Volba přívlačového prutu je vysoce osobní záležitostí. Rozhodují při ní zejména subjektivní (prožitkové) pocity, utvořené na základě pověsti značky, reklamní kampaně či prostého fyzického kontaktu s prutem. Konkrétní volba je však také, docela logicky, závislá na finančních možnostech nakupujícího.

Subjektivní pocity

ilustracni foto Jedná se o soubor nezměřitelných pocitů, které mohou být u každého z nás rozdílné. Rozhodování o koupi začíná většinou už dávno před tím, než k vlastnímu nákupu skutečně dojde. Na začátku všeho bývá třeba starý dosluhující prut nebo reklamní kampaň na nový výrobek, na konci pak návštěva prodejny, kde si rybář pruty prohlédne a osahá. A právě tato závěrečná fáze o koupi konkrétního typu či značky nakonec rozhodne. Protože když už si rybář – znalý svého finančního stropu – udělal jasno v délce, gramáži i akci, pak nechává promluvit relativní maličkosti jako například design, uchycení navijáku či šířku a délku rukojeti. To všechno je velmi důležité pro to, abychom měli dobrý pocit nejen z vlastní koupě, ale hlavně z rybolovu. Rozhodně bychom se při výběru měli držet jednoduchého individuálního pravidla: prut nám musí sedět v ruce. To by měl být základ.

Pověst značky

Ta je velmi důležitá. Rybářům záleží na tom, aby měli spolehlivé nádobíčko. Jedna nebo dvě negativní reference na „vláčáky” určité značky mohou u řady rybářů způsobit až doživotní nezájem o výrobky oné firmy. Tito rybáři pak posílají posbírané reference dál, čímž se začíná roztáčet spirála negativní (nebo naopak výborné) pověsti. Zlomit prut není nic příjemného. Zejména pokud stál hezkých pár tisíc a rybář od něj po zásluze očekává vysoce nadprůměrnou kvalitu a patřičnou záruku. Stát se to ale může. Je třeba vědět, že stejně jako může řidič v důsledku nepřiměřené jízdy nabourat mercedes, může i rybář při špatném zacházení zlomit i ten nejlepší prut. Zatímco však ty nejlepší pruty se mohou (ale nemusí) zlomit jen při velmi hrubém zacházení, nekvalitní pruty se zlomí i při běžné akci.

Sám jsem před lety zlomil vláčecí prut pro štikovou přívlač (30–60 gr.), když jsem se s ním pokoušel zastavit asi tříkilovou štiku, která chňapla mého woblera a směřovala s ním do koruny padlého stromu. Prut prasknul přímo uprostřed – ve spojnici dvou dílů! Když štikový vláčák nezvládne v rukou zkušeného rybáře otočit tříkilovou štiku a praskne, pak asi něco není v pořádku. Zkrátka... Od té doby už mne pruty od této značky nezajímají, a myslím, že už nikdy zajímat nebudou. Na druhou stranu jsou značky, kterým po vlastních letitých zkušenostech bezmezně důvěřuji a vybírám si jednotlivé pruty pro konkrétní typy přívlače už jenom mezi nimi.

Peníze

Asi nikoho nepřekvapí, že za více peněz je více muziky. Ty nejlepší přívlačové pruty na našem trhu stojí více než tři tisíce korun, za což rybářům zpravidla nabízejí nějaký nadstandard (více oček pro lepší vodění vlasce a vyšší citlivost prutu, prodlouženou záruku výrobku, pevný tubus pro přepravu prutu, titanová očka, blank z grafitu vyšší třídy apod.).

Poměrně seriózní vláčecí pruty už se však u nás dají sehnat od 1.700,– korun nahoru, alespoň v některých značkách určitě. Lze tedy pořídit kvalitu vyšší střední třídy za cenovou relaci nižší střední třídy. Je ale lépe se předem poradit se zkušeným vláčkařem nebo prodejcem (ne každý prodejce je ale schopen nebo ochoten nezaujatě a kvalifikovaně odpovědět). Zatímco od některé firmy můžeme koupit za 1600,– Kč pohledný a kvalitní výrobek (pozor: s přibývající délkou prutu roste i jeho cena), který nás bude několik příštích let těšit, od jiné firmy můžete za 1.800,–Kč dostat brak, který nás při nejbližší příležitosti rozčílí. Aktivní požitkáři a specialisté však dříve nebo později skončí u toho nejlepšího, co trh nabízí, a to i za cenu dvoj– až trojnásobně vyšší.

Na rybářském serveru Chytej.cz proběhla před časem anketa, v níž návštěvníci volili nejoblíbenější značku přívlačových prutů u nás. Rybářům bylo jmenovitě nabídnuto jedenáct značek, které jsou a nebo byly v uplynulých dvou letech v souvislosti s přívlačí nejčastěji zmiňovány v rybářských masmédiích. Ostatní značky (např. Silstar, Browning, Daiwa, Trabucco) jsou bez konkrétního označení zahrnuty v položce „Jiné”. A právě tato položka získala od návštěvníků 17,46% hlasů z celkového počtu 63 účastníků ankety.

Za nejoblíbenější značku mezi přívlačovými pruty návštěvníci Chytej.cz označili Shimano – hlasovala pro něj rovná čtvrtina respondentů. Druhé místo obsadil Byron o jeden hlas před značkou Berkley. Těmto třem „jménům” fandí dohromady cca 51% návštěvníků Chytej.cz. Z přiložené tabulky je však zřejmé, že přízeň vyznavačů přívlače je rozložena více méně rovnoměrně i mezi další značky. Přes 10% hlasů dostal Jaxon, Sportex a D.A.M. si shodně připsaly po téměř osmi procentech.

Anketa nespecifikovala, zdali se jedná o pruty na lehkou, střední či těžkou přívlač.

Shimano 25.40 % (16)
Byron 14.29 % (9)
Berkley 12.70 % (8)
Jaxon 11.11 % (7)
Sportex 7.94 % (5)
D.A.M. 7.94 % (5)
Abu Garcia 6.35 % (4)
Penn 6.35 % (4)
Ron Thompson 4.76 % (3)
Zebco 3.17 % (2)
Mikado 0.00 % (0)
Jiné 17.46 % (11)