Rybáři, zastav svůj krok!

Vezmu Tě do země, kde není třeba slov.

To místo které v srdci mám,

teď pro Tebe jenom otvírám.

Může rybář překročit hranice běžného rybaření? Poznat něco výjimečného? Zažít dobrodružství, při kterém stydne krev v žilách? Rybařit u nás v místech, kde ještě nikdy nestanula noha člověka? Chvět se vzrušením i chladem, vypětím i radostí z nevšedních zážitků? Ano, to vše je možné!

p0.jpg

A dá se prožít ještě víc, jen je třeba mít jediné, vlastnit BOAT! Boat je podivuhodné plovoucí křeslo pro rybáře. Do našich končin přišlo ze západu. Kolébkou jeho vzniku byly Spojené státy Americké, kde dnes pod označením Float Tubes je možné naleznout celou řadu těchto plavidel. Liší se od sebe konstrukcí, materiálem, provedením, výtlakem a spoustou dalších doplňků. Jedno mají ale společné. Většinou jsou to dva (až tři) gumové nafukovací vaky, které jsou uložené v pevném nylonovém plášti. Samotný lovec musí být vybaven brodícími kalhoty  (tzv. „prsačkami“) s potápěčskými ploutvemi na chodidlech. Takto vybavený rybář potom sedí na sedátku mezi plovoucími vaky boatu. Pohyb a změny směru na hladině obstarává rybář kopáním nohou s ploutvemi.

Po dlouhých letech rybaření z boatu je mé křesílko vybledlé. „Vyšisovalo“ ho déšť, sníh i žár letního slunce. Stopy náročného rybolovu jsou patrné na každém jeho kousku. Můj boat statečně odolával síle vln, ryb i nástrah, ale vždy mě bezpečně a spolehlivě donesl až ke břehu. Mohu zodpovědně říci, že se dávno zaplatil, a že se jedná o naprosto bezpečné plavidlo. Přeze vše i tady platí více než kde jinde: Nepřeceňuj svoje síly a spolehlivost boatu! První i poslední pravidlo je vždy pravidlo šťastného návratu.

Čím více propadám kouzlu rybaření z boatu, tím více vidím, že se musím stále více učit. Poznatky a zkušenosti se pomalu zúročují v úspěšném rybolovu.

Kvůli různým nečekaným situací a také kvůli většímu pohodlíčku při lovu postupně vznikla různá „udělátka“ a úpravy, které v rozhodujících chvílích přináší větší jistotu a maximální klid. Jsou k nezaplacení! Díky boatu jsem poznal jiný svět. Svět, který ze břehu a ani z lodi neobjevíte. A tak možná následující seriál pomůže některým z Vás tento svět objevit, a těm kteří už boat používáte pomůže napravit některé chyby, které jsem i já zpočátku dělal. Spolu poplujeme mezi nebem a vodou. Najdeme krásy, které skrývají rozlehlé vodní pláně a neznámý svět.

Velká příprava aneb, kdo je připraven – není potopen

Před vyplutím je nutné věnovat velkou pozornost přípravě. To, co jednou zanedbáme, na vodě už nedohoníme. Někdy to mohou být jen drobnosti, bez kterých se ale obejdeme. Mohou to být i důležité věci, bez kterých bychom se také nemuseli vrátit. V následujících řádcích vás postupně seznámím s možná nejméně poutavou částí - montáží boatu a jeho přípravou pro lov. Po překonání tohoto nutného úvodu se spolu v dalších dílech vypravíme na lov jednotlivých druhů ryb z boatu. Představím též vhodné nástrahy a zařízení pro jejich záchranu.

p1.jpg

V místech, kde hrozí prodření nebo ušpinění boatu používám při montáži starou vojenskou celtu. Odstavná plocha u cesty může skrývat zbytky rozbitého skla nebo i sluncem rozehřátý asfalt, to pak starou celtu ocením dvojnásob. Dobře poslouží i po lovu k zabalení mokrého boatu.


p2.jpg

Přípravu často komplikuje tma před ranním svítání. Proto je dobré vědět přesně, kde co máme uložené. Na druhou stranu je to dobrá rozcvička, jak boat složit (či večer demontovat) i se zavázanýma očima.


p3.jpg

Ne vždy mám pro montáž k dispozici rovný terén. Vždy dvakrát zkontroluji, kam boat položím! Je nutné se vyvarovat ostrým kamenům, špičatým větvím apod. K nafouknutí používám dvojčinnou pumpu. Důležité je, že s ní sám dokážu nafouknout boat během několika minut.


p4.jpg

Při nákupu pumpy je dobře znát tvar ústí a průměr ventilu na boatu. Některé uzávěry na nafukovacích plavidlech pocházejících ze zámoří mají odlišné koncovky oproti evropským typům. Jsou konstruovány jako zátka a současně slouží v jiném natočení i pro nafukování.


p5.jpg

Jedna ruka drží koncovku na plnícím hrdle a druhá pumpuje. Při tom je potřeba sledovat malé okénko v plášti, ze kterého vystupuje plnící ventil. Jak se vzduchový vak plní, tak se má ventil tendenci posouvat. Mohlo by se stát, že ji nevhodně vyvrátím, anebo že se schová pod plášť.


p6.jpg

Nafouknutí zadního – záchranného – polštáře za hlavou je dílem okamžiku. Standardní uzávěr umožňuje použít standardní koncovku z pumy. Zkušenost mě naučila, že tento polštář nemusí být tvrdě nafouknutý. Dokonce je to nepatrně pohodlnější pro opření a rozhodně lepší při ukládání věcí do bočních a horních kapes.


p7.jpg

Boat má částečně svůj tvar. Chybí ale to nejdůležitější -  trubková rozpěrka, která rozevírá nafouknuté válce, a tím zabraňuje, aby se při zatížení sedátko sklaplo. Rozpěrka je složena ze dvou plastových trubek, kvůli lepší skladnosti. Po jejich spojení se rozpěrka provleče přes plátěné pouzdro a získám tím malý pogumovaný stoleček.


p8.jpg

Vše se spojuje a uzavírá pomocí suchých zipů. Vlastní upevnění k boatu obstarávají umělohmotné přezky. Teprve po jejich zacvaknutí lze bezpečně vyplout na vodu.


p9.jpg

Když je boat kompletně připravený, začínám plnit jeho kapsy potřebnými věcmi. Jako první putuje do malé kapsičky vyprošťovač nástrah. Protože má ostré hrany, udělal jsem si na něj ze staré krabičky od léků ochranné pouzdro.  Také jsem přidal delší provázek a větší cívku. To proto, abych vždy dosáhl až na dno k uvíznuté nástraze.


p10.jpg

Bez nástrah nemá ani cenu vyplouvat. Kapsy boatu jsou natolik prostorné, že těchto velkých krabiček se tam dá naskládat až šest. Obvykle mi ale postačí jedno balení twistrů a jeden box nástrah, kterým bezmezně věřím. Pamatujte: Na vodě není příliš prostoru pro nějaké přeskládávání krabiček či nástrah.


p11.jpg

Zapomenout při celodenním rybolovu na jídlo není žádnou tragédií, ale mít sebou pití je naprostou nutností. Zvláště pak za parných dnů, kdy se ostré slunce opírá do hladiny.


p12.jpg

Pokud si chci ponechat ulovenou rybu, anebo jí pouze uchovat při životě pro měření a vážení, je jedinou možnou volbou veliký ekologický vezírek. Je skladný a zajistí bezpečný transport ryby. Důležité je ho mít připravený v samostatné kapse, aby byl vždy rychle k dispozici.


p13.jpg

Nikde se rybář nesetká s tak agresivním sluncem jako na stojaté hladině. Pokud si obnaženou část těla neochráním pleťovým krémem s vysokým ochranným faktorem, mohu si být jist, že se mi bude večer těžce usínat.


p14.jpg

Cenné dokumenty spolu s mobilním telefonem naleznou bezpečí pouze v ochranných plastových pouzdrech. Nejsou sice určené pro použití pod vodou, ale systém dvou do sebe zapadajících lemů a suchého zipu věci spolehlivě ochrání i při největším vlnobití nebo dešti.

Pokračování příště: Co na sebe? A konečně vyplouváme!

Text a foto: ing.Milan ROZSYPAL