělal. Spolu poplujeme mezi nebem a vodou. Najdeme krásy, které skrývají rozlehlé vodní pláně a neznámý svět.
Velká příprava aneb, kdo je připraven – není potopen
Před vyplutím je nutné věnovat velkou pozornost přípravě. To, co jednou zanedbáme, na vodě už nedohoníme. Někdy to mohou být jen drobnosti, bez kterých se ale obejdeme. Mohou to být i důležité věci, bez kterých bychom se také nemuseli vrátit. V následujících řádcích vás postupně seznámím s možná nejméně poutavou částí - montáží boatu a jeho přípravou pro lov. Po překonání tohoto nutného úvodu se spolu v dalších dílech vypravíme na lov jednotlivých druhů ryb z boatu. Představím též vhodné nástrahy a zařízení pro jejich záchranu.
V místech, kde hrozí prodření nebo ušpinění boatu používám při montáži starou vojenskou celtu. Odstavná plocha u cesty může skrývat zbytky rozbitého skla nebo i sluncem rozehřátý asfalt, to pak starou celtu ocením dvojnásob. Dobře poslouží i po lovu k zabalení mokrého boatu.
Přípravu často komplikuje tma před ranním svítání. Proto je dobré vědět přesně, kde co máme uložené. Na druhou stranu je to dobrá rozcvička, jak boat složit (či večer demontovat) i se zavázanýma očima.
Ne vždy mám pro montáž k dispozici rovný terén. Vždy dvakrát zkontroluji, kam boat položím! Je nutné se vyvarovat ostrým kamenům, špičatým větvím apod. K nafouknutí používám dvojčinnou pumpu. Důležité je, že s ní sám dokážu nafouknout boat během několika minut.
Při nákupu pumpy je dobře znát tvar ústí a průměr ventilu na boatu. Některé uzávěry na nafukovacích plavidlech pocházejících ze zámoří mají odlišné koncovky oproti evropským typům. Jsou konstruovány jako zátka a současně slouží v jiném natočení i pro nafukování.
Jedna ruka drží koncovku na plnícím hrdle a druhá pumpuje. Při tom je potřeba sledovat malé okénko v plášti, ze kterého vystupuje plnící ventil. Jak se vzduchový vak plní, tak se má ventil tendenci posouvat. Mohlo by se stát, že ji nevhodně vyvrátím, anebo že se schová pod plášť.
Nafouknutí zadního – záchranného – polštáře za hlavou je dílem okamžiku. Standardní uzávěr umožňuje použít standardní koncovku z pumy. Zkušenost mě naučila, že tento polštář nemusí být tvrdě nafouknutý. Dokonce je to nepatrně pohodlnější pro opření a rozhodně lepší při ukládání věcí do bočních a horních kapes.
Boat má částečně svůj tvar. Chybí ale to nejdůležitější - trubková rozpěrka, která rozevírá nafouknuté válce, a tím zabraňuje, aby se při zatížení sedátko sklaplo. Rozpěrka je složena ze dvou plastových trubek, kvůli lepší skladnosti. Po jejich spojení se rozpěrka provleče přes plátěné pouzdro a získám tím malý pogumovaný stoleček.
Vše se spojuje a uzavírá pomocí suchých zipů. Vlastní upevnění k boatu obstarávají umělohmotné přezky. Teprve po jejich zacvaknutí lze bezpečně vyplout na vodu.
Když je boat kompletně připravený, začínám plnit jeho kapsy potřebnými věcmi. Jako první putuje do malé kapsičky vyprošťovač nástrah. Protože má ostré hrany, udělal jsem si na něj ze staré krabičky od léků ochranné pouzdro. Také jsem přidal delší provázek a větší cívku. To proto, abych vždy dosáhl až na dno k uvíznuté nástraze.
Bez nástrah nemá ani cenu vyplouvat. Kapsy boatu jsou natolik prostorné, že těchto velkých krabiček se tam dá naskládat až šest. Obvykle mi ale postačí jedno balení twistrů a jeden box nástrah, kterým bezmezně věřím. Pamatujte: Na vodě není příliš prostoru pro nějaké přeskládávání krabiček či nástrah.
Zapomenout při celodenním rybolovu na jídlo není žádnou tragédií, ale mít sebou pití je naprostou nutností. Zvláště pak za parných dnů, kdy se ostré slunce opírá do hladiny.
Pokud si chci ponechat ulovenou rybu, anebo jí pouze uchovat při životě pro měření a vážení, je jedinou možnou volbou veliký ekologický vezírek. Je skladný a zajistí bezpečný transport ryby. Důležité je ho mít připravený v samostatné kapse, aby byl vždy rychle k dispozici.
Nikde se rybář nesetká s tak agresivním sluncem jako na stojaté hladině. Pokud si obnaženou část těla neochráním pleťovým krémem s vysokým ochranným faktorem, mohu si být jist, že se mi bude večer těžce usínat.
Cenné dokumenty spolu s mobilním telefonem naleznou bezpečí pouze v ochranných plastových pouzdrech. Nejsou sice určené pro použití pod vodou, ale systém dvou do sebe zapadajících lemů a suchého zipu věci spolehlivě ochrání i při největším vlnobití nebo dešti.
Pokračování příště: Co na sebe? A konečně vyplouváme!
Text a foto: ing.Milan ROZSYPAL
No boat me docela zlanaril, ale to chcani.. nevim nevim :-))
Kratylos> prospekt na boat?
Robur> buď stejně jako neboutař, nebo na mazáka :-D Ale beze srandy, někdo si bere dospělácký plíny a tu menší potřebu vykonává jako miminko.
kam chodí boutař na wc?
Něco podobného jsem viděl v televizi,chtěl bych to vyzkoušet ale zatím musím počkat,můžete mi někdo poslat prospekt?Za odpověď děkuji.
LojzaRybka> a už se nějaký povedl?
HaD> já z bouta chytám sumíky na vláčku,to je teprve rybačka :)
O boatu dlouho přemýšlím. Zatím jsem se ale neodhodlal, nicméně po článcích od Mildy a zážitku v Norsku, kde z boatu tresky chytal DaM (o nikom jiném jsem dosud neslyšel), asi neodolám :-)
Už se Mildo těšim na další díly. Zatim mam trochu respekt z chytání z boatu, ale snad brzo respekt odejde a pudu do toho…:)
Pike007> Mám stejný model boatu jako má brácha (viz fota v příspěvku). Za normálních okolností v něm sedíš ve vodě, ale mám zlepšováček. Zakoupil jsem si duši do vysokozdvižného vozíku, která po nafouknutí přesně padne na sedátko boatu a tvoří pohodlný polštářek. Nyní mám řiť nad hladinou a je to pohoda. Boat jsem si nechal poslat ze zámoří (Cabelas) a vyšel mě na 1800 kč. Pumpu i s různými nástavci seženeš u nás za 250–400 kč. A ploutve jsou dle kvality za 500 až 1200 kč. VEŠKERÉ INVESTICE SE BRZY VRÁTÍ!
čabi> ano, je to lov z plavidla, takže jen tak kde jsou povolené loďky. Sice je to trochu divné, ale je to tak
Takže boat se smí používat pouze tam kde je povolen lov z loděk?
na Nechranicích musí být každá loď označena číslem a musí být zaplacen poplatek 100kč,boat se považuje jako rybářská pomůcka,tak na dotaz jestli musí být číslo jsme se informovali s šéfem RS na vedení v Ústí a ti nám řekli že poplatek tam zaplatit musíme,podotýkám že číslo má mít danej rozměr,tak za sebou budu asi tahat kačera s číslem,protože nevim jestli ho tam mám nastříkat barvou nebo vyšít :))
proutnik>já si ho pujčoval od kámoše a ten ho vyšel na 7000 i s ploutvema,potom zjistil jaký mám z bouta úspěch :)),tak ho chtěl na zpět,ale obědnal jsem si jeho pomocí s USA a vyšel na suprovejch 2000kč i s ploutvema a to ještě ktomu s ventilem na lepší nafukování a vyfukování a má tři komory :)
super vec kolik to tak stoji kc ????
Boat mám už druhej rok,jeden rok jsem si ho pujčoval a rybařina zněj je zážitek který se nedá jen tak popsat,začal jsem ho používat na Nechranické přehradě a nachytal jsem díky němu i 22 štik za vycházku,dostanete se tam kam se za většího stavu jinak nedostanete,pokud nemáte teda loďku,ale stou si dost ryb vyplašíte,na boatu sedíte dost nízko nad vodou a ryby vás nevidí,je to prostě boom v rybaření :)
hm, další čtení o věci, kterou ještě nemám a mezi řádky se naznačuje, jak je to dobrý a užitečný:-D. Zrovna teď už 4. hodinu přehrabuji přívlačovou veteš a teď zjistím, že v ní nemám boat…
Tak tenhle boat mam taky. Zatim drzi a unese i mych 115 kg. Jinak zrovna tenhle ventil, co je na obrazku je jeden z tech horsich, protoze se pomerne tezce nafukuje. Zaroven se v nem sedi nizko ve vode, narozdil od drazsich modelu, kde je posez na vodou. Cenove vysel ale vyborne.
opět krásné počtení, děkuji!